GEG Učte s námi: Android ve škole

středa 14. srpna 2013 ·



Zdroj: GEG Učte s námi

88 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 7:53  

A kvůli těm pár blbostem z internetu se vyplatí škole vrážet peníze do této technologie? není proboha lepší klasická PC učebna s množstvím výukového software a kde si koneckonců můžou žáci podobné blbosti na netu najít taktéž?

Ono na těch tabletech nejde používat stávající výukové programy (Terasoft, Silcom apod.), že pořád propagujete jen pár hovadin z netu?

Janek Wagner řekl(a)...
14. srpna 2013 v 8:40  

Kolik hodin stráví děti týdně v té vaší slavné počítačové učebně?

Kvalitní připojení k internetu i wi-fi ve škole bude určitě nutné. Bez nich se neobejdete. Tablety budou kupovat především rodiče.

Pokud na internetu vidíte jen pár blbostí a hovadin, vypovídá to především o vás.

Stávající programy většinou nejsou optimalizovány pro menší dotykové displaye, na tabletech s Androidem většina titulů TS poběží (poslední roky byly většina z nich multiplatformní i pro Mac či Linux).

Kamil Kopecký řekl(a)...
14. srpna 2013 v 9:52  

Žáci používají výukový software v učebnách velmi málo, stejně tak učitelé. Těch programů zdarma je daleko více, nejen pro Android, ale i pro další OS. Problém není v dostupnosti software nebo v nákladech na tablety (horší Android tablety se dají sehnat pod 3000), ale v motivaci učitele je používat... investovalo se hodně do software a hardware, bohužel se téměř nic neinvestovalo do změny myšlení učitelů :(

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 10:00  

bohužel se téměř nic neinvestovalo do změny myšlení učitelů :(

Asi nebude jiné cesty než kariérní řád. Ten na právě takové inovace myslí - aspoň doufám.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 11:15  

1. Řeči o tom, že tablety budou kupovat rodiče se už vedly v diskuzi k článku pana Neumajera 1:1 a vcelku jednoznačně z nich vyplynulo, že rodiče prostě nic kupovat nebudou. Proč, aby to jejich miláčkové ve škole roztřískali? Na to se prostě psychicky připravme a smiřme se s tím. Navíc je to pitomost, protože minimálně třetina dětí je bude doma zapomínat podobně jako zapomíná učebnice.

2. Na měsíční platby za kvalitní připojení k internetu, které by utáhlo cca 300 tabletů, většina škol nemá a nebude mít finance.

3. Počítačové učebny na mnoha školách jsou celé dny plné a využívají se vcelku smysluplně. Jen to chce šikovného ICT koordinátora.

4. O tom, že odsoudit kantory k neustálému hledání vhodných aplikací na netu je pitomost, protože to většina z nich nikdy dělat nebude a protože to přesahuje možnosti ICT koordinátora. Navíc přiznejme si, že těch aplikací na netu je k tomu, aby tablety mohly být smysluplně využívány ve všech předmětech, směšně málo. A navíc většinou proboha vůbec nejsou zdarma.

Tolik k panu Wagnerovi.

K panu Kopeckému.

Problém v dostupnosti software tady je, ne že ne. Viz výše. Vy si fakt myslíte, že pár aplikací na Angličtinu, jedna s periodickou tabulkou a jedna na lidské tělo vytrhne naše školství? A přiznejme si, že ani po 20 letech využívání PC a výukového software nemáme pokryté ani těmito výukovými programy mnohé předměty. A jestli si myslíte, že pár animací do fyziku z netu to vytrhne, tak to tedy fakt ne.

S tím, že se nic neinvestovalo do myšlení učitelů máte sice pravdu, ale to tablety místo PC učebny opravdu nevyřeší.

A hlavně si položme otázku, má na to naše školství finance?
Vždyť na mnoha školách stojí kopírky, protože není na jejich provoz.

Janek Wagner řekl(a)...
14. srpna 2013 v 11:59  

ad 1. Z diskuze ale nic takového nevyplynulo, realita je jiná: rodiče dětem tablety kupují a budou kupovat stále více.

ad 2. To je otázkou priorit: na kolik měsíčně to odhadujete?

ad 3. O využití počítačových učeben se nepřeme, ale kolik hodin v ní stráví žák týdně?

ad 4. Vhodné aplikace hledají již nyní lidé jako autorka článku a řada dalších metodiků. Primárně jde o to, využít je tam, kde to má smysl a bude to efektivní. Bezplatného obsahu i aplikací je dost, ale určitě se někdy vyplatí zaplatit.

K problematice připravujeme další články, pokud mi napíšete kontaktní mail, pošlu vám otázky, na které bud odpovídat řada dalších kantorů.

Aprobace Čj-Hv řekl(a)...
14. srpna 2013 v 12:50  

Někteří prostě znají jednoznačná řešení a basta. Jenže tak to není. Na každé škole plno věcí funguje různě. Znám školy, kde škola přispěla z grantu nebo nějakého fondu, rodiče doplatili a iPady se nakoupily, podepsala se spoluúčast nebo se nějak vyřešila odpovědnost rodičů při ztrátě a poškození. Zatím to víc funguje na gymnáziích než na základkách, ale na zš to brzdí spíš nezájem učitelů o využití PC.

