Přečtěte si: Nedostatek vhodně připravených absolventů pro střední technické a administrativní pozice

úterý 9. prosince 2014 ·

OECD zveřejnila v uplynulých dnech studii, která vychází z případových studií 20 zemí a zaměřuje se na stav postsekundárního odborného studia a výcviku. Zpráva uvádí, že ve vyspělých zemích programy odborného postsekundárního vzdělávání neprodukují dostatek vhodně připravených absolventů pro střední technické a administrativní pozice, jako jsou například zdravotní technici nebo nižší management.


Předpokládá se přitom, že dvě třetiny růstu zaměstnanosti v zemích EU bude spadat právě do kategorie techniků a kvalifikovaných pracovníků na střední úrovni. V USA bude jedna třetina nových zaměstnání po roce 2018 vyžadovat nějakou formu postsekundárního vzdělávání, ale nikoli čtyřleté vysokoškolské studium. Na základě analýzy zkoumaných systémů formuluje zpráva klíčové charakteristiky efektivních systémů odborného postsekundárního vzdělávání:

  1. existují mechanismy k zajištění toho, aby studované programy odpovídaly požadavkům pracovního trhu,
  2. v rámci odborných programů se vyučují základní dovednosti, zejména čtenářská a matematická gramotnost,
  3. široká nabídka programů pro každého s cílem minimalizovat vypadnutí z programu,
  4. flexibilní možnosti studia vhodné pro pracující,
  5. možnosti vyšší odborné kvalifikace a postupu do dalšího stupně odborného i akademického vzdělávání,
  6. existence vysoce kvalitního systému učňovského vzdělávání, 
  7. začlenění praktické výuky do všech odborných programů, 
  8. odborní učitelé, kteří mají pedagogické vzdělání i hluboké znalosti a zkušenosti z oboru,
  9. kvalifikační nároky stanoveny v součinnosti se zástupci zaměstnavatelů,
  10. kvalifikace odrážejí potřeby pracovního trhu, ale poskytují určitou flexibilitu,
  11. systém a rámec kvalifikací, který je zvládnutelný co do rozsahu,
  12. kvalitní hodnocení jako součást kvalifikací,
  13. efektivní postupy učení založeného na kompetencích včetně zkoušek a uznávání předchozího učení,
  14. odborné programy vytvořené ve spolupráci s vládou, zaměstnavateli a odbory,
  15. systém efektivního, nezávislého, dostupného a informovaného poradenství,
  16. soubory dat o odborném vzdělávání včetně mezinárodního srovnání a výstupů pracovního trhu,
  17. konsistentní financování, které zajišťuje možnost širokého výběru.
Odborníci se shodují v tom, že je třeba se soustředit na obsah postsekundárních odborných programů.

Zdroj: 1343

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.