Ondřej Neumajer: Volba operačního systému pro školní tablety

čtvrtek 9. ledna 2014 ·

Chcete pořídit do školy tablet a nevíte, jestli iPady, tablety s Androidem nebo s Windows? Je pro vás svět tabletů zatím nepřehledný? V článku se pokusíme popsat, o čem je vhodné přemýšlet a na co si dát při výběru tabletové platformy pozor a částečně se věnujeme i volbě konkrétního typu tabletu.

V této sérii článků zaměřených na počítačové tablety ve škole jsme v minulém čísle časopisu psali o aplikacích pro tablety, o tom, kde je získávat, jaký mají konstruktivistický potenciál a uvedli jsme několik na webu dostupných žebříčků oblíbenosti tabletových aplikací, kde je možné hledat inspiraci. Tím jsme ale trochu předběhli postup, který ve škole zpravidla probíhá při zavádění tabletů. Jedním z prvních kroků bývá volba počítačové platformy neboli přímo typu tabletů, které chce škola využívat.

Pomíjivost tohoto článku, je i na poměry dynamicky se vyvíjející oblasti digitálních technologií skutečně vysoká. Dynamiku vývoje v ICT nejlépe ilustruje nedávný výrok Tima Cooka, který přebral po smrti Steva Jobse pozici výkonného ředitele společnosti Apple: „Osmdesát procent našeho obratu vychází z produktů, které ještě před šedesáti dny neexistovaly“. A míří tím především na nové verze iPadů, které společnost nedávno představila. Stav, který popisujeme v tomto článku, může za rok vypadat úplně jinak. Přes pomíjivost uvedených faktů věřím, že význam tyto informace podávat i v tištěných médiích cílové skupině učitelů a ředitelů škol stále má.

Tablet vs. notebook

Zatímco práci se stolním či přenosným počítačem a operačním systémem Windows zná každý učitel, tablety jsou mezi učiteli zatím spíše neznámé. Proto nebude na škodu stručně z uživatelského hlediska shrnout hlavní rozdíly tabletů a běžných notebooků:

  • Tablety využívají vícedotykové ovládání, pro zadávání textu se používá tzv. softwarová klávesnice, která se zobrazí na displeji. Špatnou zprávou je, že všechny tři platformy používají nezvyklé rozložení českých kláves, které nelze jednoduše změnit. Některé tablety umožňují připojení externí klávesnice, jsou pak označovány jako konvertibilní tablety, resp. konvertibilní notebooky.
  • Velikost displeje tabletů se zpravidla pohybuje mezi 7 a 10 palci, notebooky bývají vybaveny displejem o velikosti cca 11 až 18 palců. Tablety jsou tedy mobilnější výrazně lehčí.
  • Výdrž na baterie je u kvalitních tabletů zpravidla delší, nežli u notebooků. Tablety jsou také zcela bezhlučné, operační systém a data jsou ukládána na interní flash paměť, nikoli na tradiční pevný disk s mechanicky otáčenými plotnami. Vzhledem k úspornému (a oproti notebookům zpravidla méně výkonnému) procesoru nepotřebují aktivní chlazení, tzn. nemají žádný větráček, který by vydával hluk. Pokud ale například necháte tablet položený na přímém sluníčku a pak s ním budete chtít pracovat, může se vám dostat lakonické zprávy, že vzhledem k přehřání musíte počkat, až zařízení trochu zchladne.
  • Obsahují množství čidel (např. akcelerometr, gyroskop, světelné čidlo, proximity sensor, digitální kompas, teploměr, GPS) a díky nim dovedou reagovat na různé situace, např. díky gyroskopu automaticky otáčejí obraz v závislosti na poloze držení tabletu (na šířku, na výšku) tak, aby byl text stále čitelný.
  • Disponují zpravidla dvěma kamerami (méně kvalitní vpředu, kvalitnější vzadu), mikrofonem a reproduktory.
  • Do počítačové sítě či internetu se přihlašují pomocí bezdrátové sítě (wi-fi, 3G/4G, příp. bluetooth), nikoli kabelem.
  • Aplikace pro tablety se stahují z internetového obchodu dodavatele operačního systému: App Store, Google Play či Windows Store.
  • Tablety jsou považovány více za spotřební materiál, jejich cena je zpravidla nižší nežli bývá cena notebooků.

