Oldřich Botlík: Určují-li podobu výuky matematiky jedničkáři s poruchami autistického spektra, ostatní to odskáčou

úterý 20. března 2018 ·

„Sheldon Cooper ze seriálu Teorie velkého třesku je geniální teoretický fyzik. Kromě dvou doktorátů a vysoké inteligence má ovšem taky Aspergerův syndrom. Rozumí nejsložitějším fyzikálním teoriím a skvěle analyzuje vlastní myšlení, vůbec ale nechápe myšlení a pocity ostatních lidí… Matfyz vystudovalo hodně takových Sheldonů, byť možná nikoli geniálních. A tak se vlastně ani nelze divit tomu, co začala nedávno tvrdit malá skupinka matematiků: „Hejného matematika jen shrnuje a vyzdvihuje metody práce dobrých učitelů. A bůhví, jestli kvůli ní toho děti neumějí méně.“ To nejpodstatnější, tedy klíčový význam komunikace mezi žáky, totiž tihle lidé nechápou,“ píše Oldřich Botlík v Lidových novinách. Svůj pohled na spory kolem výuky matematiky ukazuje na vlastnostech hlavních postav seriálu Teorie velkého třesku.


Oldřich Botlík (eduin.cz)
Botlík mimo jiné píše:

Humor seriálu je postaven na soužití „jednoduchých“ a jednostranně zaměřených vědců se „složitými“ obyčejnými lidmi. Taková je i Penny, hlavní ženská hrdinka. Pracuje jako servírka a chce se stát herečkou. Ze školy si toho moc nepamatuje, vědecké sklony rozhodně nemá, zato oceníme její zdravý rozum, sociální cítění a taky značný nadhled nad podivínstvím Sheldona a jeho přátel.

Na Sheldonovi a Penny se dá skvěle ilustrovat problém zdejšího školství. Stačí si oba představit ve stejné třídě nějaké základky. I kdyby seděli po celou dobu vedle sebe, přesto by fakticky chodili do dvou zcela rozdílných škol. Tak moc se totiž od sebe liší, co v hodinách zažívají.

Třeba v matematice Penny vůbec nestíhá. Opisuje výpočty z tabule, nerozumí abstraktním pojmům ani tomu, co znamenají v reálném světě. Bojí se, že plácne něco, co „se neříká“, učí se nazpaměť postupy, jejichž logiku nechápe, a škola v ní vyvolává pocit vlastní bezcennosti. Nemá totiž příležitost přijít na něco sama – Sheldon je vždycky hotov jako první, a určuje tak tempo pro celou třídu. Nakonec se Penny kvůli známkám rozhodne, že se začne matematiku učit stejně jako letopočty v dějepisu. Nazpaměť. A vyškrtne ji tím ze svého života...

Nové metody výuky založené na objevování a usilující o znovuzískání zájmu žáků se kromě matematiky u nás šíří také ve fyzice, v češtině, v dějepisu a v dalších předmětech. Otevřený útok části matematiků proti Hejného matematice je snahou vrátit vzdělávací systém do stavu, kdy sice vychoval několik vítězů matematických olympiád, ale statisícům dětí matematiku znechutil. Podobně kdysi připravovali třeba v NDR vrcholové sportovce. Že dnes už tudy cesta nevede, to by snad došlo i Sheldonovi.


Celý text naleznete zde

57 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
20. března 2018 v 7:54  

Co k takovému blábolu dodat. Doporučuji autorovi, aby si šel zaučit. A poznal realitu školství.
S komplexy z doby před 30 lety asi nevystačí.

Srovnávat Matfyz s 1. stupněm ZŠ(Hejného matematika) je opravdu hluboký vhled do problematiky školství.

Brát si za vzor komediální seriál je také vrchol odbornosti.

"To nejpodstatnější, tedy klíčový význam komunikace mezi žáky, totiž tihle lidé nechápou"
Ale chápou. Velmi dobře. Chápou i význam komunikace s veřejností a učiteli. Proto dělají akce a jeden extrém nahrazují druhým. Bijí se za své zájmy. Neboť hlavně školští extrémisté mají prostor v tisku a médiích. Běžný učitel na to nemá čas a učí a tiše odchází jinam či do důchodu.
Nesouhlasím s napadáním Hejného metody ani s napadáním tradičního školství. Univerzální metoda neexistuje a nikdy existovat nebude(doufám že nikdy nebudeme vyrábět hotové lidi na výrobní lince).

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2018 v 9:50  

Děkuji pane Botlíku. Přesné. Je dobře, že jsou i akademici, kteří tento problém chápou.

Luboš Motl řekl(a)...
20. března 2018 v 10:27  

V první řadě, Sheldon Cooper není blázen. Jeho matka ho nechala odborně testovat. ;-) Každý, kdo pozorně seriál sleduje, to ví. Takže pan Botlík se dopouští urážky – případně chce zneužívat psychiatrie stejně, jako ji zneužívaly totalitní režimy.

Fakt mám ve velké oblibě i Penny a další, ale výuku matematiky prostě musí mít pod kontrolou lidé jako Sheldon, Leonard, Rajesh a Howard, do různé míry, nikoliv Penny, jinak to prostě nebude matematika a špatně to dopadne. Zdůvodňovat vyučování podle Penny nějakými průpovídkami o důležitosti interakce mezi žáky je pouze trapné mlžení. Hodina matematiky není o interakcích mezi žáky.

Podobných nápadů, jak přeměnit hodiny matematiky a školu obecně, mají tyto rádobyhumanitní typy – lidé, kteří ve skutečnosti nejsou šikovní vůbec v ničem, jen mají tituly z pofiderních fakult, kde se na meritokracii vůbec nehledí – hodně. Mnohé z těchto devastujících změn se prakticky již odehrály. Náhodný příklad: před třemi dny na Twitteru napsal jakýsi Ondřej Šteffl: "Cíle výuky matematiky podle Hejného metody: Snažíme se budovat v žácích: * pokorné sebevědomí - utlumuje strach..."

