Oldřich Suchoradský: Král je nahý

neděle 7. listopadu 2010 ·

I tak lze reagovat na výsledky maturit „na nečisto“. Je tomu tak v souvislosti se sdělením, že víc než třetina studentů ve zkoušce neuspěla. Potvrdilo se to, co každý ze zkušenějších učitelů dávno ví. S vědomosti našich studentů to jde již dlouho s kopce a úroveň vzdělanosti národa tím permanentně klesá do hlubokého podprůměru. Je otázka, zda tento „sešup“ zastaví jedna povinná a jednotná zkouška na konci studia.

Myslím že dnes už je všem jasné, proč se státním maturitám bránili studenti a některé střední školy. Prostě se báli veřejného přiznání, jak na tom vlastně s úrovní studia jsou. Jaké vědomosti mají jejich absolventi a co a jak je učitelé učí. Teď jen doufejme, že odpůrci maturit nevyužijí katastrofický výsledek měření k tomu, aby maturity opět oddálili, nebo dokonce zrušili. Mají v tom silného spojence v premiérovi a dokonce i presidentovi . To nějak nemohu pochopit. Komu v této zemi ještě jde o vzdělanost? Další odklad či zrušení maturit by byla definitivní rána snaze zastavit nepříznivý trend a pokusit se vrátit vzdělanost národa na úroveň jinde v Evropě obvyklou.

Výsledky generálky maturit mne osobně nijak nepřekvapily. Dokonce jsem čekal, že se procento neúspěšných dostane až někam k polovině prověřovaných. Vysvětlení je hned několik. Od začátku se zdůrazňuje, že šlo jenom o zkoušku, která měla prověřit organizaci takové náročné akce. Studentům chyběl celý rok učení, takže je naděje, že v červnu budou mít probrané i to co bylo ve zkouškách zařazeno z dosud neprobraného učiva. Domnívám se, že mnozí studenti nebrali generálku příliš vážně. Spíše jen jako recesi. Naváděla je k tomu mediální kampaň, zlehčující celou zkoušku a vybízející studentky dokonce k jejímu bojkotu. Z tohoto pohledu nevidím konečné výsledky zas tak špatné a vůbec nepochybuji, že se na konci školního roku v premiéře státních maturit dočkáme očekávaných 80% úspěšných studentů. Optimisticky si tipnu, že to dopadne lépe než prognóza. Obtížnost otázek se dá přeci upravit. Už dnes se přiznávají autoři, že v matematice některé šly jen mírně nad úroveň nároků základní školy.

Mohu mít k činnosti ministra školství nejrůznější výhrady. Ale v otázce povinných maturit má obdivuhodnou vytrvalost a zaslouží si podporu každého učitele, který svoji profesi bere vážně a chce být svým žákům a studentům kvalifikovaným nástrojem dobré přípravy pro život. Varování z právě proběhlé zkoušky je třeba brát se vší vážností a podpořit vše co škole a učitelům vrátí veřejností ztracenou důvěru. Přesvědčí je, že je takové přípravy vůbec schopna.

Převzato z blogu autora na RVP.CZ.

17 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 11:03  

Přiznám se, že autorovo sdělení příliš nechápu. V úvodu si pokládá otázku, zdali zavedení jednotné zkoušky odvrátí nepříznivý trend klesání vzdělanosti národa. O odstavec dále již hřímá, že pokud dojde k odkladu či zrušení, nedostaneme se na vzdělanostní úroveň v Evropě jinde obvyklou. Jakou jinde obvyklou? Omlouvám se, ale neznám veškeré srovnávací analýzy, opravdu jsme na tom tak špatně? V kterých oblastech? Dále se chci pozastavit nad vyvozením závěru, že se školy a učitelé báli jednotných maturitních zkoušek z důvodu odhalení nahé pravdy.... Tato teze je postavená na tendenční demagogii, nezlobte se na mě, zřejmě neznáte mapu, pane. Kdyby náhodou dopadly dobře, jaký by byl argument? Dále se autor zamýšlí nad tím, komu jde v této zemi o vzdělanost. Vážený pane Suchoradský, myslíte si, že MŠMT je právě tou institucí, které jde o vzdělanost a koncepci? Co se událo za posledních řekněme 15 let od prvních příprav jednotné maturitní zkoušky tak perfektně naplánovaného, abychom mohli zatleskat tvůrcům jednotného maturitního systému, který nám byl nasevírován s dovětkem: "a žerte". MŠMT to pod stůl nesmete už z toho důvodu, že to spolykalo stovky milionů korun (upřímně řečeno, nevím za co, s tím, s čím přišli - a jak js tím přišli, bych za to nedal ani haléř, to se na mě nezlobte). Že pan prezident (upřímn řečeno, ne všechny jeho názory mi sednou) má pravdu v tom, že tak, jak systém jednotné maturitní zkoušky vymyšlen a realizován, je stavění stavění domu od střechy (ostatně jako RVP, ŠVP), víte, myšlenka to byla dobrá, ale pánům tvůrcům někde při realizaci celé koncepce vzdělání ujel vlak a teď se to snaží překotně dohnat. To je podle vás v pořádku?