Rozhodně nic neřeší jedna počítačová učebna - ta je od toho, aby se tam děti učily zacházet s PC, a ne k výuce předmětů, od toho jsou přece specializované učebny. Zajímavé je, že na několika školách, kde mám úvazek nebo blízké kontakty, jsou zcela pro počítač všichni mladší učitelé, a to od jazykářů, přírodovědců a matematiků až po hudebníky. Pokud ředitel vidí zájem a výsledky, zakoupí nebo se snaží najít prostředky, jinak těžko, když má někoho nutit, to je jasné.
Ti, kdo se už naučili základy užití PC ve své výuce, hledají další nápady a možnosti a neznám nikoho, kdo by od toho upustil. Interaktivní učebnice jsou skoro na všechny předměty, sice dražší, ale stačí i jedna pro učitele, žáci mají různé součásti (pracovní aktivity, cvičení) pro doma. My používáme Frause a naprostá spokojenost. Výmluvy nejsou na místě.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 15:09  

14. srpna 2013 12:50

Vy v hodinách Hv nezpíváte? Ve Vv nepoužíváte žádné výtvarné techniky? V hodinách VO nedebatujete? .... Lidi, viděli jste někdy RVP? Mrkněte třeba na osnovy škol ve Francii, Bavorsku,.. Samozřejmě souhlasím s používáním tabletů,.., ale s mírou kolegové. K Jankovi: Tablety na gymnáziu si pořídí téměř všichni, ale viděl jste někdy druhý stupeň ZŠ? Když dosáhneme 1/3 tak jsme frajeři! Ignorant

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 17:02  

No mě se tady ta diskuse zdá až zoufalá. Učím na velké základní škole, východní Morava - a koncept 1 na 1 apod. je SCI-FI. Učitel.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 17:02  

Oprava: správně česky: "mně". Učitel

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 17:21  

Vy v hodinách Hv nezpíváte?

Proč si to myslíte? Je to přesně naopak. S ICT se ušetří spousta času pro zpěv a hru na nástroje. Nevěříte? Uvažujte, co dá víc práce. Celou přestávku si připravovat notový záznam písně. Po hodině smazat, příště znovu. Nebo si to v notačním programu zapsat a uložit pro další použití, s možností nesčetných obměn a doplnění. Takových 50 písní za rok minimálně. Možnost kdykoli se k nim vracet, když žáci nedonesou zpěvníky – což je vlastně pořád. Počítačový program umožní okamžitou transpozici do jiné tóniny, žáci se mohou sami nahrávat a přehrávat zvuk (pracovat s midi klaviaturou a malým nahrávacím studiem jsme se učili na fakultě), tvořit různé styly doprovodů ke zpěvu. Hudební teorie se procvičí pohotově – díky předpřipraveným cvičením se doplňují správné hodnoty délky i výšky, vše pro kontrolu můžete přehrávat, RVP se plní jedna dvě. Partitury písní a skladeb – okamžitě po ruce, žádné rozdávání do lavic, skladování v kabinetu, žádné potrhané exempláře. Pro práci se skladbou při poslechu jsou nejen speciální programy z dějin hudby, ale i interaktivní činnosti, které děti baví, používáme animace Bachových fug (Little fuge), kde je perfektně vidět a slyšet průběh skladby, aj. Pro ukázku nejrůznějších interpretačních stylů (RVP!) nevymyslíte lepší metodu než srovnání různých ukázek z youtube, žáci mohou pracovat samostatně a tvořivě. A desítky dalších činností.
S ICT pracuji jen občas a jen v některých částech hodin. Tvrdím, že učitel, který neumí pořádně zpívat a hrát na nástroje, nemá Hv učit, protože mu ani ICT nepomůže. A nejhorší je nahrazovat výuku pouhými referáty o populární muzice – bohužel se to dělá často.
A RVP? Vždyť přímo ukládá pracovat s novými ICT technologiemi, a to ve všech předmětech.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 19:16  

"Bezplatného obsahu i aplikací je dost"

Internetový obsah, jehož texty nejsou přizpůsobeny věkovým zvláštnostem žáků a tutíž si s nimi většina z nich neví rady vynechte, a vypište mi tady pane Wagnere alespoň 10 smysluplných, na učivo navazujících aplikací do zeměpisu pro 2. stupeň. A pozor nechci aby to bylo jen poznávání vlajek, kulturních zajímavostí či hlavních měst států. Chci aby to mělo výuku i procvičování. Myslím si, že se docela zapotíte a v češtině se obávám, že nejdete v podstatě nic.

Ale posnažte se.

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. srpna 2013 v 20:40  

ad 17:21
A kde jste na to vzali peníze? Ty prográmky, o kterých tady hovoříte, jsou DOST drahé. Jasně, jdou i "stáhnout". Ale jsme přeci učitelé, ne...? Jestli Vám na tohle dala škola, tak to se tedy máte! Jste takhle vybaveni i v jiných ohledech? Např. půjčujete dětem nástroje? Nebo si nosí své?