Co na to říct? Odepsal jsem mu: "Sorry jako, ale v hodinách matematiky se má učit matematika, nikoliv shora určovat, kolik má dítě mít sebevědomí a jak velký má mít strach." A takhle je to se vším. Podobní Štefflové a Botlíci chtějí stále více přeměňovat školu na indoktrinaci. Pan Botlík by nejraději přeměnil výuku matematiky na kolektivní ponižování Sheldona Coopera, který má údajně "Asperger". Sorry jako, ale Sheldon Cooper je vzorem pro žáky v každé třídě matematiky a každý učitel, který naopak vychovává děti k tomu, aby lidmi jako Sheldon Cooper opovrhovaly, by měl okamžitě dostat výpověď, protože dělá téměř pravý opak toho, co má ve skutečnosti být výsledkem jeho práce.

Navázal jsem na tuto polovirtuální debatu z prostředí Teorie velkého třesku, protože to věc trochu odlehčuje. Ale tyto problémy a deformace školství bohužel probíhají i ve zcela reálném světě. Lidé jako Sheldon Cooper mají jiná jména, ale stávají se oběťmi různých "kolegyň" Janine Davisové z reálného světa. Jen pro úplnost, Davisová je to zkorumpované individuum, které usiluje vydíráním dodržování politické korektnosti prostřednictvím jejího oddělení "lidských zdrojů". Takových Davisových je stále více a školství se jich musí zbavit, jinak bude upadat stále více a rychleji.

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2018 v 10:45  

Pane Motle, píšete, že pan Botlík "případně chce zneužívat psychiatrie stejně, jako ji zneužívaly totalitní režimy". Na základě domněnky, že ve svém textu napsal, že Sheldon je blázen, což nenapsal. Nicméně: Spíše Váš jazyk připomíná totalitní pohrdání oponenty: "Jakýsi Ondřej Šteffl", "Podobní Štefflové a Botlíci"... To není právě vysoká úroveň argumentace. Hezký den!

Luboš Motl řekl(a)...
20. března 2018 v 10:53  

To, že pohrdám panem Botlíkem, nemá nic společného s žádnou totalitou. Pohrdám jím proto, že v životě nic nedokázal, kromě toho, že se natlačil do nějaké parazitické a toxické NGO, ale přesto má tu drzost v denním tisku plivat na lidi – například absolventy MFF UK (a očividně tím míní i vedení Jednoty českých matematiků a fyziků, Matematického ústavu AV ČR a další) – kterým nesahá ani po kotníky. Je skandální, že Lidové noviny (za jejichž svobodu jsem bojoval už měsíce před Sametovou revolucí) umožňují lidem jako pan Botlík ovlivňovat tak důležité téma, jako je výuka matematiky v celé zemi, téma, o kterém očividně nemají ponětí.

Michal Komárek řekl(a)...
20. března 2018 v 11:13  

Ano, pane Motle, to je přesně to, o čem jsem psal. Píšete, že Váš oponent: "v životě nic nedokázal", "má tu drzost", "nesahá ani po kotníky", "očividně nemá ponětí"... Nemusíme to nazývat "totalitním pohrdáním oponenty", ale to úroveň Vaší argumentace nijak nezvýší. Hezký den!

Luboš Motl řekl(a)...
20. března 2018 v 11:23  

Píšu to proto, že je to objektivní pravda a navíc naprosto klíčová pravda při debatě o tomto tématu. Ten člověk kromě členství ve své NGO neudělal v životě nic. Ale NGO si může založit každý hlupák a polovina hlupáků si ji i založila.

Ale pro Vás pravda absolutně nic neznamená – a totéž lze říct o všech propagátorech Hejného a jiných patologických reform.

Chováte se stejně jako ti lidé, kteří způsobili ve virálním satirickém 9minutovém videu existenční potíže učitelce, která si dovolila opravit žáka a říct mu, že dva plus dva je rovno čtyřem. (To video má i české titulky, jdou zapnout, přidali jsme je tam.) Důležitější než pravda pro Vás je, zda se někdo může chovat jako ublížený. Důležitější pro Vás je neustále se urážet, zvláště tehdy, když někdo vysloví nějakou pravdu.

To video vypadá jako humor a je velmi zábavné, ale zároveň je i strašidelné, protože děje v tomto videu popsané se očividně dějí a Vy jste v podstatě přesnou kopií těch lidí, kteří proti té učitelce uspořádali hony na čarodějnice. Realita je prostě taková, že si myslím, že nestojíte za nic jako matematik a pedagog, ale nestojíte za nic ani jako lidská bytost.

tyrjir řekl(a)...
20. března 2018 v 12:05  

Kdyby pan Komárek nepodporoval demagogy typu pana Botlíka nebo Tajného učitele, byla by diskuse v České škole hodnotnější. Neškodí na to občas poukázat. J.Týř

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2018 v 13:10  

Kdyby pan tyrjir nezapleveloval diskuzi nesmyslnými plácnutími do vody, byla by diskuze na čš hodnotnější.

tyrjir řekl(a)...
20. března 2018 v 15:04  

Co k takovému blábolu dodat. Doporučuji autorovi, aby si šel zaučit. A poznal realitu školství.

Souhlasím. Paralela mezi panem Botlíkem zmíněným seriálem a mezi důvody, které vedou k důvodné kritice některých průvodních jevů a důsledků šíření přehnaně konstruktivistických metod, je paralela velmi kulhající.

