Jana Hrubá: Bude ScioŠkola školou budoucnosti?

úterý 25. srpna 2015 ·

Nedávno řekl ředitel Waldorfského lycea Ivan Smolka: „Cesta není ve vylepšování současné školy, ale ve změně modelu.“ Ve světě už nové modely existují řadu let. U nás je takovým vizionářem Ondřej Šteffl. V září otvírá ScioŠkolu.


Celý článek v Učitelských listech

33 komentářů:

Josef Soukal řekl(a)...
25. srpna 2015 v 17:26  

Školné... aneb zcela nepokrytá propagace segregace.
Jak to, že ministerstvo školství ke všem takovýmto školám mlčí?

Unknown řekl(a)...
25. srpna 2015 v 19:09  

První Waldorfská škola byla založena v roce 1919 ve Stuttgartu. Vznikla na popud spolumajitele a ředitele cigaretové továrny Waldorf-Astoria, který požádal Rudolfa Steinera o vybudování školy pro děti svých dělníků.
Je to model starý už skoro 100 let a skutečně by asi už byl čas uvažovat o jeho změně.

Eva Adamová řekl(a)...
25. srpna 2015 v 19:38  

Vize je to pěkná, což o to, ale jak ji realizovat ve velkém, aby z toho nevznikla v dvacetihlavých až třicetihlavých třídách kulantně řečeno anarchie a lidově řečeno bordel na kolečkách, to vám nikdo neřekne, ani Šteffl ne.

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. srpna 2015 v 23:37  

V mnoha ohledech jsou si politika a vzdělávání podobny.
Všichni jdou do politiky s tím, že to budou dělat jinak a především lépe, než stávající garnitura. Časem vyjde najevo, že kradou a pletichaří ještě bezostyšněji.

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. srpna 2015 v 6:35  

Bylo by fajn si za pár měsíců přečíst, že se do této školy zapsala zcela běžná populace. A především, že tam mají i několik Romů( těch sociálně slabých a problémových), autistu a několik mentálně postižených. Pak začnu panu Štefflovi ale fakt fandit.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. srpna 2015 v 7:28  

CC25, První státní škola vznikla za Marie Terezie. Je to model starý už skoro 300 let a skutečně by asi už byl čas uvažovat o jeho změně.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. srpna 2015 v 7:45  

Školné-způsob jak mohou rodiče, kterým na tom záleží, zajistit vhodný způsob vzdělávání svému dítěti.

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. srpna 2015 v 8:58  

Školné-způsob jak mohou rodiče, kterým na tom záleží, zajistit vhodný způsob vzdělávání svému dítěti.
Tu větu je nutné poopravit. Je potřeba vložit text....kterým na tom záleží a mají na to finanční prostředky...
Nebo si snad myslíte, že každý v této republice má na to (např. při 2 dětech) dávat 13 tisíc měsíčně jen za školné? HA,HA, HA,........

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 9:16  

Školné bylo, je a bude vždy segregačním prvkem. (Tedy pokud není jen symbolické - třeba 100 Kč/měsíčně.)
Školné není způsob "jak mohou rodiče, kterým na tom záleží, zajistit vhodný způsob vzdělávání svému dítěti" -
Školné je způsob jak mohou rodiče, KTEŘÍ NA TO MAJÍ, zajistit vhodný způsob vzdělávání svému dítěti.

Mně na vzdělávání mých dětí záleží. Rád bych jim dopřál třeba SCIOškolu, nebo Harvard, ale nemám na to.

Biologický druh homo sapiens se vyvinul během čtvrtohor. Je to model starý už skoro 200 000 let a skutečně by asi už byl čas uvažovat o jeho změně.

Projektu SCIOškola fandím. Psal jsem to už mnohokrát.
Spása našeho současného školství v něm ale ukryta není.
Pěstování orchidejí ve skleníku v Pražské botanické zahradě není totéž, co zemědělská produkce brambor na Vysočině.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. srpna 2015 v 10:03  

Školné je způsob, jak uklidit děti tam, kam nepřijdou děti, jejich rodiče na školné nemají, nebo nejsou ochotni platit i v resortu, který je pod bezplatnou garancí státu.
Už rodiče malých capartů přemýšlejí o tom, která škola umožní jejich dětem učit se oním svým tempem. Roumějme, která jim umožní, aby se něco poučili, až jestli se těm dětem bude chtít, ale aby za to dostaly patřičný certifikát.
Ve svojí poťouchlosti to těm dětičkám přeji. A umožňuji.