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 21:04  

to 20:40

Jedny midi klávesy, mikrofon a reproduktory, za cca 10 tisíc, byly z grantu. Jinak pouze interaktivní dotyková T a notebook, koupila škola. Prográmky - vystačíte s notačním MuseScore, volně ke stažení, umí toho spoustu, mohou se vyřádit i žáci v nejvyšších ročnících (skládat, upravovat, přehrávat, mixovat zvuk -dělají si to i doma, třeba děvčata něco nazpívají, kluci jim to doma různě poupravují,pak se v hodině tvoří taneční choreografie, atd.). Dál je skvělý Audacity (rovněž zdarma) na stříhání zvuků, udělají např. průstřih hlavními tématy symfonické básně, pak to mohou malovat, dramatizovat. Ani ještě nemám všechny funkce objeveny. Mohou to použít i při češtině - sami vymyslí příběh, načtou ho (je tam záznam zvuku), přidají různé zvuky - kdo umí, tak hudební doprovod - ozvučení. Skupinově také lze, je to perfektní kooperativní práce, každý něco a dohromady dílko. Chci, aby hlavně zpívali a hráli. Nástroje kupuji ve vše za 39, u vietnamců a nejvíc sami vyrábíme. Kdo na něco hraje, nosí si občas nástroj z domova. Nejlepší je, že všichni stále hledáme a vymýšlíme - pokud je dobrá třída, je to super, taky se stane, že nezabere nic, ale to je spíše výjimka.

Pytlik Blaha řekl(a)...
14. srpna 2013 v 21:17  

1. Pracujte způsobem, který není závislý na technickém a programovém vybavení. Ani na tom, jestli vůbec nějaké je, popřípadě je-li jednotné.
2. Trvám na tom, a vzpomeňte si na moje slova, že není daleko doba, kdy hitem bude avízo, že v dané škole děti vůbec nepracují s informačními a komunikačními technologiemi. A bude tam narváno.
Jen mi není jasné, jak se to rodiče dozvědí, když škola nebude mít webovky. Jedině nějakou obdobou lidové slovesnosti.

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 21:38  

to 21:17

Ale Pytliku, přesně to děláme.
Když nám vypnou proud, vemem kytary, buřty a u táboráku za hřištěm to řádně rozjedem. :)

obyčejná učitelka řekl(a)...
14. srpna 2013 v 22:50  

to 21:04
Děkuji za tip na MuseScore. Vyzkouším to až na školním počítači - ten můj mě stále varuje před neprověřenými exe soubory (a já mu radši věřím);). Já jsem si myslela na Sibelia, ale to je opravdu drahá záležitost. (Jestli je ten program opravdu tak dobrý, jak to, že je zadarmo?)

Anonymní řekl(a)...
14. srpna 2013 v 23:27  

MuseScore jedině doporučuji. Dá se někde na internetu najít a stáhnout v pdf i český manuál - zadejte si Martin Grobár, MuseScore návod cz, je tam vše k použití. Zacházení je velmi snadné, intuitivní, dá se navolit čeština. Proč je zdarma, nevím, jsem jen hloupá hudebkářka. :)

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 6:46  

14. srpna 2013 17:21

A to my kolego sedneme k táboráku a jedeme oněch 50 písniček bez tabletu. A že to jde, o tom žádná. Zpívat se naučí skoro všichni, kteří mají hudební sluch. Využití pro teorii ano, ale nepřeceňujte tablety. Za chvíli budou tělocvikáři tvrdit totéž a budou používat podobné argumenty. Používejme selský rozum.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 6:55  

14. srpna 2013 17:21
15. srpna 2013 6:46

Opravdu se velmi rád podívám na Vaši hodinu. Musí to být zajímavé. Nejraději tak v sedmé až deváté třídě a to při počtu 30 žáků. Mám však podezření, že nejedná o běžnou ZŠ někde z oblasti Chomutovska, Ústecka, Karvinska,.., ale jedná se o školu se zaměřením na Hv,či něco podobného. Jinak Vám přeji hodně nadšení, nechť Vám to vydrží.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 8:01  

Furt tady pane Wagnere nevidím alespoň 10 smysluplných na učivo navazujících aplikací do zeměpisu pro 2. stupeň. S požadavky, které jsem v této diskuzi specifikoval 14. srpna 2013 19:16.

Když teda tak tvrdíte že "Bezplatného obsahu i aplikací je dost", tak čekám na výsledek Vašeho snažení.

Jenže ono je něco snadné tvrdit a horší pak konrétně dokázat.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 8:13  

Skouknul jsem nějaké internetové aplikace do češtiny. Proboha, na tituly od Terasoftu a Silcomu případně na interaktivní učebnice Fraus a Nová škola to nemá ani náhodou!! Přestaňte už tady lidem blbnout hlavu "množstvím aplikací na netu", protože se jejich využíváním v podstatě vracíme kamsi na začátek do doby před 20 lety, kdy jsme podobně blboučké věci používali na běžných PC a snad ještě na "zbrojováčcích" ve formě jednoduchoučkých výukových programů .