Iacobus řekl(a)...
20. března 2018 v 15:29  

Jsem rád, že pan Botlík dal pro tentokrát přednost osobité diskurzivní analýze fikčního narativu s matematickými prvky :-) . Meritum celého sporu však dle mého názoru spočívá hlavně v tom, že na vyšší vzdělávací stupně, fungující klasicky, postupně docházejí žáci vyučovaní podle Hejného metody - a náhle se ukazuje, že u nich leccos nefunguje. Nefunguje, neboť fungovat z povahy věci - tj. zcela odlišného nastavení koncepce vzdělávání a vyučování - nejspíš ani nemůže, oba přístupy zřejmě nejsou kompatibilní. Není to žádná tragédie; rodiče ale mají právo se ptát, jakou matematiku bude mé dítě vlastně umět, až vyjde základní školu. Jako rodič, jehož starší dítě se učí podle Hejného metody (ve státní škole) už přes dva a půl roku, bych mohl doplnit spoustu momentů, radostných i žalostných, které dcera nad Hejným prožívala: např. ji nekonečně frustrovaly rozklady čísel na sčítance typu 20 = 20 + 0, 19 + 1, 18 + 2 atd. (skoro bych řekl, že si tu připadala jako Penny); na druhé straně ji bavil tzv. Biland. Je ovšem fakt, že elementární aritmetiku, laicky řečeno (typu 34 + 8, 6 * 8 atd.), má fixovanou poněkud slabě a někdy ji při správném postupu zradí, což by se dít nemělo. Jistý dril u H. prostě chybí.

Q. E. D. řekl(a)...
20. března 2018 v 16:05  

Souhlasím s panem Motlem. Pro mě naštěstí tyhle bláboly už nejsou tak velký problém, protože kdykoliv v titulku vidím Botlík, EDUin, Scio apod., přepínám do útlumového režimu.

PS: Dneska je celosvětový den štěstí, pojďme na sebe být hodní. :)

tyrjir řekl(a)...
20. března 2018 v 17:45  

Minulý týden byl pan Rákosník a pár dalších lidí v parlamentu, kde také panovala poměrně obecná shoda o tom, že by se dopady Hejného experimentu měly testovat. Dosud se tak nedělo a viděli jsme, že panu Hejnému i jeho fanouškům je zcela jedno, co se stane s dětmi poté, co opustí třídu. Nezajímají se o to a ani o tom nic nevědí. Je to nebezpečné. Tento postoj naznačuje, že mezi některými učiteli je Hejného metoda populární proto, že snižuje nároky jak na děti, tak na učitele, a dostávat plat prakticky zadarmo se prostě lidem líbí...

Nakonec i fakt, že je pan Hejný proti maturitě z matematiky, je celkem zjevně snahou zatemnit fakt, že šíření Hejného metody vede k výraznému poklesu matematických znalostí a schopností žáků. Konkrétní příklady výkonů, které žáci postižení Hejného metodou obecně neumějí ani ve vyšších ročnících, rozebírala hodně detailně na konferenci například paní učitelka Mazáčová. Šíření této metody může být populární mezi jistými skupinami, ale ohrožuje budoucnost průmyslu i dalších oblastí lidské aktivity v celé zemi.


Napsal pan Motl v České škole 19. března 2018 13:52.
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html

Souhlasím jako mnoho ostatních. Hysterie pedagogických populistů, kteří Hejného metodu přeceňují a bez odborného ověření ji nekriticky šíří, je je jasným dokladem toho, že byl nejvyšší čas, aby taková slova v Poslanecké sněmovně zazněla a aby i na jejich základě začala Sněmovna a vláda ČR konat.

Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html

J.Týř

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2018 v 18:25  

Měli jsme jednou jednoho Sheldona z Harvardu ve výuce. Po půl roce začali létat papírové kuličky a to jsou naši žáci nadprůměrně slušní.

Tajný Učitel řekl(a)...
20. března 2018 v 18:26  

Pane Motl, vyhledejte si pana Doležela Pavla na jeho blogu. Sednete k sobě jak peas and carrots baby.

Karel Lippmann řekl(a)...
20. března 2018 v 18:28  

Je příznačné, že ti, kteří tvrdošíjně hájí vyučovací metody, které evidentně většině žáků škodí, používají arogantní, jinak nikterak nedoložený výraz "bláboly".
K Hejného metodě bych jen podotkl, že sama metoda nestačí, protože ve skutečnosti má velmi podobný cíl jako výuka tradiční. Současně je zapotřebí žáky přesvědčit, že to, co si mají osvojit, má pro ně smysl, i když nikdy v životě nebudou potřebovat nic víc než základní numerické operace. To platí i pro všechny další vyučovací předměty.

Kvaternion řekl(a)...
20. března 2018 v 21:37  

Pane, Motle, proč tolik slov? Vždyť ve všech svých příspěvcích dohromady sdělujete pořád to samé, co se dá vměstnat do jedné věty: "Já jsem ze všech nejchytřejší, nikdo, kdo není tak chytrý jako já, nic nedokázal, takže vámi všemi pohrdám a musíte uznat, že mám pravdu, i když jde o věc, v níž jste odborníci a já laik - vlastně ne, já jsem odborník ve všem". Buďte ujištěn, že pro mě dokázal průměrný učitel matematiky, který chce své žáky něco naučit - ať tou či onou metodou - nepoměrně více než Vy, který jste napsal pár článků o teorii strun, pak se za hrubě nemorální jednání nechal z Harvardu vyhodit (což Vás žere natolik, že si účty za to směšně vyrovnáváte dokonce i v této diskusi), na fyziku rezignoval a od té doby sedíte doma a nekompetentně kafráte tu do hypotézy globálního oteplování, tu do výuky matematiky, ve všech případech s takovou úrovní argumentace, jakou demonstrujete i zde, tedy tristní. Můžete si stokrát myslet, že můj názor není relevantní, jenže on je. Stejný názor na Vás má převážná většina těch, kdo Vás znají, už od studií na matfyzu - a proto jste nyní v pozici outsidera, který si plácá játra na vlastním blogu, ale na nic jiného nemáte žádný vliv. Naštěstí ani na výuku matematiky.

tyrjir řekl(a)...
20. března 2018 v 22:23  


Hysterie anonymních sprosťáků v České škole vrcholí?

