Závěry projektu ÚIV Rychlá šetření 1/2008: podíl pedagogů kteří učí alespoň jeden předmět, na nějž nemají odbornou kvalifikaci v základních školách, které mají i druhý stupeň.
Podíl pedagogů ve škole, kteří učí alespoň jeden předmět, na nějž nemají odbornou kvalifikaci (jen základní školy, které mají i druhý stupeň) – dle zřizovatele
Pouze na desetině základních škol je více než polovina pedagogů, kteří nemají odbornou kvalifikaci alespoň na jeden vyučovaný předmět. Zhruba na 30 % škol je takto nekvalifikovaných pedagogů (termínem nekvalifikovaný pedagog v tomto případě rozumíme pedagoga, který učí alespoň jeden předmět, na který nemá odbornou kvalifikaci) pětina až polovina, na 27 % škol je mezi desetinou a pětinou nekvalifikovaných pedagogů a na třetině škol je pedagogů bez dostatečné kvalifikace maximálně do deseti procent. Menší podíl nekvalifikovaných pedagogů je na neveřejných školách (více než na polovině je do 10 % nekvalifikovaných) a na školách zřízených krajem (46 % do desetiny nekvalifikovaných ve srovnání se školami zřízenými obcemi). Kvalifikovanost pedagogického je odlišná regionálně, lepší situace je na Moravě (průměrně přes 40 % škol má maximálně desetinu nekvalifikovaných), nejhorší je situace v Karlovarském kraji (57 % škol má více než 30 % nekvalifikovaných).
Podíl pedagogů ve škole, kteří učí alespoň jeden předmět, na nějž nemají odbornou kvalifikaci (jen základní školy, které mají i druhý stupeň) – dle velikosti obce a velikosti školy
Výše naznačené regionální rozdíly jsou částečně vysvětlitelné též rozdíly z hlediska velikosti obce a velikosti školy, nicméně část rozdílů lze vysvětlit i různou situací na pracovním trhu v jednotlivých regionech. Z hlediska velikosti obcí platí, že ve velkých městech (nad 50 tis. obyvatel) je škol s pedagogy bez dostatečné kvalifikace nejméně, naopak v malých obcích (do 5 tis. obyvatel) nejvíce. Častěji se s problémem nedostatečné kvalifikace potýkají malé školy (do 100 žáků), zejména v porovnání se školami velkými (nad 500 žáků). Dodejme ovšem, že malých škol je v ČR mnohem více než těch velkých.
ÚIV
0 komentářů:
Okomentovat