MŠMT: Vystoupení ministra Lišky v PS PČR při projednávání státní maturity

pátek 25. dubna 2008 ·

Ve středu 23. dubna 2008 vystoupil Ondřej Liška v Poslanecké sněmovně na obhajobu příslušného vládního návrhu novely školského zákona. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já před vás přicházím se státními maturitami. Já jsem velmi rád, že mohu uvést návrh novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání v oblasti reformy maturitní zkoušky.

Málokterá část školského zákona se těší takové pozornosti veřejnosti, jako ustanovení o společné části maturitní zkoušky, tak zvané státní maturitě. Česká republika patrně drží světový rekord pokud jde o délku diskusí o její podobě. První vize nové maturity pocházejí již z poloviny 90. let minulého století. V Národním programu rozvoje vzdělávání v České republice, Bílé knize z roku 2001, se můžeme dočíst, že závěrečné hodnocení žáků, vzdělávacích programů ukončených maturitní zkouškou neumožňuje v současné době obecnější srovnávání výsledků, jichž jednotliví žáci dosáhli. To také snižuje informační hodnotu maturitního vysvědčení jak pro potřeby vysokých škol, tak pro potřeby zaměstnavatelů.

O tři roky později byl schválen nový školský zákon, který již upravoval konkrétní podobu společné maturitní zkoušky. Jak se však záhy ukázalo, byla to v některých částech opět spíše vize, jejímuž uskutečnění bránilo jednak nedostatečné respektování reality současného středního školství, jednak podcenění náročnosti technických a logistických aspektů přípravy nové maturity a také jistá ochablost ministerských úředníků.

České školství, které se za posledních 20 let vyvinulo ve velmi liberální a diverzifikovaný systém, jednoduše potřebuje alespoň jeden společný svorník, laťku, jejíž nastavení způsobí, že střední školy nebudou na jedné straně opouštět pologramotní absolventi, ale zároveň se společná maturitní zkouška nestane ani strašákem pro mladé lidi, kteří se rozhodli studovat maturitní obory.

Já tím zároveň odpovídám na případnou otázku, zdali nejsou důvody pro zavedení společné maturity slabší než v době vzniku Bílé knihy, kterou jsem výše citoval. Nejsou. Spíše naopak.

Reforma maturitní zkoušky je proces vyžadující masivní podporu ministerstva, úzkou provázanost jeho odborných útvarů s Centrem pro zjišťování výsledků ve vzdělávání coby hlavním realizátorem této reformy. A to při respektování skutečnosti, že ve středním školství se teprve rozbíhá kurikulární reforma a poslední žáci, kteří se budou od prvního ročníku základní školy vzdělávat podle školních vzdělávacích programů, dorazí k maturitám až kolem roku 2020. Tolik času ovšem nemáme. Čímž zároveň odpovídám na občasný argument o potřebě čekat na výsledky kurikulární reformy.

Dámy a pánové, návrh novely vytváří legislativní rámec pro uskutečnění nové maturitní zkoušky již ve školním roce 2009/2010. Ve srovnání s dosavadním modelem maturitní zkoušky, zakotveným ve školském zákoně, přináší reformovaný model některé inovační prvky zásadního významu. Jde zejména o zavedení dvou úrovní obtížnosti zkoušek, základní a vyšší. V tomto smyslu se nám podařilo přetnout ten pomyslný gordický uzel v podobě dosavadního jednoúrovňového modelu. Stanovit jednu úroveň maturitní zkoušky totiž znamená dvě možnosti. Buď pro tuto zkoušku stanovíme úroveň jako málo náročnou, ale pak bude pro některé obory tato zkouška vlastně zbytečná a nemotivující.

My chceme zavést do společné části maturity úrovně dvě, tedy základní a vyšší, a jsem přesvědčen, že i v základní úrovni nám srovnatelnost zkoušky pomůže zvýšit kvalitu vzdělávání ve středním školství. Situace bude přehlednější pro rodiče i žáky, kteří budou mít před vstupem na střední školu jasno, na jaké úrovni se zde převážně maturuje. Očekávat se dá v této oblasti i žádoucí konkurence mezi školami, směřující ke zkvalitnění vzdělávací nabídky.

