Ve středu 24. září proběhla na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) veřejná prezentace dalších projektů připravovaných v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Veřejná prezentace formou kulatého stolu a její vyhodnocení jsou podmínkou schválení těchto systémových projektů k realizaci. MŠMT připravuje v současné době celkem sedm projektů této kategorie pro terciární vzdělávání, výzkum a vývoj, další pak jsou určeny pro oblast regionálního školství. Výrazné urychlení příprav v posledních měsících definitivně odvrátilo riziko prodlení s čerpáním evropských strukturálních fondů.
„Rozsah a význam systému terciárního vzdělávání prudce roste v důsledku stále vyšších požadavků na vzdělanost populace, čímž se přirozeně mění i jeho funkce a poslání. Dřívější model s prvkem přísně výběrové přípravy dostupné omezenému počtu zájemců je dnes překonaný a terciární vzdělávání se stalo záležitostí dostupnou daleko většímu počtu obyvatelstva s různorodými schopnostmi, motivací a očekáváními. Tento posun s sebou nese i nutnost přizpůsobit vzdělávání potřebám širší části populace. Zároveň však nesmí dojít ke prohospodaření potenciálu talentovaných jednotlivců,“ říká k projektům ředitelka Odboru evropských programů MŠMT PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
V rámci kulatého stolu byly uvedeny a diskutovány tři systémové projekty (též označované jako individuální projekty národní), které jsou pozorně sledovány zejména vysokými školami:
Hodnocení terciárního vzdělávání se zaměřuje na management kvality a komplexní hodnocení kvality institucí terciárního vzdělávání, zejména vysokých škol, které vyplývá z Boloňského procesu a je základem pro vytváření Evropského vysokoškolského vzdělávacího prostoru (EHEA).
Hodnocení výzkumu a vývoje je vnější a nezávislé hodnocení systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR. Vůbec poprvé bude projekt sledovat podmínky osobního a odborného růstu zejména mladých vědeckých pracovníků, analyzovat účinnost postgraduálního studia, vztahy mezi akademickou sférou a průmyslem a úroveň ochrany duševního vlastnictví. Výsledky projektu budou zahrnuty do Národní politiky výzkumu, vývoje a inovací ČR na léta 2009 až 2015.
Podpora technických a přírodovědných oborů je širokospektrální popularizační projekt, jehož hlavním cílem je podnícení růstu zájmu o technicky a přírodovědně orientované obory na vysokých školách. Projektové aktivity spočívají na třech pilířích: motivační aktivity, komunikace vědy a příprava pedagogů, které jsou přímo i nepřímo zaměřeny na skupinu potenciálních uchazečů o studium. Projekt reaguje na stále zřetelnější celoevropský nedostatek technicky a přírodovědně orientovaných odborníků.
MŠMT
0 komentářů:
Okomentovat