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 10:41  

A nemají žáci těch počítačů dost doma, že by si od nich ve škole mohli trochu odpočinout a konečně dělat něco smysluplného? Třeba se něco naučit?

Pokud se bavíte o konceptu 1:1 - už někdo vymyslel, jak se bude řešit situace, že 1/4 žáků si tablet zapomene doma, 1/4 ho bude mít rozbitý a 1/4 ho nebude mít nabitý? Berme v úvahu to, že ve škole si ho dobít nemůžou (jejich nabíječka určitě nebude mít revizi).

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. srpna 2013 v 12:51  

Třeba se něco naučit?

Napadlo mne, že možná jediný způsob, jak děti odvést od nadměrného užívání informačních a komunikačních technologií se všemi jejich negativními dopady na psychiku a sociální deviace, je udělat z nich, těch technologií, povinné učební pomůcky.
Perme to do dětiček pod tlakem. Nemáš tejblet? Tak černý puntík, holoto!

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 14:12  

Ale vždyť ono to ani jinak dopadnout nemůže. Jedině v případě, že tablety budou kupovat jejich rodiče, to dopadne tak, že žádný černý puntík nebude, ale bude bystrčený prostředníček na učitele. Přece je nemůžeme trestat za to, že si nepřinesou do školy svůj vlastní majetek!!!

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 14:15  

Furt tady pane Wagnere nevidím alespoň 10 smysluplných na učivo navazujících aplikací do zeměpisu pro 2. stupeň. S požadavky, které jsem v této diskuzi specifikoval 14. srpna 2013 19:16.

Jak vidím, tak pan Wagner hledá a hledá a nic kromě poznávání vlajek a určování hlavních měst nenalézá. Nebo, že by odjel raději na dovolenou?

obyčejná učitelka řekl(a)...
15. srpna 2013 v 15:45  

http://serbal.pntic.mec.es/ealg0027/flashmaps.htm
http://www.vitejtenazemi.cz/hry/
http://www.sheppardsoftware.com/
http://www.region-vysocina.cz/hra/setupHra-web-cz.html
http://www.jindrichpolak.wz.cz/skola_geografieostatni.php
http://geography.okhelp.cz/index.php
http://magazin.tripzone.cz/online-hra-tripzone-cz-13

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 17:09  

http://serbal.pntic.mec.es/ealg0027/flashmaps.htm

skutečně jenom flash maps, tudíž práce se slepými mapami

http://www.vitejtenazemi.cz/hry/

zajímavé, ale nic moc to neřeší

http://www.sheppardsoftware.com/

do geografie minimum a opět v podstatě jenom práce se slepými mapami a vlajkami - prostě přesně to, co jsem po panu Wagnerovi nechtěl

http://www.region-vysocina.cz/hra/setupHra-web-cz.html

docela zajímavé, ale bohužel jenom pro jeden region

http://www.jindrichpolak.wz.cz/skola_geografieostatni.php

zase v podstatě totéž, slepé mapy a když se tam objeví nějaký test, tak je většinou anglicky a jakápak je asi tak paní obyčejná učitelko úroveň našich dětí v angličtině? Navíc mnohé z dětí nejsou schopné porozumět zeměpisné otázce položené česky

http://geography.okhelp.cz/index.php

naprostá pitomost, která děcka nemůže ani bavit

v podstatě jenom orientace na mapě

Můj úkol jste paní obyčejná učitelko splnila tak na 15 %, což se hodnotí za 5. Přiznejme si proboha, že takto se s PC ve výuce pracovat nedá. Je toho na netu zoufale málo a navíc více méně furt to samé dokola - slepé mapy apod. Pokud děti nemají k dispozici ucelený výukový materiál tapu interaktivní učebnice nemá koncept 1:1 žádný smysl, protože na to, abych s nimi občas na netu sjel nějakou tu hru, můžu zajít občas do PC učebny.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 17:11  

http://zemepisnyvirtuos.sweb.cz/index.htm
http://maps.nationalgeographic.com/maps/atlas/puzzles.html

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 17:16  

Ten tolikrát zmiňovaný Terasoft není nic jiného než klikací hledání na mapě, které " která děcka nemůže ani bavit".

obyčejná učitelka řekl(a)...
15. srpna 2013 v 18:08  

Pane kolego (17:09), tak za prvé jste se zachoval nefér - žádný úkol jste mi nedal a dovolujete si mě hodnotit. Doufám, že takto nezacházíte se svými žáky.
Za druhé, pokud chcete testy ze zeměpisu, jsou jich na netu mraky (stačí zadat do G. testy on-line zeměpis).
Za třetí, k čemu je na základce interaktivní učebnice, resp. kdyby byla, k čemu byste tam byl Vy?
A za čtvrté, nejsem přívrženec tohoto typu výuky na ZŠ, natož 1:1, takže mě nemusíte přesvědčovat.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 19:32  

Vážená paní učitelko. Proč bych Vás nemohl ohodnotit, když jste se evidentně snažila splnit úkol, který byl zadán někomu jinému (šplhouny nemám rád)a ještě jste si evidentně nepřečetla pořádně zadání. A nebojte se s interaktivní učebnicí a s tablety ve výuce bych si rozhodně smlsluplně poradit dokázal.

