Český rozhlas: Když ve škole učí nekvalifikovaný učitel. Může univerzita nahradit zkušenosti a vztah k dětem?

neděle 20. dubna 2014 ·

V pořadu Jak to vidíte? na stanici Českého rozhlasu Dvojka diskutovali Tomáš Feřtek z EDUin a doc. PaeDr. Radka Wildová z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Moderovala Karolína Koubová.

Děkanka PedF UK Radka Wildová zdůraznila požadavek na plné magisterské studium jako nutný předpoklad k výkonu pedagogické profese, ale připustila, že ke konečné učitelské kvalifikaci vede více cest a samotné studium pedagogické a učitelské fakulty k dobrému výkonu pedagogické práce stačit nemusí. Připomněla i obtížnou a v mnohém nedůstojnou finanční situaci fakult a oponovala tvrzení, že fakulty po prvních sedm let platnosti zákona neotevřely skoro žádné obory, kde by si učitelé mohli doplnit vzdělání. Podle jejího názoru právě její fakulta mnohé obory otevřela, ale nebyl o ně zájem ze strany pedagogů.

Tomáš Feřtek z EDUin komentoval především fakt, že nedává smysl uzákonit kvalifikační požadavky na učitelskou profesi ve chvíli, kdy neexistuje standard učitelské profese umožňující pojmenovat, co rozumíme „dobrým učením“, a kariérní řád, který by uměl ocenit nadprůměrný výkon. Dále připomněl nejčastější výhrady ředitelů: absolventi fakult neumí často právě to, čím děkani argumentují, když říkají, že magisterské studium je nutné. Podobné výhrady mají i praktikující učitelé bez požadované formální kvalifikace: studium nenabízí to, co by učitelé ke své práci opravdu potřebovali, proto ho nepovažují za smysluplné.

Celou nahrávku v délce 50 minut si můžete stáhnout a poslechnout ZDE.

19 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. dubna 2014 v 21:40  

Může univerzita nahradit zkušenosti a vztah k dětem?

Co to je za hloupou otázku? Kdo to vymýšlí? Kdo je autorem tohoto textu? Proč se pod něj normálně nepodepíšeš?
Může snad autoškola nahradit řidičskou vyježděnost a pocit odpovědnosti vůči ostatním účastníkům provozu? Ne? No tak zrušte povinnost vlastnit řidičské oprávnění. Hlavně, že máme auta rádi.

Podle jejího názoru právě její fakulta mnohé obory otevřela

Další perla. Podle jejího názoru... Buď je otevřela, nebo je neotevřela. Pitomější je už jenom formulace: vyslovila domněnku, že fakulta obory otevřela.

Kdybyste tu radši napsali, jak se pozná učitel, který má ty děti rád. Když už je to tedy ta nejvyšší míra kvality učitelské profese.
Myslíte, že mám svoje žáky rád, když skoro každý den čumákuju hodiny u počítače jen proto, abych pak těm spratkům mohl říct něco, co by se jim možná mohlo někdy docela hodit? A nebudu je mít radši, když nebudu prudit a nechám je pařit a brouzdat netem do sytosti? CO???

Gustav řekl(a)...
21. dubna 2014 v 7:26  

Proč do oné diskuse nepozvali nějakého praktika, třeba někoho z asociace řditelů základních škol? K čemu je tam EDUinský "expert" bez jakékoliv vazby na praxi? Další kousek skládanky do obrazu virtualizace společnosti, kdy spíše vytváříme pseudoproblémy a předstíráme jejich řešení.

Učitel, pane kolego, děti přece rád nemá. Již známá a stará hádanka, jaký je rozdíl mezi pedagogem a pedofilem, nám praví, že pedofil má - na rozdíl od pedagoga - děti rád ...

Unknown řekl(a)...
21. dubna 2014 v 10:25  

Stále jsem od některých neaprobovaných učitelů nedostal odpověď na to, zda si nechají provést operaci oka od absolventa strojní průmyslovky.

Eva Adamová řekl(a)...
21. dubna 2014 v 10:29  

Pane Blaho, konečně jste odhalil jádro pudla. Jak se tedy pozná učitel, který má děti rád? V našem současném školsví je to přece ten, který dává dětem pěkné známky, aniž by po nich vyžadoval nějaké získané znalosti, dovednosti a mnohdy už jen to základní, aby vůbec chodily do školy. Toto je současné jednoznačné kritérium k posouzení dobrého učitele, který má děti rád, ze strany rodičů a bohužel už i ředitelů. Všichni ostatní jsem prevíti, kteří dětem ubližují.

