Comenia Script – pozitivní motivace pro psaní

čtvrtek 24. listopadu 2011 ·

Od září 2010 probíhá na 33 základních školách pilotní ověřování písma Comenia Script. Průběžná analýza výsledků hovoří o tom, že Comenia Script děti učí „snadným způsobem se písemně vyjadřovat a vede je k pozitivní motivaci pro psaní.“

Dvouletý projekt bude trvat do konce června 2012. Už nyní však lze považovat za úspěšný. Podle průběžné zprávy písmo děti baví, vyhovuje i levákům a žákům se specifickými vzdělávacími obtížemi.

Celou zprávu naleznete zde:

Průběžná zpráva o pilotním ověřování písma Comenia Script.doc

19 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 17:02  

Nemyslím si,že jednodušší je vždy lepší. Mě osobně tiskací písmo zdržuje. Existují žáci, kteří škrábou i tiskace. A k uvedené zprávě mám dost skeptický postoj - ať si CS klidně slouží žákům se specifickými potřebami, já ocením, když moje děti zvládnou běžné psací písmo.

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 19:34  

A já bych zase chtěla, aby se všechny děti učily od první třídy psát všemi deseti na klávesnici. Sama už rukou téměř nic nenapíši, a protože neumím psát ani na psacím stroji, natož pak na klávesnici, považuji to za obrovský handicap. Jsem učitelka jazyků, a tak bych uvítala, kdybych nad opravami prací svých žáků mohla strávit o polovinu času méně než je tomu teď kvůli louskání jejich škrabopisů. Mezi dětmi stejně existuje nějaké tajné ptydepe, kterým si mezi sebou sdělují, jak psát obojetné s/z, t/d, m/n, i/y a jiná písmena. Nevím, kterými kanály se to k nim dostává. Na každé škole, na které jsem už učila, se s tím setkávám. Ty děti se vůbec nemohou znát, a přesto píší ta písmena úplně stejně. Proto křičím: " Pišme už všichni v jednadvacátém století jen na PC!"

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 20:12  

Doporučuji tento článek:

http://www.evropsky-rozhled.eu/vyuka-psani-v-usa/

Luděk Blaha řekl(a)...
24. listopadu 2011 v 23:21  

neumím psát ani na psacím stroji, natož pak na klávesnici

Nic si z toho nedělejte. To já léta neuměl jezdit na bicyklu, natož pak na jízdním kole.

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2011 v 19:13  

Pro: Luděk Blaha
On je opravdu rozdíl mezi profesionálním psaním na klávesnici PC a na psacím stroji. A to nemám na mysli jen zcela markantní rozdíl psaní na ručním psacím stroji, ale i rozdíl psaní na elektronickém psacím stroji.

Pro: Anonym 2011-11-24T19:34
Od první třídy je to opravdu nemožné, neboť děti mají nejen moc malé ruce na ovládnutí klávesnice, ale i nedostatečnou svalovou sílu drobných svalů prstů k tomu, aby nedocházelo k ohrožení jejich zdraví při psaní těmito skupinami svalů. Doporučený věk pro zahájení výuky je 10 let. Též pro praxi je nemožné nahradit výuku psaní rukou profesionálním ovládáním klávesnice.
Přesto souhlasím s vámi, že na základních školách by se měla vyučovat hmatová metoda. Ve svém požadavku bych šel dále, a to, že by se mělo vyučovat ovládání normalizované klávesnice, resp. klávesnic, tedy nejen pouhé psaní, ale generování znaků (např. @, *), ovládání dalších kláves (např. Ctrl, Backspace) a přepínání mezi nadefinovanými rozložení kláves (CS a EN), a to vše podvědomě, aby při generování řetězců nebylo nutné přemýšlet nad tím, které klávesy je nutné stisknout. To, že způsob přepínání není jednotný, není až tak zásadním problémem, neboť jde o výuku systémového přístupu. Problém je v kapacitě vyučovacích hodin. K výuce ovládání klávesnice by bylo potřeba cca min. 70 vyučovacích hodin. A to nejsou zahrnuty "speciálnosti" pro psaní textů, které již nemusí mít jednotný způsob, což je částečně diskvalifikuje, ale jsou velice vhodné. Mám na mysli např. psaní nepřerušující (dříve pevné či tvrdé) mezery.