Tajný Učitel řekl(a)...
26. srpna 2015 v 10:19  

Rodiče, kterým na způsobu vzdělávání jejich dětí záleží a nemají na to, se často neváhají přestěhovat, zadlužit, mít dvě zaměstnání, požádat o stipendium apod...jen aby dítě mohlo do vhodné školy chodit. Rodiče,kteří se řídí heslem, co bylo dobré pro nás, je dobré i pro naše děti, tyto věci neřeší.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. srpna 2015 v 10:32  

se často neváhají přestěhovat, zadlužit, mít dvě zaměstnání

Myslel jsem původně, že se tu bavíme o chození do školy, a ne na hokéjové tréninky.

Jana Karvaiová řekl(a)...
26. srpna 2015 v 11:48  

Pokud se přestěhuji třeba do české tramtárie, budu mít jako učitelka stejný plat, takže nic to neřeší, stejně jako zaměstnání mého manžela. Dvě zaměstnání mít mohu těžko, už teď někdy odpoledne padám na hubu. Holt věk mě dohání. A zase tak chudí nejsme, aby nám někdo stipendium poskytl.Jsou to jen povídačky, kterými nás ,kromě pana Tajného, krmí ekonomové a i jiní blábolisté, a dělají z nás pitomečky,,co si neumí v životě poradit. Jako jak máme investovat do nemovitostí, do diamantů apod. rozmnožovat své peníze. Kecy!!!!! I s tím zadlužováním apod. Budu se asi zadlužovat, aby mi pak v tohle státě někdo sebral střechu nad hlavou kvůli pár set korunám, které jsem zaplatila s týdenním zpožděním. V tomhle exekutistáně???!!!

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 12:20  

se často neváhají přestěhovat, zadlužit, mít dvě zaměstnání, ...
Váš svět a jeho vidění je hodně zjednodušené, viďte?
Jsem vysokoškolák a mám dvě zaměstnání a živnostenský list, hypotéku na baráku a 15 let starou škodovku. Vyprávějte mi ještě chvíli o rodičích, kterým záleží na vzdělávání a proto se neváhají .... :-)
A pak se skočte zeptat pokladní ve svém oblíbeném Penny, nebo Lídlu, kolik si může dovolit zaplatit měsíčně školné pro své děti, či jak moc si může dovolit se zadlužit ona. (Človíčku Tajný, tušíte Vy aspoň trochu něco o reálném životě?)

A pak je tady ještě jeden rozměr problému, který Vám uniká.
Ve vlastní profesi bych si jako ajťák vydělal dvakrát, možná třikrát tolik co ve školství, ale domů bych se vracel večer, vymačkaný jako citron a občas nebyl doma vůbec. (Zkušenost.)
Teď jsem sice jako učitel ze svých sil vyždímaný občas také, ale aspoň třikrát, čtyřikrát týdně mám čas zkontrolovat úkoly své ratolesti (na prvním stupni), nebo mu s nimi pomoci. A občas si můžu najít chvilku třeba na to, abychom si vyrobili o prázdninách nálev a pak se pod mikroskopem podívali na ty pidižvejky, co se v něm zničehož nic objeví. Abychom si popovídali o blescích, virech nebo řeckých bozích, o kterých se synátor dočetl v encyklopedii, kterou našel pod stromečkem. Abychom probrali, jestli jsou proti raketometům vhodnější imperiální sardaukaři, nebo fremenští fedajkinové (viz strategická hra Emperor na motivy knihy Duna od Franka Herberta) a večer před spaním si přečetli další kapitolu z Malého prince. Protože vzdělávání a výchovu svých dětí chápu jako svou záležitost, svůj úkol a nikoliv jako zadání pro školu, kam děti odvážím jako kabáty do čistírny.

Ten klientský přístup ke školství je dle mého soudu zvrácený. Bohužel v něm vyrostla jedna celá generace. A to vymstí.

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 14:07  

A to se nám vymstí.
Pardon.

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. srpna 2015 v 14:31  

Tak. Obětavý rodič si najde druhé zaměstnání, aby mohl dát svoje děti do školy, kde s nimi budou možná dělat věci, které by určitě dělal on sám, kdyby neměl to druhé zaměstnání a měl na svoje děti čas.
Moderní doba je halt moderní doba.

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 18:27  

Moderní doba je hodně paradoxní, kolego Pytlíku.
To třeba vymýšlíme programy na podporu osamocených rodičů s dětmi, až se začne stávat běžným, že pár spolu žije x let bez toho, že by svůj svazek potvrdili manželstvím, protože pak by přišli o podporu, kterou matka získá jako samoživitelka.