Simona CARCY řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 12:18  

Autor, který patří k dlouholetým přispěvatelům ČŠ srozumitelně a odpolitizovaně sděluje, co se od generálky očekávat dalo a co ne. Z to mu děkuji, protože řada příspěvků na ČŠ jsou jen subjektivní ataky bez hlubší znalosti. A přispěvateli nad mnou jen připomínám, že ministerstvu jde o vzdělání asi tak, jako 80% současných učitelů. Jenže těch 20% to fakt neutáhne a proto se kára českého školství rozjíždí ze svahu. Nová maturita není zázračným lékem, ale břevnem, které má ambici tu káru zastavit. Tlačit do kopce budou muset všichni učitelé.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 12:51  

Víte, paní Carcy, jsem rád, že se řaaíte mezi těch 20 %, je důležité se umět pochválit. Mohu se vás na něco zeptat? Myslíte si, že za současného stavu, kdy maturují i učni, je výsledek maturit opravdu tak tristní? Matematika je z hlediska výuky problémem všude, nejen u nás, je to celospolečenský trend, ale... prostě za něj mohou učitelé, že? Jak populistické, líbivé a samozřejmě si začneme sypat popel na hlavu. Zase jsme špatní my. Jestliže se za situace, kdy maturují i učni (nebo žáci, nikoli studenti, proboba) a školy nabírají takové žáky, kteří jsou nemotivovaní a s předpoklady pro studium mnohdy menšími, než jaké by měli splňovat, tak si myslím, že je to zatraceně dobrý výsledek (bez motivace, bez pořádné přípravy a při současném řešení "hop na krávu a je tele". Za to, že se na střední školy dostávají i žáci, kteří by tam neměli být a snažíme se je vzdělat a vychovat tak (mnohdy za děkuju "wole"), aby ve společnosti uspěli, ještě budete uštěpačná? Je to chyba učitelů? Netvrdím, že na tom nemáme podíl, ale za situace, jaká je, se divíte? Za ty horentní sumy? Zkuste nad tím popřemýšlet, prosím. Každá mince má dvě strany, a já jsem sám za sebe rád, že znám konečně někoho, kdo patří k těm, kteří to školství pozvedávají, příjdu se k vám, s dovolením, inspirovat, třeba se i trochu dovzdělám a ukážete mi, jak to správně dělat. Děkuji.

Simona CARCY řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 13:29  

Máte snad pocit, že za úroveň školství mohou zedníci nebo směnárníci? Něco mi říká, že by to mohlo nějak souviset s učiteli.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 13:38  

Něco mi říká, že to má původ ve společnosti jako takové, dále v nekoncepčnosti a překotném uvádění v život něčeho, na co bylo dost času a nikdo neměl koule na to to zrealizovat podle plánu. Jak velkou roli v tom hrají právě učitelé? Co mohu ovlivnit, sem s tím, udělám to. Máte snad pocit, že když učitel dokáže ve třídě dosáhnout toho, aby (podle plánů) bylo vzděláno 70 procent žáků, je vám to málo? Jak víc by měl učitel ještě působit za současného stavu, aby to bylo lepší (optimální)? Pořád jste mi neodpověděla. Máte snad pocit, že bankovní úředník může za finanční krizi? Něco mi říká, že by to s nimi mohlo souviset, podle vaší logiky.

