Předseda české vlády v demisi Andrej Babiš (ANO) chce ve Finsku najít inspiraci pro reformu školství. Novinářům to řekl před odletem na dvoudenní pracovní cestu do Helsinek. Babiš vidí problém v tom, že v Česku chybí povolání učitele prestiž, ve Finsku je podle něj situace opačná. Informuje ČTK.
Andrej Babiš (psp.cz) |
Finské školy jsou známé orientací na rozvoj analytických schopností žáků a praktických dovedností. Do výuky se v podstatné míře zavádí digitální technologie a vzdělávací systém míří k propojování s ekonomickými potřebami země.
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
Populismus, z hlediska výukových cílů předem odsouzený k neúspěchu. Finské podmínky - především ona prestiž učitelského povolání a skoro socialistický školský systém - jsou k nám nepřenositelné. Ale aspoň si Babiš jako vzor vybral Finsko a ne východoasijské země, jako to udělala vláda v Británii, která nařídila učit matematiku na polovině škol "šanghajskou metodou", tedy tupým drilem formálních úloh, čistě na základě toho, že Šanghaj má nejlepší výsledky v testování PISA. Že takto získané dovednosti jsou užitečné opravdu jen k vyplňování formálních srovnávacích testů a že rozdíl mezi východoasijskými a evropskými zeměmi je dán především vyšším průměrným IQ Asiatů, to už je nad pochopení normálního politika. Jak říká starý bonmot, politik je člověk se schopností hledat chyby, nacházet je všuce, chybně je určovat a aplikovat nevhodná řešení.
Finsko, Británie i Čína mají za sebou hlubokou pedagogicko populistickou (demagogicky ideově podjatou) krizi vzdělávacího systému. Tyto země ji částečně překonaly i návratem k osvědčeným vzdělávacím zásadám a projevuje se to na výsledcích vzdělávání i v prosperitě těchto zemí. Česko tu pedagogicko populisrickou krizi už mnoho let prožívá. Je v pořádku, že premiér Babiš si o tom chce udělat obrázek.
Doufám, že nová vláda bude co nejdřív a že MŠMT ČR se pak s tím pedagogickým populismem řádě vypořádá alespoň tak, jak se to stalo ve výše jmenovaných zemích. OECD a PISA nejsou žádné hloupé instituce. Ověřování výsledků každé práce, je samozřejmou součástí práce a řízení. Platí to i pro školní vzdělávání. Mají-li vláda a Parlament dát českému školství větší rozpočet a UČITELŮM větší platy, musejí tomu odpovídat i měřitelné výsledky jejich práce.
Tupí pedagogičtí populisté, kteří by rádi udělali z učitelů pouhé pedagogy (vychovatele) mají, myslím, smůlu. Jejich hloupostem může málokdo soudný věřit.
J.Týř
A tak reformujeme, reformujeme, reformujeme...
Deformujeme, deformujeme... LIKVIDUJEME
systém jako celek jest samozřejmě nepřenosný ale jsou tam věci finančního řádu které se panu premiérovi zalíbí....
1/financování dle oduč hodin (to neměli socani odvahu prosadit)
2/odbornost (tam nemohou učit inženýrky zemědělství a kosmetičky)
3/stoprocentní aprobovanost
........tato opatření přinesou velké úspory pro státní kasu a zvýšení učitelských platů
Český stát na kvalitní vzdělávání v Česku pedagogicko populisticky kašle i proto, že někteří učitelé už nevědí ani to, že jsou učitelé
Čeští učitelé (pardon, už z 80 % učitelky) jsou nejhůř placenými učiteli v OECD. Školský rozpočet máme taky jeden z nejnižšich. Český stát na kvalitní vzdělávání v Česku kašle nejen těmi malými platy a nízkým školským rozpočtem. Kašle na na kvalitní vzdělávání i tím, že se vytrvale snaží udělat z učitelů pedagogy tj. vychovatele a pečovatele (viz třeba Inkluze a nepovedený Kariérní řád, který kašlal na didaktiku a specializoval učitele v KS02 jen výchovně a pečovatelsky). Kolem učitelů je spousta pedagogicko populistických parazitů, kteří mají obživu z toho, že se doslova pasou (pedagogicko populisticky parazitují) na probíhající pedagogicko populistické pečovatelizaci školství a na pedagogicko populistické kritice učitelů. Pedagogiko populisticky se pečovatelizují i některé pedagogické fakulty.
Jak na to vše reagují učitelé? Mnozí utíkají nebo jsou i vyháněni ze škol. Nových dost nepřichází. Zbylí učitelé si nezaložili Učitelskou komoru. Založili si komoru Pedagogickou. A hádají se mezi sebou o hlouposti.
Učitelé, kteří nevědí ani to, že jsou učitelé, si toho ve státě, který se k nim chová viz výše, mnoho nevymohou.
Viz např.
TORNÁDO KAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290
Doufám a věřím, že pan premiér dojde nejen po návštěvě Finska k závěru, že pazazitický pedagogický populismus českému školství škodí a že prestiž učitelů a kvalita vzdělávání se obnoví zejména tím, že učitelé budou učiteli.
Viz
http://www.ceskaskola.cz/2018/05/ondrej-hausenblas-ja-nevidim-nic.html
J.Týř
Okomentovat