Nabídka operačních systémů pro tablety

Počítačová platforma je v informatice pracovní prostředí, které umožňuje bezproblémovou činnost aplikací. Zjednodušeně řečeno, volba operačního systému určuje, z jakých aplikací (software) pro daný tablet (hardware) mohu vybírat a které mohu používat. Dnes rozšířené platformy jsou vzájemně nepropustné, takže obecně platí, že aplikace naprogramované pro jednu platformu nelze spouštět na platformě jiné.

V případě dotykových tabletů se v současné době nabízejí tři hlavní platformy. Jedná se o operační systéme iOS společnosti Apple, který používají tablety iPad stejného výrobce, tablety s operačním systémem Android společnosti Google a již přes rok i tablety s operačním systémem Windows 8 společnosti Microsoft. Tablety pro Android a Windows 8 vyrábí velké množství počítačových výrobců, zatímco iPady pouze Apple. Ačkoli je na trhu více operačních systémů od více výrobců, v podmínkách České republiky a pro školní využívání nemá fakticky význam přemýšlet o jiné alternativě.

Časopis Business Insider nedávno zveřejnil za použití analýz společností Gartner a IDC graf přibližující změny podílů jednotlivých počítačových operačních systémů v počtu nových prodávaných zařízení.

Co si při výběru ohlídat


Zatímco v případě využívání mobilních počítačů pro osobní užití je důležitá zejm. integrita a součinnost jednotlivých zařízení mezi sebou, ve které je za favorita považován ekosystém Apple (iPod, iPhone, iPad), v případě školního prostředí jsou upřednostňovány (i) jiné atributy. Například možnost z dodaných tabletů tisknout na školních tiskárnách, nebo požadavek dostat se k souborům na školním serveru, a nebo to, zda ve škole aktuálně používané elektronické učebnice jsou dostupné i na tabletech se zvoleným operačním systémem.

Nejvhodnějším způsobem, jak mezi sebou ve škole sdílet soubory, je možnost používat předinstalované cloudové služby. Značným problémem je ale neprostupnost cloudových služeb – pokud se rozhodnete pro volbu jednoho z komplexních nabízených cloudů (Google Apps nebo Microsoft Office 365, oboje pro školy v základu zdarma), získáte skvělé možnosti sdílení dat mezi uživateli stejného cloudu, ale s uživateli jiného cloudu si budete vyměňovat data jen obtížně. Proto by volba cloudového řešení měla být zvažována již při výběru platformy pro tablety a především co nejdříve, nežli uživatelé sami začnou pro své potřeby různé cloudové služby používat. Cloudové služby dovedou velmi dobře propojit školní počítače, domácí počítače učitelů i žáků, chytré telefony a samozřejmě i tablety.

Při výběru platformy je vhodné se zabývat také tím, jak je co nejjednodušeji možné přenášet obraz a zvuk tabletu na projekční plochu ve třídě. To lze zpravidla prostřednictvím datového projektoru nebo velké obrazovky. Jednotlivé operační systémy pro tento účel nabízejí různá řešení prostřednictvím wi-fi: AirPlay (Apple), Miracast (Microsoft) a Chromecast (Google). Možné je samozřejmě připojit tablet přímo k projektoru, což vyžaduje vhodný adaptér (např. pro projektor s HDMI konektorem). Takové řešení může být vhodné ve škole, která tablety vybaví v první fázi všechny učitele a ti z nich budou chtít žákům obsah obrazovky promítat.

Při výběru tabletu je důležitá také verze systému, kterým je počítač při koupi vybaven. Výrobci operačních systémů totiž sice své systémy postupně vyvíjejí a vydávají jejich nové verze (u Androidu to je aktuálně 4.3, iOS 7 a u Windows 8.1), jenže dostupnost nové verze ještě neznamená jeho automatický upgrade na zakoupeném počítači. A v případě Androidu platí, že každý výrobce tabletu s tímto systémem musí Googlem nově vydanou verzi přizpůsobit svým přístrojům. Výrobce za tuto práci nezíská od uživatelů ani korunu, upgrade je totiž pro uživatele zdarma, většinou se do toho příliš nehrne. Ve výsledku to pak vypadá tak, že upgrade na novou verzi operačního systému je dostupný s několikaměsíčním zpožděním po oficiálním vydání Googlem a navíc pouze pro některá zařízení. Typicky pro ta, která jsou vlajkovou lodí daného výrobce, čili pro ta nejdražší. Relativně bezpečná volba je z tohoto pohledu řada tabletů Nexus, na které spolupracuje přímo Google a kam umisťuje vždy čistou, nejnovější verzi svého Androidu. Z těchto důvodu je vhodné při výběru tabletu zároveň zohlednit i verzi systému, která by měla být co nejnovější.

