Komentáře ČŠI k nejčastějším výtkám vůči testování

pondělí 21. května 2012 ·

Komentáře České školní inspekce k nejčastějším výtkám vůči testování V rámci diskuzí k problematice tzv. plošného testování žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol se ze strany jeho oponentů nejčastěji a opakovaně objevují níže uvedené výtky a kritické poznámky.


Česká školní inspekce zde poskytuje souhrnné vyjádření.

Nejčastější výtka 1:
Nejsou jasné cíle testování ze strany ČŠI

Cíle testování ze strany ČŠI jsou zcela jasné a již mnohokráte prezentované. ČŠI vnímá ověřování výsledků žáků jako jeden z mnoha hodnotících nástrojů pro komplexní posouzení školy v intencích školského zákona.

ČŠI dle zákona hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání. Pro úspěšné naplnění třetí části zákonného požadavku, tedy hodnocení výsledků vzdělávání, však ČŠI dosud neměla adekvátní nástroj. Proto dochází k vývoji systému pro národní šetření. Hodnocení výsledků vzdělávání je však
pouze jedním z indikátorů kvality školy na hodnotící škále, kterou ČŠI používá. Zjistí-li ČŠI, že nějaká škola v důsledku národních šetření a ověřování výsledků opakovaně vykazuje rizikový stav, může danou školu navštívit a právě s použitím celé škály dalších nástrojů, metod a postupů identifikovat příčiny a napomoci nápravě stavu.

Takto získané výsledky tedy budou v hodnotící praxi ČŠI využity pouze jako jeden z mnoha indikátorů pro možnou realizaci komplexní inspekční činnosti (tedy nikoliv pro samotné hodnocení). ČŠI používá a dále používat bude dobře známý tzv. multikriteriální rámec hodnocení kvality škol a je si dobře vědoma omezených vypovídacích možností výsledků testování.

Druhým jednoznačným a rovnocenným cílem je poskytnutí účinné zpětné vazby pro žáka, jeho rodiče, učitele i ředitele školy o tom, do jaké míry žák umí to, co by měl podle minimálních vzdělávacích standardů umět, v čem je slabší a v čem naopak požadavky minimálních vzdělávacích standardů splňuje. Zároveň by měl žák získat doporučení pro další učení (bude obsaženo v generální zkoušce v roce 2013).

ČŠI vyvíjí elektronický systém, pro národní šetření, který umožní univerzální zjišťování výsledků žáků v různých ročnících, v různých předmětech, na bázi výběrové i plošné – naplnění vlastních potřeb ČŠI bude realizováno především výběrovými šetřeními. Rozhodnutí o využití systému pro ostré celoplošné testování mimo vlastní potřeby ČŠI včetně stanovení garanta ostré realizace od roku 2014 je však výlučnou kompetencí státu, reprezentovaného Vládou ČR a Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.

Celoplošnost testování má však své podstatné výhody a přínosy:

  1. Dokáže upozornit na možná rizika ve všech školách, popř. u jednotlivých žáků, bez ohledu na to, jestli tyto školy byly náhodně zařazeny do vzorku při úzkém vzorkovém šetření.
  2. Poskytnutí zpětné vazby řediteli, pedagogickým pracovníkům, žákům a rodičům bez nákladů zajištění těchto procesů a služeb komerčně.

Díky své komplexnosti a modularitě může vyvíjená platforma sloužit pro jakékoliv národní zkoušky, popř. pro realizaci přijímacích zkoušek, a to v masovém měřítku. Pokud bude po roce 2014 dále provozováno plošné testování na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol, je systém ve vývoji nutné pilotovat (do roku 2014) také celoplošně.

Nejčastější výtka 2:
Testy budou srovnávat žáky a školy

Zatímco cílem srovnávacích testů (např. testy společnosti Scio) je porovnání toho, jak je na tom žák ve srovnání s jinými žáky, koncepce tzv. plošného testování v 5. a 9. třídách je založena na bázi ověřování vědomostí vůči externí normě. Cílem testů v pojetí ČŠI je tedy ověření toho, do jaké míry žák zvládá látku obsaženou v minimálních vzdělávacích standardech základního vzdělávání.

Smysluplné srovnávání žáků či škol tedy není možné již vzhledem k pojetí tohoto testování (konstrukce testu, obsah testu, vyjádření výsledku apod.) a už jen postup do vyšší úrovně testů pro žáky, kteří úspěšně projdou minimální úrovní, sestavení jakéhokoli relevantního srovnání zcela znemožňuje, neboť výstupem nebude jen jedno jednoduché číslo, jež by umožnilo sestavení jednoduchého přehledu či žebříčku.

