Luděk Šnirch: Maturita z matematiky za 9 křížků

pondělí 12. října 2015 ·

K odmaturování stačí 17 bodů, které získáte za 9 uzavřených otázek např. 17-25.1.


Správná odpověď na ně je: AEACDBBDC a tedy 9 křížků. ZA TĚCHTO 9 křížků (TO OPRAVDU STAČÍ!!!) dostanete maturitu z matiky. Nemusíte napsat ani čárku navíc.

Co se z těchto 9 křížků o znalostech a dovednostech maturanta v oboru matematiky dozvíme?

Jak vyhodnotíme splnění cílů středoškolského vzdělávání?

Nebo co je cílem takového testu?

Vede tento test k většímu pochopení matematiky, k většímu kritickému myšlení, logickému myšlení?

Je jasné, že každý test dříve či později ovlivňuje formu výuky i přípravy studentů. Ten test (forma, vzhled, pořadí úloh, počty uzavřených a otevřených) je po 5 ročnících maturit (a tedy 10 maturitách) stále stejný, přibyly jen od května 2013 4 úlohy hodnocené s postupem (tvoří dnes 20 % hodnocení testu). Zbylých 80 % hodnocení testu beze změny. K odmaturování stačí 33 %.

Jaké byly cíle testování v roce 2010 při spuštění maturity a jaké jsou zkušenosti po 5 letech fungování maturit z matematiky? Zlepšily vzdělávání? Chceme maturitu z matematiky měnit (viz novela školského zákona), ale máme vyhodnocení a závěry z uplynulých 5 let? Co vede k zlepšení? Jen rozšíření počtu maturujících? V čem cíle nebyly naplněny? A je chyba jen na straně maturantů?

Postřehy ze zveřejněných velmi kusých statistik jsou (na úplná anonymní data chybí sebevědomí státu a taky asertivita škol, studentů, potažmo jejich rodičů (=sponzorů testování)):
  1. Klesá počet maturujících z matematiky (nejen absolutně, ale i v % k celkovému počtu maturujících)
  2. Roste čistá neúspěšnost v % z matematiky.
Mám-li věřit informacím na Facebooku, tak někteří za maturitní test takto vydělají od spolužáků pár tisíc korun. Netvrdím, že je to pravda, není to podstatné.

Nikdo opisování nedokáže, když stačí 9 křížků a nic jiného se do záznamového archu nepíše a tedy ani nehodnotí. O kombinaci 9 správně umístěných křížků se nedá říci nic.

Jak rozeznáte, že jsem zakřížkované AEACDBBDC:
  1. správně spočetl a prokázal znalosti a dovednosti
  2. tipnul a trefil se (vím, malá pravděpodobnost, ale nejsou záporné body, nic netratím)
  3. jsem opsal – nelegální, ale děje se, je jednotný záznamový arch pro vyhodnocovacího robota, takže se více usnadnit opisování ani nedá
  4. kombinace a) b) c)

Poznámka redakce: Připomínáme v této souvislosti článek Oldřicha Botlíka: U maturit stačí jeden dobrý „vysílač“.



7 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
12. října 2015 v 0:19  

Guláž připálený nějakým matlalem ještě nemusí znamenat, že by nemělo obědvat teplé jídlo.

Josef Soukal řekl(a)...
12. října 2015 v 0:31  

U b) je pravděpodobnost opravdu minimální (statistici by to spočítali přesně),
c) záleží na přístupu škol a dozírajících učitelů, co s tím? Zkusil bych investovat do nezávislého dozoru. Někde jsem četl, že pro celou maturitu by to stálo asi 5 milionů. Jenže nad čím by se autor článečku rozhořčoval pak...

Libor řekl(a)...
12. října 2015 v 7:24  

Josef Soukal: ad c) to bohužel NEzáleží na přístupu škol a dokonce by to nevyřešil ani nezávislý dozor. Představte si, že jsem vysílač (a) je poškrábaní levou rukou, (b) je poškrábaní pravou rukou (c) je posunutí brýlí levou rukou (d) je posunutí brýlí pravou rukou (e) je poškrábaní na zádech. teď jste nezávislý dozor, víte to a za co mne vyloučíte z maturity? Za to že se škrábu? Kdybyste chtěl být opravdu velký frajer, tak Vám donesu potvrzení od kožního.
Jiank pro investici do nezávislého dozoru jsem všemi deseti, podle mne by nemusel ani tolik stát - stačilo by aby ti učitelé co dnes hlídají, hlídali žáky jiných škol. Holt asi není politická vůle. Morem jsou však (nejen a ne hlavně v matematice) uzavřené úlohy.

Josef Soukal řekl(a)...
12. října 2015 v 8:44  

Už je to dlouho, co jsem naposledy opisoval, takže takovéto vychytávky jsem pozapomněl. Připadají mi však hodně komplikované, muselo by se přesně dodržovat pořadí úloh, navíc opisování předpokládá někoho, kdo matematiku umí. To, co jsem se dozvěděl, ukazuje na mnohem primitivnější postupy - dozor nevidí neslyší, nebo dokonce sám tu a tam něco naznačí.

Libor řekl(a)...
12. října 2015 v 9:52  

Jasně, že se to někde děja a neskutečně mne to s.re, ale CERMATu to viditelně nevadí. Já narážel na to, že i poctivý učitel s tím nic při uzavřených úlohách nenadělá (tam by stačilo "náhodné" pořadí odpovědí)

Josef Soukal řekl(a)...
12. října 2015 v 10:00  

Myslím, že Cermat, v tomhle ohledu vykonavač ministerských pokynů, je v tom nevinně.
Jinak vynalézavost opisovačů je bezmezná, s tím souhlasím. Zkuste ale dát do testu z poloviny otevřené úlohy a nastane úplný masakr, přesněji padnou veškeré iluze o úrovní maturitního vzdělání. A to politici nepřipustí.

Josef Krátký řekl(a)...
13. října 2015 v 7:47  

Přesně tak - ukázat, že školský král je nahý, se neodváží z politických činovníků nikdo. Proto se povinně nematuruje z cizího jazyka, ačkoliv se s tím původně počítalo od maturit 2013 - kastrační ministerská komise zaúřadovala.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.