ČŠI: Podpora informačních a komunikačních technologií 3.

pondělí 18. února 2013 ·

Z Výroční zprávy ČŠI za školní rok 2011/2012 vybíráme údaje o dalším HW, HW pro podporu interaktivní výuky a SW pro výuku na ZŠ. Malé školy mají průměrně 2,4 projektorů a 2 interaktivní tabule, velké pak 9,9 projektorů a 6.4 interaktivních tabulí. Celkem tedy na ZŠ bylo přes 18 000 interaktivních tabulí, během tří let jich přibylo zhruba 14 000.

5.1.3 Další HW a HW pro podporu interaktivní výuky

Zejména v souvislosti s příležitostmi projektů EU PES výrazně vzrostl počet některých periferií ICT podporujících výuku pomocí těchto technologií. Jedná se zejména o interaktivní tabule nebo projektory spojené s dalšími technologiemi umožňující obdobné využití jako interaktivní tabule. Zde je však nutno přiznat, že skutečně efektivní využití těchto komponent je problematické vzhledem k dalším nedostatkům. ICT v tomto pojetí je z principu možné při výuce využít spíše jako zpestření, a to zejména za předpokladu, že existuje adekvátní SW vybavení ve formě výukových materiálů, specializovaného oborového SW nebo „virtuálních“ multimediálních učebnic. Objevují se také vážnější problémy se vzájemnou kompatibilitou zařízení (již na úrovni jedné školy) a projevuje se také nedostatek metodické podpory učitelů nebo také tlaku vedení školy na důsledné využívání těchto pořízených prostředků.


K daleko efektivnějšímu využití interaktivních tabulí nebo projektorů může docházet při zapojení všech žáků. To je však v dané skupině (nejčastěji celá třída) možné zejména tehdy, pokud žáci disponují vlastním zařízením. V tomto ohledu mohou roli žákovského vybavení plnit např. tablety. Jejich existence ve školách je však zatím velmi vzácná (při využití žáky i učiteli).

Doplňujícím, avšak velmi podstatným údajem je průměrný počet PC, které mohou žáci využívat mimo výuku – jejich počet je neuspokojivý. Není tak garantován bezproblémový přístup k ICT technice např. pro sociálně znevýhodněné žáky nebo obecně všechny žáky, kteří nedisponují přístupem k PC nebo internetu z domova.


5.1.4 SW pro výuku

Výše zmíněnou problematickou využitelnost interaktivních tabulí, respektive ICT ve výuce obecně naznačují i zjištění v oblasti SW pro výuku. Většina škol disponuje základním SW pro využití interaktivních tabulí, kancelářskými balíky Office, na jejichž komponenty je většinově zaměřena výuka oblasti ICT ve školách jako základ mnohdy dále nerozvinutý.

Nedostatečné je ovšem zastoupení výukového SW, multimediálních učebnic a dalších datových obsahů podporujících výuku pomocí ICT. Tento specializovaný SW není možné plně zastoupit vlastními materiály v podobě DUMů, které vznikají v rámci naplňování monitorovacích indikátorů projektů v rámci EU PES.



Komentář redakce:

Závěry ČŠI ohledně výukového software na ZŠ jsou naprosto nesmyslné, za posledních deset let školy nakoupily výukový software za několik stovek milionů Kč. Většina škol má nakoupeny desítky titulů Terasoft, Silcom a mnoha dalších, které ve výuce také používá.

V rámci EU peníze školám bylo možné nakupovat i výukový SW, který mohl být využit i jako DUM v kombinaci s v projektu vytvořeným metodickým listem. Zaměření škol na vlastní tvorbu DUM bylo způsobeno snahou vedení škol vyplatit učitelům určité "přilepšení" k trvale nedostatečné mzdě i jednostranně zaměřenou metodickou podporou projektu EU peníze školám ze strany CERA a dodavatelů interaktivních tabulí.






9 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 0:33  

'K daleko efektivnejsimu vyuziti interaktivnich tabuli nebo projektoru muze dochazet pri zapojeni vsech zaku. To je vsak v dane skupine mozne zejmena tehdy, pokud zaci disponuji vlastnim zarizenim.'