#PedagogičtíPopulisté se v #ČeskáŠkola bouří proti jednání o #HejnéhoMetoda ve #Sněmovna o tom, že #MŠMT dovolilo její šíření ve #Školy bez ověření. Co s tím #Kadibudkismus udělá #Vláda a #MŠMTČR?

http://www.ceskaskola.cz/2018/03/poslanci-resi-jak-by-se-mela-ucit.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/kvaternion-je-to-krizova-vyprava-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html

Nechutná věcná demagogie a sprostá urážlivá hysterie, kterou tu, pane Kvarternione, předvádíte, myslím, jenom dokazuje, že to sněmovní jednání proběhlo na základě vážných odborných i celospolečenských důvodů. Pokračujte, prosím, ať česká školská veřejnost vidí, jací anonymní sprosťáci se tu snaží přispívat k devastaci našeho školství.

J.Týř


tomas.chrobak řekl(a)...
21. března 2018 v 4:01  

Pane Týři, ano já rozumím tomu, že je toto blog, tak si může každý psát co chce. Anonymy bohužel zničí každou diskuzi. Dáváte mě jako jeden ze tří odkazů. Čím jsem Vám přišel sprostý? Příště se takovému jednání pokusím vyhnout, nevede totiž k diskuzi. Ještě jednu otázku mám. Čím Vám přijdu anonymní? Každopádně je nutno přiznat, že Vaše zarputilost je skoro až úchvatná. Trochu Vám někdy až závidím to množství času, díky, kterému můžete neustále na vše reagovat. Děkuji Tomáš Chrobák
P.S.: V prvním příspěvku jste mi poděkoval za upozornění na nedostatečně propracované vzdělávání učitelů, v druhém mě nazval motivovaným kantorem, v dalším už jsem anonymní sprosťák. Zvažuji jaké bude pokračování :)

tyrjir řekl(a)...
21. března 2018 v 5:17  

Pane Chrobáku,
to, že je v mém komentáři odkaz na váš článek, neznamená, že vás tím řadím mezi anonymní sprosťáky, o kterých píšu panu Karternionovi (a nepřímo i Tajnému učiteli, proto je tam to množné číslo) až potom.

J.Týř

PS: Času, který ze zájmu o věc věnuji diskusi v České škole, je mi mnohdy líto. Je to na úkor ostatních důležitých věcí pro mne i mé blízké. Myslím, že mi toho nemáte příliš mnoho co závidět.

Luboš Motl řekl(a)...
21. března 2018 v 6:37  

Pane Kvaternione, já jsem se nenechal z žádného Harvardu vyhodit. Vypršela mi víza, tak jsem odešel z USA. Zelenou kartu jsem si nedělal, protože jsem byl otráven vlivem toxických feministek, které v té době dotlačily k rezignaci rektora Larry Summerse. Vedle víz jsem měl garantovaný pracovní poměr na další dva roky apod.

Upozorňuji Vás, že jestliže budete šířit takové lži, budu Vás muset zažalovat a prakticky zničit, protože tohle je přes čáru.

Luboš Motl řekl(a)...
21. března 2018 v 6:42  

QED, no já budu asi při spatření jména Botlík také přepínat do spánkového režimu. Do včera jsem nevěděl o panu Botlíkovi, Scio, Eduin apod. prakticky nic. Když jsem si vyhledal různé relevantní informace, došel jsem víceméně k závěru, že tito lidé a možná jen pár dalších mohou být zodpovědní řekněme za 50% poklesu kvality českého školství a výuky matematiky obzvláště za posledních 20 nebo 30 let.

Kvaternion řekl(a)...
21. března 2018 v 7:08  

Pane Motle, tuto informaci mám z druhé ruky a nemohu vyloučit, že Vaše vysoce nestandardní rezignace uprostřed školního roku a náhlé ukončení vědecké kariéry ve fyzice (což je jediný obor, ve kterém jste kompetentní a dosáhl v něm uznání), poté, co jste opakovaně urážel jiné vědce a ženy ve vědě obecně, byla dobrovolná. Nic to nemění na faktu, že jste morálně závadná osobnost, jejíž vyjádření k čemukoli kromě fyziky jsou sestavena jen z argumentačních faulů a jsou naprosto bezcenná. A vyhrožováním o "zničení" se laskavě nezesměšňujte, z ňafajícího ratlíka opravdu nemám strach.

https://rationalwiki.org/wiki/Lubo%C5%A1_Motl

Tajný Učitel řekl(a)...
21. března 2018 v 8:39  

Nuže pane Motle, možná je čas zalézt zpět pod ten kámen, z pod kterého jste vylezl a nechat učitele ať dělají co dovedou, ať už Hejného metodou, nebo kteroukoli jinou, která funguje. Koneckonců iluze o vlastní důležitosti si lze léčit i jinak.

tyrjir řekl(a)...
21. března 2018 v 11:48  

Dovoluji si pánům Kvaternionovi a Motlovi s uznáním poděkovat za názornou ukázku poblitologického akademismu. Zlatá česká sborovna, myslím, kde se štěkne pár akademicky a byrokraticky zkrušovaných učitelů.

Upřímně řečeno, je mi sympatičtější akademická poblitologie pana Motla. Nejen pro věcnou a odbornou stránku jeho jinak mnohdy svérázného projevu. I proto, že pod vlastním jménem nese kůži na trh anonymních sprosťáků v České škole...

Pane Kvarternione, dlužíte nám, myslím, ještě vysvětlení, jak je to s tou údajnou nekomerčností údajných "neziskovek", napříklat H-matu.

