Ondřej Šteffl: Ukradnou média školám vzdělávání?

pondělí 23. listopadu 2009 ·

Kolik z toho, co víte a umíte, jste se opravdu naučili ve škole? Vliv médií nepochybně roste. Poroste dál? Dovede si s tím škola poradit?


Autor v postu na blog.aktualne.cz mimo jiné uvádí:

Je otázkou jakou část vzdělání dnes děti získávají ve škole a jakou část z médií (a jakou z rodiny). A nejde jen o televizi a internet, ale např. i o všechny další druhy reklamy, hudbu, počítačové hry atd. atd. Všechna tato média navíc nejen vzdělávají, ale i vychovávají.

Nezdá se ovšem, že by si toho někdo všímal, zejména ne nikdo z tvůrců vzdělávací politiky. Mnozí stále věří, že žáci tygra znají ze školy a že se ve škole naučí vše, co je v osnovách.

28 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 14:47  

S tím tygrem má pan Šteffl naprostou pravdu. Vše, co jsem v životě o tygrovi potřeboval vědět, jsem se dozvěděl z knihy Podivuhodná, nicméně zcela pravdivá dobrodružství kapitána Korkorána.
Dnešní děti mají, pravda, svoje vědomosti spojené spíše s tygrem Malajským .
http://blog.aktualne.centrum.cz/media/100/20081010-clip_image002.jpg

Přesto nemám o budoucnost školy obavy.
Internet dětičky nepohlídá.

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 16:09  

Používejte kolego ten zkracovač URL
http://bit.ly/4FdU6p

adresa je dobře zapamatovatelná:
bit jakožto elementární jednotka informace a ly je národní doména Lybie. Tam jste přece v 80 letech sloužil, ne? :-)

Ježíši kriste, já tu mám ověřovat slovo bible, to mě pán Bůh trestá za ty kecy...

Reeve řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 19:06  

Podíl médií na vzdělávání se do budoucna nezvýší, protože se nezvýšil ani za časů tiskovin (19. století), rozhlasu (1. polovina 20. století) ani televize (2. polovina 20. století). A jak je už teď zcela jasně vidět, nic na tom nezmění ani tyhlety internety.
Média jsou sice zdrojem nekonečného množství informací, leč ty jsou z pohledu vzdělávání:
- nahodilé, útržkovité a nesoustavné
- nevyvážené
- často chybné, neobjektivní nebo zavádějící
Ano, "v osnovách" sice není téma "jak vypadá tygr", stejně jako tam v minulosti nebylo téma "co je to máma", "jak vypadá pes" nebo "k čemu je dobré jablko". Vzdělávání není cpaní informací do prázdného harddisku, neboť právem předpokládá, že značnou část poznatků dítě získává přirozeným způsobem, mezi nějž lze zařadit i působení médií. Právem lze tedy dnes předpokládat, že už před nástupem do školy malé dítě z médií ví, jak vypadá tygr (v 19. století se musel dětem ukázat v učebnici živočichopisu). Jenže už neví, že patří mezi savce, jakou má kostru, čím dýchá a jak se rozmnožuje. To všechno se dozví až na základní škole - ne tím, že se probírá speciálně "tygr", ale v rámci seznamování s celou třídou savců. Na gymnáziu se pak student seznámí s tím, že tygr (coby placentální savec) má bezjaderné erytrocyty, levý oblouk aorty, gyrifikovaný koncový mozek, gonozomy typu XX u samice a XY u samce, blastocystu jako výsledek rýhování a embryo s amnionem, chorionem a zakrnělým alantois. Tohle mu žádné médium ani dnes, ani v blízké budoucnosti nesdělí. Ne, že by to v médiích dnes (ani v minulosti) nebylo. Ale žáček (studentík) to nemá šanci (ba ani motivaci) najít, protože NEVÍ, že to má hledat, neb je to důležité. (O tom, co je vlastně důležité, nechť je vedena debata jinde.)
V polovině 90. let s masivním nástupem počítačů se mnozí světlonoši nechali okouzlit termínem "edutainment" - zábavné a zcela samovolné vzdělávání formou počítačových encyklopedií a her. Po více než 10 letech zkušeností je výsledek tristní: Encyklopedie téměř nikdo nepoužívá (ani s arzenálem veselých animovaných pumprdlíků), "vzdělávací" počítačové hry typu "ZOO Tycoon" místo poznávání základů biotopové ekologie slouží (sloužily) spíše k veselým hrátkám s opičkami vypuštěnými do tygří klece. A pokud dnešní dítě dnes na internetu hledá něco "o tygrovi", jsou to spíš populární videa o tom, jak tygr ve výběhu močí na návštěvníky, než mapy zmenšujícího se areálu jejich výskytu. Takové "vzdělávání" je, s prominutím, na prd.
Ne, opravdu nehodlám být okouzlen tím, že dnešní děti při spatření listu jinanu automaticky vyhrknou "Ginkgo biloba". Protože to "Ginkgo biloba" je pro ně pouhým zvukem z reklamy, a nikoliv hodnotnou informací. Vnímají ho úplně stejně jako "úterý - den pro dobrou snídani", "pin, pin, pingui", "L. casei imunitass" a další bláboly, která jim média cpou do hlavy.
Pokud média něco školám kradou, není to vzdělávání, ale spíše čas, který musí škola věnovat vyvracení hovadin, jimiž média naše žáky krmí.