Luděk Blaha řekl(a)...
25. listopadu 2011 v 21:02  

On je opravdu rozdíl mezi profesionálním psaním na klávesnici PC a na psacím stroji.

Mezi profesionálním bezesporu a na základní škole pak zvláště.
Jen těch sedmdesát hodin za pololetí se mi zdá málo. Dosažení manuální zručnosti požadované úrovně vyžaduje pravidelného cvičení pod soustavným vedením mistra v oboru, aby nedocházelo k zafixování špatných návyků. Ty se pak odnaučují velmi obtížně.

A v čem spočívá, prosím, ten profi rozdíl. Za poslední války, té studené, jsem byl postižen výcvikem radisty dálnopisce, tak mne to zajímá.

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2011 v 22:06  

Kdysi jsme jako gymnazisté mohli chodit na nepovinné psaní na stroji na střední ekonomickou, bylo nám 16, bylo to 60 min. týdně, jedno pololetí. Naučili jsme se všichni - měli jsme papírovou desku zavěšenou na krku, aby nebylo vidět na klapky a psalo se po hmatu. Byl to jeden z nejužitečnějších předmětů pro život.

poste.restante řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 0:36  

Tak povinné psaní na stroji.

A já si doteď myslel, že technologie se vyvíjejí směrem k použití dotykových obrazovek a rozpoznávání rukou psaného písma.

Měl bych asi napsat do Applu, že to mají blbě, protože jim u ipadu chybí klávesnice.


Já opravdu proti výuce psaní všemi deseti nic nemám. Kdysi jsem si jeho výuku zapsal jako nepovinný předmět, ale byli jsme jen dva v ročníku a tak kurs neotevřeli a dodnes mi to chybí.
Ale také jsem onehdá našel jeden starší článek, kde se tvrdilo, že každý maturant by měl zvládnout používání logaritmického pravítka...

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 4:37  

Je zajímavé, že tady diskutují převážně kolegové, kteří zjevně neučí češtinu, a tudíž neopravují slohové práce. To se vám to pak kecá o tom, jak je užitečné psát rukou. Já ale opravuji ty stohy slohových prací, kde už mě to nebaví, když se jenom domnívám, co tam asi pisatel napsal. Už ani děvčata nepíší krasopisně. Nejraději opravuji diktáty, protože tam znám text a vím, co tam má být napsáno. A věřím tomu, že tam vždy vidím raději to správné písmeno, i když je to napsáno pro jistotu obojetně. Takže, chlapci, až opravíte tolik písemných prací, co já a v nichž záleží na každém písmenku, protože o to tu právě jde, začnete mluvit a psát jinak.

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 11:39  

Chce to sdělit jim na začátku roku, že nečitelné části budou počítány jako chybné. V matice kdyby nepřečetli výsledek, uznali by řešení??
Ať si milánkové pak píší náhradní diktát. Další šanci už by nedostali, leda ústní zkoušení.

Anonymní řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 19:41  

Pro: Luděk Blaha
Sedmdesát hodin by nemělo být málo (pro strojopisný výcvik na OA bylo doporučováno 71; některé lekce pro výuku ovládání klávesnice nejsou potřebné). Uvedl jsem to jako minimum vycházející z rozložení výuky do 70 lekcí.
Rozdíl mezi psaním na elektronickém psacím stroji a psaním na klávesnici počítače není v technice stisku kláves, neboť v obou případech se používá doteková metoda. Rozdíl je v technice psaní, např. čísel (využití zámku přeřaďovače).