Obecně platí, že počítače se staršími verzemi operačního systému jsou totiž mnohem často napadány viry a další počítačovou havětí, navíc na nich například není možné spouštět nejnovější aplikace. Obě situace jsou z hlediska uživatele značně frustrující.

Kolébkou tabletů jsou USA a je to zřejmé v mnoha ohledech. Za oceánem je např. k dispozici rozsáhlá nabídka programů označovaných jako Classroom Management. Tyto programy pomáhají učiteli řídit výuku. Umožňují např. vzdáleně sledovat, co jednotliví žáci na tabletu momentálně dělají, učitel může pro ilustraci na všech tabletech ve třídě zobrazit obsah své obrazovky nebo obrazovku tabletu konkrétního žáka, která ilustruje výsledek jeho práce. Odvést dočasně pozornost žáků od tabletů, je možné zobrazením nápisu „Sleduj učitele!“ a zamezením jakékoli práce s tabletem. Nerestriktivní a o to užitečnější může být pomoc nástrojů Mobile Device Management při hromadné údržbě a instalaci aplikací na jednotlivých tabletech. Bohužel, v Česku se mi ve školách používání takových programů na tabletech zatím vypátrat nepodařilo.

Jiným příkladem konkurence a pokročilosti amerického trhu jsou specializované tablety určené pro učení a využití ve škole. Kromě již zmíněného Classroom Managementu obsahují takové tablety zpravidla i výukové či testovací programy a často komplexněji pojaté nástroje pro vzdělávání, např. Intel Education Software. V některých případech tyto nástroje provádějí analýzu práce žáka s tabletem a získaná data zasílají pro porovnání svému výrobci (Amplify Education). Samozřejmostí je pak speciální hardwarové vybavení takových tabletů, které je odolnější vůči hrubějšímu zacházení, například tablet disponuje pogumovanými rohy chránícími jej při pádu.

Další parametry tabletů


Pro kompletnost uvádíme i několik vlastností, které je dobré při výběru školního tabletu zohlednit. Většinou již ale nejsou spojeny s konkrétní platformou.

Důležitou vlastností tabletu je velikost jeho úhlopříčky. Častou jsou tablety děleny do dvou pomyslných skupin, dle velikostí 7-8 palců a 9-10 palců. První jsou vysoce mobilní, pro využití ve škole lze ale spíše doporučit robustnější druhou skupinu.

Některé dražší tablety jsou v prodeji ve variantě s 3G modulem, který umožňuje vložení SIM karty a využívání služeb třetí generace telekomunikačních technologií poskytovaných mobilními operátory. Nejnovější tablety nabízejí dokonce připojení k síti 4G, kterou zatím v ČR telefonní operátoři začali nabízet pouze v několika málo lokalitách a navíc pěkně draze. Lze předpokládat, že školy datové tarify hromadně pořizovat nebudou a vystačí s připojení tabletů přes školní wi-fi.

Vybavení GPS je běžné u dražších tabletů. Pro využití ve škole může být zajímavé například v zeměpisu nebo při výukových aktivitách založených na geocachingu, resp. educachingu.

Cenu tabletu také ovlivňuje kapacita interního úložiště (flash paměti), na které je uložen operační systém a kam se ukládají data a především aplikace. Pro využití ve školách se ukazuje jako minimální kapacita 32 GB, menší paměť může být brzy zaplněna. Vždy ale záleží na tom, kolik aplikací učitelé využívají a kam ukládají práce žáků. Od velikost této paměti je také nutné odečíst kapacitu, kterou zabere operační systém, což může být např. v případě Windows i 10 GB.

Mezi další technické parametry patří zejm. výkon procesoru, velikost operační paměti nebo možnost rozšířit interní úložiště pomocí paměťové karty.

Pro školní účely je důležité znát další školy nebo nejlépe být napojen na on-line komunitu učitelů, kteří vámi zvolenou platformu používají. Všichni výrobci operačních systémů si takové komunity v Česku hýčkají a podporují je. Možnost osobních konzultací a inspirace je nedocenitelná.