Unknown řekl(a)...
21. dubna 2014 v 10:33  

...absolventi fakult neumí často právě to, ...

A od toho je praxe. Nikdy a nebo téměř nikdy nepřijde na pracoviště absolvent připravený na 100%.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. dubna 2014 v 10:49  

Do diskuse měli pozvat především právníka, aby posluchačům osvětlil, co to znamená, když orgány státní správy a samosprávy ve školaství nerespektují nebo přímo porušují ustanovení zákonů České republiky.
Jak náš právní řád pojímá třeba ony výjimky ze zákona? Co na to třeba ústava? To jako, že krást se nesmí, ala ministr vnitra může udělat výjimku, že by se krást mohlo v případě, kdyby se jinak mělo umřít hlady?
Ostaně třeba městští strážníci musejí mít maturitu aspoň nějakou. Zabezpečí to snad, že strážník bude svoji práci vykonávat kvalitně, s plným nasazením v souladu reformou ostrahy měst a obcí pro jednadvacáté století a Pinkertonovou taxonomií sekretových cílů? Cituji z odpovědi v právní poradně (http://bit.ly/1pmnPRM):
'Jedinou možností, jak se vyhnout ukončení pracovního poměru je proto doplnění středního vzdělání a složení maturitní zkoušky.'
Chceme-li požívat vyšší osobní právní ochrany, musíme splňovat i odpovídající kvalifikační předpoklady.
Učitel bez maturity? No to ani omylem!!! Leda, jako u strážníků:
'Jedinou výjimku představují strážníci, kteří ke dni 1. 1. 2009 dosáhli věku 45 let a zároveň třikrát úspěšně absolvovali zkoušku z odborné způsobilosti před zkušební komisí ministerstva.'
Ale u ředitelů škol, inspektorů a učitelů vysokých škol univerzitního typu bych na maturitě trval bez výjimky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. dubna 2014 v 10:55  

konečně jste odhalil jádro pudla

Však už bylo načase!
Pitváním pudlů se bývám dobrých dvacet let.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. dubna 2014 v 14:55  

Byť si uvědomuji, že všem už Finsko leze ušima, nedá mi, abych se nepodělil o zajímavé a relevantní informace, právě ohledem finského vzdělávacího zázraku.


A: V roce 2005 pracovalo ve Finsku na základních školách 12.5% procenta nekvalifikovaných učitelů, tedy 5171 učitelů, na středních školách 5.4%,nebo 371 učitelů a na odborných učilištích (vocational schools) 26% nebo 3200 učitelů. Celkově bylo nekvalifikovaných učitelů ve Finsku 14.8%, 8742 z celkového počtu 59,246.
zdroj: JOUTTIMÄKI, Reijo (2005)THE ROLE OF UNQUALIFIED TEACHERS IN THE FINNISH EDUCATIONAL SYSTEM

B: Finští učitelé vydělávají zhruba finský průměrný plat.

C: Uchazeči nevolí pedagogické studium kvůli penězům. Finské PedF přijímají jednoho z deseti uchazečů. Přijímací pohovory sestávají z
1. posouzení mat.vysvědčení, prospěchu ze střední školy a relevantních extra-kurikulárních aktivit.
2. písemné práce k vybrané odborné literatuře
3. Uchazeč je pozorován pří aktivitě simulující školní situaci, při které musí uplatnit komunikační a sociálně interaktivní dovednosti
4.Nejlepší uchazeči se účastní pohovoru kde musí mimo jiné vysvětlit motivaci ke studiu učitelství

C.1 Studium pozůstává rovným dílem z oboru a výzkumu v pedagogice a praxe

D: V zaměstnání nemusí učitelé vyplňovat papíry, činnost inspekce je minimální, vzhledem k důvěře, kterou stát absolventům studia projevuje

E: Učitelům stát dává značnou svobodu při výběru co, jak a kdy učit

E.1 není plošné testování, stát učitelům důvěřuje

F: učitelé učí v průměru 3-4 hodiny denně

G: prestiž učitelů je ve Finsku největší na světě.

