Začalo to asi před 18 lety, kdy jsem se jako studentka gymnázia stala členkou studentského divadelního souboru. Jeviště mě tehdy tak nadchlo, že jsem se po jeho prknech chtěla v budoucnu pohybovat jako profesionálka – bohužel to nevyšlo. A tak si svůj nesplněný sen kompenzuji s dětmi své málotřídní školy v Běcharech, kde vedu dramatický soubor Třesky plesky.
Když jsem ještě působila na ZŠ Husitská v Nové Pace, měla jsem poměrně početný divadelní soubor (čítal i 32 dětí). Ředitelka školy Mgr. Eva Tůmová byla mému snažení nakloněna a vytvářela mi k práci skvělé podmínky. Měla jsem velký prostor rozvíjet nejen své svěřence, ale i sama sebe. Škoda, že si to všechno člověk uvědomí a ocení až po letech. Místní kulturní středisko nás podporovalo tím, že nám propůjčovalo opravdu důstojné prostory k představením.
Tereza Svobodová a Eliška Vančurová ze souboru Třesky plesky Základní školy v Běcharech v etudě Ping, Pong a bonbónky.
Když jsem později začala pracovat na málotřídní škole v Běcharech a vedle učitelských povinností mě čekaly také ty ředitelské, velmi mě mrzelo, jak málo času mi zbývá na to, co je mým nejmilejším zájmem a koníčkem – na divadlo. Přesto se své velké záliby nehodlám vzdát. Vedu soubor, který jsme pojmenovali Třesky plesky. Samozřejmě že ho navštěvují žáci běcharské školy – nebo žáci, kteří touto školou prošli. Snažím se v dětech rozvíjet základní jevištní dovednosti formou různých her a etud. Dovést je k tomu, aby dokázaly tyto své dovednosti uplatnit při samotném představení. Učím je zvládnout jevištní pohyb, jevištní řeč, umění slyšet, vidět, cítit hmatem. Soustředit se na dané okolnosti, na vztahy, pracovat s rekvizitou, zapojit improvizaci. Představovat si situace, které nikdy neprožily, zvládnout umění fixace. Vytvářet vnější podobu dramatické postavy, umět respektovat na jevišti ostatní jevištní složky a umět navázat kontakt s divákem…
Některé z těchto jevištních složek samozřejmě děti zvládnou jenom částečně, některé nezvládnou vůbec (nebo až v pozdějším věku). Něco ani zvládnout nemohou, protože jsou ještě dětmi. Ale moje slova třeba někomu z nich zůstanou v podvědomí a vyplavou na povrch, až k tomu budou dostatečně zralí. Divadlo učí herce přemýšlet, učí je pohlížet na literární dílo komplexně, zbavuje je ostychu… to vše jsou vlastnosti, které děti ve svém životě potřebují a uplatní je. Zkušenost z dramatické výchovy jim rozhodně přinese do života mnoho užitečného.
Obec Běchary je velkorysá ke všemu, co se dotýká její školy. Propůjčuje nám zdarma prostory kulturního domu a spolu se sponzory spolufinancuje různé projekty, které škola realizuje.
Kdyby měl den 48 hodin, řekla bych, že mi k práci vedoucího souboru vůbec nic nechybí.
Kaprálová Eva
0 komentářů:
Okomentovat