Dále je třeba upozornit na opatření v náběhové fázi reformy maturitní zkoušky, to je v období školních roků 2009/2010 a 2011/2012, která se týkají vymezení druhé povinné zkoušky společné části maturitní zkoušky, jako zkoušky s právem volby předmětu zkoušky, to je cizí jazyk a matematika.

Navrhované legislativní úpravy také umožní Centru pro zjišťování výsledků vzdělávání účinnější ochranu zadání zkoušek společné části maturitní zkoušky jako informací veřejně nepřístupných.

Rovněž bych vás rád upozornil, že novela přináší změnu ustanovení o jednotlivé zkoušce, je to § 113, která se může pro každého stát účinným nástrojem pro lepší uplatnění na trhu práce či pro prokázání znalostí při přijímacím řízení na vysoké školy.

Konstrukci příslušných legislativních ustanovení byla věnována mimořádná pozornost stejně jako celému návrhu, který je vnitřně provázán. Zároveň však obsahuje i potřebné vazby na další vzdělávání.

Zdůrazňuji, že věcný návrh novely zákony byl intenzívně konzultován s odbornou veřejností, se zástupci školských asociací, s kraji, s poslanci školského výboru, zástupci zaměstnavatelské sféry a zástupci centrálních odborových orgánů, a to formou pracovních jednání a seminářů pořádaných Ministerstvem školství.

Dámy a pánové, vzhledem k předpokládanému termínu realizace maturitní zkoušky ve školním roce 2009-2010 je důležité schválení novely zákona parlamentem a podpis prezidentem republiky již v průběhu prvního pololetí roku 2008. Zásadním předpokladem k úspěšnému konání nové maturitní zkoušky je provedení generální zkoušky ve školním roce 2008-2009, což vyžaduje urychlenou realizaci podpůrných projektů zčásti financovaných z prostředků Evropského sociálního fondu v rámci operačního programu vzdělávání pro konkurence schopnost. Avšak tyto projekty lze zahájit teprve na základě změny legislativně zakotveného modelu maturitní zkoušky, kterou nyní předkládám.

Teprve v návaznosti na přijetí novely zákona může Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zahájit tvorbu a schvalovací předpisy příslušných prováděcích předpisů, přičemž tyto předpisy je třeba vydat nejpozději počátkem roku 2009, což bude s ohledem na legislativně technické lhůty možné splnit tehdy, pokud bude novela zákona v parlamentu projednána, pokud možno bez zbytečných zdržení.

Závěrem bych si vás proto dovolil požádat, abyste umožnili vzhledem k výše řečenému návrh schválit již na této schůzi Sněmovny v prvním čtení podle § 90 odstavce 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Já vám za to mohu přislíbit, že každý takto ušetřený den bude beze zbytku využit ke zvýšení kvality maturitní zkoušky.

Pokud by tento návrh nebyl přijat, požádal bych v podrobné rozpravě o zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na pět dnů, ale říkám, že vzhledem k výše řečenému, vzhledem k intenzitě konzultací, projednávání s výborem Sněmovny, s jednotlivými poslanci, politickými stranami i se všemi dalšími relevantními partnery, kraji, asociacemi atd. si myslím, že by bylo velmi moudré schválit to již v prvním čtení podle § 90.

Chci nyní ještě využít této příležitosti k poděkování za spolupráci na přípravě této novely, tohoto velmi zásadního reformního kroku, kterého se zúčastnili a kde jsem měl možnost spolupracovat nejen s poslanci mých koaličních partnerů, kteří se věnují této oblasti, panu Bartošovi, paní kolegyni Šojdrové, ale i s ministry, kteří mi byli nápomocni, aby skutečně se práce na tomto mohla akcelerovat, aby proběhla příprava zkoušky, která bude bezpečná a užitečná, aby tento projekt konečně byl realizován ku prospěchu naší vzdělávací soustavy. Chci poděkovat i opozičním poslancům jak ze sociální demokracie, tak komunistickým poslancům, se kterými jsem na tom mohl spolupracovat a průběžně jednat.

Děkuji vám za podporu této reformy. Jsem přesvědčen, že bude bezpečná a užitečná. Děkuji.

MŠMT

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.