Václav Mertin: Radost dětí ze školního vzdělávání

čtvrtek 2. března 2017 ·

Psycholog Václav Mertin se při úvaze, jak dosáhnout toho, aby se děti rády učily a rády chodily do školy, dotýká i role učitele: „Každé dítě by mělo cítit, že je učitel chce naučit, a když mu něco nejde nebo udělá chybu, tak mu pomůže k nápravě. Ve škole by mělo být i veselo. Jestli však nuda žáků není rovněž zesilována tím, že ani někteří učitelé nechodí do školy rádi nebo že je učení nebaví. Neboť do hry nepochybně vstupují i učitelovy emoce, jeho radost, potěšení, zápal, entuziasmus, angažovanost, ale také otrávení, nechuť, únava, strach,“ píše Mertin v časopise Řízení školy.

Mertin pokračuje:

Václav Mertin (repro ČT)
Bez nároku na úplnost zkusím sdělit své představy, proč jsem přesvědčený, že mnozí učitelé mohou jen zčásti chodit do školy rádi.

Pozice učitelů je velmi slabá. Povědomí veřejnosti o ní není příliš podpůrné. Učitelé mají pocit, že je rodiče, a koneckonců ani politici nepodporují dostatečně. Ve veřejnosti jsou akcentována volná odpoledne, dlouhé prázdniny apod. Přitom jen hlupák si může myslet, že čtyři nebo pět vyučovacích hodin je rekreační aktivita. Roli hraje zvyšující se množství administrativy, které sice patrně mnohem víc dopadá na ředitele, ale svůj díl dostávají i ti, jejichž primární úkol je učit.

Některá vedení škol příliš nedbají o klima ve sborovně a vztahy mezi učiteli nejsou příliš dobré. Zejména u některých učitelů scházejí impulzy k větší rozmanitosti činností, takže z učení se stává únavná rutina. Nezmiňuji nízké platy, ale k většímu potěšení z práce určitě nepřispívají.

Radosti nepřidají nevychované a zlobivé děti nebo rodiče, u kterých dosažení minimální spolupráce stojí učitele nesmírné úsilí. Nesrozumitelné a často nerealizovatelné požadavky na individualizaci. Málokdy učitelům někdo řekne, že nemohou sami svým působením zachránit tuto civilizaci. Měli by pracovat z plných sil, ale je mnoho okolností, které nemají šanci překonat. Z nejbližšího okolí jde o rodinu, média, vrstevníky - a nelze tvrdit, že působení těchto aktérů je vždy synergické s působením školy.


Celý text naleznete v aktuálním vydání časopisu Řízení školy

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.