Viz
Další Kvaternionovy omyly nebo lži
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html?showComment=1521624724334#comment-5321018963706483348

J.Týř

Michal Komárek řekl(a)...
21. března 2018 v 12:16  

Pane Týři zdržte se, prosím těch dětinských nevkusných novotvarů. Snažte se diskutovat věcně, "střízlivě". Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
21. března 2018 v 14:06  

Omlouvám se, jde tu o přehklep: poblitologických = politologických. :)))

tyrjir řekl(a)...
21. března 2018 v 14:19  

Spíš než k mnohdy docela případným novotvarům, byste se, myslím, pane Komárku, mohl vyjádřit k tomu, jestli některé "politologicky" orientované a podporované "neziskovky" jsou anebo nejsou soukromo komerčními subjekty generujícími zisk na úkor učitelů, škol a na úkor kvalitního vzdělávání.

Viz
Další Kvaternionovy omyly nebo lži
http://www.ceskaskola.cz/2018/03/tomas-chrobak-co-mne-uciteli-dala.html?showComment=1521624724334#comment-5321018963706483348

J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 10:40  

Udělám jednu výjimku a napíšu po delší době komentář, když už jsem byl v diskusi zmíněn mým největším obdivovatelem. Nejprve k soudruhu cenzorovi:

Soudruh Komárek napsal: "Spíše Váš jazyk připomíná totalitní pohrdání oponenty: "Jakýsi Ondřej Šteffl", "Podobní Štefflové a Botlíci"... To není právě vysoká úroveň argumentace."

A pak soudruh tajný: "Nuže pane Motle, možná je čas zalézt zpět pod ten kámen, z pod kterého jste vylezl a nechat učitele ať dělají co dovedou, ať už Hejného metodou, nebo kteroukoli jinou, která funguje. Koneckonců iluze o vlastní důležitosti si lze léčit i jinak."

A hle na reakci soudruha cenzora - NIC. Soudruhu Komárku, nezapomněl jste napomenout soudruha tajného, že používá totalitní jazyk a že jeho úroveň argumentace je mizivá, nebo napomínáte jen ideově pochybné diskutující a rozvraceče sluníčkových pořádků? Pokud to správně chápu, tak spolustraníkům je dovoleno používat jazyka jakéhokoliv, ale kdo není ve Straně, má smolíka. Nebo jsem něco přehlédl?

Michal Komárek řekl(a)...
23. března 2018 v 10:43  

Ano, přehlédl. Ostatně, přehlížíte více věcí, které se týkají diskuse na České škole. Hezký den!

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 10:52  

A nyní k ostatním soudruhům:

Luboš Motl píše: "Fakt mám ve velké oblibě i Penny a další, ale výuku matematiky prostě musí mít pod kontrolou lidé jako Sheldon, Leonard, Rajesh a Howard, do různé míry, nikoliv Penny, jinak to prostě nebude matematika a špatně to dopadne. Zdůvodňovat vyučování podle Penny nějakými průpovídkami o důležitosti interakce mezi žáky je pouze trapné mlžení. Hodina matematiky není o interakcích mezi žáky."

Soudruhu Komárku, soudruhu tajnej a ostatní soudruzi, přečtěte si to tak pětkrát až desetkrát (to podle toho, jak je který soudruh kognitivně vybaven). Pak se zkuste zamyslet (v rámci možností) a možná to i pochopíte. Ono vyprávění o matematice, není matematika. Opakuji pro obzvláště nadané - NENÍ MATEMATIKA.

Jsem rád, že Luboš Motl napsal: "To, že pohrdám panem Botlíkem, nemá nic společného s žádnou totalitou. Pohrdám jím proto, že v životě nic nedokázal, kromě toho, že se natlačil do nějaké parazitické a toxické NGO, ale přesto má tu drzost v denním tisku plivat na lidi ... kterým nesahá ani po kotníky. Je skandální, že Lidové noviny ... umožňují lidem jako pan Botlík ovlivňovat tak důležité téma, jako je výuka matematiky v celé zemi, téma, o kterém očividně nemají ponětí." a zcela se s tím ztotožňuji. Nedokáži nenávidět, a tak nejhorší emoce, které jsem schopen, je pohrdání. Nepřeji tedy pánům Botlíkovi, Štefflovi, Kartousovi a podobným, aby je někdo věšel za koule do průvanu, ale budu proti jejich nesmyslům vystupovat tak aktivně, jak to jen budu zvládat. Jsou objektivně nebezpeční a škodí. Naštěstí lidí, kteří jim dopřávají sluchu, je, zdá se, velmi málo, a snad i jejich počet se snižuje. O výuce matematiky musí rozhodovat lidé, kteří jí rozumí, ne dav na náměstí, ne pseudovědci humanitního typu.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 10:55  

"Ano, přehlédl. Ostatně, přehlížíte více věcí, které se týkají diskuse na České škole. Hezký den!"

A co jsem přehlédl, soudruhu?

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 10:57  

Tak mě napadá, že jsme na tom vlastně s těmi tajnými, feřteky, kartousy, komárky a podobnými stejně. Jak my, tak oni jsou frustrovaní. A ta frustrace v obou případech pramení z jejich hlouposti a nevzdělanosti.

Michal Komárek řekl(a)...
23. března 2018 v 11:01  

Pane Doležele, Vaše přesvědčení, že s panem Botlíkem nebo panem Štefflem souhlasí velmi málo, a stále méně lidí, je jen Vaší iluzí. Podobně jako to, že jste spolu s panem Motlem majiteli "objektivní pravdy". Hezký den!

Michal Komárek řekl(a)...
23. března 2018 v 11:02  

A pane Doležele - k Vašim iluzím patří i to, že tady v diskusi můžete urážet ostatní diskutující...

