Martin Šín: Moodle - kompletní průvodce tvorbou a správou elektronických kurzů

úterý 16. července 2013 ·

Moodle je kvalitní opensource e-learningový systém (LMS) s širokou uživatelskou základnou a stále strměji rostoucí popularitou nejen ve školství, ale i v komerční sféře. Stále více firem totiž přichází na výhody vzdělávání zaměstnanců pomocí e-learnigu a Moodle je logickou volbou, která dokáže s malými náklady zefektivnit systém vzdělávání. Knih, které byly kdy v češtině o Moodle vydány, bychom spočítali na prstech jedné ruky a přitom nebyly nikdy tak kvalitní jako kniha, kterou vám v následujícím článku představíme. V čem je tak dobrá?


Je to učebnice

Nevím jak vám, ale mě se z učebnice učí lépe než z ryze odborné knihy. Kniha je svojí strukturou poskládaná tak, aby měla hlavu a patu nejen ve směru od jednodušších (základních) věcí až po pokročilé, ale i logicky podle toho co kdy člověk bude potřebovat (tak jak probíhá proces vytvoření kurzu v e-learningu).
Kromě toho obsahuje různá upozornění, tipy a triky, poznámky, kontrolní obrázky pro zobrazení toho, co by měl uživatel vědět po provedení popsaného postupu a další vymoženosti tištěné názorné knihy - učebnice, které si jen dokážete představit. Na začátku se tak vždy nachází úvod do dané problematiky spojený s vysvětlením o co se vlastně jedná, příklady použití a dál pak postup krokovaný do několika bodů - za prvé, za druhé, za třetí, atd. Ty podle popisu není problém provést či najít a díky tomu snadno dohledáte a vyřešíte i pokročilé postupy a řešení.
Je to učebnice, a tak na závěr každé kapitoly je umístěno několik otázek, které by měly ověřit zda dané problematice rozumíte a na které si po přečtení můžete odpovědět sami. Pokud si z některou z nich nebudete vědět rady, pak jste zřejmě něco z vybrané kapitoly přeskočili, nebo zapomněli a je dobré si je ještě před pokračováním dál zopakovat nebo dohledat (mj. díky obsáhlému rejstříku na závěr knihy to jde docela snadno).

Stručně k obsahu

První dvě kapitoly jsou věnované tomu jak s Moodlem pracovat, jak a kam směřovat své první kroky, jak vytvářet e-learningový kurz včetně zápisu studentů kurzu a jejich rozdělení do skupin. Pokročilí uživatelé zde najdou návod jak zobrazit materiály pouze určitým skupinám a příklady využití skupin obecně.
Třetí kapitola hovoří o možnostech tvorby studijního materiálu, tzn. stránky, URL adresy, souboru a dalších. Z pokročilých témat je zde uveden postup vytvoření knihy, přednášky a dokonce i práce s balíčky SCORM/IMS či jinými externími nástroji. Opravdu komplexní popis situace s řadou názorných příkladů a rad.
Kapitola 4 se zaměřila na komunikaci mezi studentem a učitelem ať už prostřednictvím diskuzního fóra, chatu, ankety, blogu, průzkumu a dotazníku. Kromě toho všeho zde najdete i příklad instalace a použití Quickmailu pro snadné zasílání zpráv. Samozřejmě uvedený výčet není kompletní a popis v knize je doslova vyčerpávající.
Kapitola 5 se zabývá odevzdáváním úkolů od studentů. Autoři se přitom zabývají nahráváním souborů a workshopem. Workshop je oblíbené téma nejen ve školách, jak na něj, to je zde popsáno dopodrobna.
Kapitola 6 se jmenuje Rozvíjíme spolupráci a jsou zde zmíněny možnosti vytváření slovníku, databáze a wiki. Najdete zde i takové věci jako je import/export dat slovníku a databáze, význam a příklady jejich použití atd.
Kapitola 7 opět dopodrobna popisuje možnosti testování. Tzn. vytváření testových úloh, vytváření a hodnocení testů samotných. Je to důležité téma a proto je pěkně a podrobně popsané.
Kapitola 8 s názvem Sledujeme aktivitu a pokrok studenta se zaměřila na podmínky přístupu k činnostem a studijním materiálům (nejprve je nutno provést A, pak B a nakonec udělat test C). Rozebrány jsou také možnosti známkování včetně vytváření vlastních hodnotících škál a sledování podmínek absolvování kurzu a jeho ukončení.
Protože se jedná o kompletního průvodce Moodlem, je zbytek věnován administraci Moodle. Kapitola 9rozebírá instalaci, aktualizaci a údržbu systému, možnosti vytváření kurzu a žádosti o jeho založení, zálohování a aktualizace a mnohé další.
Kapitola 10 je věnovaná správě uživatelé a rolí. Je zde popsán význam předdefinovaných rolí Moodle i možnosti jejich úprav. Rozebrány jsou také možnosti importu uživatelů, externích zdrojů uživatelů a hromadné operace s nimi.
Kapitola 11 popisuje možnosti nastavení a přizpůsobení vzhledu, možnosti vložení vlastního HTML kódu a další. Tato kapitola by sice mohla být podrobnější, ale to by již bylo na úrovni vývojáře Moodle a ne běžného uživatele či správce systému.
Kapitola 12 je poslední kapitolou a je zaměřena na moduly, filtry, repozitáře, portfolia (novinka posledních verzí) a další věci s tím spojené. Opravdu zajímavé čtení o tom co Moodle všechno dokáže.