Nebo si mnozí politici (a genderoví odborníci) lámou hlavy, jak zvýšit zaměstnanost mladých žen s dětmi a současně zvyšují věkovou hranici odchodu do důchodu a zruší snížení této hranice u žen podle počtu dětí. Takže babičky místo aby hlídaly vnoučata, jezdí do práce, nebo na rekvalifikační školení a maminky dávají sponzorské dary, aby jim někde vzali děti do přeplněných školek.

A podobných příkladů by se našlo...

Jan Hučín řekl(a)...
26. srpna 2015 v 21:13  

Přesně tak, pane kolego poste.restante. Říká se tomu outsourcing.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
26. srpna 2015 v 21:30  

Dovolte mi pár poznámek ;-)

ScioŠkola skleník v jistém smyslu je. Rád bych, ale neumím to v českém právním prostředí udělat jinak. Vhodnější přirovnání než orchidej je ale nová odrůda brambor, tu ve skleníku vyšlechtíte, a když se to povede, třeba ji půjde pěstovat i na Vysočině - méně hnojení, větší výnosy ;-). Až bude trochu odolná, třeba budeme mít i "několik Romů( těch sociálně slabých a problémových), autistu a několik mentálně postižených".

Jsme v Praze a Praha je třetí nejbohatší region EU. Průměrný plat zde je 34 625 Kč, což je o 7 425 Kč víc, než je průměr ČR. Průměrný Pražák tedy vydělává navíc na školné a ještě mu tisícovka zbyde. Průměrný! Podle našich zjištění asi 20 % rodičů v Praze platí za školku 6000 Kč měsíčně a víc. Jistě, že pro svobodnou matku - pokladní to asi není, ale výběrovost ScioŠkoly nespočívá primárně v penězích, ale právě v prioritách rodičů, jak to vysvětluje Tajný. Ostatně s hokejem to je stejné, že?

Kolik jsou ochotni zaplatit rodiče ve Strakonicích, v Ostravě, kdekoliv, když se dítě nedostane do školky?

Když budeme zakládat ScioŠkoly mimo Prahu, bude školné nižší (náklady budou taky nižší).

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 22:35  

Říká se tomu outsourcing.
Tak to opravdu sedí.
My totiž kdysi ve firmě říkali, že outsourcing je nejlepší způsob jak dosáhnout toho, aby (původně) bývalí nebo cizí zaměstnanci dělali totéž co předtím, ale dvakrát dráž.

Josef Soukal řekl(a)...
26. srpna 2015 v 22:49  

Z příspěvku o. Šteffla vyplývá, že

neví, že na průměrnou mzdu většina zaměstnanců nedosáhne,
pokladní mají prostě smůlu,
škola, která chce ukazovat jiným, jak se pěstuje, se zatím bojí neskleníkových podmínek,
ani náhodou nepomyslel na to, že by Scioškola snad měla pracovat za podmínek, které mají běžné školy, a že by měla zvládat to, co jiné školy zvládat prostě musí.

Je v tom víc pokrytectví, nebo snahy činit z ostatních hlupáky? Opravdu nevím.

poste.restante řekl(a)...
26. srpna 2015 v 22:51  

Nová odrůda brambor?
To zní zajímavě. Něco jako homo novum Sheldon Cooper (seriál Big bang Theory)? :-)
Motivovaný žák, s motivovanými a bohatými rodiči, to je v českých pařeništích svého druhu orchidej.
V mé analogii je žák rostlina a SCIOškola zkouší novou pěstební metodu. Něco jako hydroponie.
Proto tomuto projektu fandím.
Protože něco ze skleníku časem možná půjde použít i na poli.
A taky proto, že některým kytkám skleníky vyhovují víc.
A mně jde primárně o kytky.

