Karel Moldřík: Disconnect aneb jak se odpojit

čtvrtek 26. září 2013 ·

Článek analyzuje, jak weby využívají pluginů a reklamních prvků ke sledování uživatele, jeho zvyků a oblastí zájmu. Informuje o možnostech jak se tomuto sledování bránit.


Na internetu jsou naše data a informace čím dál tím více v ohrožení. I když jsme zodpovědní a na sociálních sítích nesdílíme vše možné, nemáme vyhráno. Aniž bychom si to leckdy uvědomovali, tak každým klikem na stránkách s aktualitami, zadáním výrazu do vyhledávače či prohledáváním e-shopu jsou o nás sbírány informace. Tato data mají pro mnoho firem ohromnou hodnotu. Uchovávají totiž to, co vyhledáváme, na jaké weby chodíme, kdy tam chodíme, co rádi sdílíme. Z toho se dá vydedukovat, co by nás možná v budoucnu mohlo zajímat. Stačí si párkrát na Googlu vyhledat ojeté auto či autobazar a velice brzy vám stránky, které pracují s google ads, budou nabízet ty nejlevnější vozy a nejbližší autobazary. Jakmile po čase změníte priority a podíváte se třeba na pár videí s recenzemi 3D televizí, reklama se tomu okamžitě přizpůsobí (Pozor na internetové informační bubliny!).

Dalo by se říci, že pro uživatele samotného mohou být leckdy tyto praktiky prospěšné, měl by to ale být právě on, kdo se rozhodne, zda chce tyto a podobné své informace sdílet. Co když zrovna na společném rodinném PC byla dcera a hledala věci, které mě vůbec v reklamách nezajímají, nebo jednoduše nechci být cílem těchto reklam?

Zobrazení pluginu Disconnect
S těmito a podobnými myšlenkami nejspíše začal i projekt Disconnect. Jeho autorem je Brian Kennish, původem programátor v Googlu. Jednoho dne se rozhodl Google opustit a rozvíjet službu (společně s dalšími zakládajícími členy), která uživatele informuje a chrání před nechtěným sledováním webovými službami. Jednou z mnoha takových je např. Facebook connect. Služba, o které běžný uživatel ani nemusí příliš vědět, ovšem potkává ji denně na desítkách webů.

Pomocí jednoduchého rozhraní (API) umožňuje webům využít tohoto tzv. „social plug-inu“ tak, aby uživatelé mohli komentovat pod svou Facebookovou identitou, informovat své přátele a mnoho dalších věcí, které znají z Facebooku. Díky tomu není nutné chtít po nich registraci, což by je mohlo potenciálně odradit. Kromě této výhody ovšem získává tato služba rozsáhlé množství dat o uživatelích. Umožňuje sledovat jejich zvyky, monitorovat navštěvované stránky ale i získávat podklady pro reklamy a další. Obdobné problémy pak nastávají i se službami, které zjišťují data relevantní pro Google AdSense. V České Republice se setkáváme zejména se službami Gemius či BBelements, které se využívají pro analýzu chování uživatele na stránkách a pro reklamní účely.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.