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 20:38  

Vážení:
Diskuse paralelně probíhá na blogu autora. Dovolím si sem překopírovat jeden ze svých příspěvků. Chcete-li, zapojte se. Myslím, že mnohé Vaše názory by diskusi obohatily.

Reeve:
Je kouzelné, že jsme si oba vzpomenuli právě na ZOO Tycoon a to dokonce přibližně ve stejnou dobu. Dodám jen, že přínos této hry mě nadchnul na úrovni pětiletého dítěte. Pokud by mne "znalostmi" z této hry obohatil můj patnáctiletý syn, nejpíš bych mu rozkousnul CD-čko.
Přínos těchto her i podobných (třeba různých bitevních strategií) vidím v podnícení zájmu. Ovšem zájem o skotské dějiny může zvewdnout stejně tak Gibsonovo Odvážné srdce.
Pro budoucnost je tady ovšem nezanedbatelný potenciál.
Umíte si představit, co všechno by bylo možno děti prostřednictvím her naučit, pokud by se na jejich tvorbě podíleli odborníci a pedagogové?

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 20:38  

Můj původní příspěvek:
Otázka zábavnosti je i není irelevantní.
V současnosti je až příliš adorována a zdůrazňována hlavně médii. (Osobně si myslím, že podstatná část našich novinářů má zřejmě ze školy komplex, který si nyní zpětně vybíjí.)

Nikdy nezapomenu na demonstraci zákona zachování hybnosti pomocí roztočeného kola a asistenta sedícího na otáčivé židličce. A obešlo se to bez dataprojektoru, mimochodem. :-(

Na druhou stranu jistý vhled a zkušenost s řešením soustav rovnic získáte, až podobných příkladů vyřešíte 20, 50, 100.
A teď mi řekněte, jak má matikář udělat řešení soustavy rovnic zábavně?

Mohu připravit zábavnou hodinu angličtiny, ale nepravidelná slovesa se dítka prostě musí "nadrtit".

Učitel, hodný názvu této profese bude vždy a neustále hledat nové formy a způsoby jak pro vysvětlované téma zaujmout.
Jak strukturovat hodinu a jak klást otázky, aby žáci sami přicházeli k pointě a objevovali neznámé ze známého.

A jak je podnítit k tomu, aby si sami začali klást otázky.

Tento proces není nikdy ukončen.

Proto jsem fascinován řečmi všech těch lidí z prostředí "skutečné práce" a jejich "povolanými odsudky" na věčné téma: "kdo neumí učí", "mají samé prázdniny", "co by, ku..., chtěli", atd., atd.

Netvrdím, že mezi učiteli nejsou lemplové. Stejně jako jsou i mezi dělníky, právníky, úředníky, doktory,...
Smysl ale má otázka, co dělat pro to, aby těch opravdu kvalitních učitelů byla převaha.
Třeba MŠMT (pí Kopicová a její náměstek Kitzberger) si myslí, že zvednout počet přímo odučených hodin o 2 týdně. :-((

Je třeba si také uvědomit, že ani Ing. Vágner z Dvora Králové by neudržel vyprávět o zvířatech tři roky po sobě tak, aby všichni s nadšením poslouchali celých 45 minut.
(A že on uměl vyprávět velice poutavě.)