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 11:09  

"Pane Motle, tuto informaci mám z druhé ruky a nemohu vyloučit, že Vaše vysoce nestandardní rezignace uprostřed školního roku a náhlé ukončení vědecké kariéry ve fyzice (což je jediný obor, ve kterém jste kompetentní a dosáhl v něm uznání), poté, co jste opakovaně urážel jiné vědce a ženy ve vědě obecně, byla dobrovolná. Nic to nemění na faktu, že jste morálně závadná osobnost, jejíž vyjádření k čemukoli kromě fyziky jsou sestavena jen z argumentačních faulů a jsou naprosto bezcenná."

Vážený, druhou ruku si nechte na utírání víte čeho. Luboš Motl je zjevně tak intelignentí, že od vás lze jen obtížně očekávat, že pochopíte jeho sdělení a tudíž pro vás, pochopitelně, budou vždy bezcenná. Ta, která jsem četl já, mohu podepsat. Že v dějinách fyziky nebyly téměř žádné ženy, které by ji posouvaly vpřed? No ano. To je objektivní skutečnost. Že totéž platí o černoších? Rovněž objektivní skutečnost. On si totiž, soudruzi, excelentní fyzik, nemůže tak úplně dovolit ignorovat pozorování reálného světa. To už by pak buď nebyl fyzik, nebo by nebyl excelentní. Děsím se doby, kdy bude za fyzika vydáván nějaký aktivista, který prošel večerní školou esoteriky, astrologie a věštění z křišťálové koule. A ty zkompetnetnění chudáci, kteří budou umět pracovat v týmu, budou umět diskutovat "o uprchlíci" a budou mít papír na to, že kriticky myslí (míněno, že umí číst a občas i porozumí tomu, co čtou), jim budou slepě věřit, protože nic víc ve svém "metodickém aparátu" mít nebudou, protože matematiku je "učila" nějaká Penny podle toho, co ona potřebovala "v životě".

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 11:14  

"Pane Doležele, Vaše přesvědčení, že s panem Botlíkem nebo panem Štefflem souhlasí velmi málo, a stále méně lidí, je jen Vaší iluzí. Podobně jako to, že jste spolu s panem Motlem majiteli "objektivní pravdy". Hezký den!"

Soudruhu cenzore, zjevně jste nepochopil otázku. Ptám se tedy znovu: Co jsem přehlédl?

Ohledně iluzí nebudu diskutovat s někým, kdo nechápe rozdíl mezi prací a čerpáním, ale myslím, že výsledky hovoří za vše - poslední volby do PSP ČR, volby prezidenta, povinná centrální maturita z matematiky, snižující se počet studentů VŠ,... Většina lidí už pochopila, co jste zač vy a vám podobní.

Kvaternion řekl(a)...
23. března 2018 v 12:02  

Pane Doležele, je úplně jedno, co můžete podepsat, protože Vaše stanoviska jsou stejně bezcenná jako pana Motla. Neuvedl jste ani jediný argument, jen se pokoušíte o stejný argumentační faul jako pan Motl, tedy "důkaz autoritou" - pan Motl je inteligentnější než všichni ostatní, takže má pravdu, hotovo. Nejenže tento způsob "argumentace" vaše stanovisko nijak nepodporuje, ale ještě tím dokazujete, že to s vaší inteligencí zrovna žhavé není, když se necháte chytit se staženými kalhotami na tak průhledných argumentačních faulech. Jste stejný typ osobnosti jako pan Motl, jedinec přesvědčený o nekonečnosti vlastního intelektu a z něj vyplývající odbornosti ve všem; na rozdíl od pana Motla jste navíc nedosáhl ničeho, z čeho by na zvlášť vysokou inteligenci bylo možno usuzovat. Buďte laskav a omezte se na věcnou argumentaci k problémům vzdělávání, nebo mě Vašeho blábolení ušetřete.

Na závěr připojuji odkaz, ve kterém lze nalézt malý výběr urážek pana Motla na adresu jiných vědců, zpravidla významnějších než on. Pro ty, kterým se nechce do této žumpy ponořit, jen pro představu: za to, že rozvíjejí teorie konkurenční k té jeho, označuje jiné vědce za "podlidi", "odpad", a (raději nepřekládám) "crap", který "musí být zlikvidován, jako lidstvo zlikvidovalo nacisty". Vaše podpora takovému jedinci, pane Doležele, opravdu nijak neposiluje jeho kredibilitu, ale naopak poškozuje tu Vaši - je-li to ještě možné.

http://backreaction.blogspot.cz/2007/08/lubo-motl.html

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 12:31  

O to, že pánové Botlík, Doležel, Kvarternion a Motl jsou v některých ohledech kontroverzní osoby, myslím, může málokdo důvodně pochybovat. Přesto, co se týká výuky matematiky, je mi bližší věcná argumentace pánů Doležela a Motla než dogmatismus pana Botlíka a sprosťáctví anonyma Kvarterniona.
J.Týr

Tajný Učitel řekl(a)...
23. března 2018 v 12:36  

Doležel a Motl jsou bratři v triku, elita nejjelitnější, jediní opraudoví inteligenti od Aše až po Kavkaz. Nejlépe jim je, když vylezou na Petřín a společně plivají na ty obyčejné omezené chudáky tam dole. Jakoby si ten talent na přírodovědu, vybral daň v oblasti obyčejných lidských vztahů.

