Unikátní český systém ZUŠ je v ohrožení. Pomůže reforma financování škol?

čtvrtek 7. června 2018 ·

Odborníci, které Hospodářské noviny oslovily, jsou přesvědčeni, že pokud chce Česká republika dál udržovat unikátní systém základních uměleckých škol na vysoké úrovni, je nezbytné, aby tomuto tématu věnovali patřičnou pozornost i politici. Asociace ZUŠ už ministerstvo školství požádala o přidání půl miliardy korun, aby školy mohly naplnit svůj vzdělávací program. V současnosti dostávají zhruba 3,5 miliardy ročně, což je ale podle předsedkyně asociace Jindřišky Kudrlové na hraně udržitelnosti. „Je to kapka v moři. Přesto máme problém to ministerstvu školství vysvětlit,“ stěžuje si. Pokud prý zušky nedostanou další peníze, reforma financování pro ně ztratí smysl.


Jindřiška Kudrlová (město-pisek.cz)
Ministr školství Robert Plaga naopak slibuje, že reforma financování „zuškám“ pomůže, byť jim více peněz nepřinese. „Zuškám hodně pomůže postupný náběh na nový model. Dnes se v krajích stává, že tam, kde nemají přejícného radního, ZUŠ řeší až na poslední chvíli, tedy z toho, co zbude. Nový systém bude plně pokrývat rozsah výuky a úvazky. Nejde o to, že by základní umělecké školy dostaly víc, ale nebude se jim z toho společného koláče ubírat a nebudou až ti poslední, kdo dostane peníze,“ řekl HN ministr, který základní umělecké školy považuje za národní klenot. Peníze pro ZUŠ bude ministerstvo navíc přímo ovlivňovat. Přestože do nich stále potečou prostřednictvím krajů, MŠMT bude určovat, jaký objem peněz mají dostat.

V současnosti navštěvuje zušky téměř čtvrt milionu dětí a rozhodně jich neubývá, naopak jejich počet stále roste. Nejvíce se jich tradičně učí na nástroje, v posledních letech se ale více zajímají i o literárně-dramatický obor. „Zušky jsou vlastně pozůstatek školského systému, který byl v minulém režimu. Ne všechno, co se vymyslelo v minulé době, bylo špatně,“ říká známý český pianista Ivo Kahánek. Je jedním z mentorů celorepublikové akce – happeningu základních uměleckých škol ve veřejném prostoru ZUŠ Open. „Takřka v kterémkoliv koutu republiky má dítě v dojezdové vzdálenosti možnost chodit do školy, kde může studovat od nejútlejšího věku hudbu téměř na profesionální úrovni,“ zdůrazňuje promyšlenost unikátního systému.

Uměleckými školami prošly za ta léta miliony dětí, což už je podle Kahánka významné číslo. „Myslím si, že je tu veliké množství dětí, které jsou něčím zušlechtěny. Dostanou se do blízkosti hudby, která je unikátní a zprostředkovává setkání s racionálnem, emocemi a fyzickým prožíváním,“ tvrdí pianista. Je přesvědčen, že žádná jiná zájmová činnost děti v takové míře neharmonizuje.

Šéfka Asociace ZUŠ Jindřiška Kudrlová zase vyzdvihuje, že ZUŠ jsou jedním z mála míst, kde se k žákům přistupuje zcela individuálně a rozvíjí se v nich zároveň zodpovědnost, pravidelná příprava, uvědomování si nedostatků a předností a také slušné chování.

Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.