H: 85-90% učitelů zůstává učit až do důchodu

zdroj: Sahlberg, P. (2011) Lessons from Finland

Hayden,2014
http://finlandiupdates.blogspot.cz/2014/01/how-finland-treats-its-teachers-not.html

Co to znamená?

Rigorózní PedF = důvěra?
Důvěra = svoboda?
Svoboda = kvalita?
Kvalita = prestiž?

nebo

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. dubna 2014 v 16:40  

Bylo by dobré vědět, co je to nekvalifikovaný učitel dle finských měřítek.

Bez toho se těžko dá něco vyvozovat.

Bylo by také dobré vědět, kolik finských učitelů je na úřadech práce.

A taky mají povinnost mít VŠ vzdělání (jestli dobře chápu):
" Current legislation demands a Bachelor's for teacher certification in the US and a Master's in Finland. Teachers certified before might not have these degrees, so the real figures are likely to be lower than 100%. "

Tajný Učitel řekl(a)...
21. dubna 2014 v 19:26  

Nekvalifikovaný učitel ve Finsku, znamená učitel bez MA titulu, nebo Učitel MA bez pedagogické kvalifikace, nebo učitel MA bez další,asi druho-oborové, kvalifikace

Ano MA titul je nyní povinný, ale učitelé kteří se kvalifikovali před nástupem nové legislativy, jej nemají. Učitelé bez kvalifikace ve Finsku mohou učit, ale ne za stejné peníze jako kvalifikovaní a ne na dobu neurčitou.

Mne by moc zajímali teorie o prestiži. Odkud tato nepolapitelná hodnota pochází? Pokud to nejsou peníze, co to je? Kde se bere? Na PedF nebo ve třídě, v dobré praxi?
Co bylo první, prestiž nebo vysoká kvalita finských peďáků? Jak to, že finské mšmt učitelům věří? Domnívám se, že ve zkvalitnění PedF je pes zakopaný, ale třeba ne...

Simona CARCY řekl(a)...
21. dubna 2014 v 20:21  

A co naopak? Muze zkusenost a vztah k detem nahradit univerzitu? To je totiz otazka, kterou si vsichni dnes kladou kvuli naplneni zakona. Jak to udelat, aby hezky vztah k detem mel stejnou platnost jako univerzitni vzdelani? Ja mam treba hezky vztah k automobilum, mam se tedy na snahu o ridicak vykaslat?

MM řekl(a)...
21. dubna 2014 v 20:30  

"...ve zkvalitnění PedF je pes zakopaný..."

Pokud ano, tak jakákoliv změna se na neprojeví dříve než za 20 let, spíše později. Protože učitelská věková skupina 45 až 60 let je dominantní pro celkovou atmosféru ve škole, náplň výuky i styl řízení (výjimky s škol s kindermanagementem a výjimečně mladým sborem pomíjím, je jich čím dál méně).
Ale nemyslím si, že by za to mohly nebohé pedagogické fakulty, stejně jako za problémové chování řidičů nemohou autoškoly.
A že se na pedagogických oborech učí zbytečnosti, na to se nadává od nepaměti. My jsme kdysi museli znát téměř nazpamět celou Iljinovou, přesně definovat rozměry demonstrační flanelové tabule nebo vyjmenovat typy žárovek do Epirexu a také vesele učíme...

MM řekl(a)...
21. dubna 2014 v 20:43  

"Já mám třeba hezký vztah k automobilům, mam se tedy na snahu o řidičák vykašlat?"

Pokud je budete jen leštit, opravovat, renovovat nebo klidně třeba i konstruovat pak ano, neboť řidičák potřebujete pouze k ježdění. Zda je vámi opravený (resp. nově zkonstruovaný) automobil způsobilý, to posoudí na STK (resp. při homologačních testech).
Paralela s automobilem tedy může posloužit i jako argument druhé strany: Je-li výstup způsobilý a splňuje-li stanovená kritéria, je naprosto lhostejné, kdo se na tom výstupu podílel a jakou měl kvalifikaci.
(Já vím, stanovit "kvalitu výstupu" ve vzdělávání je ještě těžší než definovat "dobrého učitele", i když na papíře v RVP to vypadá velmi jednoduše.)

