Lucie Kundra: Světová škola pomáhá žáky nadchnout pro globální témata

neděle 13. května 2018 ·

„Příkladem celoroční projektové aktivity, která může prostupovat většinou předmětů a zároveň přispět k tomu, že se globální témata stanou nejen součástí výuky, ale i života školy, je projekt Světová škola… Výchozí tezí je předpoklad, že každá škola má velký potenciál být aktivním členem komunity, jejíž je součástí. Škola je místem, kam kromě dětí a učitelů pravidelně přicházejí také rodiče. Žáci se nejsnáze učí porozumět souvislostem ve světě prostřednictvím toho, co znají nebo mohou poznat ve svém blízkém okolí. A právě škola může hrát významnou roli v životě celé obce či jiné komunity, kde spolupráce mezi členy dokáže přinést pozitivní změnu pro všechny občany,“ píše Lucie Kundra v časopise Řízení školy.


Lucie Kundra (rizeniskoly.cz)
Kundra mimo jiné píše:

Prvním krokem školy, která chce o titul usilovat, je sestavení týmu učitelů a žáků, kteří společně vyberou téma, jemuž se budou během celého roku věnovat. Mělo by jít o téma, které se dotýká místní komunity, ale má i globální přesah. Příkladem může být plýtvání potravinami, jemuž se během loňského školního roku věnovali žáci ze Základní školy a Waldorfské základní školy v Ostravě-Porubě, téma alternativních způsobů dopravy a snaha o proměnu Plzně v trvale udržitelné město - to bylo téma studentů Gymnázia Františka Křižíka v Plzni - nebo práva seniorů, jimiž se v letošním roce zabývají pražská gymnázia Mensa a Nad Alejí.

Žáci ostravské školy se plýtvání potravinami věnovali během celého roku - mezi obyvateli uspořádali dotazníkové šetření, v němž zjistili, že přes 80 % obyvatel jimi plýtvá. Rozhodli se proto uspořádat sbírku, při níž shromáždili přes 65 kilogramů potravin, které by lidé jinak vyhodili, a jídlo se přes Potravinovou banku dostalo k potřebným. Vytvořili také letáky, v nichž lidem radili, jak plýtvání potravinami omezit.

Aby se škole podařilo přispět k opravdové změně v komunitě, spolupracují žáci nejen s veřejností, ale i s místními úřady nebo organizacemi. Žáci ZŠ Měcholupy v okrese Louny se loni věnovali problému emisí a tomu, jak jejich tvorbu ovlivňuje vytápění. Nejdříve provedli dotazníkové šetření mezi obyvateli obce, v němž zjišťovali, jak topí. S výsledky šetření pak seznámili představitele obecního úřadu a rozhodli se také udělat v obci informační kampaň zaměřenou na ekologické aspekty topení.

Dlouhodobé projekty pedagogové zapojují do výuky různě - na některých školách vyhradí ke schůzkám „světového týmu“ jednu hodinu týdně, někde se projektu věnují v rámci volitelného předmětu, kroužku, žákovského parlamentu apod., jinde se daří téma zapojovat přímo do vyučovacích hodin - např. do zeměpisu nebo výchovy k občanství. Na Základní škole Fryčovice uvažují o zavedení celoročního předmětu Světová škola, který by byl součástí školního vzdělávacího programu.

Celý text naleznete v květnovém vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.