Začněte přemýšlením


V článku jsme popsali hlavní rozdíly tří nejrozšířenějších platforem pro počítačové tablety a i soubor parametrů, které je dobré sledovat při výběru konkrétního typu. Vřele doporučujeme před koupí požádat prodejce, aby škole na určité období několik kusů zdarma zapůjčil na seznámení a testování. U renomovaných dodavatelů patří tato možnost k běžnému standardu.

Příště se pokusíme zaměřit na konkrétní postup, který se osvědčil při zavádění tabletů do školy. Možná vás překvapí, že volba konkrétního operačního systému nepatří k prvním krokům, které je vhodné a nutné řešit.

Tablety s iOS, tj. iPady


Tablety společnosti Apple mají operační sytém iOS a jejich specifikem je, že je nikdo jiný nežli Apple nevyrábí. Donedávna dokonce existovala pouze jediná velikost iPadu, momentálně se dodávají ve velikost 9,7 (iPad Air) a 7,9 (iPad Mini) palců.

+

  • perfektní zpracování
  • vysoká kompatibilita a tudíž málo „padajících“ aplikací, aplikace procházejí pečlivou kontrolou, takže viry a nebezpečný malware uživatelům víceméně nehrozí
  • velké množství fungujících aplikací, zpravidla za mírný poplatek,
  • vysoká integrita systému, vše vzájemně provázáno, uživatelský zážitek je tak vysoký a ovládání jednoduché
  • ze všech tabletů je s iPady v českých školách nejvíce zkušeností, takže je možné čerpat inspiraci v mnoha školách a seminářích

-

  • vyšší cena
  • uzavřený systém, neumožňuje tolik možností úprav
  • nekompatibilní s převažujícími operačními systémy v českých školách (Windows)
  • nepodporuje flash, takže některé výukové objekty (DUM) mohou být nefunkční
  • neobsahuje žádný USB port, pro připojení dalších zařízení jsou třeba další adaptéry

Tablety s Androidem


Android je open source operační systém vyvíjený společností Google postavený na jádru systému Linux. Tablety s Androidem vyrábí velké množství různě renomovaných výrobců, od neznačkových extrémně levných (cca 1 500 Kč vč. DPH) až po ty, které svojí cenou atakují dvacetitisícovou hranici. Zkušenosti ze škol ukazují, že relativně kvalitní tablety vyhovující potřebám školního využití začínají kolem cca 6 tisíc Kč. Vzhledem k tomuto velkému cenovému rozmezí je zřejmé, že najít společné charakteristiky androidích tabletů pro srovnání není jednoduché.

Projekt OpenSignalMaps mapoval v červenci 2013 fragmentaci zařízení dle operačních systémů a zjistil, že celkem je mezi uživateli téměř 12 tisíc rozdílných zařízení s operačním systémem Android a to v osmi možných verzích tohoto systému. Oproti tomu bylo iPadů k dnešnímu dni v prodeji celkem pouze 10 typů a to pouze se třemi verzemi systému. Fragmentace platformy je problémem hlavně pro vývojáře aplikací, kteří musí brát ohled na množství nejrozšířenějších verzí systému a typů tabletů, aby mohli vyvíjenou aplikaci otestovat na co největším množství těchto kombinací.

+

  • rozsáhlá nabídka tabletů od mnoha firem
  • značné rozšíření operačního systému Android
  • velké množství aplikací, mnohé dostupné zdarma
  • možnost připojovat USB, přenášet soubory atp.
  • systém je připraven na propojení na cloudové služby Googlu

-

  • levnější a neznačkové tablety mohou být nespolehlivé a pomalé
  • nejkvalitnější tablety s Androidem se cenou blíží iPadům
  • 95 % virů pro mobilní zařízení bylo dosud vytvořeno právě pro Android (přesto jsou tablety oproti stolním počítačům stále bezpečnější)
  • některé aplikace mohou mít na daném tabletu s daným vybavením (rozlišení obrazovky) problémy
  • mnoho výrobců dodává do svých tabletů grafickou nástavbu, takže ač mají všechny Android, může se ovládání tabletů mezi sebou lišit

Tablety s Windows 8

Existují dva různé systémy Windows: Windows 8 a RT. Zatímco Windows 8 (dostupné v edicích Windows 8 a Windows 8 Pro) jsou pokračováním ve školách známé řady operačního systému, Windows RT byla vyvinuta pro zařízení s architekturou ARM, jsou levnější, ale mají některá omezení: např. je nelze plnohodnotně připojit do domény, nelze na nich spouštět starší programy pro Windows, spouštět lze pouze aplikace stáhnuté z Windows Store. Pokud tedy chcete zvolit systém Windows z důvodů kompatibility se stávajícím školním vybavením, o Windows RT neuvažujte.