Martin Krynický řekl(a)...
26. srpna 2015 v 23:14  

Otázka v nadpisu není dostatečně konkrétní.
Pokud se ptáme, zda Scioškola bude školou budoucnosti, jako způsobem vydělávání peněz, odpověděl bych ANO. Pro určité části společnosti se alternativní školy staly stejnou známkou životní úrovně jako pro jiné drahé módní kabelky. Umístěním dítěte do takové školy lze i poměrně levně (sice za peníze, ale bez velkých nároků na čas a vlastní důslednost) demonstrovat, že se dobře staráme, jsme pokrokoví, myslíme na budoucnost, ... Navíc jde o skvělý způsob, jak děti izolovat od té hloupé většiny, která si jen plní vozíky v nákupních centrech a volí Zemana. Podotýkám, že určitě existují i takoví, kteří to myslím upřímně a kterých se mé jedovatosti netýkají. Jinak jedovatý jsem schválně, protože si myslím, že právě Ti, kteří všude metají vznešené ideály, by se měli snažit udržet společnost pohromadě a ne ji rvát na kusy. Doplatí na to všichni, ne jen obyčejný póvl jako já, ale i jejich opečovávaní potomci, kteří se celý život budou potýkat s většinou, kterou sice budou pohrdat a manipulovat, ale nebudou ji rozumět a která se nebude snažit pochopit je.
Jsem přesvědčen, že pan Šteffl jako správný byznysmen má tuto situaci velmi dobře zmapovanou a je odhodlán ji využít.

Pokud se ptáme, zda Scioškola bude školou budoucnosti, jako způsobem jak v budoucnu učit na většinových školách, odpověděl bych NE.
Projekt totiž požaduje po dětech úroveň zodpovědnosti vůči budoucnosti, sebeovládání a důslednosti, které nedosahuje ani velká většina dospělých (včetně mě).

V životě každého učitele, který se snaží učit jinak a zároveň alespoň trochu vnímá, co to s žáky dělá, nastane okamžik, kdy si všimne, že velká část dětí o jeho objevování a sebevzdělávání prostě nestojí. Z tohoto okamžiku pak vedou dvě cesty.

Můžete to svést na zlý systém, který děti zkazil, začít zakládat školy pro vyvolené, nezkažené a tvrdit, že to, co Vám částečně funguje s vybranými dětmi za velmi speciálních podmínek, bude fungovat i jinde. Vaše přístupy zůstanou čisté, Vy věrný ideálům a cesta zřetelná. A když to přece jenom nevyjde, můžete vždycky tvrdit, že podmínky byly prostě příliš špatné a příště to určitě vyjde.

Nebo se můžete začít pokoušet skutečně zohlednit to, že děti opravdu nejsou takové, jaký jste byl Vy a jaké byste je chtěl mít, že někteří potřebují třeba i toho drába a trvá jim i roky než se této potřeby zbaví. Propaguje se to podstatně hůř a často doopravdy nevíte, co by bylo lepší.

Každý jsme si vybrali jinou cestu a proto se neshodneme.

Já osobně bych nebyl ochotný zaplatit za ScioŠkolu ani korunu. Jsem dostatečně otráven z toho, že moje děti odešly na osmileté gymnázium, čímž znatelně ochudily sociální rozměr své školní docházky. Na ScioŠkole by to bylo ještě horší.

Nicka Pytlik řekl(a)...
27. srpna 2015 v 0:01  

Jsem dostatečně otráven z toho, že moje děti odešly na osmileté gymnázium, čímž znatelně ochudily sociální rozměr své školní docházky.

Dřív nebo později děti odcházejí. Tak to prostě chodí. Pokud se s nimi ale, pane Krynický, čas od času vídáte, zkuste jim ten sociální rozměr trošku zasuplovat. Snižte ji radikálně kapesné, odeberte jim technologie, nechte je nosit čisté, ale zaplátované šaty, nuťte je chodit pěšky i před jejich spolužáky. A tak nějak podobně.
Za ta leta učitelování mohu jen konstatovat, že je úplně jedno, co se žáci učí, jakým způsobem se to učí, a jestli se vůbec učí. Skoro by se chtělo říci, že co škola školou stojí, tak ta největší paka to dotáhla nejdál. Jen si poslechněte nějaká tálkšou. Která z celebrit se pochlubí tím, že ve škole byla pilná a ukázněná.
Klidně bych se vsadil, že absolventi škol budoucnosti budou v životě velmi úspěšní. V nejhorším případě hlady neumřou.