Je třeba akceptovat, že dnešní učitel takto připravuje výuku pro cca 5 žáků ve třídě.
Vlastně dříve tomu nebylo o mnoho více, dejme tomu 10. Ale ten zbytek byl striktními pravidly donucen se v hodině chovat slušně a sem tam přitom také něco pochytil. Dnes pro samé "krocení individualit se spoustou práv" už skoro ani není možnost se věnovat těm pěti.

Podívejte, totálního ignoranta nezaujme ani válečná scéna z Pána prstenů, natožpak hloubka myšlenek Samvěda pod Horou osudu. A jeden ignorant bez "uzdy a náhubku" vám spolehlivě rozvrátí celou třídu i pečlivě připravenou hodinu.

A jakkoli se to mnohým teoretikům zdá nepřijatelné, minimálně základní školou prochází i ignoranti a sociopati.
A pak také přijmou to, že sebelépe připravená hodina nikdy nenahradí počítačovou hru, co do zábavnosti a schopnosti zaujmout.

Jsem fascinován skutečností, že můj pětiletý syn ví, jaké prostředí potřebuje a čím se živí panda nebo lední medvěd.
A zdroj jeho znalostí? Hra ZOO Tycoon, u které už strávil desítky hodin. Podotýkám, že jsem mu ji nijak nevnucoval, jen se díval přes rameno starším sourozencům.

Jo a sám už si našel na webu obchod s rozšířením o vymřelé ještěry (takový Jurský park) a nutí mne k objednávce.. :-)

Takhle nějak bych viděl i vzdělávání, chcete-li získávání informací, do budoucna.

To ale nic nemění na skutečnosti, že povolaný biolog bude jednou muset mému synovi vysvětlit, že lední medvěd i panda jsou šelmy lasicovité, savci a obratlovci a co tyto pojmy znamenají.

A jestli ten dotyčný bude také UČITEL, to mne trápí mnohem víc, nežli to, jestli "média kradou vzdělávání školám".
23.11.2009 18:04:50

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 21:53  

Tak tohoto příspěvku jste nás mohl opravdu ušetřit...

Anonymní řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:00  

Umíte si představit, co všechno by bylo možno děti prostřednictvím her naučit, pokud by se na jejich tvorbě podíleli odborníci a pedagogové?

Tak tuhle éru herního průmyslu bych opravdu zažít nechtěl...

poste.restante řekl(a)...
23. listopadu 2009 v 22:16  

Anonymním:
Argumenty pánové, argumenty bych rád četl. A ne výkřiky.

Hry budou existovat a děti je budou hrát. Mnoho z nich ale obsahuje nesmyslné informace, jak už popsal Reeve.

Na filmy se budou dívat raději nežli poslouchat "učitelské cancy" ve škole.
Zkuste dětem pustit v dějepisu film Master and Commander. A pak si s nimi popovídejte, proč třináctiletý lord rozkazuje třicetiletým námořníkům.

Anebo se občas koukněte na ČT2 v odpoledních hodinách. Australané, Francouzi i Britové natočili spoustu seriálů popularizujících fyziku, chemii, dějepis...
Vy nemáte ve školách Langmaster od Indoše?

Pokud jste si nevšimli, patřím k zastáncům tradiční výuky. To ovšem neznamená, že jsem slepý a hluchý.

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 7:31  

To, že nejste slepý a hluchý je evidentní. Horší je, že tato skutečnost Vám velí posuzovat, kdo z vašich kolegů je, či není lempl a stejně tak se cítíte povolán k vyřešení problému s nedostatkem kvalitních učitelů.

Necháte se naklonovat?

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 7:42  

Výborně poste-restante, kápl jste na to pravé řešení, dopoledne dětem ve škole pustíte Master and Commander a za domácí úkol budou mít koukat odpoledne na ČT2 a nikdo nic nepozná!

http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/409236100202003-blbost-smrdi-od-hlavy/

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 9:20  

Velice přínosné je pustit dětem čas od času i nějaký výukový horor:

http://www.youtube.com/watch?v=y48rthTbrA8

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 10:08  

Při vší úctě pánové (dámy), prosil bych text číst pozorněji. (Uznávám, že je dlouhý, ale některé myšlenky se nedají zkrátit do hesla.)

