Zásadní reformu vzdělávání brzdí i rodiče, shodli se odborníci

středa 22. listopadu 2017 ·

Zásadní reformu vzdělávacího systému brzdí kromě nedostatku peněz ve školství i postoj rodičů, kteří od škol očekávají klasické metody výuky. Shodli se na tom školští odborníci v diskuzi na včerejší konferenci Perpetuum. Lidé si podle nich neuvědomují, že tématika školství souvisí s budoucí prosperitou země a ovlivní kvalitu života jejich dětí. Současné české školství se přitom musí reformovat, aby dokázalo mladé lidi připravit na svět plný změn, uvedli. Informuje ČTK.


Ondřej Šteffl (facebook.com)
Podle ředitele společnosti Scio Ondřeje Šteffla rodiče často očekávají, že výuka bude taková, jakou si ji sami pamatují. Nekladou důraz na to, co se dítě ve škole naučilo, ale spíše se zajímají o jeho známky. "Takových rodičů je většina a dokud se to nezmění, tak školství nemá důvod se měnit, protože vyhovuje poptávce rodičů," řekl Šteffl.

Podle Šteffla by ministerstvo mělo investovat více do osvěty, aby rodiče začali problematiku školství lépe chápat. "Ideální by bylo, že by rodiče začali víc přemýšlet o tom, že vzdělání připravuje jejich děti na budoucí život a že vzdělání není jen titul nebo maturitní vysvědčení, ale že to má smysl, který se odrazí v jejich budoucím životě," řekl.

Většina lidí i politiků si podle něj myslí, že je správné mít jednotný školský systém s jedním rámcovým vzdělávacím programem a všechny děti se mají učit totéž. To ale podle něj nemůže vyhovovat všem. Školský systém by proto měl být pestrý a různorodý, myslí si.

Bohumil Kartous ze společnosti EDUin upozornil, že rodiče mají stále představu, že si děti musí vybrat, čím se chtějí stát. To je ale špatně. "Je třeba prosazování větší míry všeobecných gramotností a hlavně prosazování toho, že je nutné ve vzdělávacím systému rozvíjet talent, nadání a zájmy nastupujících generací, protože (...) končí doba, kdy máme jedno zaměstnání na 40 let," řekl.

Celý text naleznete zde

8 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
22. listopadu 2017 6:46  

A jéje. Odboríci na školství se sešli. A nic nového neobjevili. Pořád stejná písnička.
Jen oni vědí, jaké vzdělání bude důležité pro budoucnost. To současné ne, jen to všeobecné a jejich.

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2017 12:24  

Co je to ZÁSADNÍ ZMĚNA ve školství?

Na tuhle otázku lze z hlediska zákona a veřejného zájmu České republiky pohlédnout z mnoha hledisek. Ta skupina, která se k tomuto tématu z iniciativy EduiIn sešla, není, myslím, schopna ani ochotna na tuto otázku kvalifikovaně odpovědět. Uvidíme, zda nová Poslanecká sněmovna a nová vláda na tu otázku odpoví kvalifikovaněji (systematičtěji a demokratičtěji) než tahle sešlost s neoliberálními (nesystémovými) klapkami na očích.

J.Týř

Pavel Doležel řekl(a)...
22. listopadu 2017 13:46  

Pane Komárku, bylo by možné uvést, v čem jsou zmínění dva pánové odborníci? Ani jeden, pokud vím, není odborníkem na vzdělávání. Prezentují oba pouze své osobní názory, přičemž oba jsou na stavu veřejného školství osobně zainteresováni. Nezlobte se, ale toto opravdu není nezávislý a hodnověrný zdroj informací a troufám si tvrdit, že všichni učitelé, kteří článek přečetli, to vědí. Pokud je nějaký učitel, který čte tyto řádky a nesouhlasí, nechť se ozve.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. listopadu 2017 14:36  

Nesouhlasím s vámi a tudíž se ozývám. Je nejvyšší čas uvědomit si, že jednička z ostnokožců, neznamená v kontextu života/zaměstnání vůbec nic. Škola je jediné místo, kde schopnost vyčíst a reprodukovat informace, zaručuje úspěch.

Tajný Učitel řekl(a)...
22. listopadu 2017 14:42  

O. Šteffl odborníkem na vzdělávání je, což dokazují jeho aktivity. Jak jste na tom vy?

Jiri Janecek řekl(a)...
22. listopadu 2017 15:20  

"Ani jeden, pokud vím, není odborníkem na vzdělávání."

Tak jestli vám to nestačí, tak tam byla ještě Štěpánová z Středoškolské unie, Růžička ze Senátu a Miroslav Jašurek z MŠMT...

To už si snad vyberete , ne :-)



Zdeněk Sotolář řekl(a)...
22. listopadu 2017 15:33  

Na rozdíl od mnoha mudrujících expertů Šteffl o školství a vzdělávání nejen přemýšlí a mluví, ale o něco se také snaží. Kdo se dokázal např. vyjádřit k aktuální revizi RVP?

Pavel Doležel řekl(a)...
22. listopadu 2017 17:30  

Nezpochybňuji skutečnost, že se pan Šteffl o něco snaží. Využívám i jeho komerčních služeb pro přípravu na přijímací zkoušky na SŠ, které tady leckdo kritizuje a jsem rád, že je nabízí. Nezpochybňuji jeho odbornost v testologii, ani jeho vizi. Zpochybňuji jeho odbornost jakožto odborníka na vzdělávání, na psychologii, na didaktiku. Osobně mám neodbytný dojem, že jím propagované metody jsou bezchybné a skvělé, ale tak pro půl procenta populace do které sám patří, spolu s dětmi s nimiž se stýká a které jsou a priori motivované. Zpochybňuji jeho odbornost v ekonomii a schopnosti dohlédnout fiskálních dopadů jeho návrhů. Osobně mám dojem, že se těmi dopady prakticky nezabývá. Domnívám se, že jeho činnost přispívá k upevňování a prohlubování sociálních a vzdělanostních rozdílů v populaci. A to je přesně to, co se domnívám, že je v dlouhém období neefektivní.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.