Nejčastější výtka 3:
Testy mají říct, kdo je jak vzdělaný, kdo je jak úspěšný a kdo bude úspěšný i do budoucna

Nic takového testy říci nemají a ani nemohou. Výsledek testu pouze řekne, jak žák zvládá učivo, které má podle externího standardu v rámci 5. či 9. ročníku zvládat (a to ještě v omezeném rozsahu daném časovými a technickými možnostmi testu a výběrem učiva, které je možné ověřovat formou testu). Žádnou vazbu úspěšnosti v ověřovacích testech směrem k budoucímu úspěchu žáka ve vzdělávacím procesu není možné stanovit.

Bez dopracovaných komplexních standardů nelze výsledek testu ztotožnit ani s celkovým hodnocením úspěšnosti žáka ve škole nebo hodnocením vzdělávací práce školy. Takto bude také k výsledkům přistupováno - s výraznou eliminací rizika dezinterpretace. Práce s výsledky ze strany školy bude samozřejmě plně v gesci ředitele, protože pouze ředitel a jeho pedagogičtí pracovníci vědí nejlépe, co přesně může být příčinou neúspěchu jednotlivých žáků, Přičemž je zřejmé, že často se takové příčiny vůbec nenachází v přístupu školy.

Nejčastější výtka 4:
Učitelé budou žáky připravovat výhradně na testy

Účelem ověřovacích testů je poskytnout objektivní informaci žáku, rodičům i škole, jak žák zvládá látku, kterou by měl podle externího vzdělávacího standardu zvládnout. ČŠI je přesvědčena, že učitelé na bázi sestavených ŠVP, se znalostí RVP i standardů pro základní vzdělávání a dle svého pedagogického citu a zkušenosti běžně pojímají výuku tak, aby byla potřebná látka probírána v odpovídajícím čase, rozsahu i kvalitě. Příprava žáků účelově na úspěch v testech by odporovala pojetí vzdělávacího procesu i práci kvalitního učitele, který dobře ví, co by měl žák standardně umět.

Obsah a forma prezentace výsledků významně snižuje riziko jejich použití způsobem, který by postihoval žáky, učitele nebo školy, což by mělo tlak na vylepšování výsledků významně snižovat.

ČŠI opatří výsledky řádnou a přesnou interpretací včetně popisu toho, jak výsledky rozhodně není možné interpretovat - proto, aby pracovníci školy disponovali řádným argumentačním nástrojem v případném střetu vyvolaném zjednodušením a dezinterpretací. V takovém klimatu pak nebude třeba přikládat přípravě na samotné celoplošné testování větší váhu než samotné běžné výuce.

Nejčastější výtka 5:
Budou se sestavovat žebříčky úspěšnosti

Výstup testování (výsledková listina) pro žáka v jednotlivých předmětech bude obsahovat:

  • procentuální vyjádření úspěšnosti žáka v testu jako celku i v jeho jednotlivých částech
  • procentuální vyjádření souhrnné úspěšnosti všech ostatních žáků v testu i v jeho jednotlivých částech a číselné vyjádření počtu žáků školy, kteří se daného testu účastnili
  • procentuální vyjádření souhrnné úspěšnosti všech žáků v rámci republiky v testu i v jeho jednotlivých částech a číselné vyjádření počtu žáků, kteří se daného testu v celé republice účastnili
  • úspěšnost žáka v jednotlivých úlohách
  • procentuální vyjádření souhrnné úspěšnosti všech ostatních žáků školy, kteří se testu účastnili, v jednotlivých testových úlohách

Výše uvedené údaje vzhledem ke své koncepci a informaci, kterou přináší, nikterak neumožní sestavení jakýchkoli věrohodných a smysluplných žebříčků úspěšnosti, a to ani v budoucnu, kdy pro posílení diagnostické schopnosti testů dojde k navýšení počtu úrovní obtížnosti jednotlivých testů.

Součástí každé výsledkové listiny navíc bude vysvětlení toho, co výsledky říkají, a co naopak neříkají a jak v žádném případě není možné výsledky interpretovat.

Nejčastější výtka 6:
Testy mají zlepšit výsledky žáků

Výsledky testů poskytnou objektivní informaci o tom, co žák umí vzhledem k tomu, co by v daném předmětu a daném ročníku podle externích vzdělávacích standardů umět měl, a poskytnou žáku doporučení pro další učení (bude součástí generální zkoušky v roce 2013). Rodičům výsledky poskytnou objektivizovanou informaci o dítěti a umožní jim vlastní ověření práce dítěte ve škole.

Učitel získá objektivizovanou informaci o žácích, podklad pro další směřování výuky nebo informaci o efektivitě výuky ve vazbě na vzdělávací standardy. Ředitel školy získá celkový přehled o svých žácích a o tom, jak zvládají učivo, které podle vzdělávacích standardů mají v daném ročníku a v daném předmětu zvládat. Nic víc, nic míň.

