Ivan Pilný: Digitální vzdělávání umožňuje, abychom se mohli posouvat a nemuseli přitom měnit celý školský systém

neděle 18. března 2018 ·

Bývalý ministr financí Ivan Pilný (ANO) nyní působí na ministerstvu školství, kde jako zmocněnec prosazuje vzdělávání v oblasti nových technologií. Většina společnosti včetně politiků se podle něj mylně domnívá, že digitální gramotnost končí u ovládání počítače. „Žijeme v době, kdy dosavadní model chodit do školy a pak z toho žít celý život je nenávratně pryč. Lidé se budou muset vzdělávat celý život,“ říká Pilný v rozhovoru pro iDNES.cz.


Ivan Pilný (psp.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

V čem podle vás spočívá problematika digitálního vzdělávání?

Žijeme v době, kdy dosavadní model chodit do školy a pak z toho žít celý život je nenávratně pryč. Lidé se budou muset vzdělávat celý život. Digitální vzdělávání je jen prostředek, který umožňuje, abychom se mohli posouvat a nemuseli kvůli tomu měnit celý školský systém. Učitelé se na to musí adaptovat, protože digitální technologie mění systém výuky. Už teď se například uvažuje o zavedení konceptu flipped classroom...

Co by se tedy na školách mělo neprodleně změnit?

Ve vzdělávacím systému se podle mých zkušeností neprodleně nemůže změnit skoro nic. Když se snažíte o reformu, je to jako když otáčíte tanker, výsledky vypadnou za několik let a my si nemůžeme dovolit tak dlouho čekat. Výuka opřená o digitalizaci není všespasitelná, jsou obory, na kterých se digitalizace nehodí nebo kde musí převažovat jiný typ výuky. To jsou například humanitní studia.

Na druhou stranu dnes na pracovním trhu chybí 230 tisíc pracovníků převážně technických profesí. S tím je potřeba něco dělat, vrátit se k modelu odborného školství, které se musí opírat o duální systém spojený s praxí a také využívat virtualizaci. Například převodovku můžete na počítači rozebrat na kousky a zase složit, můžete ji zkoumat z různých úhlů pohledu. Jsou firmy, které staví virtuální učebny. Viděl jsem to v Koreji, že takto učí operátory, techniky a pak je teprve pustí do skutečného světa.

Otázka je, jestli je snaha o něco takového i u nás, zda jsou technologie pro politiky dostatečnou prioritou. Je možné, že toto téma zastínil kariérní řád, inkluze a podobná témata, která poslední dobou hrála prim?

To bylo spíš způsobené tím, že tu byly projekty jako INDOŠ (Internet do škol, projekt, který měl za cíl zavést internet do základních a středních škol – pozn. red.), kdy se chrlily věci do naprosto nepřipraveného prostředí, a to není možné opakovat. Nechci hovořit proti inkluzi, která je především sociální problém, ale je potřeba si uvědomit, že pokud si myslíme, že za čtyřicet hodin vychováme asistenta, který bude dítěti ve třídě pomáhat, znamená to, že zatížíme třídu a školu něčím navíc. Je tedy potřeba oddělit sociální problém od vzdělávacího, což se neudělalo.

Pro tuto zemi je desetkrát důležitější, abychom nepromrhali jediný talent, abychom měli vzdělané lidi, než inkluze. Podívejte se na poměr peněz. Já jako ministr financí jsem na školství postupně ministrům dával stovky milionů, protože ten program byl velmi špatně odhadnut a v řadě případů byl zneužíván. Za záchrannou brzdu se zatahuje až teď.

Celý rozhovor naleznete zde

5 komentářů:

Unknown řekl(a)...
18. března 2018 v 6:36  

situace není o to že musíme otočit tanker,tak snadné to není,my musíme postavit jachtu a tu vyslat na moře místo toho tankeru

Tajný Učitel řekl(a)...
18. března 2018 v 10:08  

Pane Pilný, digitální vzdělávání nám zaháčkuje ještě víc dětí na dopamin spojený s digimédii. Pak budeme mít digitálních smažek ve škole více než dnes, čímž půjde, už teď slábnoucí schopnost udržet pozornost a zapamatovat si věci, ještě víc do kytek. Tak trochu uvažujte. Nebo vlastníte akcie soukromých digitálních odmašťoven?

Kamínek řekl(a)...
18. března 2018 v 21:49  

Ona je ta myšlenka v podstatě celkem dobrá. Jenže by se nesmělo jen planě žvanit ... Když byl pan Pilný ministrem financí, kolik peněz dal navíc do škol pro podporu digitálního vzdělávání. Učit dílny u ponku se zastaralým nářadím a k tomu chodit na začátku a na konci školního roku zrýt a vyplít nějaké záhonky nemá smysl. Za co by si však školy měly pořídit nové technologie, které by žákům ukázaly možnosti nových oborů (3D tiskárny, CNC frézy, roboty). Navíc se starým a zkostnatělým RVP, které je pro ČŠI zákonem (zkoušel jsem do výtvarky dostat nové moderní prvky počítačové grafiky a byl za to "pochválen" od ČŠI za neplnění výstupů ...

tyrjir řekl(a)...
19. března 2018 v 1:18  

Pojmy digitální vzdělávání, digitální gramotnost apod. jsou do určité míry pojmy věcně i časově omezené a neurčité. Uživatelsky "ovládat počítač" už umí do určité míry mnohé dvou nebo tříleté děti i devadesátiletí důchodci. Obor počítačů, počítačových sítí a dalších digitálních zařízení a technika vůbec se mění tak rychle, že každá významnější věc rychle zastarává. Postupně začnou převládat čím dál snadnější uživatelské přístupy k různým zařízením (schopnost ovládat tzv. černé skříňky) nad potřebou rozumět jejich vnitřku. Digitálním tiskem už lze například postavit i dům. Jedním ze strojů budoucnosti bude tzv. duplikátor, robot, který nám umožní udělat si jednoduché věci bez nakupování. Zůstane tu ale potřeba mít obecnou schopnost konkrétního věcného i abstraktního myšlení při tvořivém řešení různých problémů.

Nepochybuji o tom, že tohle všechno pan Pilný ví, a doufám, že tu svou konjukturalisticky "digitálně" opentlenou funkci bude zvládat s patřičnou noblesou.

J.Týř

Unknown řekl(a)...
19. března 2018 v 14:55  

rady z ministerského bidélka?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.