Přečtěte si: Popisná zpětná vazba přispívá k zlepšení vzdělávacích výsledků žáků

sobota 12. dubna 2014 ·

V mnoha školských systémech po celém světě se hledají alternativy k tradičnímu hodnocení žáků prostřednictvím známek (čísly nebo písmeny). Výzkumy prokázaly, že popisná zpětná vazba přispívá k zlepšení vzdělávacích výsledků žáků, zatímco známkování nijak učení nepodporuje.


Na základě školních známek rovněž nelze usuzovat na úspěch žáka v dalším vzdělávání a v práci. V řadě kanadských škol a školských obvodů přistupují ke slovnímu hodnocení a nepoužívají známky. Žáci na základních školách v provincii Ontario dostávají formální hodnocení se známkami pouze na konci roku, ve školách v Calgary plánují zrušit známky až do 9. třídy, což vyvolalo mnoho námitek ze strany rodičů. Středoškolská učitelka angličtiny L. Samson v Surrey známky pro hodnocení v hodinách nepoužívá a učí žáky, aby si svou práci hodnotili sami nebo navzájem mezi sebou. Vede žáky rovněž k tomu, aby sami definovali, kde se jim daří a s čím mají problémy. Ústup od známkování souzní s požadavky zaměstnavatelů, kteří hledají zaměstnance připravené kriticky hodnotit informace, komunikovat, řešit problémy, spolupracovat a myslet kreativně. Žádnou z těchto důležitých dovedností tradiční známkování nepostihne.

Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.

1 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
13. dubna 2014 0:09  

Žádnou z těchto důležitých dovedností tradiční známkování nepostihne.

Aha. A co takhle
'informace hodnotí výborně, komunikuje chvalitebně, problémy řeší dobře, spolupracuje dostatečně a myslí na hloupostě'.

Ústup od známkování souzní s požadavky zaměstnavatelů

kteří hodlají zaměstnancům platit podle toho, jak svou práci ohodnotí sami nebo mezi sebou navzájem.

Učitele, kteří ponižují děti tím, že je nutí, aby se veřejně hodnotily, bych vyrazil na hodinu. A mohli by být rádi, že bych na ně nepodal trestní oznámení pro šikanu. Propagátory takového ponižování bych nechal chodit po náměstí s cedulí na krku:
'Větší pako, než jsem já, se tu nenarodilo už dobrých sto let.'

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.