1. Kde jste našli v mém příspěvku něco o tom, že posuzuji, kdo je či není lempl? Kde mluvím o dívání se na televizi místo školy? A kde píšu něco o tom, že sebe považuji za skvělého?

2. Článek pana Šteffla je o tom, že naši svěřenci mají, oproti nám, mnohem více zdrojů informací - teď se nebavím o jejich kvalitě, protože to přesně popsal Reeve.
Před 150 lety byly knihy dostupné obtížně. Před 100 lety začalo být dostupné radio, před cca 60 lety televize, před cca 20 lety internet a hodně televizních kanálů. Pokud mi někdo míní tvrdit, že to nemělo a nemá na práci učitele žádný vliv, pak nemám co bych k takovému názoru mohl dodat.

3.Citace z článku:Podle výzkumu Mediareserach z jara 2008 stráví 14letý žák v průměru 15 hodin týdně u televize. A dalších 7 hodin týdně na internetu. To je celkem 30 vyučovacích hodin! Tedy asi stejně jako ve škole.

Pokud jsem já stejný čas trávil v minulosti četbou knih, proudily do mne informace nesrovnatelně pomaleji. (Možná kvalitněji, protože jsem měl čas si to co čtu promýšlet, což u filmu nelze.)

3. Nikde v mém textu nenajdete ani slovo o zpochybnění role učitele či jeho náhrady multimediálním programem, protože podobné úvahy považuji za volovinu.

Píšu, že jsou pasáže, které lze při výuce oživit třeba názornou ukázkou či filmem, ale jedním dechem dodávám, že jsou také části výuky, kde to prostě nelze.

Pokud mi ovšem chcete tvrdit, že křída a zelená tabule řeší vše a jiného netřeba, pak asi žijeme každý na jiné planetě.

4. Zkuste mi vysvětlit, jaký je rozdíl mezi pouštěním filmu na Super8, blahé paměti, a DVD přehrávačem z kantorského pohledu.
Být češtinářem, klidně pustím na hodině kousek Brabcovy Kytice, ale Máj téhož autora by z didaktických důvodů práh mé učebny nepřekročil.¨
To si přece učitel musí rozhodnout sám, co a jak do výuky zařadí. Stejně tak jako je na učiteli, aby informace získané z různých zdrojů dal žákům do souvislostí, anebo úplné nesmysly dokázal vyvrátit.

5. Klonovat se nemíním. Mám své okolí vcelku rád a myslím, že jeden takový exot stačí dost a dost. :-)

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 10:32  

, Být češtinářem, klidně pustím na hodině kousek Brabcovy Kytice, ale Máj téhož autora by z didaktických důvodů práh mé učebny nepřekročil.

Jste nejenom nejmoudřejší z učitelů ale i skvělý filmový kritik...

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 11:10  

Jste nejenom nejmoudřejší z učitelů ale i skvělý filmový kritik...

Ostatním:
A teď mi řekněte, co má na tohle člověk odpovědět?
Buďto v dlouhém příspěvku vysvětlit, proč si to, či ono myslí.
Anebo podobné "výlevy" ignorovat?

Anonymnímu z 24.11 10:32:
K tématu diskuse něco máte?

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 11:27  

Ani jedno ani druhé, ale to třetí - necpat sem VAŠE výlevy. Ten člověk jenom nahlas říká to, co si ostatní o vás myslí.

Luděk Blaha řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 14:37  

říká to, co si ostatní o vás myslí

Neprůkazné, zamítá se.

Anonymní řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 15:04  

Říká se irelevantní, pane soudce z lidu.

soudce z lidu řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 18:18  

Naopak, připomínka relevantní je, a to až signifikantně. Leč není doložena místopřísežným prohlášením oněch ostatních čtenářů čš, pane.

poste.restante řekl(a)...
24. listopadu 2009 v 20:56  

Díky pane Blaho, ale za dohadování to nestojí.

Koukněte, zatím netrpím úplnou ztrátou sebereflexe. Jsem si vědom toho, že s délkou příspěvku jsem to hooodně přehnal. Tak trochu za to může i téma, které nadnesl pan Šteffl a na které jsem dost citlivý.
Proto jsem se zapojil do diskuse na jeho blogu a myslel jsem si, že by mohlo být zajímavé probrat některé nadhozené otázky i zde na ČŠ.