Pro: poste.restante
Není zde míněno povinné psaní na stroji, ale povinná výuka ovládání klávesnice, což je diametrální rozdíl. O tom, že klávesnice bude brzy nahrazena jiným vstupem, se hovoří již asi dvacet let a stále nic moc. Domnívám se, že následujících dvacet až třicet let bude stále dominántním vstupem pro práci s PC.

Pro: anonym 2011-11-26T4:37
To si snad děláte legraci! Pokud ne, a při opravách obojetný zápis považujete za správně opravený, tak se jedná o jasný důkaz proč je úroveň absolventů škol taková, jaká je. Nezlobte se na mne, ale já vás vnímám přímo jako pohromu pro školství a lituji vaše žáky. Budou mít velmi těžké začátky mimo vaši působnost.

Luděk Blaha řekl(a)...
26. listopadu 2011 v 20:47  

Rozdíl je v technice psaní

Ach tak. Tomu rozumím. Myslel jsem, jestli rozdíl nespočívá v něčem ale naprosto zásadním. Co jako klaviaturní diletant snad ani nemohu vědět.

Vrátím-li se k článku, pak fakt, že psaní novým písmem konečně děti baví, uvolnil kámen z mého srdce. Ještě, aby děti bavilo i číst a vzdělanost národa je mimo nebezpečí.

poste.restante řekl(a)...
27. listopadu 2011 v 2:18  

Není zde míněno povinné psaní na stroji, ale povinná výuka ovládání klávesnice, což je diametrální rozdíl.

Já vím. Mají přehozené Z a Y a na psacím stroji chybí vedle mezerníku klávesy Ctrl a Alt a "Windows".
:-)

Díky za "poučení", ale poněkud Vám uniklo, že o kus dál píšu o "psaní všemi deseti".

Jo a mimochodem, klávesnice je také "stroj".
:-))


O tom, že klávesnice bude brzy nahrazena jiným vstupem, se hovoří již asi dvacet let a stále nic moc.

Ehm a kolik že bylo před dvaceti lety k dispozici zařízení s dotykovou obrazovkou?

Nástup TabletPC a iPadů začal teprve teď a souhlasím, že nějakých dvacet let nejspíš bude klávesnice převládat.
Ale zrušit kvůli tomu výuku psaného písma a zavést povinně psaní na KLÁVESNICI, to je, nezlobte se, nebetyčná blbost.
Asi jako zrušit výuku malé násobilky, protože každý má dnes přece v mobilu kalkulačku.
Jenom se nesmí vybít baterky.


chlapci, až opravíte tolik písemných prací, co já a v nichž záleží na každém písmenku, protože o to tu právě jde, začnete mluvit a psát jinak.

To je možné, ale prozatím když nemohu text písemné práce přečíst, tak jej prostě neuznám jako odpověď.

Každopádně úvaha, že pokud se žáci něco nenaučí pořádně, anebo to rovnou flákají, pak že je nejlepším řešením přestat je to úplně učit, ta je prostě skvělá a hodná pravého reformního učitele.

Hned v pondělí navrhu na místní základce, aby se vykašlali v matematice na zlomky a dělení dvouciferným dělitelem, protože ze současných prváků to stejně skoro nikdo neumí.

Láká mne ale ještě dotažení této představy do konce.
Když totiž dítka začnou psát slohovky jen na počítači, odpadne spousta špatných známek za gramatiku.
(Kontrola pravopisu ve Wordu už umí dokonce upozornit na chybějící čárku v souvětí.)
Konec stresování nešťastných dětiček.
Jen mám obavy, aby pak ministra nenapadlo omezit hodinovou dotaci českého jazyka, když teď bude PC umět gramatiku za žáky.
Inu což, propuštění češtináři se budou moci rekvalifikovat.
Třeba na výuku psaní na klávesnici.
:-)

