Přečtěte si: Češtinář: Hodnocení maturitních slohů nebylo objektivní

pondělí 24. června 2013 ·

Letošní výsledky maturit z češtiny potvrdily, že opravy slohů učiteli jsou krokem zpět. Myslí si to Josef Soukal, místopředseda Asociace středoškolských češtinářů.


Z článku Jakuba Nováka v Aktuality.cz vybíráme:

Aktuálně.cz: Ministr Petr Fiala však právě na rozdílech mezi roky 2013 a 2011 demonstroval, že učitelé jsou již přísnější a označil vrácení oprav učitelům "za velmi dobrý krok".

Statistický rozdíl mezi roky 2011 a 2013 není významný, navíc tento rozdíl se velmi pravděpodobně o něco málo sníží po opravném podzimním termínu. Zaměříme-li pohled šířeji, tedy nejen na žáky, kteří zkoušku nesložili, pak vztah mezi výsledky v letech 2011 a 2013 a mezi výsledky z roku 2012 ukazuje, že objektivní maturitní linii bez kalibrace hodnotitelů není možné nastavit.

A to nemluvím o vlivech, vůči kterým je nezávislé hodnocení imunní, tedy tlaku na vylepšování výsledků s ohledem na zájmy hodnotitele či školy.

13 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 12:47  

Ano, změny maturitní jsou krokem zpět.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 13:08  

Ale zase to hodně maturantů udělalo napoprvé... :-)
...což bylo cílem.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 14:32  

Většina těch, co neudělali maturitu, jsou studenti nástaveb...

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 14:57  

Dokud budou hodnotitelé hmotně závislí na výsledcích, nemůže to být objektivní.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 15:28  

Největšími kroky zpět ve státních maturitách bylo nejdříve zavedení otevřených úloh a následně dokonce zařazení slohů. Tím šla objektivita testů ABSOLUTNĚ do háje.
Jakékoliv diskuse, zda jsou lepší subjektivní hausnumera od hodnotitelů "státních" nebo od hodnotitelů "školních", jsou stejně hodnotné jako diskuse, zda je k snídani zdravější arzenik nebo cyankáli.

Anonymní řekl(a)...
24. června 2013 v 15:36  

Nechápu, proč se sloh neustále řeší. V mezinárodních zkouškách je také a nikdo se tam neodvolává. Neustále plačící lidé nejspíš nevyučují na průměrné střední škole a nemohou tak pochopit, že někteří středoškoláci (nemluvím o učních) nedají dohromady souvislý projev - ústně natož písemně.

Jiří Kostečka řekl(a)...
25. června 2013 v 0:01  

Dovolím si podpořit tvrzení J. Soukala tvrdými čísly k čisté neúspěšnosti maturantů u slohových prací: r. 2011 - 1,9%; r. 2012 - 7,1%; r. 2013 - 2,4%. Netřeba dodávat, že centrální hodnocení mimo školy se konalo v r. 2012...
Přidáme-li fakt, že při ústním zkoušení v rámci společné části vykazuje Gaussova křivka obrovský zub právě na hranici cut-off score ("neprospěl" - "prospěl") a že zcela analogické tendence demonstrují grafy u maturitní zkoušky z cizích jazyků, jediný možný závěr je tento: jakmile se hodnotí na školách, domovští učitelé svým maturantům nepřípustně přidávají. Jistěže ne všichni a jistěže ne na všech školách, ale dost masově na to, aby to bylo hodno povšimnutí.
Aneb: těžce cinknutá maturita.
Kdy už si konečně tyto skutečnosti náš stát přizná, namísto žvástů o "zklidněné" či "lidštější" maturitě?
Jsme Evropané, nebo švejkující pokrytci?

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 0:24  

Takže čím více studentů neodmaturuje, tím lépe?

Josef Soukal řekl(a)...
25. června 2013 v 9:43  

Pro anonymního z 25. června 2013 0:24:
Váš komentář je typickou manipulací, podsouvají zastáncům objektivity negativní cíle. Zkuste se zamyslet nad tím, jaké důsledky má devalvace zkoušky pro vzdělávání, zejména pro jeho etiku.

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 11:55  

Pro etiku má negativní důsledky především podvádění. Tomu ale státní maturity nezabraňují, protože didaktický test nepíšou žáci mimo školu, ale dohlížejí na ně jejich vlastní učitelé...

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 12:08  

Podvádí se už od 1. třídy. Málokdy tomu učitel chce nebo může zabránit. Tak se potom nemůžeme divit, že to s žákem roste, mohutně podporováno zkušenostmi ze života dospělých. Ale někde se začít musí, a kde, když ne ve škole? Která je pro dítě příkladem a základem pro život, prý. Těžko můžeme chtít, aby bylo podvádění zakázáno zákonem.
Jenže tomu musí někdo shora méně bránit. Tudíž nemůžeme mít systém, v němž jsme hodnoceni za výsledky zkoušek, které sami hodnotíme. Tohle přece nemá obdobu v žádné jiné praxi.

Anonymní řekl(a)...
25. června 2013 v 12:16  

Stála by za výzkum schopnost studentů podvádět při zkoušce. Dřív chodili s občasným minitahákem, tu za výstřihem, tu pod punčochou. Dnes si na stůl, kde konají přípravu na vylosovanou otázku, rovnou vyloží fascikl áčtyřek v barevných deskách, kde mají všechna témata zkoušky zpracovaná. A už se jen čeká na vhodnou příležitost...Když je požádáte, aby štos odklidili, jen ho přemístí na druhou stranu případně do lavice, s případnými výmluvami, že tam mají soukromé dokumenty.

Josef Soukal řekl(a)...
25. června 2013 v 13:19  

Neobjektivní klasifikací podvádíme stát, studenty, kteří byli hodnoceni správně, i studenty, kterým přilepšujeme.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.