Přečtěte si: Mzdy učitelů a kdo na nich parazituje

pondělí 18. dubna 2016 ·

Minule jsem slíbil, že tento komentář bude o mzdách učitelů. Takže za prvé: Pokud je vaším životním cílem přijet na sraz abiturientů v maserati, nechoďte učit. Protože nikde na světě se nejedná o finančně superlukrativní zaměstnání.


Z komentáře Václava Klause ml. v Novinky.cz vybíráme:

(Navrhované úspory)
Počet dětí ve třídě: Do toho už ani nemusíme sahat, peněz již jsme našli dost. Ale pokud je skutečnou prioritou nárůst mezd – odborné studie ukazují, že počet dětí ve třídě je faktorem u malých dětí, ale řekněme od šestky je klíčovým faktorem kvalita učitele a jestli je ve třídě 26 nebo 28 žáků nehraje větší roli.

Počet povinných hodin: Učíme obrovský počet povinných hodin. Na vyšším gymplu to vychází hodně přes 30 na týden. Řada z nich se dělí. Drahé jako blázen. Studenti jsou ve škole od osmi do čtyř, pomalu každý den. Co dát do toho trochu liberálnosti pro ředitele. Když to někdo z nich dokáže stáhnout z 33 na 30 – hleďme – má dalších 10 % na mzdy. Já bych toho jako ředitel hravě dosáhl, aniž by poklesla úroveň studentstva.

Počet odučených hodin: Jsou země, kde kantoři učí více hodin. Jako říďovi se mi nikdy nestalo (zvlášť u chlapů), když jsem někomu nabídl 2,5 tisíce měsíčně navíc za dvě hodiny týdně navíc, že by to nechtěl. Ale zase – to si mohou rozhodnout ve školách.

31 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2016 v 15:32  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2016 v 15:33  

Brilantní.

Josef Soukal řekl(a)...
18. dubna 2016 v 16:13  

Komentáře p. Doležela čtu rád, ale tentokrát naprosto nesouhlasím.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2016 v 16:20  

No nevím, já bych to jako brilantní neviděl.

Zrovna ty přesčasy jsou docela komplikovaná věc a nemyslím, že systémová. Přičemž nic proti nim nemám, ale platy učitelů to nezvedne. Ano, některý šťastný nebo i nešťastný učitel si přivydělá a to ještě ne vždy, vzhledem poblbanému zákonu, kdy školy řeší různě odpadající hodiny. Pak jsou některé z přesčasů prostě nezaplacené a je toho víc.

Počet žáků a půlení taky nejsou spasitelné.

Z pohledu učitele základní školy, je to složitější, než píše Klaus, i když netvrdím, že by nic z toho nepomohlo (ale ne vždy a ne všude a ne pro každého).

Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2016 v 16:51  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Pavel Doležel řekl(a)...
18. dubna 2016 v 16:52  

Dobrá, přesčasy nechme stranou, ale:

1) Paraziti.
2) Zrušení devátých ročníků.
3) Nedržet žáky na školách do 26 let za každou cenu v honbě za maximalizací podílu VŠ vzdělaného obyvatelstva v domnění, že to samo o sobě je přímo úměrné HDP na hlavu - což je pochopitelně nesmysl.
4) Omezit dělení tříd. U nás třeba byly dvě paralelní třídy na gymnáziu a každá se dělila při výuce druhého cizího jazyka na němčinu a francouzštinu. Kdyby bývali rovnou rozdělili žáky na dvě třídy podle toho, jaký si zvolili cizí jazyk, bylo by to bývalo levnější. Ale tohle už je jen třešnička.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2016 v 17:47  

Tady se ovšem předpokládá, že se třídy dělí jako na běžícím páse a ředitelé včetně učitelů se v tom rochní. Když to vezmu podle naší školy, dělí se to, co je opravdu užitečné dělit a nemyslím, že by se dělilo až tak zbytečně. Stejně tak rozumní ředitelé dělí rozumně. A nedělit vůbec, není řešení. To můžeme v nemocnicích nechat pokoje po deseti a taky nemocnice ušetří...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2016 v 17:51  

Ad devítka - tak s tím bych souhlasil, zejména coby "osmileťák". Deváťáci už jsou moc velcí a vyspělí na základní školu (a chytří jak rádio).

