Oldřich Botlík: Co Cermat zveřejnil-nezveřejnil a kde

středa 13. září 2017 ·

Pojďme spolu zapátrat po datech ze státní maturity a z jednotných přijímaček. Hledání bude trochu připomínat dětskou bojovou hru na letním táboře. A právě to mi vadí. Hra, kterou Cermat s veřejností hraje, je navíc spíše dětinská než dětská.

Oldřich Botlík (eduin.cz)
MÍSTO 1

Na jaře 2016 byly poprvé v historii zveřejněny agregované výsledky jednotlivých úloh maturitních testů. Po jistých problémech s porušením zákona (Cermat původně data zveřejnil jen ve formátu PDF) tak Ministerstvo školství poskytlo informace, o něž podle zákona o svobodném přístupu k informacím požádalo několik stovek spolupracovníků iniciativy Maturitní data – odtajněno. Cermat umístil požadovaná data na MÍSTO 1, pod záložku novamaturita.cz > Testy a zadání > Maturita 2016 JARO, kde jsou poblíž příslušných testových zadání. Podzimní výsledky, zveřejněné už bez žádostí, najdeme podobně pod záložkou Maturita 2016 PODZIM. To má logiku i systém, a tak jsem očekával, že na stejném místě budou i data z jarního termínu maturit. Nebyl jsem ovšem zdaleka sám, kdo je pod záložkou Maturita 2017 JARO hledal marně.

MÍSTO 2

Před časem mě zajímaly celkové výsledky slohů z jara 2016, a tak jsem o ně podle Infozákona požádal. Ministerstvo vyřídilo žádost hladce, byly zveřejněny velmi rychle a já jsem na ně dostal odkaz. Jediným, zato však zásadním problémem bylo, že bez odkazu nenašel data žádný z odborníků zajímajících se o státní maturitu, které jsem o to na zkoušku požádal. Cermat totiž data umístil na MÍSTO 2, pod záložku novamaturita.cz > Ostatní > O testování, zatímco všichni očekávali, že budou na stejném místě jako výsledky testů. Tedy u zadání. Ve stejné skrýši pak postupně přibývala anonymizovaná prvotní data z písemných zkoušek ČJ 2016 a ČJ 2017, zveřejněná na základě žádostí více žadatelů. Takový postup je zjevnou svévolí: cílem zveřejnění dat přece není, aby je nezasvěcení nenašli. Na hlavní stránce chybí upozornění na to, že data poskytnutá podle Infozákona někde na stránce jsou, u jednotlivých položek navíc postrádám datum zveřejnění. Letošní data (ČJ 2017) pak ze skrýše dokonce na nějaký čas zmizela, takže jsem musel požádat ministerstvo o nápravu, neboť je to nezákonné. Už jsou zase zpátky, a dokonce tam přibyly výsledky testových úloh z jara 2016. Kupodivu ovšem nikoli z podzimu 2016.

MÍSTO 3

Byl jsem v zahraničí, když koncem srpna vyšlo najevo, že výsledky letošních maturitních testů už byly zveřejněny. Další skrýší se stalo MÍSTO 3, pod záložkou www.cermat.cz > Výsledky MZ 2013–2017 > Maturitní zkouška – Anonym. data. Jen náhodou jsem si všiml, že pod záhlavím Projekt se skrývá kromě možnosti Maturitní zkoušky také možnost Jednotná přijímací zkouška. Obojí pohříchu jen za rok 2017. Teprve po mém upozornění na nelogické umístění dat z přijímaček se název nejnižší záložky změnil na Maturitní a přijímací zkouška – Anonym. data. Nejde ovšem o anonymizovaná prvotní data, nýbrž o celkové výsledky testových úloh. A zůstávají i nadále ukryty pod záložkou vyšší úrovně nazvanou Výsledky MZ 2013–2017, ačkoli s maturitou souvisejí jen tím, že je také zveřejnil Cermat.

Vždycky je trochu divné, když nápis na obalu neodpovídá tomu, co je uvnitř. Cermat tak před několika lety hájil zbytečné pravidlo, podle něhož hodnotitelé slohu nesměli nechat projít maturanta, který se nechal zadáním s názvem Jak jsem se stal pověrčivým inspirovat k vypravování o tom, jak se pověrčivým nestal. Způsob zveřejňování dat z plošných zkoušek je ovšem skutečným prohřeškem, a to nejen proti logice názvů záložek. Má Cermatu procházet, když je navíc zjevné, že je za tím záměr? Že leckdy bylo cílem zveřejnění-nezveřejnění, aby data fakticky zůstala neznámá?

O ČEM BUDOU DALŠÍ DÍLY

Zájem o výsledky plošných zkoušek poroste. Už loni měla média velký zájem o výsledky testů, letos se předháněla, aby získala informace týkající se výsledků slohů. V navazujících textech vysvětlím, jak je zveřejňování podobných zdrojových informací o plošných zkouškách upraveno legislativně, a jak by tedy měly Ministerstvo školství spolu s Cermatem postupovat, aby podobné hrátky skončily. I v dětské bojovce se poklady hledají podle nápovědy, ve skrýších bývá systém a také se ví, kolik jich je celkem. Může dnes někdo zaručit, že kromě tří uvedených skrýší neschovává Cermat „zveřejněná“ data ještě někde jinde? Například nezákonně utajované znění přijímacích testů měl v jednu chvíli nejméně na třech různých místech. Samozřejmě zase jiných, než jsem uvedl výše.

5 komentářů:

Vladimír Stanzel řekl(a)...
13. září 2017 v 9:15  

"Způsob zveřejňování dat z plošných zkoušek je ovšem skutečným prohřeškem, a to nejen proti logice názvů záložek. Má Cermatu procházet, když je navíc zjevné, že je za tím záměr? Že leckdy bylo cílem zveřejnění-nezveřejnění, aby data fakticky zůstala neznámá?" To je velmi silné a jednoznačné tvrzení, ba co víc, obvinění. Je pro něj důkaz? Je uveden v článku? Není. Tak jak je možné, že je publikováno na ČŠ, kde se tak pečuje o kvalitu diskuse, její vyváženost, zdroje ad.?

Simona CARCY řekl(a)...
13. září 2017 v 9:37  

Kvalita diskuze na ČŠ stojí za dvě věci, když se do ní montuje samozvaný Koniáš.
Ovšem souvěreci OB procházejí u zaprodance Koniáše mnohem větší zvěrstva. Hlavně mě děsí, že podobných nejapných textů nebudeme ušetřeni, protože hrozí celé seriály domněnek, demagogií a bludů podpořených odkazy na jiné domněnky, demagogie a bludy. Celý roj generátorů těchto pseudokauz se dokáže vzájemně podporovat odkazy k odkazům z odkazů, což Koniášovo oko těší, ale to, že jde o vyložené broskvoviny už nevnímá. Tedy přeji raději lepší dny, než tyto.

Simona CARCY řekl(a)...
13. září 2017 v 9:41  

Vlastně pan OB napsal poutavý článek o tom, že neumí hledat zdroje informací, což tady neumí ani LD, ani VV.

Pavel Doležel řekl(a)...
13. září 2017 v 12:23  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
13. září 2017 v 12:28  

Pane Doležele, osobní útoky, urážky do této diskuse nepatří. Děkuji! Hezký den!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.