Ad Motl: "His blog, The Reference Frame, consists of abuse and insults hurled at anyone he disagrees with, mostly concerning physics. He has an annoying habit of continuing to edit posts for months after making them, making citation difficult, but at least he doesn't change his stated opinions and makes the abuse and insults more refined. If you disagree or dissent from Motl's own opinion, even in the most mild and engaging manner, Motl will ban your disqus account from commenting at his site and then reply to your comments such that you're unable to rebut or engage in any kind of debate with him. He will even go so far as to post your comments to him elsewhere at his site, editing them to change their meaning and tone. PZ Myers has called Motl a "crackpot"[3] (which is also Motl's favoured word for anyone who disagrees with him). It is true that Luboš is willing to embrace crackpot ideas[4][5][6] when it suits his politics. However, his science is generally good within his sphere of competence. The problem is his refusal to recognize that his sphere of competence is finite.
And God help you if you've ever implied anywhere that string theory is anything less than the revealed secret of the Universe, particularly if you're Lee Smolin, Peter Woit or "similar breathtakingly dishonest far-left anti-scientific subhuman activist garbage".[7] Motl has so far failed to keep their papers entirely off the readable categories of arXiv, but not for want of effort."


https://rationalwiki.org/wiki/Luboš_Motl

Tajný Učitel řekl(a)...
23. března 2018 v 12:42  

Mimochodem Doležele, neodešel jste z ČŠ z uraženým bouchnutím dveří jako že už nikdy více, ani kdyby, protože vaše buranské názory nebyly náležitě oceněny?

Já vím nedovedete si pomoci, ta grafomanie a touha ponižovat lidi nedá a nedá spát.

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 13:58  

Je dobře, že je tu Hejného metoda, i to, že sněmovní akademická konference kritizovala nebezpečnost jejího přeceňování

Učitel potkal bývalého žáka s novým BMW: "Tak vidím, že si dobře vedeš, i když ti ta matematika moc nešla. Co vlastně děláš?" "Obchoduji, pane učiteli. Vykupuju brambory za korunu a prodávám je dál za čtyři. To víte, já jsem skromný, mně ta tři procenta stačí ...."

Lidé jsou různí a ke spokojenému a z existenčního hlediska úspěšnému životu je mnohdy důležitější schopnost člověka domluvit se a spolupracovat s ostatními na celkem jednoduchých věcech a zbytečně se vzájemně nenapadat. Hejného metoda je, myslím, cenná (i) z tohoto důvodu. V rukou dobrých učitelů může její kombinace s klasickou výukou vést k dobrým výsledkům. V rukou obchodníků s brambory ne.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 14:04  

PS: Dovoluji si protestovat proti tomu, aby rádoby akademičtí i neakademičtí, učitelští i neučitelští bramboráři uráželi ty, kterým jde o dobrou výuku matematiky.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 16:16  

"Mimochodem Doležele, neodešel jste z ČŠ z uraženým bouchnutím dveří jako že už nikdy více, ani kdyby, protože vaše buranské názory nebyly náležitě oceněny?

Já vím nedovedete si pomoci, ta grafomanie a touha ponižovat lidi nedá a nedá spát.
"

Drahý kolego,

pokud bych z ČŠ odcházel, pak rozhodně ne "z uraženým bouchnutím", anýbrž nanejvýše "s uraženým bouchnutím". Obávám se ale, že jste důvod toho, proč jsem přestal psát příspěvky na ČŠ, nepochopil a vysvětlovat vám to nebudu. To, že člověk nazve hloupost hloupostí, lenost leností, ignorantství ignorantstvím a blbce blbcem, ještě neznamená, že potřebuje na všechny ostatní plivat z Petřína. Drtivé většiny lidí si vážím. Bohužel, ani vy, ani soudruh Botlík, ani soudruh Komárek do této drtivé většiny nepatříte. Vztekat se můžete jak chcete, ale já dál budu nazývat věci pravými jmény, i když se zcela v duchu propagandy vám vlastní, snažíte z nás udělat ty divné s poruchou autistického spektra, než abyste si přiznali, že vy jste ti lenoši, ignoranti a pseudointelektuálové a něco s tím dělali. Že napíšu, že ženy jsou v exaktních vědách obecně nesrovnatelně méně úspěšné než muži, pak je to konstatování objektivní reality, nikoliv příznakem poruchy autistického spektra. Já vím, že v tom vašem pokřiveném světě je to k nevíře, ale stále jsou lidé, kteří dokáží odlišit pravdu od lži, skutečnost od pohádky a blbce od inteligenta. Bohužel pro váš jemnocit, jsou mezi nimi i tací, jako je Luboš Motl, kteří se nebojí ani v tom vámi zkřiveném světě objektivní realitu popisovat.

A mýlíte se. Nevrátil jsem se do diskuse kvůli grafomanství, nebo potřebě urážet, ale proto, abych se postavil za lidi, které tady urážíte (a mojí přítomnost k tomu zjevně nepotřebujete) vy a vám podobní intelektuálové, z nichž většina se sice nebojí štěkajících ratlíků, ale zato se bojí pod své nenávistné slinty podepsat. Jediné, co to ve mně vyvolává je ještě větší zhnusení z lidí jako jste vy.

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 16:27  

"Jste stejný typ osobnosti jako pan Motl,"

Tak takovou pochvalu si snad ani nezasloužím ;-)

"jedinec přesvědčený o nekonečnosti vlastního intelektu a z něj vyplývající odbornosti ve všem;"

Ó nikolivěk. Renesanční osobnost sebedeklarací znám živou jednu jedinou a je jí soudruh Botlík. Sám mám tolik mezer ve vzdělání, že již léta chodím kanálama. Možná byste mohl napsat vy něco o sobě, abychom se mohli zasmát.

"na rozdíl od pana Motla jste navíc nedosáhl ničeho, z čeho by na zvlášť vysokou inteligenci bylo možno usuzovat. Buďte laskav a omezte se na věcnou argumentaci k problémům vzdělávání, nebo mě Vašeho blábolení ušetřete."

