České školství zlepší vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami

čtvrtek 11. června 2015 ·

České školství čeká velká změna v systému podpory dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Od 1. září 2016 získají všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným nebo jazykovým znevýhodněním, nárok na podpůrná opatření. Například na asistenta pedagoga. Aby školy přechod na nový model vyučování zvládly, budou ale potřebovat funkční systém financování a kvalitní know how. Návody a doporučení, jak přechod na nový systém zvládnout, v Praze představila konference Škola All Inclusive: Novela školského zákona – první krok pro změnu, organizovaná Člověkem v tísni společně s Univerzitou Palackého v Olomouci.


„Inkluzivní vzdělávání je základní podmínkou sociálně citlivé a soudržné společnosti. Nyní musí být urychleně zajištěna metodická i finanční podpora pro jeho implementaci do praxe a posílena spolupráce mezi školskou a sociální složkou systému“, zdůraznila význam realizace praktických kroků vyplývajících z novely školského zákona ministryně práce a sociálních věcí ČR Mgr. Michaela Marksová.

Hlavním tématem konference bylo představení tzv. Katalogu podpůrných opatření, který učitelům poskytne metodickou podporu pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Nadpoloviční většina všech zdravotně postižených dětí se totiž v běžných školách již vzdělává, ale zatím bez podpory finanční i personální. Podpůrná opatření umožní také některým dětem, odkázaným na praktické a speciální školy, přidat se ke svým vrstevníkům v běžných školách v místě svého bydliště.

Důležité nyní bude, jakým způsobem se tato „kuchařka inkluze“ promítne do chystané vyhlášky k novele školského zákona a zda jej pravděpodobná nová ministryně školství dokáže uvést do praxe. Podobně komplexní metodický průvodce pro učitele ze strany státu zatím vytvořen nebyl. „Bez metodického průvodce, kvalitní prováděcí vyhlášky a reformy financování zůstane novela školského zákona schválená letos v dubnu jen prázdnou slupkou bez praktického dopadu“, myslí si Mgr. Tomáš Habart, koordinátor inkluzivního vzdělávání programu Varianty organizace Člověk v tísni.

Jak se odborníci na konferenci shodli, v obecné rovině novela systém podpory žáků se SVP nastavuje progresivně, spravedlivě a s ohledem na skutečné potřeby dětí. Podpora žákům má být odstupňovaná, co nejvíce konkrétní a zároveň v podobě jednotlivých podpůrných opatření vzájemně kombinovatelná. Tak bude možné připravit každému dítěti vzdělávací plán na míru a přizpůsobit mu výuku podle jeho individuálních potřeb. Takto koncipovaný zákon umožní lépe cílit podporu žákovi a zpřesní i financování této podpory, čímž se stane systém spravedlivějším. Zákon by tím měl zamezit současné praxi, kdy na některé děti dostanou školy zvýšené finance, aniž je třeba po celou dobu vzdělávání v plné míře potřebují, a zároveň na jiné skupiny dětí školy žádné finance neobdrží (např. na děti zdravotně či sociálně znevýhodněné).

Vedle Katalogu podpůrných opatření představila konference sérii metodik pro práci asistentů pedagoga, standard práce asistenta pedagoga a desítky nových kurzů, které mají školám umožnit lepší přechod na nový systém. Na jejich přípravě se kromě Člověka v tísni a Univerzity Palackého v Olomouci podílely i Asociace pracovníků speciálně pedagogických center ČR a Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání.

Nad možnostmi podpory rovných příležitostí se v panelové diskusi zamýšleli představitelé Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, České školní inspekce i Asociace ředitelů ZŠ.

doc. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D., hlavní řešitel projektu SPIV z Univerzity Palackého v Olomouci, řekl: „Společné vzdělávání dětí s postižením i bez postižení se stalo za posledních dvacet pět let realitou. Zásadním úkolem souvisejícím s novelou školského zákona z března 2015 je zajistit systémovou, finančně saturovanou podporu žáků ve školách hlavního vzdělávacího proudu. U většiny zdravotních postižení (s výjimkou mentálního) je více žáků v běžných školách než ve školách speciálních. Otázkou zůstává, jakou podporu tito žáci ve školách mohou dostat? Nyní – a v budoucnu.”

Mgr. Pravoslav Němeček, viceprezident Asociace ředitelů ZŠ, řekl: „A) Rozumná inkluze je dobrým krokem. B) Inkluze může být realizována jen za určitých podmínek a není levná. C) Zatím se převážně hovoří v rozsahu bodu A. Ignorováním bodu B dosáhneme opačného efektu a inkluze nemá smysl.”

