Školní statistická ročenka přináší v tištěné i online podobě, případně na CD-ROM, kromě samotných statistických údajů také odlehčené a přístupné komentáře.
Podle letošních anket Českého statistického úřadu (ČSÚ) tvoří studenti 16 % a kantoři 3 % uživatelů všech služeb ČSÚ, na internetových stránkách ČSÚ je tento podíl dokonce 55,5 % a 4,1 %. Studentům je na internetových stránkách ČSÚ k dispozici speciální stránka s řadou doporučených odkazů na data vhodná pro studentské práce. ČSÚ si je vědom, že každoročně vydávaná Statistická ročenka České republiky obsahuje uživatelsky poněkud nepřívětivé statistické údaje pouze ve formě tabulek, kartogramů a grafů a proto pro potřeby škol je vhodnější právě vydaná Školní statistická ročenka 2008. Ta přináší kromě samotných statistických údajů také odlehčené a přístupné komentáře, které cílové skupině studentů i pedagogů lépe prezentují data v souvislostech. Její možné použití je velmi široké a má šanci se stát oblíbenou pomůckou. Podívejte se na prezentaci z středeční tiskové konference k uvedení titulu:
Školní statistická ročenka 2008 bude na CD-ROM distribuována zdarma (obsah je volně použitelný pro nekomerční použití), část nákladu tištěné publikace bude distribuována vybraným školám (propagace@czso.cz), další prodej bude zajišťovat nakladatelství Scientia. Ve formátu PDF je již Školní statistická ročenka 2008 volně dostupná buď celá (17MB) nebo po kapitolách. Tematických kapitol je na 190 stranách jedenáct:
- Státoprávní uspořádání a území ČR
- Životní prostředí
- Obyvatelstvo
- Zaměstnanost a nezaměstnanost
- Životní úroveň
- Kultura a sport
- Zdravotnictví
- Vzdělávání
- Informační společnost
- Národní hospodářství
- ČR a svět
Pod každou tabulkou a grafem Školní statistická ročenka 2008 je uveden internetový odkaz na zdroj dat, kde lze také zjistit aktuální údaje. Závěr jednotlivých kapitol je věnován kvízovým otázkám, případně doplňovačce – v nich je potřeba vyhledat konkrétní údaj nebo pojem v předchozím textu. Kvízy nutí studenta samostatně vyhledat potřebnou informaci a nabízejí ověření, zda student porozuměl tématu a „významu čísel“.
Tvůrci ročenky jsou přesvědčeni, že statistické informace mohou být vhodným doplňkem k učivu jak přírodních, tak společenských a ekonomických věd. Plně s nimi souhlasím a všem školám ročenku jednoznačně doporučuji!
Jan Wagner
0 komentářů:
Okomentovat