A ke kolegovi z 17:16: Terasoft zde byl zmiňován v souvislosti s českým jazykem a ne zeměpisem.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 19:37  

http://zemepisnyvirtuos.sweb.cz/index.htm

No tak takto postavené testy fakt výuku vytrhnou. Proboha.

http://maps.nationalgeographic.com/maps/atlas/puzzles.html

Interesantní, ale zas jen blbnutí s mapami. Opravdu si myslíte, že úkolem zeměpisu je, aby žáci uměli zaklikávat na mapách kdeco aniž by o tom cokoli v souvislostech věděli?

Pytlik Blaha řekl(a)...
15. srpna 2013 v 20:05  

Hele, a nejsou někde uloženy stovky a tisíce dumů?
Ale teď si uvědomuji, že nejspíš nerozlišuji mezi výukovým softwérem a lidovou tvořivostí. Moc se v tom nevyznám. Pomůcky pro výuku si dělám sám, to jsou asi ty důmy, a programy, které potřebujeme pro plnění pracovních úkolů, jsou k volnému stažení běžně. V podstatě je téměř jedno, na čem se učíme pracovním návykům. Chcete-li kompetencím pro pokud možno nějakou konkurenceschopnost, až se nynější žáci budou za nějakých deset dvanáct let zabývat myšlenkou vlastní obživy. Kdoví, jak to bude vůbec v pracovním procesu vypadat. Vycházím ale z toho, že píle, pracovitost, pečlivost, systematičnost, kreativita, flexibilita, intuice, empatie, duševní šmrnc, řemeslná zručnost a další dnes mnohdy nezvyklosti, se jim mohou hodit.

Anonymní řekl(a)...
15. srpna 2013 v 23:19  

Něco do zeměpisu: http://www.kracmera.cz/

Janek Wagner řekl(a)...
16. srpna 2013 v 7:44  

Ad zeměpis: Nejprve se mi nechtělo na agresivního anonyma vůbec reagovat, ale komunita zareagovala sama. Skutečně jsem na česko-slovenské hranici v hotelu s kolísavým připojením a s poměrně nabitým programem. Navíc nemám příslušnou aprobaci. V září odpovíme s kolegy samostatným článkem.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 8:28  

Jsem... v hotelu s kolísavým připojením a nabitým programem...
Školní realita. Teď v tom zkuste učit.
Miroslav Bečev

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 8:46  

jsem v hotelu s kolísavým připojením a s poměrně nabitým programem...

Školní realita. V tomhle teď zkuste učit.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 11:09  

Tak sem pane Wagnere hoďte něco z Vaší aprobace. On totiž ten "agresivní" autor zřejmě nechtěně pomohl s hledáním mnohým kolegům zeměpisářům, i když má vcelku pravdu v tom, že na netu neexistuje nic utříděného, co by se dalo sytematicky využívat, aby se systém 1:1 v zeměpise rentoval. Děti si v zeměpise skutečně nemohou jenom klapkat ve slepých mapách.

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. srpna 2013 v 11:35  

Pořád mi vrtá hlavou, proč stát, který má garantovat kvalitu zkompetentnění a zkonkurenceschopnění obyvatelstva, nezadá a nezaplatí někomu vytvoření použitelných výukových nástrojů a pomůcek pro všechny učitele všech vzdělávacích oblastí v souladu s rvp a standardy. To se to nedá uhradit z těch neschopně nečerpaných fondů? Třeba by se něco smysluplného urodilo. Možná víc než všechny ty elektronické karty, knížky a registry. Kolik už do nich padlo miliard a šmejdi pořád běhají po svobodě.
Ale asi to z nějakého nám, učitelskému plebsu utajeného důvodu nejde.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 11:52  

Přesně tak pane Blaho rovněř ty vyhozené miliardy za hromadu nesmyslných a metodicky špatně zpracovaných dumů vůbec nechápu.

A když se mrknete na ty odkazy do toho zeměpisu, tak jediný, který k něčemu je je web Jindřicha Poláka, kde se snažil zveřejnit svoje výukové materiály spolu s odkazy na webové hry a videa. Takhle nějak by to možná mohlo vypadat. A kdyby to vzala do ruky větší parta dobrých zeměpisářů a tvůrců PC programů, kterým by se to dobře zaplatilo (ty milardy by na to bohatě stačily) bylo by to ještě na vyšší úrovni a výuka zeměpisu by úplně někde jinde.

Přece to donekonečna nemůže vypadat tak, že každý bude smolit nekvalitní prezentace na koleně a že každý bude neuslále zoufale hledat na netu něco, co by se dalo použít pro názornou výuku.