Mínusy a negativa

Něco jsem nepochopil, přestože jsem se k tomu vrátil opakovaně. Stejně nejasné to ale bylo i v samotném Moodle, takže těžko říct, zda to byla moje chyba nebo chyba někde jinde. Nakonec jediné co mi tam chybělo, byly novinky nedávno vydané verze Moodle 2.5 a z toho logicky vyplývající neaktuálnost textu takové tištěné knihy, která popisuje práci s verzí 2.3.
Moodle je živý systém, který se neustále mění a s tím se nedá nic dělat. I tak bych aktuálnost obsažených informací hodnotil na výbornou a tímto odstavcem jsem vlastně chtěl jenom ukázat, že se vám ty mínusy a negativa budou hledat jen velmi velmi těžko.

Kniha, která drží slovo

Na obalu knihy si můžete přečíst tato líbivá hesla:
  • od úplných základů až po dokonalý výukový kurz
  • studijní obsah, diskuze, chat, průzkumy, wiki, testy
  • administrace a implementace e-learningového systému
  • názorné rady, tipy a návody
Ač jsem byl nejprve dost nedůvěřivý, nakonec musím konstatovat, že co kniha slibuje, to plní. Nejen, že se jedná o obsáhlý manuál pro pokročilého uživatele, ale stejně tak kniha plní účel názorné ukázky toho co lze v Moodlu provést, spolu s ukázkami, příklady a postupy jak to docílit. Z tohoto pohledu bych mohl knihu doporučit i naprostému začátečníkovi, který se spolu s touto knihou a nezbytným nadšením rázem stane odborníkem v dané problematice.
Pokročilý uživatel či odborník naopak určitě ocení obsáhlost, přehlednost, komplexnost i názornost uvedených příkladů. Z textu je jasně vidět, že ho vytvářel odborník, které dané věci rozumí a také jí umí vysvětlit a díky tomu došlo ke kombinaci manuálu či kompletního průvodce s učebnicí, z které se skutečně něco naučíte.
Na knize se v pozitivním slova smyslu podepsalo to, že jí vytvořil hned kolektiv autorů, kteří se v dané problematice pohybují a rozumí ji. Autoři jsou zkušení pedagogové a odborníci na e-learning, což je na kvalitě textu hodně znát. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by za knihou stál jeden (ať sebelepší odborník) nebyl by výsledek tak dobrý jako v tomto případě, kdy se odborníků sešlo hned několik. Sám Moodle používám i školím delší dobu a zatím jsem nenarazil na tak kvalitní materiál k této problematice, samozřejmě vyjma Karet rychlé nápovědy Moodle, na jejichž vytvoření jsem se podílel. ;-)

Moodle Kompletní průvodce tvorbou správou elektronických kurzů
Autor: Martin Drlík, Peter Švec, Jozef Kapusta, Miroslava Mesárošová
EAN: 9788025137598
Počet stran: 344 stran
Formát: 167×225 mm - brožovaná lepená
Nakladatelstvi: COMPUTER PRESS
Jazyk vydání: čeština
Datum vydání: 15.05.2013

Převzato s laskavým souhlasem redakce z LinuxEXPRES.cz.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. července 2013 v 17:23  

Ucelená publikace je velmi užitečná. Ale chce to praxi, to, co se učíte si zkoušet, hrát si na pomyslném pískovišti, mít možnost si všechno nanečisto (bez publikování na oficiálním webu nebo intranetu školy) vyzkoušet a pak své bábovičky zase zbořit a nechat píseček čistý pro další pokusy.
Moodle není samospasitelný nástroj, ale žrout času, připravit dobrý kurz dá spoustu práce a zabere množství času, jak už bylo kdesi uvedeno, že plánovaný čas na přípravu ve skutečnosti násobte dvěma a použijte vyšší časovou jednotku.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.