Bořivoj Brdička: Jak připravuje učitele University Regina

pondělí 11. května 2015 ·

Zpráva o tom, jak současný díky technologiím propojený online svět ovlivňuje přípravu učitelů kanadské University Regina, kterou reprezentuje tamní učitel Alec Couros. Jeho postupy se snažím porovnávat se svými realizovanými na UK PedF.

O práci Aleca Courose, který učí vzdělávací technologie na University Regina a jehož otevřeného online kurzu pro kanadské studenty učitelství se před třemi lety zúčastnil i náš student Zavřel, jsme již referovali. Aktuálně mě zaujal článek, na němž se autorsky podílela jeho doktorandka Katia Hildebrandt, pojednávající o tom, jak v propojeném světě připravovat studenty učitelství. Podívejme se, o čem píše [1].

Studenti Pedagogické fakulty University Regina se pravidelně zúčastňují úterního večerního twitterového chatu saskatchewanských učitelů. Čas od času je tato diskuze dokonce věnována právě začínajícím učitelům. Podobnost s Vlnobitím našich Pepoušů, které doporučuji zase já našim studentům, není vůbec náhodná. Jakkoli je spojení budoucích učitelů s již praktikujícími samozřejmě velmi důležité, je jen nepatrnou částí jejich celkové přípravy, v níž online svět hraje stále významnější roli.

Školství se rychle mění. Dnes už nestačí, aby pedagogické fakulty produkovaly statické kurzy pojednávající o tom, jak učit uvnitř uzavřené třídy. Místo toho musíme pomoci studentům učitelství získat schopnosti, které jim umožní uspět v dnešní globální škole. Potřebujeme podpořit budování jejich osobní vzdělávací sítě (prostředí), která jim pomůže se soustavně zdokonalovat a stát se kvalitními učiteli. Alec definuje 5 klíčových oblastí podpory, které se jejich fakulta v tomto směru snaží rozvíjet.

1. Chápání našeho digitálního světa

Dnešní mladí lidé vyrůstají v mediálně bohaté kultuře propojenosti, která je zásadně odlišná od toho, jak svět vypadal ještě před 10 lety. Dnes není (např. díky oblibě výměny snímků z ultrazvuku) vůbec výjimečné, aby dítě mělo svou digitální stopu ještě dříve, než se narodí. Průměrný věk tzv. „digitálního narození“ je podle výzkumu AVG (Digital Diaries) 6 měsíců. Technologie však ve skutečnosti ovlivňují všechny životní fáze – způsoby seznamování, nikdy nekončící komunikaci, partnerský život, smuteksmrt.

Jestliže technologie ovlivňují veškeré aspekty našeho života, určitě se to týká i učení. Většina toho, co děláme ve školách, však bohužel na kulturní společenské změny nereaguje. Mnoho učitelů učí tak, jak byli oni sami učeni, a snaží se digitální svět do své třídy nepouštět. Jenže pro naše žáky je dnes již nemožné svět online od offline oddělit. Učitelé potřebují vnímat digitální svět žáků, chtějí-li, aby jejich výukové aktivity byly podnětné. Musí digitální svět propojit se školním.

2. Budování vhodných interaktivit v digitálním světě.

Chceme-li, aby se třídy otevřely digitálnímu světu, potřebujeme vytvářet vhodná online prostředí, v nichž začínající i zkušení učitelé mohou sledovat, jak čelní představitelé profesionálních vzdělávacích sítí dneška vzájemně interagují (Hippelova technologická inovace ve školství). Pro studenty to znamená zapojit se do vhodných aktivit např. prostřednictvím Twitteru, vyzkoušet si některý z modelů kurátorství (Učitel jako online kurátor) nebo dokonce začít provozovat vlastní blog (Alec ten svůj nazval Open Thinking). Je důležité, aby se těmi, kdo ukazují cestu ostatním (Pracovat nahlas), stali v první řadě vedoucí pracovníci školství. Alec uvádí dva příklady digitální online přítomnosti ředitelů škol – Twitterový účet Chrise Lehmanna a Video týdeník Tony Sinanise (trochu připomínající to, co ZŠ Třemošnice dělá již dávno) a dává za vzor též superintendenta (ředitel školského obvodu) Chrise Kennedyho z West Vancouveru, který provozuje blog Culture of YES aplikující transparentnost, otevřené řízení a celoživotní vzdělávání.

Je zřejmé, že tím, kdo musí být vzorem v první řadě, je samotný učitel pedagogické fakulty. Alec sdílí myšlenky, poznámky a otázky k zamyšlení týkající se přípravy učitelů prostřednictvím otevřeného sdíleného dokumentu Blogging Prompts for Teacher Candidates. Je pro nás příkladem čelného učitele, který svému okolí ukazuje, jak budovat vzdělávací prostředí efektivní spolupráce.

3. Odhalování didaktické hodnoty sítě a digitálních nástrojů

Jako učitelé budoucích učitelů musíme být schopni napomáhat poznání didaktického přínosu technologií. Alec vede studenty ke zkoumání různých nástrojů s tím, že mají nacházet pedagogickou hodnotu jejich případného nasazení ve výuce a publikovat svá zjištění formou blogu – např. Brooklynn, Cory and Jordan's Resource Package nebo iPad Apps as an Educational Tool.

Kanadští studenti jsou vedeni k poznávání v otevřeném propojeném světě též tak, že jsou všechny jejich výstupy v rámci Alecova předmětu přehledně zobrazovány společným agregovaným blogem Voices of ECMP 355, sdíleny Twitterovým hashtagem #ecmp355, diskutovány v rámci skupiny na Google+ a zobrazovány prostřednictvím webu kurzu. Ke vzájemné spolupráci používají studenti prostředí Google Docs.

Studentům učitelství je třeba poskytnout množství různých příkladů podporujících aplikaci propojené školy do výuky. Alec namátkou vybírá pár vhodných odkazů z kanadské perspektivy - Global Read Aloud, Quadblogging, Mystery Skype. A opět připomíná důležitost Twitteru. Dokládá ho i mým oblíbeným hashtagem #comments4kids a tvítem jednoho ze svých studentů. Možná bychom se mohli na jeho doporučení podívat přímo ve videu z kurzu, který vedl v Austrálii.



Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.