Stanislav Štech: Předpokládám, že se sněmovna ke kariérnímu řádu vrátí 11. července, do té doby budeme s poslanci ještě mluvit. Zkusím je přesvědčit

čtvrtek 29. června 2017 ·

„Nejčastější omyl je, že to jsou peníze, které mají zajišťovat růst platů, a tudíž je lepší navýšit růst platů v tarifech a nekomplikovat to. Tak jsem vysvětlil, že to jsou dvě oddělené věci. Trváme na 15procentním navýšení platů, ale je to jiná věc než kariérní řád. A druhá nejčastější výtka byla, že kariérní řád přinese jen zbytečné papírování a byrokracii,“ říká Stanislav Štech v rozhovoru pro Hospodářské noviny kekariérnímu řádu.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Stanislav Štech (twitter.com)
Toho (papírování a byrokracie) se dle mých informací školy obávají nejvíce.

To je jeden z argumentů, který ale není úplně doložen. Ředitel i dnes vytváří plány pedagogického rozvoje školy, o začínající učitele se leckde také starají. Jediné, co je tam nové, je, že začínající učitel po dvou letech podle svého výběru doloží pokroky, například jak se po roce zlepšila jeho výuka.

Kariérnímu řádu se ale vyčítá, že rozčlenění je malé. Většina učitelů spadne do druhého stupně, pak mohou do třetího a dále už nic.

No ano, ale je tam spousta specializačních pozic. V původním návrhu měl kariérní řád čtyři stupně, ten poslední byl formulován jako lídr vzdělávacího systému. Tomu jsme moc nerozuměli. Měli jsme pocit, že bude těžké určit, kdo je lídr systému. Navíc by hodně hodin chyběl ve škole, kdyby musel ovlivňovat celý systém. A také jsme se inspirovali v zahraničí. Velká Británie ze čtyř stupňů nakonec skončila na dvou a pak na jednom. S více stupni opravdu přibývá administrativa.

Politici začali o kariérním řádu pochybovat poté, co vznikající iniciativa Pedagogická komora proti němu mezi učiteli rozjela petici, kterou podepsalo přes dvacet tisíc učitelů. Sešel jste se s kritiky?

Ne, nesešel.

Oni vás oslovili?

Ne, poslali mi jen petici. Pak jsem dostal až v předvečer projednávání zákona ve sněmovně e-mail, že by se chtěli sejít. Problém je v tom, že velká většina jejich tezí je nepřesná, zkreslená nebo nepravdivá, a já mám velký problém komunikovat s někým, kdo zároveň útočí na mou osobu. Věcně jsem připraven diskutovat s kýmkoli.

Osobní útoky a výzvy k demisi se objevily poté, co jste na Facebook napsal, že učitelé, kteří podepsali zmíněnou petici, snad musí být negramotní.

Byla to řečnická otázka, která opravdu nebyla vhodná. Já jsem se vzápětí omluvil těm, kteří si kariérní řád důkladně prostudovali a našli v něm nějaké nedostatky. Informace, které jsme dostávali z různých míst, ale byly jiné. Například že velká část učitelů petici podepsala, ale kariérní řád nečetli. Moje reakce byla spíš na toto.


Celý text naleznete v dnešním vydání Hospodářských novin
Zkrácenou verzi textu naleznete zde

3 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
29. června 2017 17:19  

"Velká Británie ze čtyř stupňů nakonec skončila na dvou a pak na jednom."

No, jestli to chcou razit s takovými hesly, tak nevím, proč to vůbec číst, natož důkladně prostudovávat a hledat nedostatky...
Nebylo by rovnou lepší zavést model s jedním kariérním stupněm?

Josef Soukal řekl(a)...
29. června 2017 18:55  

Souhrnné výsledky učitelské ankety: http://www.ascestinaru.cz/anketa-pro-vyucujici-prvni-vysledky-dulezite-problemy-skolstvi-a-vzdelavani-se-neresi-nebo-se-resi-nedostatecne/

Jana Karvaiová řekl(a)...
29. června 2017 19:11  

Přeložím do češtiny:
-máme teď čtrnáct dní na to, abychom jakýmkoli způsobem donutili poslance hlasovat pro kariérní řád. Když se kácí les, létají třísky. Tak bacha na oči!



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.