Anonymní řekl(a)...
27. listopadu 2011 v 12:04  

Pro: poste.restante

Ve svých závěrech se značně mýlíte. Chybí vám znalosti o problematice. V žádném případě se nejedná o prohození Z a Y. To je stejné na PC jako na psacím stroji. Rozdíl je nejen v počtu kláves, ale především ve způsobu jejich využití. Na psacím stroji můžete pouze text. Na PC můžete generovat řetězce a to též podvědomně. Jde tedy o výuku podvědomého generování řetězců, jež obsahují nejen textové znaky, ale např. i příkazy. Řečeno jinak naučit žáky, aby nemuseli myslet na to, jak vygenerovat nějaký příkaz, ale provedli to zcela automaticky jejich prsty.
Psaní všemi deseti se provádí na psacím stroji jako na počítači. Je to termín označující metodu, jež není vázána na klávesnici konkrétního zařízení. Naopak na psacím stroji se většinou píše pouze devíti prsty, ale při ovládání klávesnice PC jich opravdu potřebujete všech deset.
Dalším vašim omylem je, že klávesnice je stroj. Klávesnice je nástroj.
Pokud si dobře přečtete můj text, tak zjistíte, že nepožaduji zrušit výuku ručního psaní textu, ale že to považuji za nesmysl.
Takže, jak jsem napsal v úvodu, vašim informace jsou zásadně mylné.

Anonymní řekl(a)...
27. listopadu 2011 v 13:23  

Jak už zde někdo uvedl, výuka psaní na klávesnici, je jeden z nejužitečnějších předmětů pro život.

poste.restante řekl(a)...
27. listopadu 2011 v 14:13  

Anonymní 27.11.2011 12:04
Ve svých závěrech se značně mýlíte

Pane kolego, z Vašeho neutuchajícího zájmu o mé poučení usuzuji, že nejste pravidelným čtenářem těchto stránek.

Jinak by jste věděl, že jsem vzděláním informatik a že smajlík u mých příspěvků má čtenářům naznačit, že nad ním uvedený text netřeba brát až tak vážně a doslova.

;-)

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2011 v 0:40  

V dnešní době, kdy většina dětí trpí nějakou dysfunkcí, budu stále oponovat tím, že si opravdu přeji, aby se žáci od začátku učili psát na PC. To, že to nebude tak žhavé s vychytáváním pravopisných, gramatických a interpunkčních chyb při psaní na PC, dokazují, pánové, i vaše příspěvky plné těchto nedostatků. Takže nemám obavy, že jsou počítače tak spolehlivé. Navíc se tato funkce přece dá zrušit, sama to tak dělám, protože počítač je hloupý a přidělává mi právě naopak pravopisné chyby!

Anonymní řekl(a)...
28. listopadu 2011 v 18:03  

Pro: poste.restante
Tak to mi promiňte, velice se omlouvám. Domníval jsem se, že se jedná o portál, kde se vedou odborné diskuse. A ono se zatím jedná o hospodské řeči, kde každý rozumí všemu, ale přitom nic nezná, pro učitele. Teď též chápu příspěvky opravovatelky slohových prací. Ona jen tak povídá nad virtuálním pivem ve virtuální hospodě jménem Česká škola. Takže ještě jednou se omlouvám, že jsem zasáhl do vaší velice, velice plodné diskuse.

poste.restante řekl(a)...
28. listopadu 2011 v 19:25  

Proč ta jízlivost, pane kolego?
Obojí je pravdou.
Kolega Blaha by mohl vyprávět...

Často tu téma propereme, až na něm odborně nezůstane nit suchá.

A někdy tu opravdu vedeme spíše volnou debatu, ne nepodobnou virtuální hospodě.

Většinou je to něco mezi.
Tedy brousíme svůj ostrovtip na příspěvcích v diskusi nejen co do obsahu, ale i co do formy.
Poznámka na první plán jemně sarkastická nese v sobě také věcný obsah.

A my, kteří jsme alespoň podle nicků identifikovatelnými štamgasty na tom neshledáváme nic nepochopitelného.
Učitel bez smyslu pro humor je většinou jev velmi zřídkavý.
Takže se nezlobte, pokud v podobném duchu vedeme i zdejší diskuse.
:-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.