Microsoft nabízí operačních systémů momentálně značné množství. Důležitá může být informace, že Windows Store obsahuje aplikace pro počítače a tablety s Windows 8, nikoli pro chytré telefony s Windows Phone. Ty mají vlastní Windows Phone Store.

Obecně platí, že tablety s Windows 8 mají nejblíže k notebookům, k mnohým těmto tabletům je standardně dodávána i externí klávesnice, která je po připojení změní v notebook. Nabídka takových zařízení je dostupná např. nawww.atraktivnipocitace.cz. K některým je pro jistější ovládání pracovní plochy dodáván i stylus.

+

  • kompatibilita s převažujícími operačními systémy (v případě Windows 8 ) a dalším vybavením v českých školách
  • možnost používat stejný systém na stolním počítači (známé prostředí pracovní plochy a staronově i s tlačítkem Start) i na tabletu (v novém dlaždicovém prostředí Modern UI)
  • připravené propojení na cloudové služby Microsoftu, pomocí Microsoft účtu je možné synchronizovat více zařízení s Windows
  • možnost bezproblémově používat kancelářský balík Microsoft Office
  • na českém trhu nabízí tablety s Windows 8 zatím převážně renomovaní výrobci (jejich ceny začínají na cca 8 tis. Kč)

-

  • zatím velmi malé množství dostupných aplikací ve Windows Store a to zejm. při srovnání s oběma konkurenty
  • nemožnost ovládat vše z prostředí Modern UI, některá nastavení je nutné provádět v prostředí pracovní plochy, což lze dotykovým ovládáním obtížně
  • snaha o propojení segmentu stolních počítačů a tabletů prostřednictvím jednoho operačního systému má nejen příznivce, ale i odpůrce, každopádně prostředí (ve verzi 8 ) ještě není zcela odladěné
  • současná nabídka na trhu obsahuje převážně tablety s úhlopříčkou 10 palců, takže pro zájemce o menší tablety zatím nebyl velký výběr
  • před prvním použitím je potřeba přečíst krátký návod

Zdroj:


  • NEUMAJER, O. Volba operačního systému pro školní tablety. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer ČR a. s., 2013, roč. 10, č. 12, s. 16-20. ISSN 1214-8679.




  • Převzato z blogu autora, psáno pro Řízení školy

    14 komentářů:

    Anonymni z 21:30 řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 1:07  

    1. Připadám si jako před 25 lety. Články o osobních počítačích alá IQ151, které pro nikoho nebyly a většina za pár let neplatila.

    2. Doba se vrací, i když jsem původně nevěřil, teď už věřím - Tabledoši se nevyhneme včetně všechně možných a myslitelných průserů, které si zažijeme znova.

    Stálo by za úvahu si uvědomit, jak jsou tablety důležité a každého učitele povinně proškolit se závěrečnou zkouškou z "tabletích" OS. Certifikát se stane nezbytnou podmínkou pro výuku na všech typech škol.

    Doufám, že ministerstvo už má nějaký plán v šuplíku a jen, co se seslička nejvyššího ohřeje, dojde k jeho realizaci.

    krtek řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 10:00  

    Ve spojitosti s kariérním řádem se nabízí ještě možnost nic nekupovat, otevřít školy BYOD (dones si své vlastní zařízení) a nechat učitele nejvyššího kariérního řádu přizpůsobit OS tabletu studentů!

    Nicka Pytlik řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 10:21  

    Která tabletí platforma, prosím, je vhodnější pro pěstování základních pracovních návyků, jako je třeba pečlivost, dochvilnost a zodpovědnost?

    situace jsou z hlediska uživatele značně frustrující.

    Pokud bych ve svém rozpočtu vypátral nějaké zdroje, koupil bych si radši nové kolo. A určitě bych přispěl potřebnému žákovi alespoň na dva obědy v týdnu.

    Jirka řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 11:31  

    Zatímco práci se stolním či přenosným počítačem a operačním systémem Windows zná každý učitel, tablety jsou mezi učiteli zatím spíše neznámé.