Věcnou argumentaci vítám. Va vašem podání jsem zatím k výuce matematiky nic nečetl, ani k podpoře hypotéz, které ve svém článku vyslovil soudruh Botlík. Jediné, čeho jsme se od vás prozatím dočkali je toliko argumentace ad hominem. Ale, hlavně že se oháníte tím, že je třeba věcné argumentace. Nejste vy náhodou soudruh Botlík sám?

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 16:28  

Já vím, že v tom vašem pokřiveném světě je to k nevíře, ale stále jsou lidé, kteří dokáží odlišit pravdu od lži, skutečnost od pohádky a blbce od inteligenta. Bohužel pro váš jemnocit, jsou mezi nimi i tací, jako je Luboš Motl, kteří se nebojí ani v tom vámi zkřiveném světě objektivní realitu popisovat...

Souhlasím a připodepisuji. S poznámkou, že pan Komárek by se mohl aspoň trochu zastydět za to, jak těm zbabělým a nenávistně jednajícím anonymům nadržuje.

J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
23. března 2018 v 16:32  

Pane Týři,

mně jde o dobrou výuku matematiky a dokonce i vím, že ne každý musí být matematik. Nesnažím se za každou cenu dehonestovat onu tzv. Hejného metodu, jen jsem zatím nepochopil, v čem spočívá její výjimečnost, či co jí reálně tvoří. Nenašel jsem nic, v čem bych viděl nějakou přidanou hodnotu. Mám na to podobný názor, jako profesor Dlab - jde o soubor didaktických pomůcek pro výuku základů počtů. Vždy mne dojímá, když nějaký dějepisář, či literární teoretik, začne matematiky přesvědčovat o tom, kterak je nějaká výuka matematiky geniální a kterak je lepší, než ty tradiční. Pro mě je Hejného metoda především marketing a potenciál pro čerpání. Račte se nehněvati.

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 16:41  

Věřím vám, pane Doležele, že to, co v posleních příspévcích píšete, myslíte dobře ze zájmu o dobrou výuku matematiky. O téch zbanělých panem Komárkem tolerovaných anonymech se to, bohužel, zodpovědně říci nedá. J.Týř

Michal Komárek řekl(a)...
23. března 2018 v 17:00  

Tak to je přesný příklad diskuse, jakou si na České škole nepřeju. Na začátku je zajímavý, byť nesporně provokativní text. K velmi důležitému, navíc velmi aktuálnímu tématu. A diskusi dominují osobní útoky, které téma spolehlivě zastíní. Korunou diskuse je pak osobní exhibice pana Doležela provázená uznalým souhlasem pana Týře. V podstatě antidiskuse. Prosím zúčastněné, aby v tomto tónu a stylu nepokračovali. Děkuji! Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
23. března 2018 v 17:16  

Tak vy si tu pravdu nepřejete, pane Komárku? Sprosťárny tajných provokatérů si zřejmě přejete, když je v naprosté většině případů nekorigujete, že? Zajímalo by mne, co podivného byste si asi tak ještě přál, kdybychom vaší prosbě vyhověli. J.Týř

Michal Komárek řekl(a)...
23. března 2018 v 17:24  

Poslední varování, pane Týři. Vaše příspěvky jako celek naprosto vybočují z normy a neúnosně a neúnosným způsobem zaplavují diskusi na České škole. Začněte, prosím diskutovat k věci, "normálně", nebo budu nucen Vaše příspěvky z diskuse odstraňovat. Děkuji! Hezký večer!

Tajný Učitel řekl(a)...
23. března 2018 v 17:54  

Doležele, vaše stanoviska jsou bezcenná a irelevantní. Nejste učitel, nejste pedagog, jste jakýsi pseudo-intelektuální elitář zemanoidního typu. Pište si co chcete, nejlépe však někam jinam, jak jste sliboval a nedodržel. Jak jinak.

Kvaternion řekl(a)...
23. března 2018 v 19:05  

Pane Komárku, naprosto chápu, že si takovou diskusi na České škole nepřejete. Bohužel, systém je nastaven tak, že chce-li někdo, aby se tímto způsobem zvrhla, vždy toho může dosáhnout. Projde-li totiž příspěvek obsahující např. "Vážený, druhou ruku si nechte na utírání víte čeho. Luboš Motl je zjevně tak intelignentí, že od vás lze jen obtížně očekávat, že pochopíte jeho sdělení", má dotčená osoba na výběr buď nereagovat a nechat autory podobných výroků, aby diskusi plně ovládli, nebo se bránit a tím přilévat olej do ohně. Jsem si vědom toho, že volba mezi benevolentním a přísným administrátorským přístupem je mefistofelovská, protože v druhém případě byste byl nepochybně obviňován, že potlačujete některé názory, vidíte však, k čemu vede první přístup, jsou-li v diskusi přítomni jedinci, na něž Vaše laskavé pokusy o usměrnění nejen nefungují, ale dokonce Vás za ně napadají.

tyrjir řekl(a)...
24. března 2018 v 11:02  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pavel Doležel řekl(a)...
25. března 2018 v 23:14  

"Doležele, vaše stanoviska jsou bezcenná a irelevantní. Nejste učitel, nejste pedagog, jste jakýsi pseudo-intelektuální elitář zemanoidního typu. Pište si co chcete, nejlépe však někam jinam, jak jste sliboval a nedodržel. Jak jinak."

Nevadí, nevadí, soudruhu. Děkuji za povolení psát si, co chci. Vyřiďte, prosím, toto povolení i na ÚV v oddělení cenzury názorů, které nepatří do slušné společnosti (dříve "reakčních názorů třídních nepřátel"). Nemíním ztrácet na cenzorované ČŠ další čas. Přišel jsem jen příjemně kultivovaně podiskutovat s kultivovanými diskutéry vašeho exclusivního typusu.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. března 2018 v 8:39  

Herr Doležel, šťastnou cestu.

tyrjir řekl(a)...
26. března 2018 v 11:34  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.