Jaroslava Indrová: Inkluze po česku

pátek 16. září 2016 ·

Znám spoustu lidí, na něž slovo inkluze působí jako červený hadr na býka, znám ale i takové, které nechává zcela chladnými. Patřím spíš mezi ty druhé. Vím totiž, že to neznamená jen přesun pár romských děti na "normální" základku.

Jaroslava Indrová (archiv autorky)
Kdyby byla inkluze tak naprosto inovativním počinem, proč bychom před lety my všichni hodnotitelé státních maturit museli absolvovat i verzi pro „pupíky“? Pupíci je něžné pojmenování žáků se speciálními potřebami. Mezi ně se vejdou žáci s poruchami zraku, sluchu, poruchami učení, tedy všichni ti, kteří teď mají být integrováni. Vždyť přece pokud tito žáci byli schopni daného stupně školního vzdělání dosáhnout, udělala každá škola maximum, aby se tak stalo. Mýma rukama od počátku státních maturit (s certifikátem, ale i dávno před tím bez něho) prošlo poměrně velké množství těch, kteří byli v péči PPP či lékařů. Výjimečně se pracovalo s asistentem, častěji bez něho.

A tady narážím na hlavní problém. Učitelé jsou proškolováni, co si s žáky se specifickými potřebami počít, ale praxe je obtížná. Jak je možné věnovat všestrannou péči každému jedinci ve třídě, která čítá plný počet, tedy 30 žáků? Jsme-li na gymnáziu v primě, pak je to bratru deset talentů na cokoliv (já jim říkám štiky), 8 dobrých, ba skvělých, pět „pomalíků“ (na všechno potřebují více času, vyžadují pobízení, motivaci, kontrolu) – a z toho, co zbývá, je pár ADHD, jeden až dva s PAS a zbytek jsou různí dys. Kdo si zaslouží zvýšenou péči? Kde ji vzít? Jak zvládnout krotit „štiky“, popohánět „pomalíky“ a mezitím kontrolovat ostatní? Ví někdo, co to je opravovat sešity dysgrafiků či dětí s ADHD? Nota bene když mnozí mají z PPP povoleno psát hůlkovým písmem? Myslíte, že pár stovek (které zatím nedostáváme) měsíčně k platu tuto dřinu vykompenzuje?

Chceme inkluzi, ale nejsme na ni připraveni. Nemáme asistenty, výběrové školy jsou přeplněné a přitom se po nich chce, aby pracovaly s každým žákem podle jeho potřeb.

Nemáme připravené klima. Učitel ví, proč se ve třídě děje to či ono. Např. proč vám chlapec s ADHD tlumený léky pravidelně v šesté hodině usíná. Třídní kolektiv žádným školením neprošel. Nestydíme se za to, že naše dítě má diabetes a musí si před obědem píchnout inzulín. Ale porucha autistického spektra ve třídě padnout nesmí, jakoby to bylo sprosté slovo. Frantík si smí i po sesbírání sešitů svůj nechat a ještě pět minut opravovat chyby, ale to, že je dyslektik a dysgrafik třída oficiálně vědět nesmí.

Měli bychom si rozmyslet, co chceme. Chceme inkluzi? Pak ji domysleme do detailů. Máte ve třídě víc jak dva „pupíky“? Snižme povolený počet žáků o pět bez toho, aby škola na tom byla ztrátná. (Pokud vím, v tomto směru se již cosi pozitivního rýsuje.) Na každého tělesně či mentálně postiženého státem placeného asistenta + další asistenti, kteří by pendlovali mezi třídami podle potřeby. Uvidíme, jak to bude fungovat. A hlavně chceme-li integrovat pupíky mezi intaktní žáky, měli by hlavně oni vědět o tom, že někteří jejich spolužáci mají problém. Nemusejí znát detaily, ale jinakosti svých spolužáků a hlavně „výhod“, které požívají, si všimnou velmi brzy. Mohl by nastat opačný efekt – budou je za to nenávidět a dají jim to pocítit. A to přeci nechceme.


Se souhlasem autorky převzato z jejího blogu

5 komentářů:

Miloslav Novotný řekl(a)...
18. září 2016 21:06  

Moudrá slova. Děkuji

CatCatherine25 řekl(a)...
18. září 2016 22:27  

"Měli bychom si rozmyslet, co chceme. Chceme inkluzi?"

Já žádnou inkluzi nechci. Nechci ani žádné "pupíky" a nechci, aby naše postižené děti byli za "pupíky" považovány. Chci, aby žáci se speciálními vzdělávacími potřebami byli vzděláváni ve speciálních a specializovaných třídách kvalifikovanými odborníky, kteří jejich speciálním potřebám rozumějí a dovedou s nimi pracovat. Také nesouhlasím s tím, aby učitelé základních škol byli nuceni vzdělávat žáky, o jejichž postižení nevědí nic nebo jenom něco málo z několikahodinových "nalejváren". Také nechci aby průměrní a nadprůměrní žáci základních škol byli při vyučování rušeni a museli tolerovat mnohdy neúnosné projevy chování " pupíků", s nimiž si jejich učitelé často nevědí rady. Nechci, aby postižení žáci na každém kroku pociťovali svoji "jinakost", protože nároky běžné školy při nejlepší vůli nemohou zvládat.
Obdivuji všechny statečné a obětavé kantory, kteří se snaží plnit nesplnitelný úkol a ve své každodenní práci řešit dilema "jak je možné věnovat všestrannou péči každému jedinci ve třídě, která čítá plný počet, tedy 30 žáků?"
Obávám se, že je to úkol nad lidské síly. Nedá se zvládnout ani za pomoci nekvalifikovaných asistentů, kteří učitelům často jejich práci spíše komplikují místo, aby jim ji usnadňovali.
Nesmyslná hra na "inkluzi", nyní přejmenovávanou na "společné vzdělávání" by měla skončit dříve, než dojde ke škodám, které budou těžko napravitelná a než našim obětavým učitelům dojde trpělivost a síly.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. září 2016 23:03  

Moudrá slova. Děkuji

tyrjir řekl(a)...
19. září 2016 1:51  

Moudrá slova učitelů ani vážně míněné věcné podněty, připomínky a stížnosti dalších skutečných odborníků, zdá se, bohužel, na MŠMT ČESKÉ REPUBLIKY příliš neplatí. Teď je, domnívám se, potřebné začít velmi slušně a současně i velmi důsledně a efektivně volat MŠMT ČESKÉ REPUBLIKY k morální i právní zodpovědnosti za jejich evidentně ne dostatečné respektování.

J.Týř

Miloslav Novotný řekl(a)...
19. září 2016 15:15  

Děkuji za napomenutí.Potřeboval jsem to.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.