Mgr. Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor (ČŠI), řekl: „Česká školní inspekce považuje oblast rovných příležitostí ve vzdělávání za stěžejní součást modelu kvalitní školy a jako takové jí dlouhodobě věnuje adekvátní pozornost. Propojení rovného přístupu ke vzdělávání s kvalitou vzdělávání je klíčovým faktorem úspěchu těch nejlepších vzdělávacích systémů. Již v příštím roce se také důsledně zaměříme na hodnocení míry inkluzivity celého vzdělávacího systému, přičemž jednotlivé parametry budeme sledovat při návštěvě každé školy.“

Projekt je financován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.

Více na www.inkluze.upol.cz.

8 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. června 2015 v 0:35  

Od 1. září 2016 získají všichni učitelé, kteří mají ve třídě žáky s tělesným nebo jazykovým znevýhodněním, nárok na podpůrná opatření. Například na asistenta pedagoga.

Jen jestli je ve sborovnách českých hlavněproudových škol dost židlí pro tolika lida. Proč se to neřeší obdobně jako v oblasti informačních a komunikčních technologií koncepcí BYOD. To jest BYOA (Bring Your Own Assistant).
To by svět teprvá padnul na zadek...

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. června 2015 v 2:11  

Již v příštím roce se také důsledně zaměříme na hodnocení míry inkluzivity celého vzdělávacího systému, přičemž jednotlivé parametry budeme sledovat při návštěvě každé školy.

Tomu i věřím. To se inspektoři vždycky rojí jak ti chroustí. Mám v živé paměti kontrolu nevýskytu zakázaných sloves 'učit se', 'umět' a 'znát' ve školních vzdělávacích programech.
Běda řediteli školy, který nebude mít ve spádové oblasti žádného inkludovatelného žáka. Zlatem se budou vyvažovat. Jeden takový bude směnitelný bratru za tři vítěze olympiád na nejméně okresní úrovni.
Moc dobře si vzpomínám, jaké to bývaly nervy, pokud se nám nepodařilo mezi žáky nabrat alespoň dva zájemce o vysokou vojenskou školu. Kdo podepsal, měl maturitu v kapse. Ale to pan ústřední inšpektor nezažil.

Jana Karvaiová řekl(a)...
11. června 2015 v 6:21  

Bez metodického průvodce, kvalitní prováděcí vyhlášky a reformy financování zůstane novela školského zákona schválená letos v dubnu jen prázdnou slupkou bez praktického dopadu“, myslí si Mgr. Tomáš Habart, koordinátor inkluzivního vzdělávání programu Varianty organizace Člověk v tísni. .......
Tyto pokyny jso na dvě věci,ani jedna není slušná.jestli chce někdo slabým sešitkem nahradit 5 leté vš studium speciální pedagogiky,tak spadl hlavou na beton už v dětství.
Jedinou pravdu má onen pán z asociace ředitelů škol. Jenže je už teď určitě za pitomce a chudák bude mít na škole brzy kontrolu.
Inkludovaných (násilně nezařazených do sp. škol) je už teď na školách tolik, že si ČŠI pošmákne.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. června 2015 v 6:50  

Třeba takových dětí?

http://olomouc.idnes.cz/prerov-rasove-napeti-romove-ghetta-petice-fix-/olomouc-zpravy.aspx?c=A150610_173047_olomouc-zpravy_stk

Jiri Janecek řekl(a)...
11. června 2015 v 8:36  

Pane Pytliku, vsichni ucitele ziskaji NAROK... Ale nekteri z nich treba budou mit smulu. Nebo dostanou jina podpurna opatreni nez asistenta. Treba motivacni brozurku o zaclenovani a vikendovy brainwashing od certifikovaneho mentora zdarma...
Jinak ta veta se da jeste chapat tak, ze ucitelu deti s LMD, SPU... (omlouvam se za 15 let stare pojmy, slovnik moc neupgraduju) se zadna podpurna opatreni netykaji.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. června 2015 v 14:03  

http://zpravy.idnes.cz/za-velky-pocet-romu-na-zvlastnich-skolach-muze-incest-tvrdi-slovensko-1zh-/zahranicni.aspx?c=A150611_100908_zahranicni_ert

Eva Adamová řekl(a)...
11. června 2015 v 21:07  

Paní Karvaiová, máte pravdu. Dokud nám budou po školách pobíhat asistenti pedagoga místo VŠ vzdělaných speciálních pedagogů, můžeme si celou inkluzi, zákon i prováděcí předpisy vetknout za klobouk.

Unknown řekl(a)...
11. června 2015 v 21:48  

Na některých pedagogických fakultách se už speciální pedagogika - učitelství ani neotevírá. Zřejmě se předpokládá, že speciální pedagog "an sich" (oborový speciální pedagog) bude sedět ve škole a radit učitelům, jak mají žáky s různými druhy postižení vzdělávat. Dostane k tomu bednu kartiček, podle kterých ta jednotlivá postižení bude rozlišovat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.