"agresivní autor"

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 12:07  

Jenomže, nezlobte se ale zeměpisářům, kteří nemají k dispozici vlastní učebnu s ICT případně pravidelný přístup do učebny vybavené alespoň dataprojektorem a plátnem, jsou ty vaše řeči tady vcelku k ničemu. A že je nás minimálně polovina.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 12:19  

Tak nezoufejte, koncept 1:1 se podle některých nezadržitelně blíží:)

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. srpna 2013 v 13:26  

každý bude smolit nekvalitní prezentace

No dovolte! "Smolit"? To beru. Ale proti "nekvalitní" bych se tedy důrazně ohradil. Smolím si, s dovolením, přesně to, co k práci potřebuji. K jiným smoličům se obracím případně pro inspiraci nebo pro porovnání úrovně obsahu či provedení.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 15:56  

Smolit si pane Pytliku ovšem můžete, co chcete, ale nemělo by to mít věcné chyby. Polovina DUMů je má jak vyšité. Zdá se, že vládne nová metoda - žáku, najdi chyby. To by si normální kvalitní učebnice nemohla dovolit.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 16:15  

Koncept 1:1 se už objevuje na horizontu. Nicméně podle rádia Jerevan je horizont pomyslná čára, která se tím více vzdaluje čím více se k ní blížíme.

Anonymní řekl(a)...
16. srpna 2013 v 17:43  

"Smolím si, s dovolením, přesně to, co k práci potřebuji. "

Souhlasím, to je přesně to, co se od učitele očekává. Jen to slovo smolit je třeba nahradit přijatelnějším "vytvořit". Již myšlenka vytvoření statisíců polopaskvilů, které mají být veřejně sdíleny zavání průserem. Jednoduše někdy nejsem sto odhalit myšlenky jednotlivých kolegů.

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. srpna 2013 v 17:49  

nemělo by to mít věcné chyby

Ajajaj. Ta představa mi kolikrát nedá spát.
Utěšuji se tím, že pokud nejsem podle mnohých schopen věcné diskuze, neměl bych se dopouštět ani věcných chyb, je-li mi tedy sama věcnost cizí.

Pytlik Blaha řekl(a)...
16. srpna 2013 v 18:05  

vytvoření statisíců polopaskvilů, které mají být veřejně sdíleny

Nijak zvlášť se v tom neangažuji, ale zaznamenal jsem kvalifikovyný názor, že jeden takový dum v požadovaném rozsahu dle projektu lze bez problémů "vytvořit" o přestávce.
Tak nevím.

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2013 v 15:51  

16. srpna 2013 18:05

Jen pražské školy se zasmály, nemusely vytvářet blbiny, protože PRAG je nad průměrem.

Anonymní řekl(a)...
18. srpna 2013 v 9:16  

Já mám to "štěstí", že učím dle učebnic Fraus a tam je takových chyb, že se DUMům určitě vyrovnají. Jenom pro inspiraci - hlavní město je dle Frause Istanbul.

Anonymní řekl(a)...
18. srpna 2013 v 23:38  

Na internetu je obrovské množství materiálů, které lze využít ve výuce zeměpisu. Není třeba mít nějaké speciální aplikace pro tablety.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 0:03  

obrovské množství materiálů

A to jako ucelený výukový systém, mající strukturu, jednotný vzhled, ovládání, myšlenku, pointu, hlavu a patu? Nebo je to jako, vraž do hrnce, co ve špajzu najdeš. A když nemáš limetku, vymačkej tam citrón.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 0:04  

Vysvětlete prosím IT blbci, jak se liší "materiály" a "aplikace"? díky.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 0:38  

jak se liší

Liší se lišky. A to hlavně v noci.

materiál
• látka, surovina, hmota
• prostředek k uskutečnění něčeho, podklad
aplikace
• použití, uplatnění, přiložení, přenesení
• dekorativní prvek různým způsobem upevňovaný na základní materiál

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:16  

18. srpna 2013 9:16

Pobavte nás dalšími alespoň několika chybami - kdyby sedělo to srovnání s DUMy, musely by jich být v každé učebnici nejméně řádově desítky, jestli alespoň jednu používáte ve výuce, snadno vyberete.

Nebo jste z p.r. oddělení některé konkurence?

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:19  

obrovské množství materiálů

"A to jako ucelený výukový systém, mající strukturu, jednotný vzhled, ovládání, myšlenku, pointu, hlavu a patu? Nebo je to jako, vraž do hrnce, co ve špajzu najdeš. A když nemáš limetku, vymačkej tam citrón."

Pane Blaho vřele Vám děkuji za tento příspěvek. Snažil jsem se tuto myšlenku různě vyjádřit v různých diskuzích, ale takto trefně se mi to bohužel nepodařilo.

