Ministryně školství nabízí desetiprocentní růst platů, odbory chtějí víc

středa 1. března 2017 ·

Ministryně školství Kateřina Valachová hovoří o navýšení mezd pro příští rok o sedm procent na tarifech a o tři procenta na odměnách, což má celkově opět činit růst mezd o deset procent. Avizuje i prosazení růstu platů také do výhledu na další roky. Odbory požadují, aby v příštích třech letech platy rostly celkově vždy po 15 procentech až do roku 2020. Podle jejich propočtů by takové navyšování mělo dosáhnout toho, aby výplata pedagoga byla právě na úrovni 130 procent celorepublikové průměrné mzdy. A ta v příštích letech nejspíš také poroste. Informuje o tom deník Právo. A rozhovor s Kateřinou Valachovou mimo jiné o zvyšování platů přináší Deník.cz.

Kateřina Valachová (twitter.com)

„Skončily doby, kdy jsme se dohadovali, zda se mají učitelské platy navýšit o jedno, či dvě procenta. Vyčíslili jsme reálné podfinancování českého školství a navrhujeme nápravu, nejde o žádné populistické předvolební výkřiky. Abych dosáhla cíle, potřebné náklady jsem rozložila do tří let. Nejde jen o platy učitelů, ale o kvalitu výuky jako celku. Velkou položku proto představují aktivity dětí, návštěvy vědeckých center, školní družiny, náplň volného času. Chceme stále víc propojovat formální a neformální vzdělávání, protože to je trend moderního školství," říká Kateřina Valachová v rozhovoru pro Deník.cz.

A v rozhovoru zazní i tato otázka a odpověď:

Při projednávání kariérního řádu se opět hovoří o tom, že by do škol měli ve větší míře přicházet odborníci bez pedagogického vzdělání. Proč by nemohli?

Kdybychom měli před deseti lety hotový kariérní řád, mohli jsme si odpustit mnohaleté šikanování učitelů razítky o formálním vzdělání. Teď je ale situace taková, že velká část učitelů si doplnila vzdělání za velmi přísných podmínek a často i za vlastní peníze. Když se nám konečně podařilo pro učitele vyjednat lepší platové podmínky, nemůžeme na to zareagovat tím, že otevřeme dveře škol každému. Zejména v mateřských a na základních školách se bez odborného pedagogického zázemí nelze obejít. Nikde ve světě není učitelská profese deregulována tak, jak žádají některé pozměňovací návrhy ve sněmovně.



Celý rozhovor naleznete zde

6 komentářů:

Unknown řekl(a)...
1. března 2017 v 10:57  

celé to navyšování je komedie,plat učitele by mel být konstantní "navěkyvěkův",výše platu = průměrná mzda ve státě,13 + 14 plat,inflační roční valorizace,definitiva,nic více učitelům netřeba

krtek řekl(a)...
1. března 2017 v 10:57  

7 % a 3 % nejsou 10 %! Nárůst tarifů o 7 % znamená, že narostou tarifní platy o 7 %. Nic víc a nic míň. Podle pohyblivé složky se ukáže, jestli celkový nárůst bude o 7, 8, 9, pochybuji, že o 10 %. Asi bude potřeba to připomínat ve všech diskusích.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
1. března 2017 v 13:15  

Hlavně aby nárůst tarifů neznamenal pokles příjmů...

seagates řekl(a)...
1. března 2017 v 16:08  

A jéjda, paní ministryně neumí počítat :-) Po 10% Se opravdu na 130% průměrné mzdy nedostaneme ani do roku 2022 !!!


Pepa řekl(a)...
1. března 2017 v 17:20  

Dovolte mi okopírovat mé příspěvky k článku "Sněmovna pustila kariérní řád do třetího čtení" (sloučil jsem je a mírně upravil):

Provedl jsem několik elementárních výpočtů, potřebná data jsem vzal z internetu a nehledal jsem, ale vzal první odkazy, které se mi nabídly:
za posledních 7 let průměrný růst měsíčních platů asi 3,5% ročně
dnes průměrná mzda asi 27 000
za 3 roky tedy bude asi 29 900 ; z toho 130% bude tedy asi 38 900, nikoliv 43 000

dnes bere učitel ZŠ v průměru 23 000
při nárůstu 10% ročně je to za 3 roky asi 30 500, nikoliv 43 000
aby bral za 3 roky 130% průměru, musel by roční nárůst být ne 10%, ale 23%

učitel SŠ dnes cca 24 000
za 3 roky při 10% ročně cca 32 000

aby měl 130%, tak by růst musel být asi 21,5% ročně


paní Mgr. Valachová má buď jiné výchozí údaje, nebo velmi nepřesně odhaduje, nebo neumí počítat, nebo jí dává podklady někdo, kdo má jiné výchozí údaje, nebo velmi nepřesně odhaduje, nebo neumí počítat, nebo ....

nebo nám tady někdo věší bulíky na nos a čeká, že si toho nevšimneme

Pozn.: pokud jsem se spletl ve výchozích údajích, někdo mě prosím opravte, výpočty šly přes geometrické posloupnosti, učivo ze střední školy. Děkuji.

Unknown řekl(a)...
2. března 2017 v 13:59  

paní ministryně jest povoláním právník takže 1+1 za jistých, velmi specifických, okolností = 2

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.