Klára Bílá: Srovnávací zkoušky čekají základní školy už za rok

úterý 17. srpna 2010 ·

Projekt státních maturit čekal šestnáct let na své spuštění. Přestože ještě není vyhráno, ministr školství Josef Dobeš chce za rok odstartovat srovnávací zkoušky pro žáky pátých a devátých tříd.
Příspěvek si můžete stáhnout z webu Českého rozhlasu ve formátu MP3.

Z příspěvku na webu Českého rozhlasu vybíráme:

„Nastaví se oblasti, v nich klíčové kompetence, co by měl žák, aby dosáhl standardních vědomostí, umět. Tohle bude široká diskuze, ač mám svoji představu pro páťáky, deváťáky, to nevystřelím. Chci, aby se o tom bavili učitelé. Vyslechnu to, pak k tomu řeknu nějaký svůj názor. Potom to může být nějaký konsenzus, na kterém se shodneme,“ řekl Dobeš.

10 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
17. srpna 2010 v 19:41  

Přestaňte si ze základek dělat srandu a raději napřed dořešte státní maturitu a udělejte si pořádek s rozbujelým středním školstvím.

Luděk Blaha řekl(a)...
18. srpna 2010 v 11:32  

A tak je to pořád. Léta se odkládá jednotné maturitní zkoušení u podstatně zralejších postpubescentů, protože si nikdo nechce vzít na triko možný průšvih, a už se zakládá na průšvihy s větším dopadem u chudáků pubescentů a dokonce i prebuscentů. A skoro bych řekl, že i v rozporu s podstatou zkompetetňovací reformy školství.
Dveřmi vyhodíš, oknem vleze.
Jen doufám, že hodnocení těch srovnávacích testů bude slovní. Třeba jako že se Terezka od minule hodně zlepšila i když ta indunkce s dedukcí pořád nic moc.

Anonymní řekl(a)...
18. srpna 2010 v 19:20  

Je to paráda - srovnávačka v páté třídě dopadne ještě relativně dobře, pak 10 až 15 jedničkářů přejde na osmiletá gymnázia. Sravnávačka v deváté třídě dopadne o dva stupně hůř, pač chybí ti odešlí tahouni. To co zbylo na ZŠ a mělo ještě jakous takous úroveň se velmi rychle "propracuje" k průměru a podprůměru a s tím opravdu neudělá nikdo nic. Ředitel bude vyzván zřizovatelem, či školskou radou, či ŠI k tomu, aby zdůvodnil tento propad. Bude muset nutně vyvodit závěry. Seberou se "neschopným" učitelům II. stupně ještě zbylé nadtarify, popřípadě se ti nechopní učitelé propustí pro neschopnost. Příště se zřizovatel podívá ( logicky při dalším propadu úrovně ) i na samotného ředitele. Jak jednoduché !! Myslíte si opravdu, že se tímto zvýší úroveň školství ?

Anonymní řekl(a)...
18. srpna 2010 v 20:36  

Doufám, že se při srovnávacích zkouškách bude a jedině srovnávat IQ žáka a jeho dosaženého výkonu. Je jasné, že ten s IQ 80 nevymyslí Obecnou teorii relativity. Pokud si to úřednici MŠMT myslí, že výchovou a vzděláváním je toto možné, pak Bůh s námi.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2010 v 8:32  

Přesně tak. To srovnávání může být založeno jedině na stejném principu, který využívá SCIO. Srovnání výkonu žáků např. v matematice s výkonem v obecně studijních předpokladech. Jinak Pánbůh s námi.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2010 v 12:15  

V této diskusi to vypadá, že se základní školy srovnávacím testům brání. Jenže se brání zjevně jen ty špatné. Věcný argument proti testování tady totiž nikdo s přispěvatelů nenapsal.


Zkuste sem napsat OBJEKTIVNÍ důvody. Přece každý rozumný subjekt/firma, který se chce posunout dopředu, by měl mít zájem znát úroveň kvality svých výstupů. Jinak se budeme všichni jen poplácávat sami po svém vlastním rameni a tvrdit, že jsme výborní. A nejsme.


Např. argument z diskuse tvrdící, že zhoršení srovnávacích (!) výsledků na II. stupni po odchodu „tahounů“ na víceletá gymnázia je chybný – na tyto školy přece odcházejí žáci ze všech základních škol! Dopad odchodu dobrých žáků na víceletá gymnázia tedy postihne všechny základní školy. Výsledky srovnávacích testů to tedy významně neovlivní.

Anonymní řekl(a)...
19. srpna 2010 v 19:46  

Důvod nedobrých výsledků v 9. třídě je asi ten, že těmto žákům už o nic nejde, většinou jsou přijati na nějakou střední školu (většinou bez přijímací zkoušky), takže nač by se trápili nad nějakým testem?
Řešením by bylo nějak navázat tyto zkoušky na přijetí na SŠ, aby žáci byli motivováni k dobrým výsledkům.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2010 v 12:25  

je rozdíl malé město s 75 narozenými dětmi o které se mají podělit dvě státní školy, jedna soukromá a jedno osmileté gymnázium a velké město, kde je na stejný obvod dětí 500. Pak opravdu nelze tyto základní školy srovnávat - rozdíl tady musí být jak vyšitý. Totéž se týká oblastí se sociálně slabou složkou obyvatelstva. I tady budou výsledky mizivé i kdyby anděl na čertovi jezdil. To, co tady píšete, je tedy demagogie.

Anonymní řekl(a)...
20. srpna 2010 v 18:54  

Ano vždy z toho nejlépe vyjdou vesnické školy mimo romské oblasti. Protože z nich musí děti na osmiletá gymnázia dojíždět. A protože dojíždění je pro děti problematické ať už po stránce časové nebo finanční, zůstávaJÍ NA ZÁKLADKÁCH.

Pokud tedy nebudou výsledky škol srovnávány na základě přidané hodnoty oproti studijním předpokladům žáků, bude to celé k ničemu.

Navíc nechápu, proč by to měli zase odskákat matikáři a češtináři. Prý se snad uvažuje ještě o dějepisu. Proč proboha právě o dějepisu. Navrhuji testy z matematiky, češtiny , cizího jazyka, humanitní test a přírodovědný test. Ať jsou školy srovnávány trochu v globále. Přece není možné tak, jak to navrhuje ministerstvo, aby školám byly přidělovány finanční prostředky na osobní ohodnocení podle testů jen z matematiky a češtiny. Pokud budou na škole tito kantoři dobří, svezou se na vlně i mizerní kantoři ostatních předmětů. Pokud budou mizerní, tak to můžou zase někteří dobří odskákat. I když je docela možné, že tato varianta by vedla k tomu, že by se školy mizerných matikářů a češtinářů zbavovaly. Ale zřejmě jen jich. Mizerný chemik by nikomu nevadil?

Anonymní řekl(a)...
22. srpna 2010 v 21:53  

Ideální - matematika, čeština, cizí jazyk ( nevím proč zrovna jen angličtina ) a všeobecný přehled ( od chemie a fyziky až po ten dějepis )

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.