Ve všech svých dokumentech ČŠI pravidelně konstatuje, že testy samy o sobě žáka naučí jen málo, stejně jako testy samy o sobě mohou jen málo zlepšit výuku. Na druhou stranu práce s výsledky testování mohou být pro žáka srozumitelným vodítkem při odstraňování slabých míst a pro učitele ukazatelem směru v dalším rozvoji vědomostí žáků. V tom je formativní potenciál testů nepochybný.

Nejčastější výtka 7:
Testy budou selektovat děti na střední školy s maturitou a bez

Takový názor je zcela neopodstatněný, neboť není ani součástí cílů ČŠI, ani součástí oficiálního záměru Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy.

Testování, jak ho pojímá ČŠI, žádnou selekci tohoto typu neumožní a ČŠI o žádné selekci tohoto typu nikdy neuvažovala a nic takového není ani obsaženo ve schválené projektové dokumentaci projektu NIQES – Národní systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy v České republice.

Nejčastější výtka 8:
Standardy pro základní vzdělávání nejsou hotovy

ČŠI si plně uvědomuje, že úspěch ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání je zcela zásadně závislý na kvalitě a úplnosti standardů k jednotlivým testovaným předmětům, a proto na nutnost dopracovat standardy do požadované kvality pravidelně a systematicky upozorňuje, a to nejen s ohledem na testování žáků. Už nyní lze za úspěch celoplošné generální zkoušky považovat fakt, že byl nastartován proces přípravy komplexních standardů postihujících vzdělávání žáka v širším rámci neomezeném pouze testovatelnými dovednostmi. Dopracované standardy navíc budou jasným signálem, že vzdělávání žáků má sledovat širší cíle, než jaké lze sledovat elektronickým testováním.

I když by bylo optimální, kdyby byly standardy v požadované kvalitě k dispozici již nyní a bylo by možné na ně testové úlohy úspěšně navázat, je třeba si uvědomit, že minimálně do roku 2014 je veškeré plošné ověřování výsledků žáků v počátečním vzdělávání realizováno v režimu pilotních zkoušek. Není tedy důvod proces pilotáže testovacích systémů i testových úloh pozastavit jenom proto, že absentují standardy. V případě, že se stát rozhodne spustit od roku 2014 ověřování výsledků žáků v ostrém režimu, již musí být k tomuto období standardy plně připraveny.

Nejčastější výtka 9:
Testování není legislativně ukotveno

Pro výběrová národní šetření, která potřebuje ČŠI pro efektivní hodnocení výsledků vzdělávání dle školského zákona, ani pro vývoj a pilotování testovacího systému není specifické legislativní ukotvení nad rámec stávajících předpisů třeba.

Pokud se však stát rozhodne k zavedení celoplošného testování žáků v ostrém režimu od roku 2014, doporučuje ČŠI (od samého počátku) přesnější a konkrétnější ukotvení celého procesu v příslušné legislativě a jasné stanovení práv i povinností všech zúčastněných.

V Praze dne 21. 5. 2012

Zdroj: CSICR.cz

15 komentářů:

kamínek řekl(a)...
21. května 2012 v 12:24  

Tak máme za sebou první den slavného testování. Také jsem si přečetl tento článek. A pokud mám shrnout své dojmy, jsou jednozančně negativní.

Technická stránka - odesílání testů zoufale pomalé (že by systém nestíhal?), o zobrazení výsledků žákům po testu se nedalo ani uvažovat, nic nebylo. Přístup na web s výsledky? Tragedie, server nedostupný ...

Obsahová stránka - 6 + 10 příkladů různé úrovně. Proč ne, ale všichni měli vlastně stejné testy ... jen mírně promíchané (jak obsáhlá je tedy vlastně databáze otázek?)

Celkový přínos - NULOVÝ - dosažené výsledky z jednoho testu potvrdili celoroční výsledky našich vyučujících, co naši žáci umí nebo neumí víme sami, to nám tento test neodhalil. Prostě bezvadně vyházené peníze oknem MŠMT a ČSI. A to jsem ještě zvědavý, jaký poprask strhnou právníci různých zainteresovaných skupin souhlasejících nebo nesouhlasejícíhc s testováním. Dle mého názoru zbytečně vyhozené peníze, zbatečně investovaný čas nás IT, zbytečně neodučené hodiny ve třídách - jedním slovem TUNEL bez výsledků.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 13:16  

"Cílem testů v pojetí ČŠI je tedy ověření toho, do jaké míry žák zvládá látku obsaženou v minimálních vzdělávacích standardech základního vzdělávání."