Z holek (i z kluků) táhnou cigára, kdekterá dá kdekomu, chlapci už mají podmínky, prostě v jedné budově s prvňáčky pěkně pohromadě děti školou povinné...

Unknown řekl(a)...
18. dubna 2016 v 18:10  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
18. dubna 2016 v 18:12  

ad 4) Ideální počet na výuku cizího jazyka je okolo 12 studentů. Natlačit celou třídu do počtu 30 je holý nesmysl. Tady neušetříte.

ad 3) Kam až chcete jít pod 26 let? Inženýrské studium bylo u nás sedmileté. Některé obory jsou tak náročné, že oněch 7 let je tak akorát. Nechceme přece padající mosty. To samé ve zdravotnictví a dalších oborech.

ad 2) To už jsme tady několikrát měli. Moc se to neosvědčilo. I když tady nejsem úplně proti. Ve spleti RVP-ŠVP je to však neuskutečnitelné. Je tam totiž namačkáno kde co. Počínaje etickou výchovou a konče matematikou, dopravní výchovou, CO, průřezovými tématy...

ad 1) Předpokládám všelijaké prapodivné firmy, neziskovky atd., které se pasou na rozpočtu škol. Tady souhlasím.
-----------------------------------------

5) Omezení nekonečné byrokracie ve školství minimálně o 3/4. Zbytek je nezbytný. Opak však bude pravdou, pač nové vytváření takových IVP v rámci inkluze zabere více administrativních činností než dnes. Možná až o 1/4.
6) Maximální podpora přírodovědným předmětům - M,F,CH,....Na ZŠ třeba dodnes šokuje předmět - výchova ke zdraví... O to snížit celkovou týdenní zátěž třídy
7) Úvazky už dále nezvyšovat. Jakékoliv ohánění se přesčasovými hodinami je nesmyslné, pač s menším počtem učitelů na škole se velmi špatně vytváří rozvrh, dohledy, projekty,...A osobně jsem měl 2 hodiny přesčasů před 15 lety.
8) Asi je opravdu nutné zvýšit platy, pač vyžít s 21 000,- Kč ve městě je opravdu problém. Jezdit "masnou tyčí" do práce a dělat žákům socku je demotivující.

Tlumočník řekl(a)...
18. dubna 2016 v 19:55  

Chtěl bych se zeptat, Fando, proč zdůrazňujete, že je problém vyžít s 21 000 Kč ve městě? Domníváte se, že na venkově je to snadné? Máte pro to nějaké racionální argumenty? Rád bych si je zde přečetl.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. dubna 2016 v 20:11  

Ve městě nemožeš chodit v teplákách jak na dědině, musíš kupovat draší oblečení. Pořídíš prase, králoňě a osážeš záhonky. A máš co žrat celé rok.

:-)

Unknown řekl(a)...
18. dubna 2016 v 21:16  

Tlumočník - 18. dubna 2016 19:55

V Olomouci nájem za byt 10 000,- Kč, nelze bývat v psí boudě. Na vesnici za 1 500,-Kč. Městskou dopravu - "mastnou tyč" je nutno připočítat. Na vesnici ujdeš 800 m zadarmo. Svoz domovního odpadu ve městě je nepoměrně dražší než na venkově. A ono zde zmiňované oblečení? Nelze běhat po Olomouci v teplákách. Ve městě plynové topení, pač jiné tam není. Na vesnici dřevo zadara. Tak to nějak sečteme a slavné to s učitelským platem není.

Unknown řekl(a)...
18. dubna 2016 v 21:37  

Tlumočník - jinak člověk maká jako nevolník. Nezbývá nic jiného - část druhého úvazku na SŠ. V prázdniny jsem se přeorientoval na instalatéra. Tam mě červenec vyšel na 36 000,-Kč a srpen na 42 000,- po odečtení nákladů. Řemeslníků moc není a tohle řemeslo je docela žádané. A to znáte. Učitel je odpovědný jedinec a za prací dorazí na minutu přesně a práci vykonává taktéž dobrou. A sem tam dělám odhady nemovitostí. Většina kolegů na ZŠ i SŠ má taky vedlejší pracovní poměr. V budoucnu se určitě zvednou platy tak, že budu pouze učit, pač učení mě baví.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. dubna 2016 v 22:03  

Zrovna ty přesčasy jsou docela komplikovaná věc

Ani ne. Když si člověk naordinuje do úvazku osm přespočetných hodin, pak to po těch třech stovkách za hoďku, i kdyby jich třeba pět odpadlo, osm tisíc jistých měsíčně hodí.
V jednoduchosti jsou peníze.

