Přečtěte si: První páťáky a deváťáky Dobeš prověří za tři týdny, všechny do tří let (video z dnešní TK MŠMT)

pondělí 21. listopadu 2011 ·

Už za tři týdny si ministerstvo školství přezkouší některé žáky pátých a devátých tříd z češtiny, matematiky a angličtiny. Pilotní projekt se bude týkat stovky tříd po celé zemi. Příští rok v červnu chce ministerstvo otestovat už všechny školy, ostré testování se rozběhne v roce 2014.
Z článku wlk v iDNES.cz vybíráme i video se záznamem úvodního vyjádření pana ministra na dnešní tiskové konferenci MŠMT (záznam celého přímého přenosu zatím není k dispozici):

Při květnovém termínu, tedy zhruba za půl roku, se budou konat už i testy z francouzštiny a němčiny. Generálka prověří také "klima" na dané škole - žáci při ní budou moci hodnotit, jak se ve škole cítí. Ministr dodal, že školy testování spíše vítají. "Nezaznamenal jsem, že by to školy vnímaly úkorně. Školy po tomhle volají, chtějí zpětnou vazbu o tom, jak učí," řekl Dobeš.

 

8 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 15:05  

Slyšeli jste, učitelé, ředitelé.
Chcete to VY!

Pan Dobeš je jen váš pokorný sluha, manažer, který vám to organizuje tak, jak jste si sami přáli.

A protože veřejně mlčíte dál, souhlasíte. A ponesete odpovědnost.

Luděk Blaha řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 15:29  

ponesete odpovědnost

Jestli, pak "pouze" morální a jen v okruhu tří metrů od hrobu Jana Ámose.

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 15:44  

A to je přesně důvod, proč je školství tam kde je a pohne s ním leda jurodivý Dobeš (k horšímu).

krtek řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 16:12  

To 15:05
Tím chcete říct co?
Že testování jest cestou do pekel?
To 15:44
To je to samé - reagujete na kolegu Bláhu (pobavilo ;-) nebo na předřečníka?
A co tím chcete říct?
---------------------------------
Testování je jednou z forem, jak zjistit, kde jsme, což někteří víme (to, kde jsme) a někteří tušíme.
"Zachránit" školství snížením jeho náročnosti je - podle mne - už nemožné, zvýšením náročnosti je snad ještě šance.

Anonymní řekl(a)...
21. listopadu 2011 v 21:40  

Dovolím si oponovat. V současnosti je většina žáků výborných a chvalitebných na osmiletých gymnáziích. Na spoustě škol zbyli jen žáci dobří, dostateční a nedostateční, kteří vesměs již nemají kam propadnout. Co tady kolego chcete testovat, to opravdu nevím. A co teprve žáci ze sociálně znevýhodněných oblastí - Karvinsko, Ostravsko, střední Morava, sever Čech,...a co tady chcete testovat. Běžně z těchto škol unikají analfabeti. Někteří žáci z rodin nepřizpůsobivých jsou na útěku běžně i měsíce. A je stále hůř.

Anonymní řekl(a)...
22. listopadu 2011 v 9:44  

Pro Krtka:
Testy jak je chystá Dobeš vedou jednoznačně
a) ke snížení náročnosti - v netestovaných předmětech extrémně, v testovaných předmětech ve všem, co se automatizovaným testem ověřit, resp. změřit nedá
b) k dalšímu zhoršení celkové kvality vzdělávání
c) k vyhazování peněz, kterých je i bez toho ve školství zoufale málo.

Anonymní řekl(a)...
22. listopadu 2011 v 12:29  

Pro anonymní z 21. listopadu 21:40:
Jinými slovy tvrdíte: "Téměř 88% žáků 5. tříd jsou trojkaři, čtyřkaři a pětkaři."
To jste asi nikdy neviděl vysvědčení žáků z 5. tříd.
Nebylo by lepší si nejprve zjistit fakta než tu s námi budete manipulovat?
Pavel

Anonymní řekl(a)...
22. listopadu 2011 v 13:46  

Dobrý den

Zatím nevím, co si o tom mám myslet. Připadá mi to jako pohádkový příběh z Půlnočního království, kde se odvolávalo, co slíbilo a slíbilo se, co se odvolalo s tím, že tahle pohádka asi nebude mít dobrý konec.

Včera jsem poslouchal na Radiožurnálu besedu s náměstkem ministra o celoplošném testování a nejsem z toho moudrý. Nejdříve to vypadá, že test bude mít jen jednu variantu a pak se s překvapením zjišťuje, že nelze srovnávat nesrovnatelné. Že je třeba zakomponovat do tvorby testů různá zohlednění pro žáky se specifickými vzdělávacími potřebami, že je třeba jinak přistupovat k žákům ze znevýhodněného sociokulturního prostředí, či je třeba brát v úvahu vybavenost školy moderní počítačovou technikou a připojení k internetu.

Pořád se omílá potřeba individuálního přístupu k žákovi s respektem k jeho potřebám, zláštnostem a různorodostem schopností a talentů, rodinné anamnéze atd. a pak se zcela proti tomuto principu vymyslí univerzální test a na jeho základě výsledek podle hesla: "padni komu padni" .

Jsou školy, které si již několik let zpětnou vazbu pomocí testování ověřují, zda hodnocení schopností a znalostí žáků odpovídá jejich reálným schopnostem, zda přístup, který ve svém ŠVP škola volí, je ve smyslu úspěšnosti žáků produktivní a výsledky nikterak netají. Rozhodnutí, zda má jít žák zkusit střední školu s maturitou, by však mělo být vždy jen a jen na rodičích a dítěti. Testy by mu (jim) měly pomoci v objektivním sebepoznání a v sebehodnocení, ale rozhodně by neměly jednoznačně a navždy zavřít dveře ke studiu. Každý člověk prochází nějakým osobnostním vývojem a to, co někdo chápe již v páté třídě, někdo pochopí až v dospělosti.

Jak třeba hodnotit v testu žáka, kterému se zrovna rozvádějí rodiče, nebo je nějakým způsobem doma týrán, nebo je z dětského domova, nebo trpí nějakou momentální zdravotní indispozicí. Kolik dostane šancí, aby to napravil??? Jednu v páté a pak druhou v deváté?

Chápu potřebu státních maturit, kam studenti nastoupili zcela dobrovolně na základě vlastního rozhodnutí a tím pádem lze od nich očekávat určitou minimální úroveň vstupních znalostí a schopností, které by měly objektivně zhodnotit příjímací zkoušky. Proč ale testovat žáky, kteří nastoupili do základní školy na základě spádové oblasti a u jejichž rodičů hraje roli při rozhodování hlavně bezpečnost dítěte při cestě do školy a ze školy, než nějaká kvalita prokazovaná v páté třídě nějakým testem a zároveň škola, kam nastupují, neměla šanci ovlivnit jejich vstupní úroveň?

Opět, jako už po několikáté, to vnímám jako naprostou nedůvěru centrálních úřadů ve schopnosti a možnosti ředitelů a učitelů škol, kteří by finanční prostředky na různé monstrprojekty, pokud by je dostali přímo a bez nějakých omezujících administrativních pravidel, použili mnohem efektivnějí a cílenějí, než jak to MŠMT předvádí od dob INDOŠe až po státní maturity. Příjde mi to jako další dobrý důvod, jak nějaké polostátní a polosoukromé firmě přihrát nehorázný balík peněz, aby se zjistilo něco, co už se dávno ví.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.