Tato věta v odpovědi ČŠI mě velmi zaujala, protože používá termín "látka". Ovšem takový termín se nikde v zákonech, vyhláškách ani RVP ZV nevyskytuje. Co tedy testy zkoumají? Očekávané výstupy?? Že by to ani ČŠI nevěděla, co vlastně testuje???

boon řekl(a)...
21. května 2012 v 13:19  

KAMÍEK - zcela souhlasím se vším, aplikace úplně k ničemu - TUNEL!!! Všichni žáci měli stejné testy, jen promíchané. Aplikace se (nejen) při odesílání výsledků sekala (máme nejnovější PC - ani ne rok staré). Výsledky ani po několika hodinách NEDOSTUPNÉ!!!
Jedna otázka dle mého názoru chybně položená (ale ještě neznám výsledky, tak uvidíme). A hlavně DEBILNÍ ankety PŘED a PO testování.
Ty PÁNY, co to vymysleli a tímto způsobem realizovali bych nechal všechno zaplatit, oni mají z čeho, určitě každému nějakej ten milionek přistál na účtě, ale to se v této BANÁNOVÉ republice očividně neřeší.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 13:28  

Nejvíc mě dostalo v posledních pěti minutách červené rozsvícení časomíry. Už tak nervozní žáci byli v tu chvíli odepsaní. Gratuluji, ještě někdy si poslechnu rady ČŠI o vhodnosti způsobu a postupu testoví :-)

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 13:42  

To Anonymní 13:28

Žáci byli nervózní? Ze všech stran jsou slyšet argumenty, že si žáci z testů nic nedělají, nemají motivaci, etc. Proč by pak měli být ti samí žáci nervózní (btw - navíc jen při generálce)? Nebo že by to bylo jinak, a žáci se přirozeně snažili?

Zdá se mi, že proti testování (resp. organizaci ze strany ČŠI) se použije jakýkoliv argument, jen aby honem nějaký byl.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 14:00  

raději zapálili call-centrum, než aby poslouchali, že jim testy nefungují :-) http://zpravy.idnes.cz/generalka-testovani-pataku-a-devataku-dxp-/domaci.aspx?c=A120521_082723_domaci_jj

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 14:54  

Na naší škole naprosto bez problémů. A vím od kolegů ze ZŠ Pod Marjánkou na Praze 6, že taky úplně v pohodě.

obyčejná učitelka řekl(a)...
21. května 2012 v 16:45  

Na jedné straně ČŠI říká, že žebříčky nelze sestavovat (zde i na brífingu), na druhé straně připouštějí, že lze (logicky), ale nebudou (?). Na jedné straně ČŠI říká, že nebude posuzovat na základě výsledků testů kvalitu školy, na druhé straně deklaruje, že podle výsledků zaměří svou další inspekční činnost.

http://stopplosnetestovani.webnode.cz řekl(a)...
21. května 2012 v 18:01  

Jen 9 nejčastějších výtek? Podle našeho odhadu je 99 nejčastějších výtek. Je příjemné, že se tímto textem ČŠI zapojuje do veřejné diskuse, těšíme se na ni.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 18:22  

Já se tady musím inspektorů zastat,do veřejné diskuze se zapojují celou dobu. Jenom s naší asociací ředitelů základních škol jednali už asi 4x a za sebe mohu říct, že většinu mých obav spolehlivě vysvětlili a vyvrátili. Rozhodně ale musíme diskutovat dál, rizika jsou a je třeba vše doladit. Ale neříkal bych, že ČŠI se zapojuje do diskuze až teď. Jaromír P.

hana magdalena řekl(a)...
21. května 2012 v 18:28  

Anonymní řekl(a)...
Já se tady musím inspektorů zastat,do veřejné diskuze se zapojují celou dobu. Jenom s naší asociací ředitelů základních škol jednali už asi 4x
-chci se vás zeptat, a do těchto diskusí byla nějak zapojena veřejnost?

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 23:56  

Zdá se mi, že proti testování (resp. organizaci ze strany ČŠI) se použije jakýkoliv argument, jen aby honem nějaký byl.

Systém spadl hned a to máme počítače staré 4 měsíce. Po technické stránce mizérie. Po obsahové druhá mizérie.

Anonymní řekl(a)...
21. května 2012 v 23:59  

21. května 2012 16:45
Obyčejná učitelka.

Zaujalo nás ve škole to samé. Jak může inspekce navštívit ty nejhorší školy, když si nevytvoří žebříček s pořadím? Ignorant

Anonymní řekl(a)...
22. května 2012 v 9:11  

dnes to vypada mnohem hure, odezva mnohem horsi

hana magdalena řekl(a)...
22. května 2012 v 12:17  

Každá generace si ztěžuje na mláděž, myslím, že toto téma není výhradně pedagogické. Je to téma pro:sociology, psychology - psychoterapeuty, historiky, religionisty, ... (a čky).

Pokud má testování sloužit jako potvrzení těm, kteří toto nereflektují, vnímám to jako zneužívání dětí!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.