Deváťáci už jsou moc velcí a vyspělí na základní školu

Toť. Co na základce s dětičkama, kterým patnáct bylo už předloni. Co nevidět si budou pro vízo z devítky jezdit vlastními auty.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. dubna 2016 v 7:02  

1. Přesčasy si může dovolit jednotlivec, který "nic ve škole" nedělá.
2. Jsou tendence přesčasy potlačovat (aspoň co pozoruju).
3. Kdo bude suplovat, když by měla čtvrtina učitelů přesčas? Další čtvrtina s částečným úvazkem?

mirek vaněk řekl(a)...
19. dubna 2016 v 7:37  

Ach ta idealizace.
Pan Klaus mladší si myslí, že to co platilo pro jeho výběrové gymnázium platí pro všechny školy v republice.
V mnohém má pravdu. Jen křičí trochu pozdě. Proč nejednal když měl vliv?

Fanda Moudrý si myslí, že život na vsi je stejný jak podle románů červené knihovny a družstevního realismu. Něco podobného si myslí obyvatelé venkova o městě.

Je třeba si ujasnit co vlastně od školství chceme. Vzdělání? Výchovu? Přidělování glejtů? Hlídání dětí, když jsou rodiče v práci?
Nastavit kontrolu kvality.
Za kvalitní práci dát kvalitní peníze. A vyházet příživníky.
Pak bude školství fungovat!

Pavel PEŠAT řekl(a)...
19. dubna 2016 v 9:10  

Samozřejmě, ještě jsou i jiné skryté možnosti a inspirace, třeba z vysokého školství: Na slovenské Katolické univerzitě v Ružomberoku dokončuje na tamní pedagogické fakultě sídlící v Levoči momentálně studium na 280 bývalých studentů UJAK, kteří si potřebovali doplnit potřebné učitelské vzdělání. Od září přijme univerzita dalších 300, které z kapacitních důvodů přijmout nemohla už v listopadu. http://www.novinky.cz/veda-skoly/400862-kantori-dohaneji-kvalifikaci-na-slovensku.html
Vy nezvládnete 280 dětí v ročníku :D? Tak si na UJAKu zapište speciální pedagogiku, ať víte, jak se to dělá...

Unknown řekl(a)...
19. dubna 2016 v 13:11  

Učitelé českolipské školy souhlasí se snížením odměn. Za ušetřené peníze si platí ochranku

Unknown řekl(a)...
19. dubna 2016 v 17:02  

nechal ses romanticky unést fanoušku,na vesnici pokud nemáš vlastní les tak ti dřevo zadara nikdo nedá,pro tvou orientaci metr za 900-1200 kč,a mohu tě ubezpečit že topení na plyn je ty nejlevnější varianta ze všech,všude je něco za něco,takže pokud neberem práglo a přilehlou středočeskou republiku tak to tak všude vyjde nastejno

Unknown řekl(a)...
19. dubna 2016 v 17:03  

jediný způsob, jak mohou učitelé získat další peníze, tkví v kasírování rodičů

Unknown řekl(a)...
19. dubna 2016 v 17:09  

a do třetice trochu životních mouder z vlastní zkušenosti:
1.učení + druhá práce= uštvání
2. buď jsem na škole nebo odejdu jinam,pokud možno za výrazně lepším
3.život není tom,kolik vyděláš, ale kolik utratíš

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. dubna 2016 v 17:41  

laimes - a ty na té vesnici bydlíš, že víš, že nejlevnější je plyn?

To jenom, že já ano a v mém okolí už topí dřevem kde kdo a plynem jenom dotápí mimo sezónu nebo od něj upouští úplně.

Asi jsou všichni blbí, musím jim to v hospodě říct.

Ygrain řekl(a)...
19. dubna 2016 v 20:13  

"Já bych toho jako ředitel hravě dosáhl, aniž by poklesla úroveň studentstva."
Tak to by mě docela zajímalo, které předměty se podle pana elitního ředitele nemusejí dělit. Jazyky, kde už s těmi obvyklými 15-16 kvalita práce výrazně klesá? Nebo snad nacpe 30 komplů do jedné učebny, aby nemusel dělit informatiku? Spojí na TV kluky s holkami? Nebo narve celou třídu na laboratoře z chemie či fyziky? Nějak nevím, kde chce tu úsporu nabrat.