prérie řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 14:47  

Autorovi 1. a 3. komentáře:
Marně přemýšlím, co chcete sdělit. Zřejmě se jen ohrazujete, že vše děláte správně, a běda těm, kteří kritizují! Fuj, jsou to hadi a příšery. U nás přece všechno běží, jak má, tak "kdo se odvažuje mi tu loupat perníček!?!"
Pane mimozemšťane, probuďte se a zkuste si začít všímat, co se tu děje. Děti a už i studenti nám absolutně přerůstají přes hlavy, školní řád s jejich chováním a přístupem k výuce vůbec nepočítá, tak neumí reagovat. Naše děti mají jeden z nejhorších vztahů ke škole a učitelům ze všech evropských zemí, do školy jich plno chodí jen z musu, trucu a "že je tam sranda", "že se dá hulit na záchodě"...atd., jistě sám víte o množství dalších příkladů. Učitelé neví, co se od nich chce a bude chtít, nemají podporu v systému (jen se mrkněte za hranice, oč snazší situaci a lepší oporu v legislativě i školní administrativě má učitel tam). Každý jen přežívá a počítá dny do důchodu. Jak to děláte, že jste tak happy??
Maturity nově i srovnávačky vítám, budou porodní bolesti, ale ty přežijeme. Jinak se úroveň výuky, práce žactva ani učitelstva nezvedne a ve školství zbudou jen takoví, jako je zřejmě pisatel výše.

Za článek v titulu velmi velmi chválím, autor vše vystihl přesně. Jasný souhlas.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 16:18  

Simona Carcy :
Za systémové chyby nemůžou vyučující, to je záležitost čistě MŠMT, byť v barvách modrých, či oranžových. Hlavou vlak nezastavíš.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 16:33  

Prérie... vy jste, boužel, úplně mimo mísu...udržíte alespoň moč a křídu?

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 17:07  

můžete mi říct, kde se dá hulit na záchodě? Pokud u vás ve škole, víte to a nic s tím neděláte, pak dávám paní Carcy za pravdu, takoví jako vy nemají ve škole co dělat. Pokud řeknete, že s tím nemáte možnost něco udělat, tak mi jen nahráváte na smeč, protože tím vlastně řeknete, že je to nastavením pravidel morálky ve společnosti a že je to vlastně každému jedno (tedy nejen těm učitelům, nebo si myslíte, že vyměníme učitele a ono to začně samo fungovat). Dobře zvažte, co odpovíte. Osobně, když někdo porušuje školní řád, táhnu ho za třídním a řeší se to...nikdy to nezůstane bez odezvy...vy to tak nemáte? Neodpustím si ještě poznamenat, že pokud se pouze těšíte do důchodu, tak opravdu lituju vaše žáky a do té školy bych na jejich místě asi taky chodil jenom hulit a za jakous takous pofiderní zábavou. Možná vám to nepříjde, ale sám jste se označil za prototyp vyhořelého učitele :D Bez urážky. I za to děkuju "wole" s nimi pracuji rád a do práce rád chodím. Co s tím dělám? Pořád pro ně vymýšlím něco nového, vy ne? Nebo jenom blbě plácáte, ani neučíte a omíláte líbivé blbosti na téma sociální prostředí školy, které se tu a tam někde objeví. Přeji krásný večer, mimozemštan out, pisateli výše.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 17:22  

Dost se bavím, takže ještě si dovolím zareagovat ne jednu perlu:

"Jinak se úroveň výuky, práce žactva ani učitelstva nezvedne a ve školství zbudou jen takoví, jako je zřejmě pisatel výše."