Díky Vašemu příspěvku už by to snad některým mohlo docvaknout.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:31  

Víte ono u těch dumů snad ani tak nejde o věcné chyby, jako o to, že u většiny prezentací např. do fyziky či zeměpisu na www.dumy.cz mi uniká smysl jejich použití. Obrázky a texty tytéž jako v učebnici. Žádné použití animací, které by učitelům pomohlo při vysvětlování a žákům při pochopení daného jevu. Interaktivních cvičení pomálu. Tak 90 % dumů na tomto portálu je k ničemu a jenom se potvrdily počáteční obavy mnohých, že zpracovat metodicky a didakticky přínosný výukový materiál není jen tak.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:38  

DUMy jsou domácí procvičování PowerPointu (většinou, občas i SN) pro učitele, na úrovni tak průměrného 10tiletého školáka.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:44  

"A to jako ucelený výukový systém, mající strukturu, jednotný vzhled, ovládání, myšlenku, pointu, hlavu a patu? Nebo je to jako, vraž do hrnce, co ve špajzu najdeš. A když nemáš limetku, vymačkej tam citrón."

Kdyby byl svět ucelený systém, pak by bylo oprávněné něco takového požadovat, ale protože není, stačí, když učitel pomůže žákovi se v internetu zorientovat. Např. v aplikaci Google Earth apod.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 12:46  

Takže nedocvaklo ....

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 13:22  

Nedocvaklo.

Je vidět, že už desetiletí nevíme, jak vypadá dobrá učebnice a k čemu slouží. Taky zásluha RVP - každý, kdo má dojem, že splní těch rámcových pár hesel "po svém tvůrčím způsobu", zahodí učebnici a je king.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 13:41  

učitel pomůže žákovi se v internetu zorientovat

Pro základní orientaci žáčka v internetu úplně postačuje třeba tento přehled domén.
Google Earth umožňuje, tuším, přehled o povrchu planety Země. Tak ještě něco pro přehled v ostatních vzdělávacích oblastech. Vypadá to, že se tu toho chytli snad jen ti zeměpiscí.
Nic ve zlém. Dost jsem zíral, jak poměrně velký počet žáků maturuje ze zeměpisu. Možná jsme taková malá zeměpisná velmoc.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 13:44  

Ve světě, který se mění tak rychle, je každá ucelená učebnice zastaralá už ve chvíli, kdy vyjde. To je ale mimo chápání některých diskutujících.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 13:53  

Pardon, lépe

přehled domén.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 13:59  

No, to jsem blázen. Tak ještě jednou. Naposled!
přehled domén

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 15:39  

Tomu, kterému to nedosvaklo.

Vůbec nebyla řeč o učebnicích.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 15:49  

"Ve světě, který se mění tak rychle, je každá ucelená učebnice zastaralá už ve chvíli, kdy vyjde. To je ale mimo chápání některých diskutujících."

Nebyla sice řeč o ucelených tištěných učebnicích, ale uceleném systému na internetu určenému k využití v komkrétním vyučovacím předmětu. Ale budiž. Mám dvě poznámky.

1. Tištěnými učebnicemi bych raději moc neopovrhoval, protože jejich velkou předností, pokud je učebnice rozumně zpracovaná, je to, že obsahuje texty přizpůsobené věkovým zvláštnostem žáků. čehož bohužel na internetu budeme těžko dosahovat.

2. A když se vrátím k tomu ucelenému systému na internetu určenému k využití v komkrétním vyučovacím předmětu. Ten by přece mohl být průběžně a velmi pružně doplňován. Samozřejmě, že by to musel dělat tým odborníků a nikoliv kdokoliv např. tvůrci zázračných dumů.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:09  

Proč tedy takové komplexní aplikace nevznikají a učebnice nejsou nic moc? Protože to nikdo neumí udělat... Někdo tvrdí, že jsou málo praktické, protože se na nich nepodílí učitelé z praxe, ale když necháte učitele z praxe něco udělat, vyjdou z toho ty nepoužitelné DUMy plné chyb... Nezbývá než pracovat s tím, co je k dispozici. Čekání na nějaký ideální produkt je marné!

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:18  

je každá ucelená učebnice zastaralá

Omyl, kolego. Jsou obory, kde stačí jen vymazat ideologický blábol v úvodu a můžete je používat pořád. Ne vše jsou přírodní vědy.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 16:40  

můžete je používat pořád. Ne vše jsou přírodní vědy.

Trošku mi vrtá hlavou, které přírodní zákony se změnily za posledních řekněme dvacet let.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:00  

Tu se vyškrtne Pluto z planet, jindy vzniknou nové státy...

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:01  

... no třeba Istambul už není hlavní město. Nebýt zdejší diskuse, tak to nevím doteď :(

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:04  

Taková chemie: dřív se na konopí pohlíželo jako na látku škodlivou, potom zase ne. A teď zase jo. Některá odrůda prý může způsobovat epilepsii.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 19:31  

Vyškrtnutí vesmírného tělesa ze seznamu planet je projev přírodního zákona? Na druhou stranu periodické střídání náhledu na konopí může mít nakonec i charakter zákonitosti.
Ale já tomu rozumím. Stav věcí a poměrů v přírodě i společnosti se v čase mění. Jen ta přítomnost lidské blbosti je povahy trvalé.
V elektronické podobě učebnic by však aktualizace informací neměl být problém. Jen mi není jasné, v čem tkví problém neschopnosti státu dát tomu nějakou uchopitelnou formu a garanci. Vezmu evropské fondy, ať jsem škodný, řekněme půl miliardy nebo tak nějak, a už to lítá. To by pak byl teprvá tabletový tanec.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:09  

Přesně tak :)

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:19  

Že byly neschopné všechny státy? Nic podobného není ani v zahraničí...

