Do budoucna by studenti středních škol mohli dostávat ve školách notebooky. S tímto ambiciózním projektem před začátkem nového školního roku přichází bývalá učitelka a nynější náměstkyně ministra vnitra Lenka Ptáčková Melicharová (KDU-ČSL), která považuje moderní informační technologie v novém tisíciletí ve školách za nezbytný standard. Před pár týdny svůj projekt navíc představila na sociální síti Facebook, ke kterému se do dnešního dne přihlásilo přes osm tisíc příznivců.
„Místo nových počítačů do školních učeben požaduji, aby každý student dostal vlastní notebook, který by po dobu studia aktivně využíval. Počítače pro každého navíc usnadní vzájemnou komunikaci a dokážou sjednotit a zrychlit práci jak studentům, tak učitelům,“ vysvětluje hlavní důvody návrhu Lenka Ptáčková Melicharová, která připouští i finanční spoluúčast a motivaci studentů.
„Počítače ve školních učebnách bývají dost často poškozené a zkušenosti ukazují, že se k vlastním věcem studenti chovají vždy mnohem lépe. Navíc několik tisícovek korun ročně dávají studenti do učebnic a školních pomůcek, které by nově mohly být využité jako příspěvek na notebooky,“ dodává k návrhu Ptáčková Melicharová.
Ptáčková v současné době zpracovává podrobný návrh projektu, který počítá s možností čerpat dotace z evropských fondů. Svůj záměr představila před dvěma týdny veřejnosti na Facebooku, kde se nechává otevřeně inspirovat a o svém plánu s pěti tisící fanoušky živě diskutuje.
„Názory veřejnosti a studentů jsou pro můj záměr podnětné a inspirující. Jsem mile překvapená, protože některé nápady mi při práci na projektu dokonce pomáhají,“ přiznává Ptáčková Melicharová, která věří, že pro uskutečnění projektu najde dostatečnou podporu.
Skupina Chceme do škol notebooky místo sešitů a učebnic! na Facebooku.

Revoluce ve škole: Notebook pro každého studenta
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
15 komentářů:
Díky kalkulačkám dnes malokterý žák umí numericky počítat (nebo aspoň trošku solidně odhadnout výsledek), díky notebookům přestanou umět psát. Další věc, zatím neznám moc notebooků, které by vydržely dobu výuky na baterii a hlavně si nějak neumím představit, jak si žák nadšeně doplňuje poznámky do připraveného materiálu podle učitele či ostatních spolužáků, či sám vyhledává informace k učivu, když už dnes raději na "mobilu" přesouvá kartičky, jezdí slalom a podobné "podnětné a duchaplné" činnosti. Ještě k tomu umění psát-stačí se podívat na název diskusní skupiny v adrese ..."Chceme-do-skol-notebooky-misto-sesit-a-uebnic"..., nějak mne nenapadá důvod, proč by v posledním slově mělo chybět písmeno a proč je sešit v jednotném čísle.
"Chceme-do-skol-notebooky-misto-sesit-a-uebnic" není název, ale část URL, a bohužel Facebook neumí do URL korektně zpracovat písmenka s diakritikou.
Už převratnou revolucí by bylo, jestliže by každý učitel měl k dispozici jako učební pomůcku vlastní notebook.
Jinak není třeba spřádat futurologické sny tohoto typu.
Argument s "tisícovkami na učebnice" - je trochu postavený na hlavu: Za prvé, ty tisícovky platí studenti (takže by si místo nich mohli koupit notebook sami). A za druhé, notebook sám o sobě ještě není učebnicí. Dokud nebudou existovat elektronické verze všech učebnic pro SŠ, nelze je notebookem nahradit.
Mimochodem, právě tady je prostor pro smysluplné utrácení peněz - třeba z Evropských fondů: Proč MŠMT nezaplatí (třeba na základě výběrového řízení) pořízení kvalitních učebnic (atlasů, tabulek a dalších výukových pomůcek) v digitální podobě, aby je všechny školy mohly používat zdarma? Proč si musí tisíce kantorů na koleně dělat své vlastní učební texty nebo výukové materiály jen proto, že neexistuje jejich počítačová podoba?
Převratnou revolucí by bylo, kdyby každý učitel měl k dispozici počítač - standardní PC pro vlastní potřebu v kabinetě a standardní PC s dataprojektorem v každé učebně.