    Mohl by mi pan Neumajer vysvětlit, prosím po lopatě, jakou svou učitelskou práci bych mohl vykonávat (testy z dějepisu, dopisování ePals, správa webu, třídnictví Bakalář atd.) na tabletu bez ohledu na platformu. Píši všemi deseti, mám rád ergonomickou klávesnici, kvalitní zvuk při práci, zpracovávám tuny textů, stříhám video a upravuji fotky. Doufám, že jsem kolegovi dostatečně nastínil výchozí podmínky. Poraďte, značka, nejsem zpátečník.
    Bavit se s tablety umí děti i bez naší pomoci. Chtěl bych je připravovat na práci a možná,že si zatím nedovedu představit, jak bude práce za 10 let vypadat, ale ergonomie pracovních zařízení se určitě zlepší.

    Zdeněk NUTZ řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 12:00  

    Rozdíl mezi notebookem a tabletem je zásadní. zatímco notebook je počítač, tablet je hračka!!! tabletizace škol je kravina - konec filmu. The End.

    Daniel Janata řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 12:18  
    Tento komentář byl odstraněn autorem.
    lenkari řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 12:41  

    Děkuji za objektivní a přehledné informace, kdo chce, má určitě dost možností, jak se dozvědět víc.

    Nicka Pytlik řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 13:30  

    objektivní a přehledné informace

    To je, jako kdyby těm nebožákům, co pořád ještě neobdrželi dávky v hmotné nouzi, poskytli objektivní a přehlednou informaci o tom, jestli je lepší strávit dovolenou na Havaji nebo na Sejšelách.

    Zdeněk NUTZ řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 14:05  

    Když kompletní informace, tak bych se s Vámi velmi rád podělil o svoje zkušenosti s programem Windows Multipoint 2011. Nyní je pro prostředí Win 8 k dispozici též verze Windows Multipoint 2012, která už obsahuje vlastní konzoli pro správu učebny - class managment.
    Rád se s Vámi podělím o zkušenosti. Než tablety, tak radši takovéto učebny. Provozujeme 4 rokem 4 počítače a celkem 24 plnohodnotných stanic. V každém počítači jsou 3 dvojité grafické karty a monitory jsou připojeny přímo k nim. Vše běží v doméně s využitím cestovních profilů. (Každý žák má svůj vlastní profil a přístup na server podle práv)
    Tablet vlastním ale nedovedu si prakticky vůbec představit jeho smysluplné využití ve výuce. Copak jsme se opravdu zbláznili??
    Už jste na tabletu zkoušeli něco smysluplného vytvořit, například multimediální prezentaci?

    Zdeněk NUTZ řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 14:07  

    Omlouvám se nenapsal jsem kontakt na případné sdělení našich zkušeností: zdenek.nutz@lsg.cz

    Charlie řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 15:03  

    Přidám ještě malý technický postřeh. Díky jedné nejmenované IT společnosti jsem měl možnost vyzkoušet jednu malou tabletí učebnu v reálu naší školy (10 tabletů, jinak využíváme ve třídě 16 PC). Vzhledem k připojení Wi-Fi je nutné mít kvalitní bezdrátovou síť ve všech prostorách školy, kde se výuka na tabletech bude odehrávat, zapomeňte také na levné domáci routry, tady už se jedná o profi zařízení. V opačném případě se můžete rovnou vyhnout online aplikacím a flashovým webům, pracovat se s nimi s větším množstvím tabletů současně připojených k levnému routeru nedá.

    S tímto závěrem jsme také tablety s díky vrátili a uvidíme za pár let.

    P.S. Smysluplné výukové aplikace pro odborné střední školy chybí docela. DUMy na na tablety asi nikdo nělat nebude :)

    Charlie řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 15:03  
    Tento komentář byl odstraněn autorem.
    Unknown řekl(a)...
    9. ledna 2014 v 15:11  

    Fyzika ve škole

    Unknown řekl(a)...
    30. ledna 2014 v 22:32  

    koukám že i zde jsou (asi učitelé ?) s nedostatkem fantazie co s novou vyučovací pomůckou. na druhou stranu každý má jiný styl jak zpestřit výuku (a je to tak nejspíš dobře). mimochodem podobně agresivní komentáře bych čekal spíš pod nějakou zprávou na seznamu.cz apod.

    Články dle data



    Učitelské listy

    Nabídka práce

    Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

    Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

    Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


    Všechna práva vyhrazena.

    Tento server dodržuje právní předpisy
    o ochraně osobních údajů.

    ISSN 1213-6018




    Licence Creative Commons

    Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



    WebArchiv - archiv českého webu



    Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.