EDUin: Jinde než ve školství by způsob přípravy vzdělávacích standardů neobstál

úterý 1. února 2011 ·

EDUin upozorňuje na nedostatky při uspěchané přípravě plošného testování.

Pracovníci EDUin, o.p.s. se obrátili na Josefa Hajkra, odborníka v oblasti projektového řízení, a požádali ho o komentář k procesu příprav vzdělávacích standardů a plošných testů po pátém a devátém ročníku základní školy. Na projektového manažera s mezinárodními zkušenostmi jsme se obrátili především proto, že i příprava standardů základního vzdělávání by měla zohledňovat mezinárodní kontext a fakt, že absolventi našich škol se budou pohybovat přinejmenším v evropské konkurenci. Dalším důvodem bylo, že vnímáme nedostatky v projektovém řízení přípravy standardů a mnohaletý a velmi nákladný způsob přípravy státní maturity ukazují, že v řízení těchto procesů chybí pracovníkům ministerstva dostatečná zkušenost.

Josef Hajkr je spoluautorem Národního standardu kompetencí projektového řízení. Účastnil se jako člen řešitelského týmu procesu nastavení systému testování kompetencí projektových manažerů,zatímco ministerstvo chce podobný proces aplikovat na žáky základních škol. Jde o podobný problém,jaký stojí před pracovníky ministerstvem řízených organizací při přípravě vzdělávacích standardů a testových úloh, které je mají ověřovat. Proces, který byl úspěšně realizován v oblasti projektového řízení, Josef Hajkr popisuje takto:

  • Příprava probíhala necelé dva roky. První část, přizpůsobení mezinárodního standardu pro podmínky České republiky, trvala od července 2008 do dubna 2009, tedy přibližně deset měsíců. V tomto období byl proveden překlad standardu do kontextu ČR a zjišťovali jsme, jak k procesu zkoušení a certifikace projektových manažerů přistupují v jiných zemích EU (Slovensko, Rakousko, Německo, Finsko). V té době jsme navázali vztahy se zkoušejícími na mezinárodní úrovni. 
  • Postupně a na základě řady diskusí jsme se dohodli na seznamu pojmů, které se budou zkoušet, a zabývali jsme se podrobně tím, jaké nástroje a techniky budou tvořit prověřovaný základ profese projektového manažera. 
  • Následovala dohoda o tom, jakým způsobem budou projektoví manažeři zkoušeni. 
  • Teprve potom byly vytvářeny testové sady, které jsme průběžně ověřovali. - Na první projekt navázal s krátkým odstupem projekt ladění celého systému. Probíhal od září 2009 do dubna 2010. V jeho rámci byly standardy zlepšovány a doplnili jsme další testovací sady. 
  • Ve stejné době také Společnost pro projektové řízení dokončila související proces akreditace vzdělávacích programů, které ke zkoušce připravují.

S ohledem na tuto zkušenost Josef Hajkr konstatuje, že není možné za několik málo měsíců kvalitně nastavit žádné rozsáhlé standardy. Přesto ministerstvo školství plánuje první zkoušku plošného testování spustit už letos na podzim. I v situaci, kdy bylo možné čerpat z dobře napsaných mezinárodních standardů a celý proces byl řízen odborníky na projektové řízení, práce trvala téměř dva roky. Nejedná se totiž pouze o to standard vytvořit úzkou skupinou odborníků, ale zejména připustit reálnou diskusi a oponenturu. V rámci ní se tříbí názory a bez této diskuse je téměř jisté, že odborná komunita nové standardy nepřijme.

Josef Hajkr, senior projekt manažer, SHINE Consulting s.r.o., řekl: „Celý postup vzniku standardů základního vzdělávání, alespoň dle informací, které jsou o něm publikovány, nenese dostatečné známky kvalitního projektového řízení. Domnívám se, že by se měla dát přednost kvalitě výstupu před snahou proces co nejrychleji uzavřít. Tento postup považuji v konečném důsledku kontraproduktivní."

Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin, řekl: „První, v polovině ledna zveřejněné ukázky vzdělávacích standardů nesly jasné stopy spěchu a velmi krátkého času, který měli autoři k jejich přípravě. Proto považujeme prakticky za nemožné, aby se poprvé zkoušelo plošné testování po pátém a devátém ročníku už v tomto roce, byť s jeho zavedením do škol se počítá nejdříve v roce 2013. Vzhledem k tomu, že podle našich informací nemají zatím autoři jasno ani v tom, jaký typ standardů vlastně připravují, zda evaluační, minimální či výkonový, je třeba především pracovat na jasném zadání a především se poučit, jak efektivně přípravu takových standardů řídit. V tuto chvíli vidíme největší nedostatky práce ministerstva právě v tomto směru.

Kontakty:·Ing. Josef Hajkr, Ph.D., MBA, IPMA Level B, (IPMA Assessor), SHINE Consulting s.r.o. e-mail: josef.hajkr@shine.cz, mobil: 739 428 854 · 


Tomáš Feřtek, tiskový mluvčí EDUin o.p.s. e-mail: tomas.fertek@eduin.cz, mobil: 602 687 016 

7 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
1. února 2011 v 10:41  

Patrně to bude tzv. otázka priorit...

Tou hlavní asi bude, že "spřátelené" firmy (a ti, koho sponzorují) potřebují těch 170 nebo kolik miliónů co nejdřív.

krtek řekl(a)...
1. února 2011 v 12:33  

Jaký význam mají zprávy z EDUin, když není jasné, za koho mluví?
Jaký význam má hodnocení projektu od někoho, kdo má pocit, že projekt začíná na zelené louce?
Za sebe říkám: na stránkách EDUin není nic o jeho/její struktuře, sponzorech, takže jejich zprávy začínám zcela ignorovat!

Anonymní řekl(a)...
1. února 2011 v 15:13  

o.p.s. EDUIN zapsána do obchodního rejstříku 4. 8. 2010. Nahlédněte do něj, zde jsou osoby, které za touto společností stojí. V poslední době se "moudra" EDUINu neustále objevují jak v tištěných médiích, tak na různých internet. portálech - mluví za ně p. Feřtek - odborník na vzdělávání. Zajímalo by mě, co má tento pán odučeno, když stále káže moudra, co by naše školy měly a neměly. To už nestačí ped. fakulty, různé VUP, NUOV atd.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2011 v 17:55  

Tvrdím, že jinde než ve školství by EDUin se svým manipulováním veřejnosti a nekalým nakládáním s informacemi neobstál.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2011 v 18:40  

Prosím přispěvatele sponzorované MŠMT, aby se chovali poněkud méně nápadně.
Děkuji.
JoDo

krtek řekl(a)...
1. února 2011 v 21:34  

Přiznávám se. Sice jsem zaměstnancem školy krajské, ale přesto - jsem závislý na rozpočtu, tudíž placeným agentem MŠMT!
Odhalil jste mne, JoDo.

Anonymní řekl(a)...
1. února 2011 v 22:25  

Tomáš Feřtek (* 26. června 1962, Praha) je publicista, novinář a spisovatel. Věnuje se zejména ekologii, vzdělávání a tematice venkova. Od roku 1990 pracoval jako reportér v týdeníku Reflex. V současnosti pracuje jako dramaturg TV NOVA, například na seriálu Kriminálka Anděl.(wikipedia)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.