Petr Matějček: Revoluce školní třídy

pondělí 12. března 2012 ·

Bill Gates je přesvědčen, že digitální učebnice, naučné videohry a lekce na YouTube navždy změní školství.



Bill Gates se v poslední době zajímá spíš o budoucnost školství než softwaru. Svědčí o tom i aktuální článek šéfa společnosti Microsoft, jejž publikoval na svých stránkách Thegatesnotes.com. Nové vzdělávací technologie zajistí, že se budeme chtít učit celý život. A navíc zrevolucionizují školní třídu, je přesvědčen druhý nejbohatší muž planety.    

Dle Gatese moderní technologie pomohou učitelům zefektivnit svou práci a v žácích vzbudit nový zájem o učivo. Zatímco v roce 2000 se v USA o on-line vyučování zajímalo pouze 45 tisíc studentů, o deset let později se s pomocí internetu vzdělávaly již tři miliony středoškoláků. Aktuální studie Ministerstva školství USA rovněž ukazují, že takzvané kombinované vyučování, mix výuky s pomocí internetu a klasického vzdělávání ve třídách, pomohlo americkým žákům zlepšit si známky o čtrnáct procent.


Čtyři klíčové trendy dle Billa Gatese
  • Vznikají nové, poutavé interaktivní způsoby vyučování, jež jsou mnohem lákavější, než tradiční učebnice.
Na školství si brousí zuby například kalifornský koncern Apple, jenž nedávno energicky vstoupil na trh s elektronickými učebnicemi. Na slavnosti v newyorském Guggenheimově muzeu šéf marketingu firmy Phil Schiller představil vzorky nových učebnic a ukázal, jak mohou autoři nebo i učitelé jednoduše vytvářet vlastní učebnice a skripta pro své žáky.

Schiller rovněž představil učebnice biologie, ekologie, algebry a chemie, které kromě textů obsahují i videa a interaktivní prvky. Potenciál je obrovský. Analytická skupina Forrester Research oznámila, že elektronické knihy se zatím na trhu učebnic podílejí pouhými 2,8 procenty. Firma Apple předpokládá, že tablety koupí pro žáky školy a učební obsah přijde nejvýš na 15 dolarů.
  • Studenti i učitelé s pomocí internetu aktivně vyhledávají zajímavé on-line přednášky.
Modelem budoucnosti by se mohla stát internetová škola Khan Academy. V roce 2004 začal americký analytik Sal Khan prostřednictvím videoportálu YouTube doučovat svou mladičkou sestřenici matematiku. Dnes jeho bezplatné on-line lekce sledují měsíčně více než čtyři miliony studentů z celého světa včetně dětí Billa Gatese, který nově vzniklou Khan Academy finančně podporuje.

CEO Googlu Eric Schmidt se nechal slyšet, že tato platforma má potenciál nadobro změnit vzdělávací systém. S Khan Academy, která v minulých sedmi letech publikovala více než 121 milionů videopřednášek, dnes spolupracuje přes 700 škol. „Můžeme dětem v Africe, sportovcům, hercům či vězňům zdarma nabídnout lepší vzdělání, než o jakém kdy snili,“ míní Khan.
  • Velký vliv na vzdělávání budou mít sociální sítě.
Facebook, Twitter a spol. podporují mezinárodní spolupráci studentů a učitelů a zároveň přenášejí diskusi o vybraných tématech do kyberprostoru, kde se snadno propojí s odbornými články, digitálními učebnicemi či obsahem na YouTube.

Celý článek na webu ČESKÁ POZICE

2 komentářů:

BoBr řekl(a)...
12. března 2012 v 8:28  

Má snaha o registraci na České pozici byla zatím marná. Takže svou reakci vložím sem.

Vážený pane Matějčku,
Vaše snaha přiblížit nám pohled Billa Gatese na školskou problematiku je chvályhodná. Vzhledem k tomu, že vám některé souvislosti unikají, dovolím si připojit pár poznámek.

„vzbudit nový zájem o učivo“
Nejedná se v žádném případě o zájem o učivo. Zájem je možné identifikovat jen u nových forem učení. Zde je samozřejmě přímá spojitost s technologiemi.

„pomocí internetu vzdělávaly již tři miliony středoškoláků“
Iniciativa není na jejich straně. Jedná se hlavně o povinné zařazování online forem vzdělávání do výuky v mnoha amerických státech.

„kombinované vyučování, mix výuky s pomocí internetu a klasického vzdělávání ve třídách, pomohlo americkým žákům zlepšit si známky o čtrnáct procent“
Tohle je zcela jistě nepravda. Naopak, v seriózních výzkumech převládá závěr, že změnu ve výsledcích (myšleno u tradičních v USA povinných plošných testů) nelze identifikovat – viz http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14903/

„školství si brousí zuby například kalifornský koncern Apple“
Ano, to je přesně ten hlavní důvod aktuálního zájmu mnoha podnikatelů.

„Firma Apple předpokládá, že tablety koupí pro žáky školy a učební obsah přijde nejvýš na 15 dolarů“
Jen doufám, že všichni registrujeme ten fakt, že tu interaktivní multimediální učebnici si prohlédneme pouze na tabletu od Apple. A teď si představte, že nás budou miliony. Těch, kteří se na ni nepodívají ale pořád budou miliardy. A líbit se jim ten stav určitě nebude.

„Khan Academy, která v minulých sedmi letech publikovala více než 121 milionů videopřednášek“
Přednášek jsou tisíce, uživatelů miliony.

„Facebook, Twitter a spol. podporují mezinárodní spolupráci studentů a učitelů a zároveň přenášejí diskusi o vybraných tématech do kyberprostoru“
Pozor, u Facebooku je problém podobný jako u Apple. Aktivně se můžete zúčastnit jen jako uživatel jeho vlastního od ostatního světa stále více oddělovaného prostoru.

„se tím vzdělání stane pro každého dostupné“
Nikoli!

„Dle Gatese by úspory mohly činit až 90 procent.“
Toto je „jádro pudla“! Podobná tvrzení říkají politikům, že je zde možnost radikálního snížení školského rozpočtu a ještě zbude dost peněz na generování zisku soukromého sektoru. Jako člověk, který se celý život zabývá aplikací vzdělávacích technologií, vám říkám, že to je naprostý nesmysl. Jedinou správnou cestou je se snažit o zdokonalování výukového procesu zvyšováním schopností učitelů technologie používat (jako např. zrovna zmiňovanou Khan Academy). Představy pana Gatese a jemu podobných jsou zhoubné!
Bořivoj Brdička
http://spomocnik.rvp.cz/

Anonymní řekl(a)...
12. března 2012 v 16:54  

"Bill Gates se v poslední době zajímá spíš o budoucnost školství"

Tak tohle mě opravdu pobavilo - jako by někdo tvrdil, že naftařská společnost se více zajímá o ekologii než o těžbu...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.