Jana Karvaiová řekl(a)...
27. srpna 2015 v 6:47  

No pane Pytlíku, skoro jste na to káp. podle nově zavedené diagnostiky poraden bude vítězem ten, kdo se umí pohybovat ve společnosti, kdo se tzv. "neztratí". IQ už bude zcela nepodstatné ,přestože pro blbost některých skoro neměřitelné. Ale jestliže takové dítko, odkojené ulicí a smečkami jiných bezprizorních dětí, odpoví v tom nyní správném diagnostickém testu (nediskriminačním, to je vám jasné) dobře, zůstane na základce. Že bude vycházet nepolíbeno násobilkou a půlkou abecedy vůbec nevadí. Dohoní to právě těmi dovednostmi sociálními. A slovy klasika: "A vo vo vo to de".....
Ty ostatní děti, nevlastnící bohatší rodiče nebo nevlastnící sociálně nepřizpůsobivé rodiče budou mít smůlu. Na placené školy nedosáhnou a úlevy a nadnormativní peníze na své škole za nimi nepůjdou.
Uvědomme si, jak se podělalo školství při zavedení placení na hlavu. Jestlipak se nám ty školy nyní nebudou předhánět v inkluzi právě pro ten bakšiš, co pár let budou dostávat navíc. Pak nám korejtko vyschne a co bude dál? No počkejme si na další díly této tragikomedie.Už se natáčejí.

Tajný Učitel řekl(a)...
27. srpna 2015 v 7:33  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
poste.restante řekl(a)...
27. srpna 2015 v 9:58  

Otázka zněla:"tušíte Vy aspoň trochu něco o reálném životě?"
Nezněla: "Nejste Vy náhodou elitář?" :-)
Nemusíte mi tedy složitě vysvětlovat svůj náhled na elity ani to, že elitářem nejste.

K tomu, abyste nerozuměl reálnému světu nemusíte být elitář, stačí být "mimoň".
To třeba znám chlapíka s nijak nadprůměrným příjmem, který netuší, kolik stojí chleba, dětské punčocháče, nebo obědy ve škole. Na tyto triviální záležitosti má totiž manželku. On řeší v hospodě záležitosti mezinárodní politiky a vesmíru. (Takže asi aspoň ví, kolik stojí pivo.)
Nemluvě o spoustě případů géniú a nerdů, kteří jsou v reálném životě nepoužitelní.

Ale pro úplnost. Já jsem se vlastně ani neptal na Vaše sociální postavení, nebo genialitu.
Šlo o řečnickou otázku, která měla naznačit, že Vaše postupy a návrhy řešení nejsou v reálu použitelné. Jde o klasický trik politiků, kdy jsou existenční výroky zaměňovány za všeobecné. To třeba politik na otázku zda se neobává, že navrhované opatření zvýší nezaměstnanost, odpoví, že má souseda, který po výpovědi v zaměstnání začal drobně podnikat a dnes je přínosem a nikoliv závažím společnosti. A když mohl on, tak mohou i ostatní. - No, nemohou. Když zkrachuje firma a na dlažbě se ocitne 300 zaměstnanců, tak nemůže vzniknout 300 malých podnikatelů. Minimálně proto, že ne každý podnikat umí a taky že budou v regionu s vysokou nezaměstnaností těžko shánět zákazníky pro své služby.

Stejně tak ve Vašem příkladu. Jistěže jsou rodiče, kteří se neváhají zadlužit, či přestěhovat jen proto, aby mohlo jejich dítě docházet do "lepší" školy.
Ale to není řešení pro všechny a je proto nesmysl je jako obecné zmiňovat a navrhovat.

Vy máte právo si svůj život uspořádat podle svých představ a třeba se přestěhovat z města na venkov za zdravým vzduchem a školou, která Vám vyhovuje. Za to opravdu nemusíte cítit vinu. Spíše naopak.
Ale dost dobře nemůžete tvrdit, že toto řešení může zvolit každý. (A nemůžete se tohoto nepříjemného faktu zbavit ani tím, že jej označíte za "kecy o nemajetných prodavačkách".)
Tak tomu není a pokud si myslíte opak, pak opravdu nerozumíte reálnému světu. Je mi líto.

Z hlediska argumentačního pak nespatřuji rozdílu mezi ječící matrónou a žluč plivajícím glosátorem internetových diskusí.

Když hledám řešení problémů, snažím se k nim přistupovat systémově. Tak aby řešení bylo použitelné i pro rentiéra, zastánce alternativního způsobu života, nebo i tu pokladní ze supermarketu.
Chápu, že Vám jsou jejich osudy ukradené. Ale pak jsou Vám zákonitě ukradené i osudy jejich dětí. Ačkoliv právě jejich zájmem se neustále zaklínáte. Je dobré to vědět.

Unknown řekl(a)...
27. srpna 2015 v 10:30  

Pane Tajný, ono se to naše školství od Marie Terezie dost podstatně změnilo.
A žádná soukromá škola s jakýmkoliv školným Vám nezajistí, že Vaše děti dostanou kvalitnější vzdělávání než na základce za rohem.Ono to záleží na mnoha věcech, ale hlavně na lidech. Stačí, když Vaše dítě dostane učitelku, se kterou si "nesednou", souseda, který se mu bude posmívat, že má horší mobil a do školy je přiváženo levnějším autem, nebo dokonce bude šikanováno nějakým prevítem, který si na něm bude svobodně odreagovávat svoji agresivitu.