Tak s vámi bychom to určitě vyhráli. Můžete mi tedy říci, jaký jsem? Moc mě to zajímá. Pojďme si sednout někam na kafe a porovnejme si své nasazení a výsledky. Jsem rád, že jste mě dokázal tak hezky ošacovat ze dvou příspěvků, ve kterých jsem položil autorovi článku, potažmo paní Carcy několik dotazů a dovolil jsem si oponovat, že to nemusí být jen problém všech učitelů (což jste ani nepochopil, možná jsem se tím nepřímo zastal i těch, kteří si to nezaslouží, za což se vám omlouvám - to si vysvětlete jak chcete). Pokud realizujete proces vyučování někde na škole a skutečně se těšíte do důchodu, pak vaše žáky lituji, s takovým "materiálem" bych opravdu pracovat nechtěl. Ještě, že vás máme, opravdu. Snad v té škole nakonec zůstanete vy a já půjdu pryč. Moc vám to přeji. :D

Luděk Blaha řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 20:16  

Ctrl+c Ctrl+v

1. Jediným smysluplným závěrem maturitní generálky je fakt, že státní maturity mohou ve školním roce 2010/2011 proběhnout!

2. Za míru svojí vzdělanosti nesou plnou odpovědnost sami žáci. (u žákyň si nejsem jist)

3. Často se ztrácím v tom, který Anonymní spílá kterému Anonymnímu. Vzhledem k tomu, že statististicky umřu v průběhu příštích pětadvaceti let, nechce se mi plýtvat časem na pracné rozbory Českoškolních anatagonismů. Nemohli byste se, prosím, nějak identifikovat? Stačí rodné číslo.

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 20:44  

Simona Carcy

že ministerstvu jde o vzdělání asi tak, jako 80% současných učitelů.

Já mám obavy, že MŠMT nejede na těch 80 %. Dokonce se domnívám, že ho vůbec není potřeba. Ono tu káru táhnou jen učitelé, pač od června je na MŠMT personální válka, tak se školy fakticky řídí samy. Jde vesměs o mediální bubliny - 180 000 začínajícím učitelům, 20 000 hrubého pro začínající učitele,...SLOVA RYCHLEJŠÍ MYŠLENKY

Anonymní řekl(a)...
7. listopadu 2010 v 23:16  

Vážený anonymní, neporozuměl jste psanému textu - věta říkala, že ministerstvu jde o vzdělávání asi tolik jako 80% současných kantorů. Pro unavenější připojuji rozbor.
Že o vzdělávání ministerstvu jde až na druhém místě, je ironickým podtextem, skličujícím konstatováním je pak to, že stejně na to kašle 80% učitelů, tedy že není na co být pyšný. Nikterak se autorka nevyjádřila k tomu, na kolik plynu jeden ministerstvo. Potěš pánbůh, pokud se školy řídí samy, když ředitelé neumí otevřít ani csv soubor... :-)

Luděk Blaha řekl(a)...
8. listopadu 2010 v 10:15  

V celé té věci je podstatná (a zajímavá) jediná otázka: co bylo dřív?
Kašlání na to učitelstva nebo jejich žáctva?

Anonymní řekl(a)...
8. listopadu 2010 v 17:08  

Ale pane Blaho, žactvo má právo kašlat, učitelstvo nikoli. Společnost činí u učitelstva veřejnou objednávku vzdělání kašlajícího žactva. Pokud to učitelstvo "není schopno dát", nejde o učitelstvo, a jak píše paní Carcy, jde o budoucí partnery Úřadů práce. Pokud to dá, stoupne mu ztracená společenská prestiž, my nebudeme mít blbý děti a budoucnost národa bude jen v šarlatových odstínech črtána.

Luděk Blaha řekl(a)...
9. listopadu 2010 v 12:33  

žactvo má právo kašlat, učitelstvo nikoli

Ale pane Anonymní, tohle snad není otázka práva a povinnosti.
Bohužel, mám za chvíli dozor a musím ještě namnožit zadání testíků, tak jen v rychlosti.
Připusťme, ač neradi, že jsem špatný učitel a zkusme si do příště promyslet odpověď na otázku, co nebo kdo mě přinutí být učitelem alespoň lepším.

Luděk Blaha řekl(a)...
10. listopadu 2010 v 16:36  

Takže si zase nikdo nic nepromyslel.
A pokud si promyslel, tak nezveřejnil.
A pokud zveřejnil, tak někde jinde. Nu což.

Dokud nenajdeme odpověď, co nebo kdo nás přinutí, pak bude vzdělanost národa klesat a klesat a klesat a klesat ...
To je, oč tu běží. Ministr neministr, reforma nereforma, maturity nematurity, srovnávací zkoušky nesrovnávací nezkoušky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.