Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Ondřej Liška se ve svém pravidelném sloupku na stránkách Učitelských novin zabýval vzděláváním talentovaných dětí.
Pokud bychom měli soudit jen z dílčích zjištění České školní inspekce, patří práce s talentovanými dětmi spíše ke slabinám našeho vzdělávacího systému. Řada škol se někdy ani nezajímá o to, zda a jak konkrétně je žák nadán, v čem výrazně vyniká nad průměr. Z šetření České školní inspekce tedy vyplývá, že talenty se u náš plýtvá už v základním školství.
Osobně jsem sice přesvědčen, že situace zase tak kritická není. Určitě ale máme v dané oblasti co dohánět. Není třeba zdůrazňovat, jak významná je podpora mimořádně nadaných žáků a žákyň z hlediska malého státu bez významnějších přírodních zdrojů, jakým je Česká republika. Nemůžeme si dovolit tuto věc podceňovat.
Prvotní je samozřejmě otázka definice. Koho si představujeme pod pojmy „nadaný žák" a „nadaná žákyně"? O jak vysokou míru nadání vlastně jde? Vzápětí nato vyvstávají otázky praktické, z nichž je nejdůležitější ta, zda máme takové děti integrovat, nebo je vzhledem k jejich zvýšeným nárokům vzdělávat zvlášť.
Mimořádně nadané děti skutečně mají speciální vzdělávací potřeby. Ty však mohou a mají být uspokojovány mezi ostatními žáky. I v rámci širšího kolektivu je přece možné rozvíjet a podporovat výjimečné nadání. Příměr o exotických květinkách, kterým se nejlépe daří ve skleníku, je zcela zavádějící. Nejcennější je naopak přístup těch škol, které si sice žáky a žákyně nevybírají, ale zároveň jsou schopné připravit takové vzdělávací programy, jež stimulují i ty nejnadanější. Osobně jsem se několikrát přesvědčil, že je možné tyto dvě věci skloubit, i když to samozřejmě není snadné. Jinou cestu ale nevidím.
V širším slova smyslu jde totiž o všechny děti s horšími výsledky, než by odpovídalo jejich předpokladům. Hlavním cílem školy by měla být likvidace tohoto rozdílu. Je třeba ocenit všechny učitelky a učitele, kteří u „svých" dětí cíleně sledují, zda v tom či onom směru disponují výrazným nadáním, jež by stálo za podporu a rozvoj. Ani tento první krok totiž není triviální. Talent může někdy být opravdu nenápadný a nadané dítě má pak ve škole spíš problémy než výborné výsledky, které jsou vidět na první pohled.
Nepomoci při výuce handicapovaným je dnes nemyslitelné, u mimořádného nadání se to ale až tak dramaticky nebere. A to je chyba. Předpokládá-li někdo, že výjimečně talentované děti jsou vlastně ve výhodě a dokáží si poradit samy, hluboce se mýlí. I ony potřebují vysoce individuální přístup ze strany pedagoga. I kvůli nim je třeba diferencovat metody a formy práce a zajímat se o osobnost žáka. To ovšem vyžaduje zvládnutí profesních kompetencí, které to učitelům umožní.
Připravovaný standard učitelské profese, na kterém pracuje tým odborníků pod vedením prof. Karla Rýdla, bude určitě pamatovat i na tyto dovednosti. A dozajista by na ně měly pamatovat i pedagogické fakulty. Zatím to totiž zdaleka není běžné.
Ondřej Liška

Ondřej Liška: Je třeba zlepšit péči o nadané děti
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
Aplikace
(109)
BYOD
(34)
Bezplatně
(102)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
EDUin
(852)
ESF
(807)
EU peníze školám
(257)
FAQ
(87)
ICT
(1907)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
NAEP
(14)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
OECD
(114)
OER
(25)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
Ostatní
(6)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
PR článek
(1612)
PSP
(80)
Pedagogika
(1364)
Přečtěte si
(2698)
Přijímačky
(216)
RVP
(627)
SCIO
(317)
SKAV
(148)
Strategie 2020
(46)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
TIMSS
(39)
UJAK
(25)
Učitelský spomocník
(169)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
Zprávy
(4268)
analýza
(25)
anketa
(101)
audio
(148)
causy
(1049)
cloud
(22)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
dětské skupiny
(52)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
eTwinning
(32)
evaluace
(13)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
myšlenkové mapy
(10)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
novela
(69)
nová maturita
(1305)
odbory
(45)
odkazy
(271)
ombudsman
(40)
online
(174)
open source
(23)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
petice
(19)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
praktické školy
(25)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
práce s talenty
(37)
právní poradna
(339)
průzkum
(53)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
satira
(44)
sexuální výchova
(21)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
stravování
(50)
studie
(33)
střední školy
(369)
tablety
(113)
testování
(568)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
video
(685)
vyhláška
(41)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
výzkum
(283)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
ÚIV
(3)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
Škola21
(3)
školství
(2922)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018


Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat