EU peníze školám: Odpovědi MŠMT na dotazy ze škol 5.

úterý 23. února 2010 ·

Další tucet otázek a odpovědí k projektu EU peníze školám, součástí článku je i formulář pro další dotazy!

Můžeme na vytváření sad digitálních učebních materiálů v rámci šablony např. III/2 použít už publikované DUM, které jsme sami vytvořili např. v roce 2009 a použijeme je při výuce dle předložené šablony?

Z dotazu nevyplývá, z jakých fondů byly uvedené materiály profinancovány. Pokud tyto materiály byly financovány z veřejných zdrojů, pak je nelze v původní podobě použít, protože následné použití takových materiálů je definováno podmínkami přijetí veřejné podpory. Pokud však budou materiály inovovány, vypracována metodika, mohou takové materiály být dobrým podkladem už proto, že jde pravděpodobně o ověřené výukové zdroje. Musí však být zřetelné, v čem inovace spočívá.

Proč je na 0,5 úvazku asistenta pedagoga naplánováno méně peněz (239 760 Kč) než na 0,25 úvazku školního psychologa (269 760 Kč)?

Asistent pedagoga je vždy zařazen maximálně do 8 platové třídy (dle Katalogu prací), zatímco školní psycholog/speciální pedagog může být zařazen až do 13 platové třídy.

Bude možné z grantu zaplatit hosting školního webu, kde budou umístěny výukové materiály?

Ano.

Proč u prevence sociálně patologických jevů je možné platit nenárokové složky preventisty a proč oproti ostatním šablonám na něm není požadován výstup (ani materiály, ani hodiny věnované dětem)! Preventista, pokud si dodělá specializační školení, má přece nárok už teď na příplatek 1000 - 2000 Kč.

Výstupem jsou čtyři osmihodinové kurzy. MŠMT doporučuje, aby s jejich výběrem a zejména koordinací ve škole pomáhal metodik prevence. Zapojení metodika a odměna pro něj jsou na základě našeho doporučení vždy na zvážení ředitele školy.

Ještě v souvislosti s bodem 3. Proč v šabloně, která se týká ICT, není podobně myšleno na ICT koordinátory. Ti, vzhledem k filozofii projektu, budou mít práce nad hlavu (instalace výukového software na zakoupené počítače - na některých školách již mají kolem stovky programů, elektronická evidence materiálů - nebo si myslíte, že to bude dělat někdo jiný?, a vůbec naučit kolegy, aby to, co vytvoří, mělo trochu štábní kulturu). Jistě odpovíte, že to je v kompetenci ředitele. Na to já moc neslyším, protože znám ředitele, kteří si myslí, že některé věci na škole se dělají samy.

ICT koordinátora lze uhradit ze šablony a výše odměny pro něj je v kompetenci ředitele školy. Prostředky jsou poskytnuty na výstupy projektů – tedy na odučené hodiny (individualizace) a na inovaci (digitalizované materiály). Částka šablon zahrnuje i prostředky na technickou podporu takových činností – tedy i na činnost koordinátora (metodika) ICT v odpovídajícím měřítku.

Proč u šablony, která se týká jazyků, je oproti ostatním šablonám dvojnásobná částka určená na inovaci, tedy na tvorbu 2 sad materiálů po 36 ks. Myslí si snad někdo, že napsat matematický text na počítači je oproti napsání textu v angličtině sranda? Na to bude nejspíše potřeba speciální software a ten něco stojí. Vyšší určitě měla být částka na inovaci u šablony pro matematickou gramotnost.

Rozdíl v nákladech je dán cenou pomůcek, které byly přiřazeny expertním týmem k realizaci jednotlivých aktivit jako nejvhodnější a nezbytné. Tým byl složen ze zástupců MŠMT, VÚP a externím odborníkem na ICT. Ceny pomůcek byly stanoveny analýzou trhu, tzn., byly odvozeny z průměrné ceny pomůcek na trhu. Osobní náklady jsou shodné pro všechny šablony zaměřené na inovaci ve výuce.

