Vystoupení Tomáše Janíka na konferenci Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu II

pondělí 21. listopadu 2016 ·

Tomáš Janík z brněnské Masarykovy univerzity svou prezentaci Učitelská profese na cestě do neznáma uzavřel úvahou na téma, co pozitivního lze pro učitelskou profesi dělat: Dbát o příznivý (nikoliv však nekritický) obraz školy a učitelské profese ve společnosti (v médiích) – na neoprávněnou kritiku reagovat trpělivým vysvětlováním. Držet ve hře realistické (neheroické) pojetí učitelské profese jakožto povolání, které je veřejně provozované v rámci státní administrativy a nepodléhá tolik silám trhu. Komunikovat mezi MŠMT, univerzitami a praxí představy o koncepci přípravného a dalšího vzdělávání učitelů s cílem nalezení širšího konsensu na jejich podobě. Pokračovat v aktivitách směřujících k zatraktivnění a podpoře škol, učitelské profese a přípravy na ni (reforma financování, kariérní systém) – budovat profesní kapitál.

Další důležité teze Janíkova vystoupení:

Školství, učitelství a příprava na ně se aktuálně nachází v situaci zvýšené citlivosti a zranitelnosti...

- Nové výzvy (informační exploze, zvyšující se heterogenita žáků...) mohou tu a tam vést k přetížení škol a učitelů.

- Expanze v základním školství v souběhu s jeho podfinancováním může tu a tam vést k posílení vnitřní i vnější privatizace a v důsledku toho k vychýlení úlohy školy.

- Odliv učitelů ze školství a stárnutí učitelských sborů může tu a tam vést k tlaku na de-kvalifikaci (snižování/obcházení kvalifikačních požadavků).

- Oblast přípravy učitelů na univerzitách se může vlivem přechodu na nový systém akreditování a financování... tu a tam rozrůzňovat a rozkolísávat.


Vlivy působící ve směru oslabování školy

- Heroický obraz učitele a školy, od nichž se očekává vyřešení všech možných problémů světa, kontrastuje se slabším profesním sebevědomím učitelů

- Namísto funkčního rozlišení a zapojení širšího spektra pedagogických profesí se nezvladatelně rozšiřuje záběr učitelské profese.

- Je vykreslován obraz školy jako muzea starých pokladů, které nikdo nikdy nebude k ničemu potřebovat.

- Učitel je prezentován jako profesionálně deformovaný (vztyčený ukazovák).

- Jakožto nectnost je učitelům předhazována lenost...

- Pro středoevropské pojetí učitele jako vykonavatele státního zadání v byrokratizovaném školském systému je charakteristická tzv. úřednická mentalita (srov. něm. Unterrichtsbeamte – úředník pro výuku).

- K posilování úřednického charakteru učitelské profese může docházet také vlivem nevhodně koncipovaných standardů a kariérních systémů či formalistního zavádění školských reforem.

- V systémech, kde významnou roli hraje testování žáků, se učitelé stávají technokraty a vzdělávací proces se stává standardizovanou technologií.


Vystoupení Tomáše Janíka můžete sledovat na záznamu z konference Škola pro budoucnost – budoucnost pro školu. Začíná v čase 58:58

9 komentářů:

Tomáš Barták řekl(a)...
21. listopadu 2016 15:35  

Oblast přípravy učitelů na univerzitách se může vlivem přechodu na nový systém akreditování a financování... tu a tam rozrůzňovat a rozkolísávat. (citace) Pokud si záznam poslechnete (i když není vždy superkvalitní), tak asi uznáte, že myšlenky vyřčené T. Janíkem nejsou nesmyslné.

O rozkolísanosti systému vzdělávání na VŠ je nutno diskutovat a řešit ho.
Podle mě ale systém vzdělávání na ZŠ je rozkolísaný dlouho, školy do tohoto systému byly zavedením RVP ZV vrženy, a nikomu to nevadí.
Je ale vzdělávání na ZŠ rozkolísané? Nebo je v dezolátním stavu? Nechtělo by to tady rozumnou změnu?

Josef Soukal řekl(a)...
21. listopadu 2016 15:43  

No vidíte, chtělo to jen desetkrát naléhavě připomenout a příspěvek už visí. Co víc bychom od nové ČŠ chtěli?

Jana Karvaiová řekl(a)...
21. listopadu 2016 17:41  

Tak ještě pane Komárku jednu pěknou věc:

http://www.romea.cz/cz/publicistika/komentare/roman-cina-cervenak-musime-zacit-sami-u-sebe-my-romove-jsme-ti-kteri-se-musi-zmenit-a-ne-vsichni-kolem-nas


Vy nečtete svůj starý dobrý web?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. listopadu 2016 18:41  

To tady nevyvěsí, protože by se mu zkroutila klávesnice. Na druhou stranu, ať to visí na té Romee, toto má být o školách.

Michal Komárek řekl(a)...
21. listopadu 2016 20:24  

Paní Karvaiová, to je samozřejmě velmi zajímavý komentář a částečně sem i patří. Požádám autora, aby napsal něco přímo pro nás. Třeba o "sčítání romských dětí". Děkuji! Hezký večer!

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. listopadu 2016 20:28  

Třeba o "sčítání romských dětí".

Především o způsobu "sčítání romských dětí". Nebo o lžích a pomluvách pana Uhla šířených Britskými listy a Romeou.

mirek vaněk řekl(a)...
22. listopadu 2016 7:38  

Doc. Janík je jeden z mála školských odborníků, který "ač mlád" vidí do problematiky školství, je schopen opravdu citovat ze zahraničních výzkumů a má nadhled.
Kéž by se inspirovaly i úředníci MŠMT.

Jana Karvaiová řekl(a)...
22. listopadu 2016 10:31  

Možná by se měla nechat volnost autorů,a ne "třeba o sčítání".

tyrjir řekl(a)...
22. listopadu 2016 11:26  

Jiří Kuhn: Učitelé i studenti dnes trochu tápou

po nástupu nové ministryně došlo k přerušení vazeb, které dlouhodobě fungovaly, a nám nebylo jasné proč. Proto jsme se obrátili na paní ministryni - rádi bychom, kdyby se tyto vazby obnovily. A myslím, že se to zčásti podařilo, protože teď je už společných setkání větší počet...

Navrhovali jste například vytvoření pracovní skupiny sestavené ze zástupců hlavních asociací. To se povedlo?

Ano, paní ministryně ji svolává jednou do měsíce a řeší tam věci, které se jí zdají podstatné...

Před pár lety začala takzvaná kurikulární reforma (změna cílů a obsahu vzdělávání, zavedení průběžné diagnostiky a způsoby hodnocení dosahovaných výsledků, pozn. red.), stát na ni uvolnil spousty peněz, ale nakonec vůbec nehodnotí, kam se vzdělávání ve školách hrne a jestli má výsledky, které očekával...


Zajímavý článek. Učitelé a studenti tápou a asociace, MŠMT a pedagogické fakulty ne? Které asociace se účastní těch měsíčních schůzek? Všechny nebo jen některé? Pedagogické fakulty tam nechodí? Jsou ty schůzky systémově pracovní? Program těch schůzek je určován jen paní ministryní? Pokud ano - proč? J.Týř



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.