Přestože české vysoké školy přijímají stále více studentů IT oborů, bude v následujících třech letech poptávka firem po absolventech IT převyšovat jejich nabídku. Absolventi jednotlivých vysokých škol mají navíc velmi rozdílné znalosti, což přináší firmám vysoké náklady spojené s jejich doškolováním.
V průběhu let 2006 a 2007 provedla fakulta informatiky a statistiky VŠE v Praze a společnosti CACIO-ČSSI-SPIS komplexní výzkum s cílem analyzovat situaci na trhu práce v oblasti absolventů informatických oborů vyučovaných na vysokých a vyšších odborných školách v ČR. Výzkum se zaměřil zejména na zodpovězení následujících otázek:
- Kolik je v ČR IT odborníků a jak se bude počet požadovaných informatiků vyvíjet v nejbližších 3-5 letech?
- Kolik absolventů IT ročně vstoupí na trh práce?
- Jaká je roční potřeba absolventů?
- Jakou strukturu znalostí školy (absolventi) nabízejí a jakou strukturu znalostí firmy poptávají?
- Jsou vysoké školy a jejich katedry připraveny reagovat na nadcházející změny na trhu práce?
Průzkumu se zúčastnilo celkem 53 fakult z ČR, na kterých je otevřeno v současné době celkem 203 IT oborů. Dále se průzkumu účastnilo celkem 1002 firem (vybraných v souladu se strukturou ekonomických subjektů v ČR). Důraz byl kladen na firmy v odvětvích s větším podílem IT.
Nedostatečná nabídka absolventů VŠ
V současné době v ČR pracuje přibližně 233.000 IT odborníků. V roce 2006 by bylo pro udržení stávajícího stavu potřeba přijmout cca 1900 absolventů VŠ a VOŠ. Poptávka však byla ještě zvýšena v důsledku realizace nových IT projektů (např. vzniku nových dohledových a vývojových center firem jako např. DHL, IBM). Proto bylo v roce 2006 třeba již více než 4.000 IT odborníků s vysokoškolským vzděláním. Více než 2.000 poptávaných IT odborníků muselo být proto pokryto nabídkou absolventů z jiných vysokoškolských oborů než těch, které jsou zaměřeny na informatiku.
Vysoké školy se snaží na diferenci mezi poptávkou a nabídkou reagovat následujícím způsobem:
- V roce 2007 hodlalo otevřít studium IT oborů dalších 10 subjektů (5 bakalářského stupně s přibližně 250 studenty a 5 navazujícího magisterského stupně s přibližně 140 studenty).
- V roce 2008 hodlá otevřít studium IT oborů dalších 9 subjektů (5 bakalářského stupně s přibližně 500 studenty a 4 navazujícího magisterského stupně s přibližně 70 studenty).
To však stále nebude stačit pro pokrytí poptávky.
Nedostatečné znalosti absolventů VŠ
V případě analýzy pokrytí poptávky však není možné hovořit pouze o absolutních počtech chybějících odborníků, ale je třeba znát i počty chybějících odborníků v jednotlivých oblastech, které jsou informatikou pokrývány. Z tohoto důvodu bylo v rámci průzkumu definováno celkem 6 různých rolí (Byznys analytik-architekt, Manažer rozvoje a provozu IS/ICT, Obchodník s ICT produkty a službami, Vývojář IS architekt, Správce aplikací a ICT infrastruktury, Pokročilý uživatel IT - metodik), které mohou IT odborníci zastávat a bylo definováno celkem 17 skupin znalostí/dovedností, které by měli ovládat.
V rámci průzkumu potom školy uváděly úroveň (hloubku) těchto znalostí/dovedností, které studenti v rámci studia získají. Firmy naopak doplňovaly úroveň znalostí/dovedností, které požadují po nastupujících absolventech v každé ze sledovaných rolí.
Výzkum potvrdil, že firmy hledají absolventy se širokým spektrem znalostí v oblasti IT, ale kladou také významný důraz na schopnosti komunikace, týmové práce, prezentace a orientaci v ekonomice a podnikání. Požadavkům firem v současnosti nevyhovují téměř žádní absolventi bakalářských oborů informatiky. 84 % z nich musí absolvovat 100 a více dnů školení, aby dosáhli minimálních požadovaných znalostí. V případě magisterských oborů je situace „lepší“ - asi u poloviny těchto absolventů hradí firmy 60 a méně dnů nezbytného školení.
„Úroveň vzdělávání studentů IT oborů nepochybně stále roste. Přesto není z hlediska požadavků firem dostačující,“ říká předseda CACIO Ing. Miroslav Hübner, MBA. „Praxe ovšem nevyžaduje rutinní zkušenosti a zběhlost, ale spíše schopnosti vstřebávat nové znalosti a reagovat na momentální potřeby,“ doplňuje.
Problémy již na středních školách
Kromě výše uvedených závěrů jednotlivé dotazované firmy i vysoké školy často uváděly výtky ke znalostem studentů, kteří přicházejí ze středních škol. Mezi nejfrekventovanější patřily zejména:
- nedostatečné jazykové vybavení absolventů středních škol,
- nedostatečné komunikační schopnosti,
- nedostatečná schopnost týmové práce,
- snižující se úroveň znalostí matematiky a logického myšlení.
Díky tomu je třeba věnovat značnou pozornost doplňování těchto znalostí až na VŠ a nezbývá dostatek času na specializované IT kurzy. Limity znalostí cizího jazyka také omezují možnosti využít pro výuku zahraniční experty nebo studijní materiály.
Dalším problémem je to, že středoškoláci ve většině případů vnímají profese v oblasti informačních technologií jako „programování“. Výzkum však ukázal, že do oblasti programování nastupuje pouze necelých 13 % všech absolventů IT oborů VŠ. Zbylých 87 % se uplatní v jiných IT profesích, které znalosti programování explicitně nevyžadují.
Další informace
Podrobně je problematice věnována kniha „LIDSKÉ ZDROJE V ICT - Analýza nabídky a poptávky po IT odbornících v ČR“ autorů Doucek, Novotný, Pecáková, Voříšek, které je na pultech knihkupectví od začátku letošního roku.
Dále je možné získat podrobnější informace i z www stránek České společnosti pro systémovou integraci: www.cssi.cz
http://www.cssi.cz/publ_seznam_prehled.asp?modul=2&kod=23
Miloš Maryška
0 komentářů:
Okomentovat