Nemyslím si, že všechny děti patří do běžných škol, říká speciální pedagog

pátek 24. března 2017 ·

„Každý speciální pedagog, který touží po segregovaném školství, je špatný speciální pedagog. Musíme si ale uvědomit, že inkluze má své limity, které jsou dány dětmi, úrovní jejich myšlení a chování. Nemyslím si, že všechny děti patří do běžných škol, jak razí mnohé neziskovky. Vidím to dnes a denně, když děti selhávají na základních školách, učitelé nevědí, co si počít, protože jim extrémně zlobivé děti rozvracejí výuku. Pak těžko můžou učitelé odvádět smysluplnou práci a naplňovat vzdělávací program,” říká speciální pedagog Jiří Pilař v rozhovoru pro Český rozhlas Plus. Přinášíme také reakci ministerstva školství na rozhovor.

Rozhovor s Jiřím Pilařem

Jiří Pilař (top09.cz)
Zavedení společného vzdělávání zdravých a handicapovaných dětí na českých školách vedlo ke zvýšení administrativy pro ředitele i učitele. Ve třídách dochází ke zpomalování výuky a kantoři mají jen malou podporu. K takovým závěrům došla Asociace speciálních pedagogů na základě vlastního šetření.

Výsledky šetření Pilaře nepřekvapily. „Spoustu věcí jsme předjímali, když se o živelné inkluzi začalo hovořit. V současnosti lze ten rozjetý vlak už obtížně zastavit, můžeme pouze doufat, že se tento vlak bude usměrňovat,” dodává.

Zjistila tedy asociace, že většina pedagogů považuje inkluzi za problém? „Ne inkluzi jako takovou, to určitě ne. Považují ale za problém přípravu prostředí, protože běžný pedagog v současné době není vybaven na to, aby pracoval s dětmi, které vykazují výraznější výchovné problémy nebo jsou výrazněji zdravotně postižené. Pedagogické fakulty, a tam je kámen úrazu, potenciální pedagogy nepřipravují na to, že se budou potkávat s těmito dětmi,” odpovídá Pilař.

„Z šetření plyne, že největším problémem jsou děti, které mají poruchy chování. Ty mají velké problémy ve třídě udržet pozornost, udržet se v lavici. V současné době se celkem slušně blížíme k tomu, co popsal Evan Hunter v Džungli před tabulí,” dodává Pilař.


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde


Reakce ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy na pořad Interview Plus

Dne 22. března 2017 byl hostem pořadu Interview Plus speciální pedagog a zastupitel Šeberova Jiří Pilař. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zaslalo Českému rozhlasu Plus následující reakci na jeho tvrzení.

MŠMT považuje výsledky průzkumu provedeného ASP ČR během ledna a února 2017, na základě kterého vydala prohlášení, za zajímavé, nicméně v řadě případů za zavádějící.

Ve značně nepřehledném Prohlášení ASP lze identifikovat obavy této skupiny pedagogů ve čtyřech oblastech zajištění společného vzdělávání: v jeho financování, v oblasti podpůrných opatření, v problémech činnosti školských poradenských zařízení (ŠPZ) a v jejich komunikaci se školami a konečně ve vzdělávání pedagogů.

Šetření ASP ČR bohužel neuvádí velikost vzorku škol, které odpovídaly na dotazy, neuvádí ani které školy byly zahrnuty do šetření, jaký byl poměr škol zřízených podle §16 odst. 9 a škol běžných, kolik škol bylo z velkých měst a z malých, jak početné to byly školy. Není uveden ani poměr MŠ, ZŠ a SŠ.

Šetření NÚV, kterého se účastnilo 80 % ŠPZ potvrdilo rozdíly v náhledu na společné vzdělávání právě mezi těmito školami, podobně jako závěry šetření analytického útvaru MŠMT. Byly zjištěny rozdíly ve využívání podpůrných opatření, v jejich členění, struktuře i četnosti. Jsou rozdíly v uplatňování organizačních opatření, personální podpoře, ve využívání pedagogické intervence i speciálně pedagogické péče. Rozdíly byly zjištěny také v doporučovaných metodách práce, v hodnocení žáků, v úpravě výstupů i obsahů vzdělávání. Významně jsou také využívány speciální učebnice, didaktické pomůcky a kompenzační pomůcky. Běžné školy využívají nejvíce úpravy metod práce s žáky, úpravy hodnocení, organizace vzdělávání, intervence, a to především pedagogické, ale i speciálně pedagogickou péči. Poslední zmiňovaná podpůrná opatření s normovanou finanční náročností nejsou určena školám dle § 16 odst. 9 označovaným nepřesně jako školy „speciální“. Ty totiž mají zvýšené financování na žáka formou příplatku a podpůrné opatření mohou obdržet jen ve výjimečných případech.


Celý text reakce ministerstva školství naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.