Pokud jsou počítače v síti, soubory přenášet netřeba.
Transport k práci domů umožní USB flash disk, nebo paměťová karta v ceně řádově stokorun.
(Mimochodem: Naprosto skvělé by pak bylo, kdyby měl učitel takový příjem, aby pořízení PC domů (nebo jeho upgrade) pro něj nepředstavovalo těžké dilema, zda si to jeho rodinný rozpočet může dovolit. Ale to jsme v oblsti sci-fi.)
Notebook, jako každé PC, nejpozději po 4 - 5 letech beznadějně zastará a bude potřeba pořídit nový, protože upgrade je prakticky nemožný, anebo finančně neefektivní.
PC se dá upgradovat s nemalou finanční úsporou. (Minimálně bedna, většinou zdroj, mechanika a někdy i disk vám zůstanou.)
Takže já chápu "notebookovou lobby" -To se to budou dělat co tři roky výběrová řízení a zakázky za státní peníze, že...?
Já nejsem odpůrcem notebooků, ale prozatím je na základních a ani středních školách nepotřebují ani učitelé, natožpak žáci.
I když pominu finanční nákladnost a rozporuplné možnosti opravdu efektivního využití při výuce, nemohu přehlédnout technické a legislativní překážky.
Namátkou: malá výdrž baterií - nakoupíme baterky do rezervy a budeme je během výuky měnit? Nebo ke všem lavicím namontujeme zásuvky s 230 V?
Kdo bude majitelem notebooku, škola či zákonný zástupce?
Kdo bude zajišťovat zákonné revize elektrických zařízení a odpovídat za škody?
Co antivirová kontrola?
Může školní licenci softwaru použít žák doma?
Co omluvy typu: "Mně se seknul počítač a tak jsem nemohl vypracovat zadání."
Před pár lety většina učitelstva za nemalé peníze absolvovala školení SIPVZ. Dodnes ale nejmíň polovina (jsem optimista) nemůže získané znalosti na svém pracovišti využít, protože rozpočet škol nákup potřebné techniky neumožňuje.
Takže spíše nežli na bláboly o noteboocích bych navrhoval přednostně se soustředit na odpovídající vybavení škol a kvalitní zaškolení vyučujících.
Pokud pak chceme ulevit těžce zkoušeným zádům našich dětí od těžkých učebnic, mám elegantnější řešení: Schvalovací doložku dostane pouze učebnice, kterou autor dodá také v elektronické podobě. (Pro začátek stačí soubor *.pdf, interaktivní verze až časem.) Potřebné učebnice budou volně ke stažení na webových stránkách školy a MŠMT. Ušetřené peníze za tisk poskytneme na vybavení školám a na příspěvek sociálně slabým na pořádné PC doma.
poste.restante: Zcela souhlasím.
A opravdu se ta paní neumí zviditelnit jinak a hodne to pred volbami potrebuje???? Tady je snad skoda slov. Plne se daji podepsat vsechny predch. prispevky.
Marie
´Tak 3,2 miliardy chybi skolstvi, bude se asi sahat na tarify, znalosti absolventu jdou rapidne dolu a ta pani skutecne nema co na praci??? Kdo ji bude volit? Vsichni ti stredoskolaci nemaji 18...
Jsme v rukou silencu...
Petr Ch.
To už je zase 1. dubna?
poste.restante:
PC s internetem v kabinetě by už dnes mělo být naprostou samozřejmostí. Není-li, je to při dnešních cenách počítačů vrcholně trestuhodné! U nás kantoři sice sedí za stoly ze 70. let, ale mají k dispozici počítače minimálně kategorie P4 (žáci samozřejmě také). Poslední P3 vyhazujeme právě v těchto dnech.
Standardem do blízkého budoucna by měl být PC pro každého učitele, vždyť ani pomocné úřednice se dneska nestřídají u jednoho stroje. Tenhle (naprosto logický) požadavek však u nás (a jistě nejen u nás) brzo narazí na jiné omezení: V kabinetech není místo. Zatímco modernímu úředníkovi často stačí jen to PC, kantor potřebuje ještě spoustu místa na písemky a další haldy papírů. Sám jsem zvědav, jak se s tím do budoucna vypořádáme.
