Stanislav Štech: Bludy kolem takzvané inkluze

pátek 8. prosince 2017 ·

„Snad poprvé se nějaké vzdělávací téma stalo tak silným tématem politického předvolebního boje. Jde o společné vzdělávání, které je z odborného hlediska nepřesně označováno jako „inkluze“. Málokdy se realita tak výrazně rozchází s mediálním obrazem i s rádoby zasvěcenými soudy „selského rozumu“ jako v tématu vzdělávání dětí, které potřebují podporu a pomoc. Počet bludů a nesmyslů postupně narostl tak, že jen jejich prostá korekce i na základě dat, která máme k dispozici po prvním roce náběhu vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, by zabrala více stran,“ píše končící ministr školství Stanislav Štech v Deníku referendum.


Stanislav Štech (msmt.cz)
Štech mimo jiné píše:

Blud první – jde o výmysl Valachové, potažmo sociální demokracie, která konala na pokyn zlovolného „Bruselu“. Ve skutečnosti jde o jedno z mála opatření v oblasti vzdělávání kontinuálně připravovaných dokonce několika vládami. Zásluhu na zahájení plánu inkluzivního vzdělávání má Topolánkova administrativa a ministr Liška. Největší kus práce za Nečasova kabinetu vykonal ministr Fiala a po něm už ho po sérii kulatých stolů a pilotních projektů (Centra – později Střediska – inkluzivního vzdělávání) dotáhl do podoby novely zákona ministr Chládek. A Valachová jen připravila vyhlášky a začala s informační kampaní, která běžela (přesněji měla běžet) už v rámci předchozích projektů.

Blud druhý – jde o povinné nahánění všech dětí s nějakým postižením do běžných škol. Paradoxní přitom je, že jak v zákoně, tak ve vyhlášce se naopak stanoví, že preferovanou formou je sice vzdělávání v běžné škole, nicméně rozhodující je žádost rodiče. Tu lze nerespektovat, jen když by konal zcela zjevně proti nejlepšímu zájmu dítěte. Novela zákona tak na rozdíl od tvrzení o „povinném transferu“ dětí pouze rozšiřuje svobodu volby rodiče, nově nutně podloženou odborným doporučením poradenského zařízení a nárokem na finance na podporu dítěte v běžné škole...

Blud třetí – společné vzdělávání je likvidační pro speciální školství. Někteří to konspiračně vidí jako záměr, jiní to predikují jako důsledek. Statistická řada přitom už od roku 2007 ukazuje, že žáků ve speciálních školách rok od roku neustále ubývá – i před „zločinnou“ inkluzí. Paradoxem je, že se zavedením podpůrných opatření se jejich úbytek ve speciálních školách zpomalil.

Blud čtvrtý – společné vzdělávání je ideologický, odborně nepodložený projekt, který uškodí nejen žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, ale i těm ostatním.

Blud pátý – jde o příliš drahé opatření, a proto na něm chce ministerstvo školství nyní za každou cenu šetřit, zejména na asistentech pedagoga.

Celý text naleznete zde

4 komentářů:

PP řekl(a)...
8. prosince 2017 v 18:44  

Přepište každé BLUD na PRAVDA a je to mnohem přesnější. Neexistuje horší věc, kterou by kdy MŠMT zavedlo.
Zatím.

poste.restante řekl(a)...
8. prosince 2017 v 21:29  

Bludů je kolem "inkluze po česku" opravdu hodně.
Většinou z produkce MŠMT a ČOSIV.

Radek Sárközi řekl(a)...
9. prosince 2017 v 10:27  

Tento diskuzní příspěvek napsaný jako reakce na článek bývalého ministra školství Štecha "Bludy kolem takzvané inkluze" si zaslouží zveřejnění. :-)

"Je velmi pravděpodobné, že zde článek nebude mít žádnou velkou odezvu, protože jeho obsah je shrnutím toho, co pan ministr již několikrát publikoval v různých jiných článcích a tato jeho slova jsou již dostatečně známa. Možná bych spíše od něho, jako od končícího ministra školství, očekávala něco ve smyslu poděkování všem učitelům, vychovatelům, asistentům pedagoga, rodičům, krajským úředníkům a poradenským pracovníkům. Poděkování za to, že ač nebylo společné vzdělávání dostatečně připravené, jednotlivé kroky a postupy nebyly ministerstvem řádně a srozumitelně objasněné a dostatečně komunikované, předpisy a pokyny se každou chvíli měnily a nebyla jasně a včas vymezená pravidla "hry", tak i přesto se všichni zainteresování snažili ze všech sil tuto situaci zvládnout, a to i za cenu nezbytné "improvizace". Mrzí mně, že tohle pan ministr neudělal, myslím si, že by si to naprostá většina "aktérů inkluze" zasloužila. Možná se mnou nebudou mnozí souhlasit, ale já to takto vnímám."

Josef Soukal řekl(a)...
9. prosince 2017 v 10:38  

Nelze nesouhlasit. Myslím, že výše zveřejněný facebookový komentář by si zasloužil vyvěšení na vrata v Karmelitské, aby ho nový ministr nepřehlédl.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.