Pavel Doležel řekl(a)...
19. dubna 2016 v 20:42  

Ano prosím. Navrhuji v TV zásadně spojovat kluky s holkami. Dívá se na to mnohem lépe, než na holky s holkami, nebo klucí s klukama. A já se na TV dívám docela hodně a nechcete mě snad mít na svědomí.

Unknown řekl(a)...
20. dubna 2016 v 15:20  

anonym/než si dáte první pivo, dej jim tužčičky a papírky a udělejte si půhodinku matiky s průřezem počtové gramotnosti

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. dubna 2016 v 15:30  

Laimes, myslíš, že oni jsou tak blbí, že neví, kolik platili za plyn a kolik je stojí dřevo?

Ty jenom předpokládáš, že oni sedí doma na prdeli a nechají si dovézt metry z "obchodu" za plnou cenu, ale to se mýlíš a pravda je ta, že k tomu dřevu se opravdu dostane na té dědině snáz a nemusí platit tebou uváděné ceny. To je základ pochopení problému.

Jen tak ze srandy by mě zajímalo, jestli bydlíš na vesnici nebo jsi vesnický "expert", bydlící ve městě.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. dubna 2016 v 15:34  

Kdybys nevěřil balíkovi:
http://www.rozhlas.cz/hradec/zpravy/_zprava/lidi-kteri-si-sami-tezi-drevo-na-topeni-rychle-pribyva-usetri-rocne-az-tisice-korun--1491214

nejsem sám, kdo ti oponuje...

Unknown řekl(a)...
20. dubna 2016 v 18:55  

anonym/městys je-li to důléžité,rádoby město velikosti dědiny, s lesy vůkol a sehnat dřevo zde není problém,je ho plno,jistě je rozdíl, jestli si někdo objedná paletu hotového, nebo dvoumetrové bukáče,ke kterým si musí zajistit dovoz a potom buď někoho s pilou a pak sám na cirkuli,nebo si sehnat drvoštěp,a pochybuju, že všechno lze sehnat zadarmo ikdyž proč ne ,z ostatních kolegů menší náklady než já,má kolega z "čistokrevné" dědiny,který kombinuje plyn a dřevo,ale dřevo má z vlastního lesa,tedy zadarmo,jinak já osobně neřeším ani tak samostatné topení, jako energie celkem a levnější variantu nežli plyn jsem nespočítal (klasická dvoubytovka,kotel,karma,dva sporáky),dobře nastavený program.teplota stabilní 23 stupňů,co dva roky vyčištění kotle a to vše suna sumárum za 30 tis ročně a samozřejmě bez práce

Unknown řekl(a)...
20. dubna 2016 v 19:03  

zkus si zpočítat rozdíl mezi dřevem a plynem,kolik toho dřeva tam musíš naházet a chlepcům v hospodě něco jednoduššího,třeba rozdíl mezi keramickým a plynovým sporákem nebo rozdíl mezi el varnou konvicí a konvicí na plynovém sporáku to by mohli zmáknout i deváťáci

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. dubna 2016 v 22:07  

"potom buď někoho s pilou a pak sám na cirkuli,nebo si sehnat drvoštěp,a pochybuju, že všechno lze sehnat zadarmo ikdyž proč ne"

Takže teoretik. Dobře. Já nikoho nepotřebuji přesvědčovat, nehledě na to, že toto je web o "škole", ani mě to trápit nebude. Jenom člověka zamrzí, když vidí, jak nějaký kolega dovede urážet "obyčejné lidi" a automaticky předpokládá, že si neumí spočítat, kolik dali do "dřeva" a kolik je stálo topení plynem.
Jestli Vy dáte do plynu 30 000 Kč a někdo si sežene dřevo třeba za 10 000 Kč samozřejmě dodá svou práci (vy ležíte na gauči, on dělá dřevo, ano), relativně jednoduchými počty dojde k tomu, že ušetří ročně 20 000 Kč.

Pokud tedy zainvestuje do cirkulárky, eventuálně i štípačky nebo motorové pily, pořád ve výhledu několika let prostě ušetří, nehledě na to, že takové "nástroje" si opravdu sousedé, kteří třeba chystají dřevo společně, dovedou "nasdílet".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.