Skoda. Vedet se to pred Vanoci, nejedno dite by pod stromeckem naslo vlastni interaktivni tabuli nebo dataprojektor.
Santa si mohl zkoordinovat nejaky projekt a cerpat fondy, az by se mu za sanemi prasilo.
Sedych

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 9:24  

Je to komentář redakce nebo p. Wagnera? Kolik přesně je ta vaše většina škol, milá redakce? A jak jste to měřili? Já znám většinu škol včetně té naší, která je pravý opak. Navíc těžko ten údaj považovat za nesmyslný, když o něm vypověděl přímo ředitel školy. Že by to ředitelé záměrně zatajovali?
Snaha tohoto serveru za každou cenu dehonestovat cokoliv z pera ČŠI je již dlouhodobě viditelná až směšná.
A teď to schytám od všech šesti pravidelných čtenářů a přispivatelů do diskuze :)

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 9:48  

Jsou tu dvě možnosti: buď ty stovky milionů vyletěly komínem nebo ředitelé opravdu o výukovém SW na vlastní škole ani netuší. Možná oboje?

František Husník řekl(a)...
18. února 2013 v 10:17  

ČŠI se stihne dehonestovat sama. Stačí jen psát anonymní příspěvky na České škole. Pokud si vzpomínám, nějakého Melichárka při tom přímo načapali.

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 10:31  

Ano výukový software by na školách být měl. Jenže na mnohanškolách není, protože na to nebyly dlouhá léta peníze. Interaktivní učebnice jsou tak drahé, že ani šablony nemohly pokrýt zdaleka všechny předměty a ročníky. Navíc výukový software začíná být problém, protože ho firmy Terasoft a Didakta v posledních cca 5ti letech přestaly vyvíjet.

Janek Wagner řekl(a)...
18. února 2013 v 11:45  

ČŠI bohužel nepublikovala přesnou formulaci dotazu v průzkumu, takže reagujeme pouze na tvrzení "Nedostatečné je ovšem zastoupení výukového SW, multimediálních učebnic a dalších datových obsahů podporujících výuku pomocí ICT." Pokud byla otázka formulována ve smyslu pokrytí všech vzdělávacích oblastí, odpověď samozřejmě bude negativní.

Přesné údaje o celkovém objemu nákupů výukového SW neexistují, stovky milionů za posledních deset let jsou ale kvalifikovaný odhad, vycházející z dat ze SIPVZ i pozdějších údajů výrobců. Konkrétně dvě třetiny ZŠ nakoupily 5 a více titulů Terasoft. Dnes v době online výukových aplikací a obecné dostupnosti výukového obsahu online je závěr ČŠI dvojnásob nesmyslný a poněkud tendenční.

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 12:21  

dehonestovat cokoliv z pera ČŠI

Nebojte se, na zadek vám zatím nikdo nedá. Jen nám "hlupáčkům" dole sdělte, kde se stala chyba? Ryba smrdí od hlavy.

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 12:57  

Víte ono zabezpečit komplexně využívání ICT na škole je dost problém. Nákup techniky zdaleka nestačí. Ani nákup výukových programů zdaleka nestačí. Dělám ICT koordinátora na škole dlouhou řádku let a stále narážím na následující problémy:

1. Učitelé mají pocit, že výukový púrogram je nějaký kámen mudrců, a že stačí žáka posadit k PC bez přípravy na hodinu. Bohužel však žádný program není dokonalý, tak jako nejsou dokonalé ani učebnice. Je tedy potřeba vybírat a znát programy, se kterými pracuji dokonale, podbně jako učebnice. A do toho se mnohým nechce. Dá to dost práce.

2. Schopnost učitelů vytvořit vlastní výukový materiál a využít všech možností PowerPointu, Smart Notebooku a podobných aplikací, je mizivá.

Anonymní řekl(a)...
18. února 2013 v 13:18  

Docela by mě zajímalo, zda se někdy dozvíme, kolik se utratilo za školení pedagogů v oblasti ICT a kolik se následně ušetřilo za nákup výukových programů či na fakturaci externím správcům. Tedy jakási prostá efektivita...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.