S názorem na notebooky bezezbytku souhlasím. Nač s sebou do školy tahat celý stroj, když stačí mrňavá flashka. Navíc ergonomicky přívětivý notebook (velký displej, pohodlná klávesnice) by byl těžký a drahý jak kráva. A ničit si oči a prsty s nějakým mrňavým plivátkem, to opravdu nemusím.
Nesouhlasím však s názorem, že dnes koupě domácího počítače představuje pro kantora nějaké finanční dilema. Nepíše se rok 1995, kdy počítač stál 7 měsíčních platů. PC pro pohodlnou práci (včetně monitoru) se dneska pořídí za pár tisíc, což je opravdu v možnostech každého z nás. A výjimečné sociální případy si mohou obstarat plně postačující P3 s CRT monitorem v podstatě za hubičku, často jen za odvoz. Třeba u nás, ve skladu se nám jich válí dost.
Reeve:
Moje první PC bylo Pentium MMX s frekvencí 200 MHz za cca 42 000,-. Máte pravdu, že od té doby se situace hodně změnila k lepšímu. Přesto i dnes při mém učitelském příjmu a třech dětech musím částku cca 2 - 3 000,- Kč za upgrade zvažovat. Teď třeba dcera potřebuje nové oblečení do školy, syn vyrostl ze starých bot a začíná škola... Takže upgrade maželčina počítače (P4 na 2 GHz) musí počkat až po další výplatě. (I když poslední dobou nějak blbne lednička, takže ještě uvidíme ;-))
Tohle jsem tím měl na mysli. A taky začínající kolegy, kteří pokud si nekoupili slušný stroj za svobodna, pak zhruba 2-3 roky po svatbě/narození dítěte budou řešit stejná dilemata jako já.
Ale jinak máte samozřejmě pravdu. Koupě PC dnes (skoro) nikoho finančně nezrujnuje.
Naše škola je počítačově zaměřená SOŠ. Někteří kolegové mají sice stoly, které zřejmě pamatují ještě i první republiku, ale o jeden počítač se dělí už jen asi ve třech kabinetech. Na prostorová omezení už narážíme taky. (Díky vývoji za LCD monitory, trochu to pomohlo. CRT monitor už moc místa na stole nenechá.)
Ani my ale nemáme (zatím) PC s dataprojektorem v každé učebně. Lepší se to sice - každý rok tak 2 učebny přibydou - ale k dokonalosti má stav ještě hodně daleko.
Předpokládám, že znáte situaci na základních školách. Třeba v našem okolí jsou některé školy, které mají při cca 400 žácích ty dataprojektory dokonce dva!! :-((
Snad chápete, že bláboly o noteboocích pro žáky mne dokážou spolehlivě nadzvednout...
Je to nesmysl. Argumentů proč je to tak už v diskuzi zaznělo hodně. Naštěstí na to nikdy nebudou peníze, takže se nemusíme bát, že by se to zrealizovalo. Já se chci ale vyjádřit k tomu Facebooku. Myslím, že jeho vliv se přeceňuje. To, že se k nějaké skupině připojí několik tisíc lidí ještě nic neznamená, není to erudovaný průzkum veřejného mínění. Já měl na facebooku jen tři přátele, pak mně objevili mí bývalí žáci a rázem jich mám asi 50 (během dvou dnů). Ale rozhodně to neznamená to, že jsem se všemi v živém kontaktu. Takže "podpora" na Facebooku vůbec nemá žádnou vypovídací hodnotu.
Měl byste mít pouze jednoho stálého přítele.
Učebnice nebo počítač? Přidávám zajímavý odkaz na průzkum z Norska: http://www.rvp.cz/clanek/774/2902
Reeve nemáš prvdu kdyby bylo zavedeno notebooky do škol žáci by neumuseli uplně zapomenout psát podle mě by bylo dobré kdyby se notebooky používaly ve školách,různé prověrky by se mohli psát ručně a knížky by mohlí být také na různých cd které by učitelé daly žákům na začátku roko a stálo by to méně než nějaká knížka jedna učebnice může stát třeba 250Kč a cd Může přitom stát pár korun myslím že by to vyšlo levněji pro celou třídu než učebnice kdyby se něco s cd stalo jde ho přepálit a knížka by byla 3 krít dražší než to cd tohle je mů názor
Okomentovat