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:21  

A že Pytlík něco nevytvořil, když ví, co by se mělo dělat a jak na to? Kdyby čas věnovaný příspěvkům do diskuzí využil smysluplně, mohla z toho být superaplikace pro všechno učivo všech předmětů...

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:26  

Jen ta přítomnost lidské blbosti je povahy trvalé
a mezinárodní.

Konečně máme možnost být od dob Ámosových opět svěží duchem.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:35  

A že Pytlík něco nevytvořil

Kromě té pitomosti má trvalý charakter volání po konstruktivní kritice. Neopírám se do konkrétního člověka, ale hloupého a neschopného státu, byť tvořeného hloupými a neschopnými činovníky. A to je přece jen poněkud jiná váhová kategorie.
Dejte mi těch pět set melounů a já to někomu za čtyři sta zadám.
Ostatně archivujete si moje příspěvky? Jednou budete před vnoučaty machrovat, že jste byl u toho.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2013 v 20:54  

Jak to, že nic podobného není v zahraničí?

Všude frčí otevřené univerzity s otevřenými studijními zdroji nebo jak se tomu říká, a určitě si to průběžně aktualizují. Přece i IT záležitosti, ale i medicína, různé technologie, se hrozně rychle vyvíjejí - nutno tedy aktualizovat průběžně poznatky. Ne zákony, ty samozřejmě platí pořád.

I elektronická učebnice pro ZŠ, SŠ by se mohla časem aktualizovat, přizpůsobovat požadavkům praxe, vychytávat nedostatky. Jen by se na tom muselo naše učitelstvo nějak shodnout. Zatím shoda není téměř v ničem, všichni umí jen kritizovat druhé.

Pytlik Blaha řekl(a)...
19. srpna 2013 v 21:43  

Jen by se na tom muselo naše učitelstvo nějak shodnout.

To až se řidiči shodnou na tom, jak se bude jezdit. Nebo dělníci, co se bude vyrábět nebo kudy povede dálnice pro ty řidiče.
Měl jsem pocit, že na systémové a koncepční věci jsou odborníci. Což takhle ministerstvo se svými výzkumnými ústavy... no, to je ale kravina. Schválně, kolik mám asi tak promile... IQ v mozku.
Nakonec, ani nevím, proč tu zase pindám. Podle učebnice jsem nikdy neučil, neučím, a ani učit nebudu. Než bych přišel na to, která je nejlepší, pokud tedy vůbec nějaké jsou, usmolím si něco sám. Nebo se zorientuji v aplikaci Google Earth.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 10:16  

http://odkazy.rvp.cz/odkazy/ZVFD/?&zalozky=ZVFD&zal0=Z&vybrana_zalozka=V&zal2=ZVF

zdrojů je hodně, stačí je najít a umět využít

Pytlik Blaha řekl(a)...
20. srpna 2013 v 10:21  

zdrojů je hodně

To je jako s manželkama.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2013 v 11:28  

"zdrojů je hodně, stačí je najít a umět využít"

Proboha o tom už bylo v této diskuzi tolik napsáno. Připadá mi, že někteří do ní přispívají aniž by si ji přečetli. A pokud ji četli tak znovu připomínám: prostě nedocvaklo.

Nicméně se vrátím k tomu problému chybějících zahraničních ektronických učebnic. Nakolik máme my všichni tady přehled, jak je to v zahraničí? Myslím si, že náš přehled je minimální. Stačí vzpomenout např. takový Langmaster Škola hrou? Ten vznikl v Polsku už před 15 lety a měl cosi do sebe. Srovnám-li jeho způsob zpracování po stránce videí, cvičení a zajímavostí s našimi interaktivními učebnicemi, tak ať se ty naše jdou klouzat.

Anonymní řekl(a)...
21. srpna 2013 v 6:50  

Tak konkrétně Langmaster je příkladem špatného sw. Nejednotný způsob ovládání, vyžadování administrátorských práv žákovskou částí, videa, mající rozdílné požadavky na spolupracující programy. Skončilo to na nekorektně napsaném jádru programu, protože když Microsoft udělal aktualizaci jedné komponenty, tak se to celé zhroutilo a výrobce odmítl program opravit s tím, že by to bylo moc práce. Měl narýžováno.
Miroslav Bečev

Chemická tabulka řekl(a)...
21. srpna 2013 v 8:22  

Když už periodickou soustavu pro android, tak tuhle :-)

Chemická tabulka

Anonymní řekl(a)...
21. srpna 2013 v 13:23  

Ano langmaster měl problémy technické. Ovšem po metodické stránce byl výborně zpracován.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.