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. dubna 2014 v 21:20  

No jo. Řečičky o smysluplnosti a úrovni pedagogického studia. A vůbec čehokoli. To znám. Namachrovaných borců všude dost. Vždycky přesně vědí, kdo, kde, kdy měl být, a co tam měl dělat. A jak by to bývalo skvěle dopadlo, kdyby k tomu bývali pustili je. Většinou se z nich časem vyvinou vymaštění budižkničemové. Doma buzerují ženu, a kdyby ji neměli, pomřeli by ve špíně hladem. Tak hlavně, aby úroveň těch našich škol a námi vedená výuka za něco stála. Že?
Odhaduji, že stejně asi tak osmdesát procent kvality výstupu ze studia je dáno spíše kvalitou práce studenta, než učitele. Víte? Ne, co mě tam nenaučili, ale co jsem se tam já sám naučil.
Ostatně, budoucí učitel musí mimo jiné umět strpět a překonat mnohá příkoří, a poradit si i ve svízelných situacích. Říká se tomu, tuším, pěstování návyků a cizelování morálně volních vlastností. Nebo tak nějak. Ono třeba takové setkání se špatnými učiteli a učitelkami, zamindrákovanými blbci a hysterickými megerami je pro budoucí učitelstvo zkušenost k nezaplacení.
Mimo to. Kromě povinných psychologických testů bych učitelské adepty podrobil povinné půlroční stáži v těžkém průmyslu nebo zemědělství, dále pak pomocnou asistencí v nemocnici nebo nějakém opečovávatelském zařízení, a v neposlední řadě službou v jednom ze silových resortů. Poslední půlrok by mohli strávit pedagogickou misí v nějaké hodně rozvojové zemi.
To by se pak teprvá učilo vesele, holenkové.

Unknown řekl(a)...
21. dubna 2014 v 23:01  

Zřejmě asi bude nutno dodržet zákon. Netoužím po tom, aby dceru učila anglický jazyk maturantka a syna matematiku absolvent průmyslovky. 10 let je dostatečně dlouhá doba na to, aby si každý mohl dodělat patřičné vzdělání.

Tajný Učitel řekl(a)...
23. dubna 2014 v 15:58  

"Netoužím po tom, aby dceru učila anglický jazyk maturantka a syna matematiku absolvent průmyslovky."

Pokud by ta maturantka a ten absolvent průmyslovky mé děti naučili mít předmět rád, inspirovali je a dosáhli výsledků, ať je učí. A třeba i bez základky.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. dubna 2014 v 19:30  

Pak svoje děti, pane Tajný Učiteli, zapište do vhodného zájmového kroužku nebo jim najměte víkendové animátory. Pokud máte svoje děti bohudíky zdravé, dostatečně nadané, žadnými onezeními či poruchami nezatížené, neměl by to být pro ně problém. A ani pro ty inspirátory.
My, zjevní učitelé si s dovolením podržíme státem, tedy naším zaměstnavatelem požadovanou a příslušnými institucemi garantovanou úroveň pedagogické i odborné kvalivikace. I proto, že jako osoby poměrně dost veřejně činné, ctíme zákony této země, neboť jdeme svým žákům příkladem.
Nakonec, kdo jiný v dnešní době...

Tajný Učitel řekl(a)...
23. dubna 2014 v 20:46  

"My, zjevní učitelé si s dovolením podržíme státem, tedy naším zaměstnavatelem požadovanou a příslušnými institucemi garantovanou úroveň pedagogické i odborné kvalivikace."

Ona úroveň pedagogické i odborné kvalifikace garantovaná státem vygarantovala leda mnohaletý propad českého školství pod taktovkou zjevných učitelů. Proč je tak obtížné pochopit, že bych rád pro své děti dobrého učitele ať už je magistr nebo absolvent mš?

Stávající systém tuto kvalitu není schopen rozlišit, ocenit, natož zajistit.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. dubna 2014 v 22:17  

mnohaletý propad českého školství pod taktovkou zjevných učitelů

Taktovkou, pravil jste?
Od kdy je 'taktovka' synonymum 'marné snahy'?
Vy přece nejste učitel, pane. To je zjevné.
Tak se, prosím, alespoň zamyslete nad tím, kdo taktovkou mává a nad souvislostmi a vztahy pojmů naší hudební scény, to jest 'hudebníci, hudební nástroje, orchestr, dirigent, akustika sálu a posluchači i s jejich tablety a popkornem'.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.