Tajný Učitel řekl(a)...
27. srpna 2015 v 12:40  

poste.restante,

celkový dojem diskuze pod článkem je, že soukromé či alternativní školy jsou elitářské. Reagoval jsem na toto. I prodavačka si může zvolit, kam a do jaké školy své dítě umístí. Nemusí se, pokud nechce, spokojit se školou, která je sice za rohem, ale má špatnou pověst. Informace o svém rozhodnutí umístit dítě do školy dle mého výběru jsem nabídl, abych osvětlil něco z reálného života. Už tu chybu neudělám.

Tajný Učitel řekl(a)...
27. srpna 2015 v 14:33  

Z hlediska argumentačního pak nespatřuji rozdílu mezi ječící matrónou a žluč plivajícím glosátorem internetových diskusí. Tak to vás tedy lituji.

Toto máte podobné s panem kolegou slovutným. Nehodí-li se vám něčí názory do krámu, je z něj v mžiku "žluč plivající glosátor". Řídíte se starou dobrou tradicí, věrni heslům, "Naší státní školu si rozvracet nedáme" a "Plany anarchistu zhati, naši strážci politické korektnosti boubelati".

Tajný Učitel řekl(a)...
27. srpna 2015 v 14:38  

Pane Tajný, ono se to naše školství od Marie Terezie dost podstatně změnilo. Neříkejte, v čem přesně?

poste.restante řekl(a)...
27. srpna 2015 v 15:21  

Nehodí-li se vám něčí názory do krámu, ...

Text byl sice míněn obecně, ale pokud jste se v něm cítil být osloven, tak vlastně taky dobře. Když nad tím tak uvažuju, asi bych se na Vašem místě také cítil tímto označením "potrefený". Pokud by toto byla naše první diskuse, snad byste měl i právo cítit se neprávem osočen. Ale protože už tady nějaký ten pátek debatíme, pak se nemůžu divit ani já, natožpak Vy, zařadíte-li se pod takovou nálepku.

Pokud se Vaší zmínky o Vašem soukromí týče, tou jste u mne body naopak získal. Mám rád lidi, kteří se snaží žít v souladu se svým přesvědčením, a jsou ochotni za to i něčím platit.¨

Z hlediska argumentačního pak nespatřuji rozdílu mezi ječící matrónou a žluč plivajícím glosátorem internetových diskusí.
Tak to vás tedy lituji.

Vaše lítost mé osoby není na místě.
Když neshledávám rozdílu mezi ječící matrónou a žluč plivajícím glosátorem, je tomu tak proto, že v obou případech je jejich přínos ke zlepšení stavu nulový.

celkový dojem diskuze pod článkem je, že soukromé či alternativní školy jsou elitářské
Myslím, že diskuse nebyla ani tak o soukromých, či alternativních školách, jako spíše o SCIOškole konkrétně.
Jak byste nazval projekt, který je pro 90% populace finančně nedostupný?

Já vcelku věřím, že až se celý projekt trochu rozběhne, zřídí pan Šteffl třeba nějaké stipendium, nebo naváže spolupráci s nějakou nadací. Už jen proto, aby vzal kritikům z rukou tento elitářský argument.

...ono se to naše školství od Marie Terezie dost podstatně změnilo. Neříkejte, v čem přesně?
Tak přinejmenším už nepíšeme na břidličných tabulkách, žáci nemusí do školy nosit dříví na topení a učiteli se neplatí část mzda ve vajíčkách a špeku. :-)
Ale zkusme to opačně. V čem se, podle Vás, školství u nás nezměnilo? A doplňte nejlépe nějaký zářný příklad, třeba ze zahraničí, kde už té Vámi požadované změny dosáhli.

Unknown řekl(a)...
27. srpna 2015 v 17:01  

Pane Tajný,
Vám to asi zůstalo utajeno, ale existují takové knížky. Některé se jmenují Dějiny pedagogiky, Filosofie výchovy, Obecná a srovnávací pedagogika, Moderní pedagogika, Speciální pedagogika a mnohé další. Tak si v nich ve volných chvílích počtěte a pak teprve zjistíte, že se Váš dotaz jednou nebo několika málo větami zodpovědět nedá.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.