Proč na školení v jazycích je na krátkodobý čtyřhodinový metodický kurz naplánováno 8 350 Kč a u ostatních šablon na 8 hodin podstatně méně peněz. Akreditované kurzy mají přibližně stejné ceny pro všechny předměty. A že by doplňkové materiály u jazyků byly až tak potřeba či až tak drahé?

Rozdíl v nákladech na šablony DVPP je dán různou cenou kurzů a pomůcek. Pomůcky zařazené do výpočtu určil expertní tým. Cena pomůcek i kurzů byla stanovena analýzou trhu. Podkladem pro výpočet kurzů byla databáze kurzů DVPP, ve které byly vybrány všechny kurzy vztahující se k podporovanému tématu. Cena byla stanovena průměrem ze všech relevantních kurzů zařazených do databáze. Kurzy se liší jak délkou, tak cenou. Do ceny jsou započítány i další související náklady jako stravné, mzdové příspěvky apod.

Možná se mohlo víc dát na zkušenosti škol, které projekty dělaly a dělají. A vzhledem k tomu, že parlament nám prochází tzv. obstrukcí, nestálo by za to různé nesrovnalosti ještě opravit? Než se v tom ty nezkušené školy začnou plácat. Ono to totiž nic jiného nebude.

Smyslem šablon je ulehčit a zjednodušit základním školám dosažení na dotaci a realizaci jejich projektů. Školy by tedy neměly mít problémy s podáváním projektů ani s jejich samotnou realizací. Oblast podpory 1.4 se liší od ostatních oblastí, ve kterých doposavad školy projekty realizovaly a nabraly zkušenosti. Verze šablon a nastavení celé akce je konečné. Vyhlášení výzvy oblasti podpory 1.4 – EU peníze školám – je závislé na schválení novely zákona č. 218/2000 Sb. (o rozpočtových pravidlech). Novela je v současné době na programu jednání Sněmovny. Řídící orgán OP VK nepředpokládá, že by nedošlo ke schválení novely vůbec. Obecně se dá říci, že paragraf upravující možnost používání „unit costs“ se zatím nesetkal s negativní reakcí napříč politickým spektrem.

Je počítačová učebna soubor počítačů (do 40.000) nebo jeden velký celek?

Pokud jsou zakoupeny a zaúčtovány jako soubor movitých věcí, pak se jedná o investici, což z finančních prostředků poskytovaných v rámci oblasti podpory 1.4 nelze. Na příjemce jsou zasílány pouze neinvestiční prostředky. Pokud jsou zaúčtovány jako jednotlivé položky (každý počítač má jiné inventární číslo), pak se jedná o drobný dlouhodobý hmotný majetek, což je neinvestiční výdaj.

Jak to bude s udržitelností projektu po jeho ukončení, bude platit ono 5tileté období po skončení projektu (ve výši 60% hodnotících ukazatelů)?

Udržitelnost v oblasti podpory 1.4 není nastavena.

Bude možné z grantu zaplatit správu školního serveru, kde budou umístěny výukové materiály?

Ano.

Můžeme z grantu zaplatit tisk pracovních listů a metodických příruček?

Ano.










Odkazy:

Kontaktní adresa MŠMT pro dotazy esf@msmt.cz.

1 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
23. února 2010 v 14:58  

Někdo tady dobře rýpe. A přiznejme si, že má i do čeho. Především jestli si tedy někdo představuje inovaci materiálů tak, že stáhne z internetu již materiály vytvořené a "prokazatelně je inovuje" tím způsobem, že sem tam něco vynechá a změní např. pozadí prezentace, bude to docela sranda. A že se na to celá řada škol a ředitelů takto chystá!! Vždyť zde nabádáte ředitele a učitele, aby podváděli!!! A ještě k těm cenám za jednotlivé šablony. Ceny jsou teď již úplně jiné než byly uvedeny v těch materiálech na www.ceskaskola.cz, takže by mne zajímalo, kteří "odborníci" je stanovili.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.