Petr Matějů: Právě v matematice se nejvíc ukazuje, že máme mnoho učitelů, kteří neumí učit způsobem, který by děti pro matematické poznání nadchl

pátek 24. února 2017 ·

„Matematika je dnes důležitější princip poznávání než jazyk. Nechci v žádném případě snižovat význam češtiny. Ale matematika je svým způsobem důležitější typ jazyka nutného k poznávání zákonitostí světa. Zdá se, že matematika je předmět, který je nejvíc náročný na přístup učitele. Právě u matematiky je vidět, jak obrovským problémem je přístup učitelů k výuce a jejich schopnosti žáky zaujmout,“ říká sociolog Petr Matějů, který se dlouhodobě zabývá vzděláním v reportáži týdeníku Echo s názvem „Degenerace myšlení českých dětí. Proč umíme čím dál hůř počítat?“

Matějů pokračuje:

Petr Matějů (Foto: Blanka Javorová)
Když jsme před čtyřmi lety rozjeli výzkumný projekt Matematika s chutí, zjistili jsme, že právě matematika je u nás mezi studenty nejvíc nenáviděný předmět ze všech zemí OECD. Děti se jí nejvíce ze všech bály. Měly v ní nejnižší sebevědomí. Ministerstvo školství sice projekt nakonec podpořilo, ale nad výsledky se ani nezamyslelo. Natož aby je nějak využilo. Asi proto, že projekt prokázal, že největší problém je ve stylu výuky. Memorování a procvičování vzorců k oblibě matematiky nikoho nepřivede.

Právě v matematice se nejvíc ukazuje, že máme mnoho učitelů, kteří neumí učit způsobem, který by děti pro matematické poznání nadchl. Získat mladého člověka pro matematiku je těžší než ho získat pro dějepis nebo přírodovědu, protože to vyžaduje specifický typ myšlení a zacházení s abstrakcí i realitou. Musíte neustále balancovat mezi obecným a reálným, v realitě hledat obecné. Když to učitel neumí a je rigidní, rozvine v dítěti velmi rychle negativní vztah k matematice. Když ale narazíte na učitele, který to skutečně umí, zjistíte, jak rychle se u žáků matematika vyhoupne mezi nejoblíbenější předměty.


Celý text naleznete zde

11 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
24. února 2017 7:29  

Milý pane Matějů.
Co jste udělal pro výuku matematiky, když jste byl poslancem a náměstkem ministryně školství?
To, kde výuka matematiky je, je i vaše práce.
Co obnáší váš projekt Matematika s chutí? Jaké jsou jeho cíle a jaké výsledky. Proč s výsledky není seznámena odborná a laická veřejnost?
Jaké konkrétní metody výuky matematiky jste objevili, které dokáží zaujmout každého žáka? Věřte, učitelé vám za to budou div ne líbat ruce.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. února 2017 7:35  

Prdlačky, pán mluví z cesty. Další kapacita - sociolog.

Michal Komárek řekl(a)...
24. února 2017 7:44  

Anonymní z 21:30

Zato Vaše argumenty jsou opravdu silné! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
24. února 2017 7:56  

Pane Komárku, nevím, jaké máte vzdělání, ale vězte, že to argumenty nejsou. Jako redaktor byste to mohl poznat.

Tady je to tiž zbytečné psát argumenty. O to se snaží například poste.restante a to je něco jako boj s větrnými mlýny. Tomu Vy ale nemůžete rozumět, vy patříte do ideologické části "dobra a snů". Na tu logické argumenty reality neplatí.

Proto se já o argumenty povětšinou už nesnažím, já jsem si své odargumentoval, když Vy jste byl v "českoškolních plenkách".

Janek Wagner řekl(a)...
24. února 2017 9:09  

Zajímavé je, že web onoho slavného projektu Matematika s chutí na http://www.matematikaschuti.info/ nefunguje. Projektové peníze zřejmě došly, udržitelnost tvůrce asi nezajímá. Nebo máte jiné vysvětlení?

Jiri Janecek řekl(a)...
24. února 2017 9:15  

Je opravdu zvláštní, jak exnáměstek a expředseda školského výboru PS (z doby klíčové RVP reformy a startu masifikace VŠ vzdělání) je schopen popisovat problém a vyhnout se analýze vlivu těch reforem...
A taky, jak sociolog bere anketu mezi dětmi nekriticky, jako by to bylo měření příruby šuplerou.
---
Jak si stojíme v oblibě zeměpisu nebo cizího jazyka v porovnání s ostatními státy OECD?

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
24. února 2017 11:31  

Kdybychom experty vyváželi, to by byla obchodní bilance!

krtek řekl(a)...
24. února 2017 12:31  

Já myslím, že bychom museli připlácet, aby je někde chtěli, a to by se "proneslo".

Eva Adamová řekl(a)...
24. února 2017 12:50  

Já se tedy přiznám, že kolem sebe nevidím ani žádné davy žáků nadšených pro jazyk český nebo pro jazyk anglický či německý. Jestli ono to nebude tím, že žáci, kteří stále více ztrácejí schopnost soustředění a pracovitost, se pro tyto předměty dají nadchnout jen stěží.

Ygrain řekl(a)...
25. února 2017 18:20  

Občas se nějaký najde, například ten, který mi do písemek píše úžasně vtipné básničky :-)

laimes28 řekl(a)...
27. února 2017 11:40  

když jsme měli matematiku s nechutí, přesněji řečeno s Bělounem,byly výsledky lepší,než když máme matiku s chutí,přesněji s Hejným



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.