Ron Canuel je bývalým vedoucím školského obvodu Východní Montreal se sídlem v městečku Magog,
jež spravuje okolní převážně venkovské školy oblasti (kanadská provincie
Quebec). Na zpravodajském webu OLPC News v článku Integrace technologií: Lidé jsou důležití ne počítače referuje
o tom, jaké problémy museli řešit, když roku 2003 začali všechny své žáky 3.-11.
tříd (cca 6000) vybavovat přenosnými počítači. Vzhledem k tomu, že nás jistě
čeká něco podobného, bude možná stát za to, se se zkušenostmi z Kanady blíže
seznámit.
Podle
Canuela je mylné se domnívat, že dítě může být samo schopno jednoduše integrovat
informační technologie do vzdělávací struktury. Přestože přirozený zájem
poznávat nové věci existuje, opravdové vzdělávání nezaručuje.
Problém představují i někteří pedagogové. Plošné dodávky počítačů u nich
mohou vyvolat pocit ztráty kontroly nad vzdělávacím prostředím, a tak je prostě
odmítají. V obecné rovině bychom mohli konstatovat, že každá změna, která se
dotýká školského systému ať horizontálním či vertikálním směrem, je přijímána
velmi bolestivě a 10 až 15 % jedinců ji nikdy nepřijme.
Úspěch při zavádění informačních technologií do vzdělávacího procesu vyžaduje
důkladnou přípravu. Je třeba se zaměřit hlavně na tyto indikátory.
- Technologie musí být kvalitní a funkční. Takto lze eliminovat alespoň jeden z důvodu odmítání.
- Integrace technologií musí mít oporu ve školních vzdělávacích plánech.
- Učitelé musí svou pozornost zacílit na integraci technologií do výuky.
- Třídy nesmí být příliš velké. Je téměř nemožné, aby jeden učitel zvládl více jak 30 žáků.
- Využívání technologií není otázkou věku pedagoga, jak by se mohlo na první pohled zdát. Ze studie vyplývá, že zkušenější učitelé většinou nemají tak velké problémy, protože díky své praxi snáz nacházejí správné postupy.
0 komentářů:
Okomentovat