VÚP: Podpora gramotnosti žáků

středa 26. srpna 2009 ·

Členové odborného panelu ke čtenářské gramotnosti právě vymezují definici čtenářské gramotnosti. Ta se stane podkladem k prozkoumání pozice čtenářské gramotnosti v našich kurikulárních dokumentech i pro okomentování úloh z mezinárodních výzkumů PISA a PIRLS. Jako východisko pro práci matematického panelu vznikly dvě studie. První s názvem „Matematická gramotnost žáků a mezinárodní pedagogické výzkumy“ pojednává o různých způsobech vymezení pojmu matematická gramotnost a postavením tohoto pojmu v základních kurikulárních dokumentech i školních vzdělávacích programech.

Celý článek si můžete přečíst zde.

Druhá studie s názvem „PISA a TIMSS – různé tváře matematické gramotnosti“ analyticky srovnává dva mezinárodní výzkumné projekty PISA a TIMSS z hlediska jejich pojetí matematické gramotnosti a všímá si rozdílů. Rozdíly mezi nimi jsou, ale nejsou v protikladu. Společně vytvářejí komplexnější pojem funkční matematické gramotnosti. Celý článek můžete naleznete zde.

O gramotnosti se diskutuje nejčastěji v souvislosti s výsledky žáků ve výzkumech PISA, PIRLS a TIMSS. Gramotnost je schopnost číst a psát. Dnes se však setkáváme s širším pojetím, s tzv. funkční gramotností. Zde jsou ke schopnosti číst a psát přidány takové znalosti, dovednosti a postoje, které jsou potřebné k zapojení člověka do společnosti. Proto se dále hovoří o gramotnosti přírodovědné, informační, mediální a finanční.

Mgr. Alena Hesová a Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.