No a pak už jsem se jen pokoušel bránit obviněním a vrátit diskusi k původnímu tématu. Zbytečně.

Pokud jsou čtenáři těchto stránek názoru, že je svými komentáři obtěžuji, budu se napříště snažit držet se zpátky a vyjadřovat se jen k povoleným tématům, v míře přiměřené.

Ty, koho mé názory iritují, pak prosím, ať prostě mnou podepsané příspěvky nečtou.

Ostatním se tímto omlouvám.

Simona CARCY řekl(a)...
25. listopadu 2009 v 9:30  

to Poste

Chtěla jsem vás ujistit, že vaše příspěvky nečtu

Anonymní řekl(a)...
25. listopadu 2009 v 11:34  

Ty, koho mé názory iritují, pak prosím, ať prostě mnou podepsané příspěvky nečtou.


Názor hodný svobodného a slušného člověka: Iritují-li vás mé exkrementy, roztroušené na veřejné cestě, tak po té cestě nechoďte...

Luděk Blaha řekl(a)...
25. listopadu 2009 v 12:08  

Šlápnout do hovna je něco docela jiného.
Vaše přirovnání by bylo oprávněné v případě, že by Můj logicky ucelený a argumentačně podložený exkrement mohl vyvrátit působnost toho Vašeho, pane.

poste.restante řekl(a)...
26. listopadu 2009 v 8:17  

Simona CARCY:
Vidíte a já měl dojem, že právě vůči Vám se já snažím chovat slušně.

Nad jiné slušnějšímu anonymovi:
Nejsem si vědom, že bych někdy v diskusi někoho urážel, používal vulgarismy či zbytečně zesměšňoval.
Ještě nikdy se mi nestalo, že by můj příspěvek byl smazán kvůli porušení pravidel. Proto si myslím, že podle obecně uznávaných pravidel Vaše přirovnání není namístě. Ale to ať posoudí jiní.

Jak hodnotíte moje názory Vy, to je Vaše věc.
Domnívám se, že internetové diskuse mají sloužit k výměně názorů a nikoliv urážek.
Ve Vašich příspěvcích jsem nezaznamenal žádný věcný argument.

Anonymní řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 8:43  

jejda, pane poste restante, zajistete si soukrome stesti, prestante se obetovat pro skolstvi, to nikoho nezajima, ja tu (na stare CS) travil hodiny, dny diskusemi, ktere spolecnost stejne neposunuly nikam, peclive jsem volil slova, ale je to pryc, pritom co jsem se narozciloval a uplne zbytecne... misto toho jsem si mohl kvalitne zapichat, nebo aspon posekat zahradu a pohrabat listi....:-)
skeptik

Luděk Blaha řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 14:18  

... misto toho jsem si mohl kvalitne zapichat, nebo aspon posekat zahradu ...

Pro okruh těch, kteří mne znají osobně -
"skeptik" NENÍ moje přezdívka.

poste.restante řekl(a)...
29. listopadu 2009 v 23:49  

skeptik:
Své osobní štěstí si opravdu zajišťuji mimo tento server.
Ani necítím potřebu po sebeobětování ve prospěch českého školství.
Tady na ČŠ mám tu čest potkávat lidi, jejichž názory jsou zajímavé a proto mne zajímá, jak oni hodnotí názory mé.
Pokud při naší diskusi sem tam otevřeme pár lidem oči a oni si poopraví své zkreslené představy o školství, pak fajn. Beru to jako bonus navíc.

Citát:
"Válku s hloupostí a zlobou nelze vyhrát.
Ale bojovat nesmíme přestat nikdy."

Anonymní řekl(a)...
2. prosince 2009 v 16:15  

Pane Blaho, vas z kvalitniho pichani nekdo uz podezrival?

Luděk Blaha řekl(a)...
3. prosince 2009 v 0:30  

No právě že ne. Tak mám obavu, aby se, nedejbože, nezačaly v této věci tvořit fronty.
Radši se zabývám sekáním trávy. Slušně to sype a já se pak mohu v klidu věnovat své zálibě. To jest učit dětičky.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.