MŠMT představilo ve Štrasburku opatření na podporu rovného přístupu ke vzdělávání

středa 4. prosince 2013 ·

První náměstek ministra školství Jindřich Fryč představil na dnešním jednání Výboru ministrů Rady Evropy ve Štrasburku dosavadní výsledky plnění Akčního plánu k výkonu rozsudku D.H. Zprávu podává Česká republika pravidelně od roku 2007.

Česká republika se v rámci Akčního plánu zavázala mimo jiné podpořit nový systém diagnostiky žáků zařazovaných do upravených vzdělávacích programů pro žáky s lehkým mentálním postižením (dále LMP), připravit novelizaci klíčových právních předpisů a vést širší diskusi k otázce inkluzivního vzdělávání.

Předmětem Akčního plánu a jeho prezentace ve Štrasburku bylo i poskytnutí informace o podílu romských žáků, kteří se vzdělávají v upraveném vzdělávacím programu. Za tímto účelem realizovala v tomto roce ČŠI šetření. Do něj bylo zahrnuto 483 škol, ve kterých je zařazeno 5 a více žáků s diagnózou lehkého mentálního postižení. Informace o počtu romských žáků v upravených vzdělávacích programech byly získány na základě kvalifikovaného odhadu ředitele školy ve spolupráci s třídními učiteli.

Podle zjištění byly z celkového počtu téměř patnácti tisíc dětí s LMP čtyři tisíce romského etnika. Tyto výsledky potvrzují klesající trend v počtu žáků romského etnika zařazovaných do upravených vzdělávacích programů.

Srovnání podílu romských žáků vzdělávaných podle RVP ZV – LMP mezi školními roky 2009/10, 2011/12 a 2013/14


Pozn.: Relevantní srovnání vývoje počtu těchto dětí bude mít MŠMT až v příštím školním roce, protože letošní sčítání proběhlo podle nové, přesnější metodologie.

„Z dalších dostupných statistických zdrojů MŠMT lze také vysledovat pozitivní trend, který vypovídá o zařazování dětí s LMP do hlavního vzdělávacího proudu. Počet individuálně integrovaných žáků s LMP do běžných tříd ZŠ stoupl o více než 66 %. Počet žáků s LMP ve speciálních třídách základních škol klesl za posledních 5 let o více než čtvrtinu,“ řekl první náměstek ministra školství Jindřich Fryč.

Další kroky ke zlepšení záruk rovného přístupu ke vzdělání jsou zahrnuty v již připravené novele školského zákona, která nabízí systém podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Další naplňování Akčního plánu očekává MŠMT v souvislosti s přijetím novelizovaných vyhlášek č. 72 a 73 o poskytování poradenských služeb a o vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami.

V neposlední řadě již došlo k významnému zlepšení v oblasti diagnostických nástrojů v praxi. „Oproti původnímu plánu, kdy měla být až ke konci letošního roku zahájena standardizace nástrojů, jsou již aktuálně distribuované a zaváděné do praxe nové diagnostické nástroje. Ty přinášejí do diagnostiky zcela nový prvek, a sice přihlížejí k socio-kulturnímu prostředí žáka. V konečném důsledku tak budou komplexněji posuzovány vzdělávací předpoklady dětí. Na tomto základě budou jasně stanovena cílená podpůrná opatření,“ vysvětlil první náměstek ministra školství Jindřich Fryč.

V současnosti je již také proškolena velká část odborníků v oblasti diagnostických nástrojů, čímž bylo z podstatné části naplněno opatření k revizi diagnostických nástrojů vyplývající z Akčního plánu.

Evropský soud pro lidská práva před šesti lety rozhodl, že systém zařazování žáků mimo hlavní vzdělávací proud v České republice, ačkoli používá etnicky neutrální kritéria, může způsobovat diskriminaci romských žáků v přístupu ke vzdělání, čímž odporuje Evropské úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod.

Evropský soud vycházel z návrhu osmnácti ostravských stěžovatelů, kteří byli v letech 1996 až 1999 na základě doporučení pedagogicko-psychologických poraden a souhlasu jejich rodičů zařazeni do tehdejších zvláštních škol. Ústavní soud i evropský soud sice jejich stížnost zamítly, Velký senát Evropského soudu pro lidská práva ale v roce 2007 rozhodl opačně.

4 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. prosince 2013 v 10:01  

Evropský soud vycházel z návrhu osmnácti ostravských stěžovatelů

Co se vynesením rozsudku pro stěžovatele změnilo?
Byli nějak odškodněni, nebo aspoň přijati ke studiu na nějaké gymnázium v okolí?

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. prosince 2013 v 10:18  

Jejda.
V článku 'Ředitel speciálních škol v Hradci: V otázce Romů jsme pokrytečtí'
na http://bit.ly/1bgI2eD
mi Pavel Svoboda odpovídá:
'Stěžovatelé dostali peníze a možnost studovat, ale ani jeden ji nevyužil.'
Proč mne to ani dost málo nepřekvapuje?

Eva Adamová řekl(a)...
4. prosince 2013 v 14:38  

Ten pojem kvalifikovaný odhad je úžasný. Že by to bylo něco jako přesný součet zcela nepřesných čísel, která byla získána od ředitelů zvláštních škol na základě nedávno diskutované definice Roma?

Nicka Pytlik řekl(a)...
4. prosince 2013 v 20:21  

Nemohu se prostě smířit s tím, že kdejaký pohuněk státní moci kvalifikovaně ukáže na dítě, a řekne, ty jsi cikán, a budeš topen v hlavním proudu.
Jsem docela zvědav, kdy k nám do školy dorazí první zinkludované Romče. Abychom tam byli aspoň dva.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.