Páťáci dostali obdobnou úlohu jako maturanti, ale těžší a bez nápovědy

sobota 5. května 2018 ·

Ředitel gymnázia a senátor Jiří Růžička si všiml toho, že maturanti dostali v didaktickém testu z českého jazyka otázku s podobným zadáním jako před nimi žáci pátých tříd u přijímaček na víceletá gymnázia. Páťáci ale na rozdíl od starších studentů nedostali žádnou nápovědu. Informuje iDNES.cz.

Jiří Růžička (senat.cz)

V jedné z 32 úloh maturitního didaktického testu byla otázka, ve které měli žáci určit, ve kterém z úseků textu se vyskytuje alespoň jedno slovo, které má víc hlásek než písmen. Pod zadáním měli kurzívou jako nápovědu uveden příklad: slovo měsíc má pět písmen a šest hlásek.

Stejnou otázku, pouze jinak položenou a bez nápovědy, měly podle Cermatu zvládnout o osm let mladší děti, tedy páťáci hlásící se na víceletá gymnázia.

Žáci měli určit, které z vypsaných čtyř slov obsahuje kořen skládající se ze čtyř hlásek. Na výběr byly možnosti „objevili“, „zabručel“, „rozběhla“ a „nevydržela“. Nápovědu ale žádnou nedostali. Tato úloha se navíc později ukázala jako chybná a Cermat kvůli ní požádal ředitele, aby nevyhlašovali výsledky.

„Pozdvihuji nad tím obočí. Nechci tepat do Cermatu, který dělá, co může, ale není to správné. Některé úlohy jsou pěkné, ale spočítat hlásky není úkol hodný maturanta, je to příliš triviální. Navíc tam maturanti měli nápovědu a chudáci páťáci ne, ti v tom zadání měli navíc jedině chybu,“ sdělil iDNES.cz Růžička.

Portál iDNES.cz požádal Cermat o komentář, do uzávěrky článku však na dotazy neodpověděl.

Celý text naleznete zde

1 komentářů:

Veronika Valíková řekl(a)...
5. května 2018 11:44  

Cermat opět 2 v 1 - kromě rozlišení pojmu hláska a slovo zkoušel v jedné úloze také mediální gramotnost maturantů. :) Kdo nesledoval cvrkot kolem přijímaček, byl na tom o poznání hůře.

Pan Feřtek by ho měl naopak pochválit. Pěkný den a nebudu mít dnes čas na diskusi. :)



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.